Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Täältä kuulkaa tulee nyt superhieno kysymys:

Hoksasin tossa että äitiyspakkaukseen ei kuulu vauvalle minkään sortin tyynyä ollenkaan!
(tietääkseni omassa paketissani on ollu sellanen "tyyny" ohut kun mikä mutta tyyny kuitenki!)
Eli pikku nyyttikö ei sitten tarvi minkään näköstä vanuliparetta tyynyksi? 
Vähä tällästä opettelua koko vauva touhu... emoticon

 
HimeKakurine: No siis sairaalassa ollaan juuri sen aikaa kuin kuntonne tarvii :) Toki voi itse lähteä menemään jos vaan uskaltaa (siis ilman että tarvitsee pelätä sitä että sisällä on jokin vinossa. Vauvaa tosin ei mukaasi anneta.). Tosiaan siis eihän sitä voi mitenkään tietää mitä jälkiseurauksia synnytyksen jälkeen tulee. :/ Istukan haavastahan vuotaa usean viikon verta ja tästäkin voi aiheutua kaiken näköistä. Ensisynnyttäjän kohdun supistumista ennalleen on myöskin hyvä seurata muutama päivä. :) Parempi siis vaan olla siellä sairaalassa se 3-4 päivää ellei jotain satu (mikä tarkoittaa siis pidempää aikaa). Saat itse hieman avun keskellä kokea millaista vauvan kanssa on ja opit hoitoniksejä. Koita kestää siis :D Tämä on sekä sinun että vauvan parhaaksi vain. :)

Itse synnytin tammikuussa esikoiseni ja aika kävi TODELLA pitkäksi sairaalassa makoillessa mutta, onneks mies kävi katsomassa ja oli aina niin pitkään kun vain pystyi, se kulutti jo aikaani. :) Ja lisäksi se vauva vie aikaa ei tosin kovinkaan paljoa koska nukkuu suurimmanosan ajasta :D Kyllä se siitä sitten :) Olin 2,5 päivää siellä ja sitten saatiin terveen paperit. Kun parin vuorokauden jälkeen mieluiten illalla vihjata kätilölle että voiskohan huomenna olla mahdollista kokeilla läpästäiskö lääkärin tarkastukset :) Todennäkösesti pääsette näin kotiin 2,5 vuorokauden päästä :)

Neepu: Vauva ei tarvitse tyynyä pienenä. :) Sairaalassa ollessannekaan sillä ei sitä ole. :) Sitten kun hän osaa jo itsenäisesti kääntää päätään puolelta toiselle niin sitten voit laittaa juurikin tuollaisen lituskan tyynyn pienokaisen pään alle. :)



Onnea molemmille synnytykseen ja paljon tsemppiä hyvin se menee :) !
(10h 15 min synnyttänyt. Epiduraalin, aqua rakkuloiden, kylvyn ja ilokaasun avulla xD)
 
Kiitos vastauksesta Janeh . (:
Nohh täytyy vain toivoa , että olen niin uupunut ja sekaisin synnytyksen jälkeen , ettei sairaalapelko kerkiä pahaksi . Onneksi on vielä muutama kuukausi laskettuun aikaan niin ei tarvitse vielä varsinaisesti miettiä tuota asiaa niin tarkkaan (:
 
Onko kukaan käyttänyt maatuvia Muumi-kertakäyttövaippoja? Ovatko imuteholtaan yms. hyviä? Kuulostavat vaan aika houkuttelevilta, kun ovat hajusteettomia, kloorittomia, biohajoavia ja vielä Suomessa valmistettuja... Oletin niiden olevan kalliimpia kuin normivaipat, mutta ainakin meidän prismassa olivat sentin halvempia / kpl, kuin taviskertikset. Mielelläni kuulisin, jos jollain on kokemusta noista. :)
 
Halusin ihan rekisteröityä kommentoidakseni noita muumi vaippoja:) Ihan RAKASTAN niitä. Meillä on käytetty niitä nyt muutaman kuukauden ajan 1,5 vuotiaalle tytölle. Ensireaktioni oli että vaippa tuntui käteen karhealta ja kankealta, mutta tytön iho ja peppu on pysynyt ihan täydellisenä. Eikä kertaakaan ole falskannut. (paitsi kerran kun meillä oli norovirus) En voi muuta kun kehua:)
 
^Mitenkä ku eikös noissa muumivaipoissa ole pienin koko 4kg-> että onks paree pitää vastasyntyneellä esim liberon newbabya tjms tiinitaini vaippaa niin kauan kunnes tuo neljän kilon raja ylittyy? emoticon
 
Neepu, se mikä vaippa sopii parhaiten, selviää vasta pikkuisen synnyttyä. Ja meillä esikoinen oli syntyessään 25g vaille ja toinen 525g yli tuon 4kg. ;) Periaatteessa oltais voitu aloittaa suoraan liberon/pampersin 2 koosta. Mitä nyt olen tässä ehtinyt vaippoja vaihtamaan, niin eroina voisin sanoa että ihan pienelle pampersit ovat pehmoisimmat.Liberot ja muumit ovat hiukka tönkömpiä... Eli mitään hillitöntä vaippahamstrausta ei kannata harrastaa ennen syntymää.
Nuo kilothan ovat vaan suuntaa-antavia,paljon riippuu siis "vauvan muodosta" ja vaihtovälin tiheydestä. Meidän pojat ovat olleet molemmat aika hyviä nukkujia, joten isompaan kokoon ollaan siirrytty välillä jo ennen kilorajan täyttymistä jottei tarvi aina vaihtaa vaatteita ja lakanoita.

Mutta nytkin molemmilla on käytössä muumivaipat tai sitten x-trat. Jälkimmäisetkin ovat paketin mukaan valmistettu Suomessa, eli tulevat käsitykseni mukaan samalta tehtaalta Tammisaaresta kuin muumitkin. Niissä vaan ei ole hienoja kuvia. Tykkään molemmista vaipoista todella paljon. Hyvä imukyky ja muodossapysyvyys. :)  Ja mikä parasta,noilla kotimaisilla vaipoilla parani myös pienemmän tosi pahaksi äitynyt vaippaihottuma. :D
 
Ihan muistutuksena kirjoitan tänne, että muistakaahan kaikki ketkä ovat synnytyssairaalasta lähdössä autolla kotiin, että pitää olla turvakaukalo vauvalle! Pikkuista nyyttiä ei sylissä viedä kotiin vaikka olisi kuinka lyhyt matka!

Esikoistani minäkin odottelen ja tuntuu tää vauva-juttu et olen ku Liisa ihmemaassa, mut toi turvakaukalo asia on niin hyvin iskostettu mun nuppiin. :) Siksipä viime viikolla ostin vauvalle ihan uuden turvakaukalon, muuten olisin ehkä huolinut käytettynäkin (jos olisi ollut tarjolla hyvä ja kolaroimaton), mutta kun tarkoituksena olisi jossain vaiheessa saattaa maailmaan toinenkin lapsukainen niin katsoin parhaaksi ostaa täysin uuden. Onpahan sitten valmiina ja tietää millaisesta käytöstä.

Vajaa pari kuukautta vielä masun kanssa taapertelua jäljellä. :)
 
Hei!

Löysin vasta nyt tämän ketjun mutt toivottavasti vielä on osallistujia jäljellä!!

Minkalasia kokemuksia teillä on vaunula.fi tuotteista?
 
Minulla olisi biologian tuntijoille kysymys, joka on todella askarruttanut. Ja kun palstan otsikko on mikä on, niin tietty saan kysyä näin hölmöjä :)

Eli, kun vauvaan menee napanuora, josta vauva saa ravinnon, niin mistä se äidin päässä lähtee? Miten minun syömäni ruoka siis oikeasti siirtyy vauvalle?
Tää todella on alkanut askarruttaa, että jos joku itseään sivistänyt ihminen osaisi auttaa, niin oisin isosti kiitollinen. Ja mielellään selitettynä, kuin viisivuotiaalle :))
 
Napanuora: se siis on vauvassa kiinni, mutta toinen pää ei suoranaisesti ole äidissä kiinni, vaan istukassa. Eli napanuora siis on vauvan navassa kiinni, ja toinen pää on istukassa. Istukka taas on kohdun sisällä kohdun seinämässä kiinni, ja on hieman monimutkaisempi  :) Osa siitä on "vauvan puolta", ja osa taas "äidin puolta", niin että äidin ja vauvan verenkierrot eivät mene sekaisin eivätkä ole kosketuksissa toisiinsa, mutta silti vauva saa ravinteet yms äidin puolelta.
Oliko tää nyt yhtään selkeä? :D
 
Kiitos vastauksesta Ramana!!!Kyllä tää nyt valaisi.. Ravinnon kulku olikin suht selkeää siellä sikiön puolella, mutta just tää mystinen "äidin puoli"..
hehe, parempi kun ei toisaalta itse mieti liikaa, vaan antaa luonnon hoitaa hommansa emoticon
 
Ei kannata ostaa etukäteen vaan elele vauvan kanssa hetki ja mieti siten olisko käyttöä. Ja jos vaan mahdollista koita saada jostain ensin lainaan =)
 
Samaa mieltä edellisen kanssa, eli kannattaa lainata tutulta vaikka pariksi päiväksi ensin. Kaikki vauvathan ei edes viihdy repussa. Muutenkaan ei kannata kaikkia apuvälineitä ja tarvikkeita ostaa etukäteen, koska siinä matkan varrella sen sitten huomaa, mitä oikeasti tarvitsee. Nimim. myi juuri kahdesti käytetyn imetystyynyn pois, kun ei sen kanssa touhuaminen vaan sopinut juuri meille... Ja monenlaista tavaraa voi ostaa netistä uutena tai käytettynä, joten jos epäilet ettet pääse/jaksa lähteä kauppaan ihan pikkuisen käärön kanssa niin parit klikkailut ja paketti tulee vaikka kotiovelle :)
 
Kaipaan nyt kipeästi vastausta kysymykseen, miten yleistä on, että kuukautiset tulevat normaalisti, vaikka onkin raskaana?
Onko teillä, jotka olette jo raskaudessa pitkällä, loppuneet kuukautiset heti, kun tulitte raskaaksi vai onko normaaleja kuukautisia tullut raskausaikanakin?
 
Ahh ihana ketju, pidetään ylhäällä, täälläkin yksi avuton! :D

Syysmorsian: mulla loppui kuukautiset ihan samantien kun raskaaksi tulin. Viimeset oli siis viime jouluna, kuulostaapa pitkältä ajalta. :D Tutulla sen sijaan ehti tulla vielä kahdet ennenkuin alkoi ihmettelemään oireita ja päätti tehdä testin ja positiivistahan se näytti ja viikkojakin "hieman" enemmän kuin oli ajatellut. En sitten tiedä kuinka yleistä se on?
 
Takaisin
Top