Cuplaton, Disflatyl ja Rela-tipat

Rouva L.

Jostain jotain jo tietävä
Mikä näistä on auttanut vauvasi ilma-/ vatsavaivoihin? Kuinka orjallisesti olette noudattaneet annosteluohjetta?

Meillä 2,5 vkoinen poika känisee ja vääntelehtii vatsaansa, välillä täytyy vähän huutaakin.
Ostettiin Cuplatonia, nyt käytetty vasta 2 vrk. Ensimmäisenä päivänä huomasin että alkoi pulauttelemaan kauheita valkoisia pulauksia, kun ei normaalisti pulauttele juuri ollenkaan, röyhtäisee vain komeasti.
Toisena päivänä, eli tänään ei ole tullut enää pukluja niin paljoa, vissiin tottui tuohon Cuplatoniin jotenkin.
Vatsavääntelehtimisessä en ole vielä huomannut mitään eroa. Kuinka monta päivää siis kannattaa odottaa, että lääke alkaisi vaikuttamaan?? Annostelu kun on hieman rasittavaa, kun joka hiton syöntiä ennen täytyy antaa tippoja, ja varsinkin yöllä ei millään jaksaisi...
 
Meillä tuli vatsavaivat d-vitamiinin myötä ja helpottu kun vaihtoi Gefilus-D3-tippoihin.

Ootko kokeillut muut mahavaiva-avut, eli tarkistanut oman ruokavalion (jos imetät), vaihdellut kantoasentoja, tehdyt vaipanvaihtojumppaa, vauvahierontaa, pitänyt mahallaan, röyhtäyttänyt kesken syönninkin, syöttänyt pystymmässä asennossa, kuljetellut kantoliinassa? Siinä mitä itselle tulee äkkisiltään mieleen, jos lääkkeet ei tunnu toimivan tai ovat liian työläitä.

Omassa ruokavaliossa kannattaa käyttää enintään varovasti ainakin: tuoretta ruisleipää, omenaa, paprikaa, hiilihappojuomia, kahvia, valkosipulia, voimakkaita mausteita, kaaleja, palkokasveja... mitkä nyt kenellekin saattaa kaasua muodostaa mahaan.
 
Meillä kärsi tyttö ihan hirveistä ilmavaivoista ensimmäiset pari kuukautta. Annettiin Relatippoja, jotka on vieläkin käytössä, koska tyttö on edelleen herkkävatsainen. Ne on vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Mutta kunnon avun toi vasta Disflatyl, jota ensin annettiin se 15 tippaa 3 krt/pv. Cuplatonia mietin, mutta sen antaminen kuulosti niin hankalalta, että päädyin Disflatyliin. Jostain luin myös, että kyseinen lääke on myös ainoa, jota virallisesti suositellaan koliikkivauvoille. Nykyään Disflatyl menee 10 tippaa 2 krt/pv. Pari kertaa ollaan yritetty jättää kokonaan pois, mutta neiti on ihan selvästi reagoinut siihen.
 
Relat / gefiluksethan on maitohappobakteereita ja suojaavat vatsaa muutoinkin pitämällä bakteeritasapainon balanssissa, eivätkä ainoastaan lievitä ilmavaivoja. Eli vähän eri periaate kuin Cuplaton / KuplaStop / Disflatyl. Noista "varsinaisista pierulääkkeistä" eli 3 viimeksi mainitusta on vähän ristiriitaista kokemusta... jotkut saa avun, toisilla vaivat pahenee. Meillä ei ainakaan juuri eroa tehnyt, tulivatko ne pierut sieltä helpommin Cuplatonin / Disflatylin kanssa, joten ekan putelin jälkeen lopetin touhun. Aika-ajoin edelleenkin neitiä ne kaasut suolenmutkassa vaivaavat, mutteivät siinä määrin kuin ihan pikkuvauvana - likalla siis nyt ikää vajaa 8kk. Kai se ruuansulatuselimistö on sitten kehittynyt taas piirun verran kestävämmäksi tai osaa paremmin käsitellä ne pierutkin :)
 
meillä pojalla oli aivan kauheat vatsavaivat mutta disflatyla ja gefilukset autto heti, no sitten sain kaverilta cuplatonia ku ei käyttänytkään niin päätin sitten niitä kokeilee mutta niistä ne vatsavaivat tuli entistä pahemmaks joten siirryttiin disflatylin takas..

meillä ei oikee toi hierontakaan auttanu ku poika ei sitä voinu sietää, alko vaa huutaa entistä enemmän...
 
Onko kukaan teistä kokeillut vyöhyketerapiaa? Meillä se ainakin antoi alkusysäyksen vatsantoiminnan tasoittumiselle...

Niinjoo, ja se piti vielä sanomani, että monesti se "syyllinen" vatsavaivoihin on ne d-vitamiinit. Meitäkin ohjeistettiin vaihtamaan d-vitskut ei-öljypohjaiseksi, esim. Jekovitiin. Olen myös kuullut sellaista, että nuo yhdistelmätipat d3+gefilus / d3+rela saattaisi aiheuttaa masuvaivaa, mutta erikseen eivät... liekö kaupunkilegendaa vai ei, tiedä häntä...
 
Kolmen päivän tipparumban jälkeen meni hermo Cuplatonin annosteluun ja eikä tuo näyttänyt toimivan (eikö kolmessä päivässä jo jotain pitäisi tapahtua???), niin päätin jättää kyseisen tuotteen. Nyt aloitan D+Gefilus-tipat, varovasti, 1 tippa ensi päivässä muutaman päivän ajan, niinkuin neukkutäti neuvoi. Sen toimimista varmaankin joutuu odottamaan vähän pitempään, kun aloitetaan noin varovasti.


Minttuliina kirjoitti:
Ootko kokeillut muut mahavaiva-avut, eli tarkistanut oman ruokavalion (jos imetät), vaihdellut kantoasentoja, tehdyt vaipanvaihtojumppaa, vauvahierontaa, pitänyt mahallaan, röyhtäyttänyt kesken syönninkin, syöttänyt pystymmässä asennossa, kuljetellut kantoliinassa? Siinä mitä itselle tulee äkkisiltään mieleen, jos lääkkeet ei tunnu toimivan tai ovat liian työläitä.

Omassa ruokavaliossa kannattaa käyttää enintään varovasti ainakin: tuoretta ruisleipää, omenaa, paprikaa, hiilihappojuomia, kahvia, valkosipulia, voimakkaita mausteita, kaaleja, palkokasveja... mitkä nyt kenellekin saattaa kaasua muodostaa mahaan.


Aika paljon on kaikkea kokeiltu, kantoasentojen vaihtelu tuntuisi saavan joskus ilman liikkeelle, mutta ei aina, mahallaan nukutan päivällä, kun olen itse lähellä vahtimassa, masua hieroskellaan kyllä joka päivä useamman kerran. Röyhtäytetty on myös kesken syönnin. Kantoliinan käyttöä vasta opettelen itse, joten kauhesti en vielä osaa siinä kanniskella.

Itse vältän paprikaa, kaaleja yms. "voimakkaita" ja pierettäviä juttuja, myös sipulia en laita ainakaan extraa ruokiin, mutta perusmäärä kyllä ruuassa sipulia täytyy olla.
Kysyin neukkutätiltä tuosta ruisleivästä, koska minä INHOAN valkoista leipää (jotain grahamsämpylöitä joskus suostun syömään), ja hänen mielestään vaalean leivän hiiva on ihan yhtä paha juttu, joten minä jatkan ruisleipäni syöntiä. Olen yrittänyt hieman vähentää määrää kuitenkin.
Limsoja en muutenkaan juo paljoa, joten käytännössä voin nekin jättää pois kokonaan, mutta en usko siis että ne ovat syynä, kun en niitä siis juo. ;) Enkä kahvia juo ollenkaan.

Katsotaan nyt siis mitä tuo D+Gefilus nyt sitten tekee, toivottavasti poika antaisi nukkua edes jouluna jonkin verran. Viime yö oli taas pahempi, mutta sitä ennen oli pari helpompaa yötä, joten jospa tää tästä.
 
Voi, jaksamista sinne!! Toivottavasti helpottaa pian!

Mä oon ymmärtänyt, että nimenomaan tuore ruisleipä saattaa olla yksi "pahantekijä" (ja kunnon hiivaleipä varmasti myös), joten jos sen leipänsä malttaa syödä pari päivää seisoneena... tosin tuskin mikään tuollainen yksittäinen pikkuseikka koko asiaa pyllylleen kääntää, ei se äidin nälkä ainakaan arkea paranna! Yks kaveri oli muuten saanut myös ohjeen että sokeri on pahasta (itse elin ensimmäisen kuukauden melkein herkuilla ja tuoremehulla...).

Kantoliinan käyttöä jos harjoittelet, niin pakko jakaa vinkki joka auttoi meillä: meidän tyttö ei sietänyt kehtosidontoja, sen hartiat meni jotenkin lyttyyn, joten imetystukiäidin vinkillä olen kolmiviikkoisesta lähtien kantanut kietaisuristi-2:ssa, jalat sykkyrässä ja toinen ristinpuolikas ja smokkivyö pään tueksi nostettuna. Ja itse en ole vieläkään (vauva 5kk) saanut kudotusta liinasta mukavaa, eli trikooliina on meille ollut must.
 
Meillä kyllä Rela-tipat on pitäny tytsyn masun kunnossa. Jopa nyt kun toinen satsi rota-rokotetta tuli niin ei niin pahasti oo menny masu sekasin :)
 
Meillä käytettiin Disflatylia parisen kuukautta. Sit oltiin lomalla ja tipat unohtu yhtenä päivänä ja voi sentään...minä nukuin, koska tyttökin nukkui ja sikeästi, ei ollu sellasta tohotusta ja röhinää koko yönä niin kuin tavallisesti. Eli meillä neuvolasta kehotettiin käyttämään Disflatyliä tuohon öiseen levottomuuteen, vaan taisivat meidän tapauksessa vain pahentaa tytön oloa. 
 
Meilläkin käytössä tytöllä (3kk) Disflatyl-tipat. Nyt myös käytössä uusi Rela+D-vitamiini, jonka annan iltaisin. Nyt vatsavaivat on helpottaneet selvästi :) Olen myös huomannut et noi maitohappobakteerit vaikuttaa paremmin kun ne annetaan iltaisin..
 
Meillä ei ole enää ajankohtaista nämä tipat, mutta täytyy kertoa oma kokemus koliikkivauvan äitinä. Poika on jo pari vuotias, mutta mieleen nuo huudot on jääneet.

Itkut (huudot) alkoivat noin kolmiviikkoisena ja neuvolasta neuvottiin juuri noita kaikkia tippoja kokeilemaan, josko auttaisi vatsavaivoihin. Koliikkihan ei ole mikään vatsavaiva, vaan vauva huutaa toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Syitä on arvailtu joka taholla ja joku voi olla oikeammassa kuin toinen. Meillä mitkään tipat eivät auttaneet yhtään, vaikka niitä orjallisesti annoin. Kun olin jo karsinut omasta ruuastani lähes kaiken pois, ja vieläkään ei mitään muutosta tuntunut tulleen, päätin lopettaa kaikki tipat. Siinä vaiheessa relatipat ja disflatyl. Kas kummaa, ei ainakaan pahentunut tilanne, vaan jopa helpotti hiukan. Meidän ipanalle auttoi vain aika. Itkut loppuivat kuin seinään lapsen ollessa 11 viikkoinen.
 Tutkailtuani useiden perheiden kokemuksia, päädyin siihen lopputulokseen, että vyöhyketerapia auttaa, kun on kyse tosiaan ruuansulatuksellisista vatsavaivoista tai muusta jännityksestä, johon terapia voi auttaa. Tipat saattavat auttaa, etenkin ne maitohappobakteerit, jos kyse on bakteeritasapainosta. Relatipoissa on toki öljyä, joka herkkävatsaista haittaa jo itsessään. Maitohappobakteeria saa muunlaisessakin muodossa, muistan tutun löytäneen. Itkevän vauvan vanhemmat kokeilevat ihan kaiken, koska huoli lapsesta on suuri. Kannattaa silti olla tarkka, ettei lapseen työnnä ihan mitä tahansa tunteakseen tekevänsä jotain. Joskus se on sitä koliikkia, johon ei sitten mikään auta vähään aikaan. Hyviä vointeja vauvoille ja äideille :)
 
Maitohappobakteeria saa myös kapseleina, jonka voi avata ja liuottaa maitotilkkaan (huom. annostelu!). Ja jos joka tapauksessa antaa öljypohjaista d-tippaa, niin on olemassa yhdistelmätippoja joissa d ja maitohappobakteeri on samassa, niin ei tartte tupla-annosta sitä öljyä antaa.
 
Tilannepäivitystä aloittajalta:
Poika ensi viikolla 3kk ja ilmavaivat lähes kadonneet. Eivät tosin näitten mainittujen aineiden ansiosta, vaan ihan ajan kulumisen ansiosta. Kokeiltiin tosiaan joka troppia, mutta mikään ei auttanut, vyöhyketerapiassakin käytiin, mutta se meni lähinnä hieronnasta nautiskellessa, ei mitään huomattavia apuja sieltä.
D-tipat vaihdettiin Jekovit:iin, että minimoitaisiin vatsaärsytys. En osaa sanoa että oliko siitäkän mitään apua, tämä on mennyt tässä pikkuhiljaa.
Nykyään ei siis ole enää sellaisia selkeitä vatsanväänteitä joita pitäisi valitella, aamuöisinkin ruvetaan jo vääntämään aamukakkaa ähinän kera, mutta sitäkin vasta kuuden maissa, joten melkein koko yö saadaan nukkua (syötöt klo 3 ja klo 5).
Nyt sitten kun näistä on päästy, luulen että poika alkaa valittelemaan hampaitaan. Tosi kiva, alle 3 kk vanhana. :D
 
Relatipat aiheutti meidän tytsyllä vaan vatsanpuruja, vaikka ne jo osastolla aloitettiin kun tyttö siellä jo itkeskeli mahaansa. :/ Cuplatonta meilläkin sit kokeiltiin viikon ajan, eikä apua. Oli ihan yhtä tyhjän kanssa + todella töisevä, etenkin öisin. Meillä suurimman avun ilmavaivoihin toi MAMin koliikkituttipullot hitaan virtauksen tutin kanssa, ja kunnon röyhtäytykset.

D-tipat aloitettiin sillon kahden viikon iässä, päästiin neljään tippaan asti ja taas kauheat vatsakivut. Tää mutsi turhautui niin kovasti siihen tyhjänpäiväiseen huudatukseen, et pistin tipat tauolle. Aloitettiin ne sit kahden kuukauden iässä ja annettiin viikko yhtä tippaa, viikko kahta jne. sinne viiteen asti. Eikä itkenyt lainkaan. :)
 
Samanlaista tuntuu kaikilla olevan, eikä vauvaakaan kovin kauaa halua huudattaa. Viime yö oli kolmas yö jonka valvoimme. Poika kohta 4 viikkoa. Ne D/Rela tipat aiheutti voimakkaat reaktiot, joten lopetettiin käyttö hetkeksi, tiistaina aloitin uudestaan yhdellä tipalla ja kaksi päivää meni niin taas yö valvottiin . En tiedä ensi yöstä ? Nyt ainakin vielä rauhallisesti nukkuu.
 
Mekin alotettiin cublatonilla ja relan maitohappobakteerilla reilun viikon iässä kun masuvaivat oli ihan mahottomat, itellä teki pahaa kattoa kun ei voi toista auttaa. Mutta cublatonista ei apua joten vaihdettiin dysflatyliin joka auttanut paremmin sekä maitohapot vaihdoin toiseen missä useampaa kantaa. Näitten lisäks me saatu apua vyöhyketerapiasta. Kotona tehään pierujumppaa ja vyöhyketerapeutin näyttämiä ja imetän niin oon jättäny ruokavaliosta sipulin ja kahvin kokonaan pois ja muutenkin koittanu mietoja ruokia syyä. Nyt poika 3vkoa ja tällä hetkellä masun kanssa pärjätään! Alotettiin D-tipat kyllä joten katotaan mitä ne tekee hitaasti ajattelun nostaa määrää tipoissa et toisen masu tottus...
 
Takaisin
Top