Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Heippa!
Olen tässä raskauden edetessä huomannut että sänkypuuhat eivät oikein kiinnosta minua,
kun en kostu laisinkaan. Osaako porukka suositella mitään tiettyjä merkkejä,
mitkä sopisivat raskauden aikana? :)

Nyt RV 32+1:Heartred
 
Meillä ei ole ollut mitään ongelmia tässä raskauden aikana, mutta ihan KY jellyä on käytetty iät ja ajat. Siitä on meillä ehkä tykätty eniten. :) Käsittääkseni raskaana saa käyttää ihan vapaasti käyttää liukkareita, mutta suositellaan käyttämään hajusteettomia ja mauttomia.
 
Juu ei oo merkillä väliä, mutta paras olis varmaan vesipohjainen (jossa ei hajusteita/makua). Ja tsemppia sulle loppumetreille :) Kyllä ne halutkin sieltä palautuu taas :wink
 
Niin ja huomaisn toisella palstalla suositeltavan apteekista saatavaa öljy (glyseriini )-vesipohjaista öljyä, joka toimii liukastimena ja samalla pehmentää limakalvoja. Kuulemma sopii hyvin raskausajalle
 
Heippa! Täällä myös ensikertalainen kyselee... Eli jos saan jonkun allergisen oireen (iho kutisee, nenä vuotaa, hengitystieoireita), niin vaikuttaako se syntymättömään vauvaan? Miten astman hoito raskausaikana? Onko jotain erityistä? Tietysti se, jos itsellä on vaikeutunut hapensaanti, niin vaikuttaa varmasti sikiöönkin. Onneksi ei ole pahaa astmaa...
 
Kauan tämä näyttää olleen kuolleena, mutta josko vielä löytyisi joku joka auttaa yhtä avutonta ensimmäistään odottavaa.

Eli tämä taitaa olla vähän tyhmä kysymys, mutta mitä vaatteita vauvalle pitäisi hankkia? :oops: Bodyja ja potkupukuja joo, mutta muuta? Jotenkin tunnen olevani hukassa tämän asian kanssa. Kuinka lämpimiä vaatteita tarvitsee alkuun kun la on syyskuussa?
 
^ en nyt kokemuksella osaa sanoa kun ekaa myös odotan, mutta itsellä la heinä/elokuun vaihteessa ja olen viileämpää keliä ajatellen hankkinut bodyn/paidan päälle meneviä huppareita ja neuleita.
Alaosat on minullakin vähän hakusessa, pitäskö/voiko vauvalla käyttää esim. sukkahousuja normihousujen alla? Vai riittäiskö vain housut + päälle jonkinlainen välikausihaalari/fleecehaalari ulkoillessa?

Täytyykö vastasyntyneellä/ihan pienellä olla pitkähihaiset paidat ja pitkät housut kesäaikaan, vai voiko olla heti lyhyissä jos sattuu kovin lämpimällä kelillä syntymään?
 
Kauan tämä näyttää olleen kuolleena, mutta josko vielä löytyisi joku joka auttaa yhtä avutonta ensimmäistään odottavaa.

Eli tämä taitaa olla vähän tyhmä kysymys, mutta mitä vaatteita vauvalle pitäisi hankkia? :oops: Bodyja ja potkupukuja joo, mutta muuta? Jotenkin tunnen olevani hukassa tämän asian kanssa. Kuinka lämpimiä vaatteita tarvitsee alkuun kun la on syyskuussa?

Hih itsellä la elokuussa :) Mä olen miettinyt aivan samaa jo että kuinka paljon pitää pukea päälle, millasia vaatteita yms. mutta kyl mä uskon et siinä pärjää, onks sulla omaa äitiä tai jo lapsen saanutta ystävää jolta voisit kysyä tarkemmin?

Ja tuohon seksiasiaan, itselläni on kaikki halut ihan tyystin hävinny, ei sitten pätkääkään kiinnosta. Säälin tuota miestä :D
 
Itsellä on laskettu aika maanantaina (ja myös käynnistys, ellen ole onnekas ja onnistu ennen sitä jakautumaan) ja noista vaatteista olen lähtenyt sille linjalle, että kerroksia voi aina lisätä. :) Lähinnä löytyy pitkähihaista bodya, sukkiksia, potkareita, puolipotkareita, housuja... Jos tämä nyt on sitten todella tyttö, niin muutaman mekon tekaisen. :) Sitten on vanupukua, fleecepukua, villapukua ja tietysti toppapuku. :D En kyllä osaa sitten loppujen lopuksi sanoa mikä tulee tarteen, muttan näitä täällä löytyy. :) Suurinosa on kyllä miehen siskolta saatuja.

Neuvola antoi meille sellaisen lapun tuossa pari viikkoa sitten, missä oli lista siitä mitä 'pitäisi' olla vauvalle valmiina ennen syntymää. Ei meiltä ainakaan mitään puuttunut siihen listaan verrattuna, sen muistan, mutta nyt en sitä listaa mistäänmlöydä, ett teille voisin sitä tähän laittaa. Jos/kun löydän sen jostain voisin tähän kirjoitella, :)

Kesävaatteista mulla on semmoinen ksäitys, ett vauvan olisi parasta olla kevyissä, mutta kokopeittävissä vaatteissa, koska vauvalle ei suositella käyettävän aurinkovoiteita, mutta iho pitäisi olla kuitenkin auringolta suojattuna (toki pitää pitää vauva varjossa silti, vaikka vaatteet olisi mitkä). Mutta kyllähän se vauvallekin tulee kuuma, jos on hirveä helle ja pitkät hihat ja lahteek ja ainakin itse olen ollut jo puolivuotiaana nakkena kesällä ulkona varjossa, kun kamala helle oli ja samoin tiedän monien senkin jälkeen toimineen. :)
 
Löysin sen neuvolan antaman listan ja tässä sen vaateosuus:

7 bodya tai paitaa
7 puolipotkuhousua /potkupukua
3 yöasua
2 sukat
1-3 päähinettä sään mukaan
villa-/fleecepuku
lapaset + töppöset
makuupussi, ulkoiluhaalari
 
Vastasyntyneillä olisi hyvä olla pitkähihaisia & -lahkeisia myös kesällä. Mulla la juhannuksena. Ääreisverenkierto alkuun sen verran heikompaa. Näin minua ovat kokeneemmat ohjeistaneet :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Kauheesti noiden potkareiden puolesta näköjään puhutaan, mutta eipä niitä kauheesti myynnissä näy enkä ite tykkää niistä yhtään. Oon aatellu käyttää suurimmaks osaks iha vaa tavallisia housuja + sukkia...
 
Potkupuku on siis niinkuin haalari jossa on nepparit/napit olkapäillä ja umpinaiset jalkaosat. Puolipotkarit on sitten siis periaatteessa housut joissa on umpinainen jalkaosa :)

Ja kun vauhtiin pääsin niin kahden lapsen äitinä voisin todeta että kätevimmät vaatteet vauvan kanssa alkuun on kietaistava body yhdistettynä puolipotkuhousuihin. Myös housut toimii jos vaan on tarpeeksi pikkuisia sukkia pienten jalkojen lämmikkeeksi. Kietaistava body on alkuun helpompi pukea vauvalle kun sitä päätä täytyy muutenkin varoa niin paljon. Jostain 2-3kk eteenpäin sitten taas pään läpi puettavat bodyt on olleet käteviä kun vauva osaa jo itse varoa/kannatella päätään.
Tämmöistä. Oli pakko osallistua vähän :)
 
Miksi musta tuntuu että mä en löydä sellaisia kietaisubodeja mistään... ainakaan kivan värisiä. Tyyliin vihreä, oranssi, keltainen tms. olisi kiva, inhoan niitä vaaleanpunaisia tai vaaleansinisiä! Ja valkoinen on älyttömän arka väri. Osaisko joku vinkata, mistä löytäisi? Suht edullisesti, mä en ole kauhean merkkivaatetietoinen...


Kuinka kauan muuten suunnilleen kestää, ennen kuin vastasyntyneeltä lähtee se napanuoran tynkä irti...? Kun eikös sitä pidä käsitellä kauhean varovasti, ettei tulehdu? Osuuko vaipan tai puolipotkareiden reuna juuri siihen kohtaan...?
 
Kiitos kaikille vastauksista, nyt tietää vähän paremmin mitä etsii kun menee pikkuiselle ostamaan vaatteita. :> Osahan noista taitaa tulla äitiyspakkauksen mukana. Martuti, mä olen kirpputoreilta löytänyt joitain kivoja vaatteita eikä ne ainakaan hinnalla ole pilattu. Ja vauvahan kasvaa niin nopeasti ulos niistä ettei luulisi paljoa ehtineen kulua tms. Mäkin vierastan vaaleanpunaista ja -sinistä. Varsinkin kun sukupuoli ei ole tiedossa, aiotaan hankkia simmosia mitkä sopii kummallekin.
 
^ Juu, kirppareilla mäkin olen nyt pyörinyt, ja olen kyllä vaatteita ihan kivasti löytänytkin, kirkkaita värejä. Mutta se kietaisubody, sellaisia en ole onnistunut löytämään kirkkaissa kivoissa väreissä...
 
Takaisin
Top