Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Nii joo tuosta kestovaippojen huuhtelusta: pissavaippojen imuja EI tarvi huuhtoa, kakat kipataan vessanpönttöön (löysät huuhdotaan pöntön päällä). Hajuhaittoja ei pitäis tulla, jos käyttää esim. teepuuöljyä vaippa-astiassa.
Ja vedenkulutuksesta vaippojen huuhtelussa: luin jostain, että itse asiassa tulee halvemmaksi (=vie vähemmän vettä) huuhtasta kakkavaipat hanan alla kuin käyttää pesukoneen esihuuhteluohjelmaa!

Ja sit eräs pointti, jota kannattaa miettiä on se, että YKSIKÄÄN KERTISVAIPPA, JOTA ON KÄYTETTY EI OLE VIELÄ MAATUNUT. EI YKSIKÄÄN! Ne vaipat ei tuonne luontoon niin vaan häviä (siis eri lukunsa on nämä uudet biohajoavat vaipat, mutta siis normaalit kertisvaipat on kysymyksessä).

Tämä linkki tais ainakin tulla vastaan silloin aiemmin... :)

http://www.mukelomesta.fi/Vaippojen-hintavertailu.pdf

Olikohan tämä se mistä puhuin...
http://www.lauris77.vuodatus.net/page/Hintavertailu

Eri linkkejä voi löytää esim googlettamalla "kestovaippa kertakäyttövaippa vertailu" =)
 
Tosta kestojen taloudellisuudesta vielä...

Mulla on menny yhteensä varmaan 600€ noihin kestoihin ja nyt siis kaksi vaipatettavaa yhtä aikaa.  Ton kun jakaa siis kahdelle niin vielä isompi se säästö.  Eli jos kertiksiin menis se 1500€/lapsi niin nyt kulut on 300€/lapsi.  Eli säästöä 2400€ yhteensä.  Aika pitkä penni.

Ja tosiaan, ikinä en ole käyttäny esihuuhteluohjelmaa koneessa vaan käsisuihkulla vaan huuhdellu kakat pönttöön.  Samassa koneessa pyörivät muun vauvapyykin kanssa (vaatteet+lakanat) tai vaikka pyyhkeiden kanssa.
 
Toi on muuten Moon hyvä pointti, että jos samat vaipat menee vielä toiselle, mahollisesti kolmannellekin lapselle niin säästö on mieletön!!
Mie ite sain kaikki vaipat siskoltani (niin paljon kaikkia erilaisia ettei oo tarvinu ite ostaa mitään! Imut ja kaikki tarvittavat), jolla on reilun vuoden ikänen tyttö. Eli meillä vaippailu on käytännössä katsoen ILMAISTA.=) Ja kun nuo on niin uusia ja erittäin hyvä kuntoisia vielä niin menee mainiosti, jos pikkukakkonen joskus ilmaantuu.

Ja maitokakkasotkuja ei tarvi pelätä, kuivaliinat helpottaa sitä hommaa kummasti.=)
 
Itse olen aina ajatellut että tulen käyttämään kestovaippoja kun saan lapsia, ihan egologisista syistä. Yksikään maailmassa käytetyistä kertakäyttövaipoista ei ole vielä maatunut, ja se määrä on valtava. En siis itse halua sitä lisätä kun on muitakin vaihtoehtoja. Ja jos haluaa päästä todella halvalla kannattaa kestot tilata ebaysta, kiinasta...yhden vaipan hinnaksi tulee pari euroa, niitä raaskii tilata enemmän ja näin kestoilu myös helpottuu!! Ja nykyään vaipat siis voi pestä ihan muun pyykin seassa eikä niitä enää liotella, haisevatkin vähemmän kuin kertakäyttövaipat.
 
Hei, mulla olisi tyhmä kysymys pyykinpesusta. Olen kuullut, että vauvan pyykki tulisi pestä erillään vanhempien pyykistä, onko näin? Vai onko kyseessä joku lämpötilaero pestessä ja bakteerit yms? Esim. 40 asteessa ei samassa tms? Tuntuu, että menee vähän vaikeaksi jos aina täytyy eritellä tai sitten pyörii vajaat koneelliset tai harvoin...
 
Itse olen kolmannen kanssa ollut tosi vähäostoksinen. Isommilta en ole säästänyt muuta kuin istumarattaat. Inhosin aina yhdistelmävaunuja, joissa oli liian monta hienoa toimintoa, mikä tarkoitti sitä, että ajan myötä niissä oli liian monta lonksuvaa, lerppuvaa tai jumittuvaa kohtaa. Tällä kertaa en ostanut minkäänlaisia vaunuja, vaan ainoastaan kantoliinan. Silä ollaan vuosi menty ja nyt tyttö osaakin hyvin istua jo istumarattaissakin, jotka saa sen verran kenolleen, että nukahtaminenkin tarvittaessa onnistuu. Toinen ostokseni on ollut turvakaukalo, joka autoilevalle on välttämätön. Muuta tavaraa en ole hankkinut. Vaatteet olen onnekkaana saanut sieltä täältä, tuttia ja tuttipulloa ei ole ollut käytössä.

Auton turvakaukaloa voi kyllä käyttää sitterin korvikkeena, koska ei sitterissäkään olisi hyvä pitää lasta puolta tuntia kauempaa kuten ei kaukalossakaan. Huono puoli siinä on se, että jos alkuun käyttää sitä "syöttötuolina", niin menee kyllä nopeasti aika törkyiseen kuntoon.

Ehdoton hankinta, josta en luopuisi, vaikka rahat olisivat kuinka tiukassa on lapsivakuutus. Voi pienenkin huolen kanssa lähteä heti lääkäriin, eikä tarvitse miettiä, viitsiikö maksaa mahdollisesti turhasta reissusta. Meidän lapset ovat olleet oikeastaan terveitä, mutta kahdelle vanhemmalle on viisivuotiaana aloitettu lääkitys, joka maksaa 1-3e/päivä. Isomman kanssa lopetimme sen kuuden vuoden käytön jälkeen, kakkonen vielä jatkaa. Nyt nuorimmainen on menossa korvatuubitukseen, jolle tulee hintaa noin 1000e (yksityisellä siis). Vähän riippuu vakuutuksesta, mutta meidän korvaa kaikki lääkärikulut ja reseptilääkkeet, omavastuu 100e/vuosi. Lapsemme ovat siis peruserveitä, mutta jokaisen vakuutuksesta tulee takaisin 500-800 e/vuosi. Ja täytyy muistaa, että jos vakuutuksen ottoa lykkää ja lapsella ehtii olla esim. ensimmäinen korvatulehdus, niin sen jälkeen otettu vakuutus ei korvaa enää mitään korviin liittyvää. Sosittelen siis joko ennen syntymää otettavaa vakuutusta, tai halvempana vaihtoehtona kaksikuisena otettavaa vakuutusta, kun ottaa sen sitten heti eikä jää jahkailemaan.
 
Mulla tuli ihan puskista mieleen, että miten vauva nukkuu yöt synnärillä? Eli onko äidin kanssa, vai saako äiti tässä vaiheessa lepäillä ja nukkua todenäköiset univelkansa pois?
 
Sisusilli, meillä ainakin oli silleen et automaattisesti ekana yönä vauva otettiin hoitajien luo yöksi että äiti sai nukkua ja seuraavina öinä sai päättää ottaako itelle vai tarviiko vielä lisää unta..
 
Sisusilli: Meidän sairaalassa vauva tulee heti alusta asti vierihoitoon äidin huoneeseen, mutta jos haluaa nukkua jonkun yön, niin vauvan voi antaa hoitajille sinne vauvalaan. Pääsääntöisesti vauva on kuitenkin äidin kanssa heti alusta asti.
 
Sisusilli: Myös meidän sairaalassa oli käytäntö, että mikäli vauva ja äiti ovat synnytyksen jälkeen ihan kunnossa, niin vauva on heti vierihoidossa eli jatkuvasti äidin luona, myös yöllä. Jos kuitenkin tuntuu, että täytyy saada nukkua pitempi pätkä tai omat univelat pois, niin toki hoitajia voi pyytää ottamaan vauvan kansliaan nukkumaan.

Rapsu kyseli tuosta pyykin pesusta. Mä en ole koskaan kuullut, enkä mistään lukenut, että vauvan pyykki pitäisi pestä erillään vanhempien pyykistä :O Meillä pestään vauvan ja vanhempien vaatteet samassa koneellisessa ihan neljässäkympissä. Ja kestovaippojen kanssa pyörii lakanat ja pyyhkeet samaan aikaan. Vaipat on kuitenkin huuhdeltu etukäteen ja kuudessakympissä, kun pesee, niin enpä jaksa uskoa, että ihan hirveesti pöpöjä jää. Toisaalta en ole ihan hirveän pöpökammoinenkaan. Ei siinäkään tosiaan ole mitään järkeä, että vajaita koneellisia pyörittää.
 
Onko kukaan alkanut tekemään minkäänlaista "vaippavarastoa"? Itse meinattiin alkaa keräämään vaippoja varastoon pahan päivän varalle kolmannen kuun jälkeen mut kaveri sano et siinä ei ole järkeä, koska niitä jää kuulemma yli. Pitää nyt sit miettiä et ostaako niitä ollenkaan varastoon ennen loppuraskautta. :D Kestoista en tiiä ostanko ollenkaan, en oikein oo osannu suhtautuu niihin mitenkään vaikka kehutaanhan niitä paljon. 
 
Mä oon ihan pyörällä päästäni noista kestoista. Taloudellisesti tulee olemaan tiukkaa ja kertisvaipoista jää vähän huono omatuntokin... Löysin huuto.netistä tällaisia:

http://www.huuto.net/kohteet/upea-aio-kestovaippa--imu-valitse-paras-kuosi-4-15kg/208499101

Onko kukaan käyttänyt juuri noita? Ihan älyttömän halpoja!! Onko nuo liian isoja ihan vastasyntyneelle? Tiedän, että jos en aloita kestoilua heti, en aloita sitä luultavasti sitten koskaan. Tekisi mieli tilata noita kerralla iso määrä, koska postikulut pienenis radikaalisti. Mutta ei kai sitä uskalla, jos ei tiedä millaisia nuo on... :o
 
Niistä vaippojen varastoinneista mä olen henk.koht sitä mieltä ettei kannata.
Koskaan ei voi etukäteen tietää jos vauva jostain syystä esim herkistyykin joillekin vaipoille, voi olla et iho ei kestä kun jotain tiettyä merkkiä tai esim kestoja.
Mulla kahdella kaverilla se ongelma. Toisen lapsi saa iho oireta kaikista kerttis vaipoista ja siks joutuvat käyttämään vain kestoja. Toisen lapselle käy vain yksi tietty vaippa merkki, muut saa ihon hirveeseen kuntoon.
Yksi syy on myös että jokainen lapsi kasvaa yksilöllistä vauhtia ja sen takia voi olla et joku vaippa koko jää hujauksessa pieneks.
Sit kun lapsi on jo isompi niin voi ostaa jo jonkin verran varastoon kun suurinpiirtein osaa arvioida mitä vauhtia lapsi kasvaa. Myös isomman koon vaipoissa on myös isompi paino "haitari". Esim 4.koon liberot on jostain 7 tai 8kg.sta 14 kiloon. Kun taas ykköset on vaan noin 2kg.stä-4kg.
Myös vauvan vartalon malli sanelee hitusen et minkä merkkiset/ kokoset vaipat istuu parhaiten, eikä sitä etukäteen tiedä vaan kokeilemalla.
 
Siis miksi vaippoja pitäisi hankkia varastoon etukäteen? Eikö niitä voi ostaa sitten kun vauva on syntynyt? Ja kestoista voin sanoa sen verran, että niitäkään ei mun mielestä kannata tilata/ostaa yhtä laatua heti isoa satsia, vaan mieluummin rauhassa sitten kokeilla erilaisia, että löytää sen omalle vauvalleen sopivan vaippamerkin.

Meillä oli aluksi Imse Vimsen vaippakuoret ja flanellivaipat (kokoa new born) käytössä, mutta neiti pissi ja kakki niin hirveesti, ettei kyseiset vaipat imeneet tarpeeksi. Sitten tein lisäimuja vanhoista pyyhkeistä ja pärjättiin hetki, kunnes neiti kasvoi ulos vaipoista ja meinasin lopettaa koko kestoilun, kun suurin piirtein joka vaipanvaihtokerralla sai olla myös vaatteet vaihtamassa.

Tilasin kuitenkin vielä pari erilaista yhden koon taskuvaippaa, Patapum ja Bumgenius -merkkiset. Molemmat toimivat kuin unelma ja meidän kestoilut jatkuivat. Patapumissa oli tosin niin pieni täyttöaukko, että vaippaa kootessa meinas mennä hermot, joten lisää tilattiin vaan Bumgeniuksia, joissa on isompi täyttöaukko. Äitiyspakkauksessa tuli mukana Kushies-merkkinen aio, josta meidän tyttö saa kyllä ihan hirveet vaippaihottumat, koska kyseisen vaipan sisäpinta jää märäksi, kun vauva pissaa. Kannattaa siis oikeesti kokeilla erilaisia. Vauvalle ei välttäämättä sovikaan se vaippa, jota äiti on aluksi ajatellut ;)
 
joo ei välttis kannata varastoida vaippoja kauheesti, vauvan kasvu on vaikee ennakoida, jotkut koot saattaa hujahtaa ohi ja toiset pysyä pidempään. sama juttu vaatteissa. lisäks me huomattiin et jotkut merkit imi paremmin kun toiset, sillon kun yöllä vauva vielä pissas enemmän niin sillä oli merkitystä..ja sitten tuleekin jo pohdintaan housuvaipat ja niiden sopivuus..
 
Heippa!

Mulla on mielessä tälläinen kysymys, että voiko synnäriltä tulla vauvan kanssa kotiin vaunuilla? Meillä ei ole autoa ja molemmille synnäreille on noin 2 km matka. Ollaan mietitty myös, että tultaisiin taksilla. Ollaan kyllä myös ajateltu ostaa matkaistuin vauvaa varten. 
 
Moikka Kristiina29 :)

Siis riippuu ihan siitä ensinäkin onko talvi vai kesä koska kesällä vauvaa saa ulkoiluttaa syntymästä asti mutta talvella taas ensimmäiset kaksi viikkoa sisätiloissa. :) Syys vauvakin kannattaa ihan auto kuljetuksella viedä kotiin ettei tuu sit mitää pöpöjä matkalta ja voinpa melkein sanoa et sinun itsesi ei kannata synnytyksen jälkeen tuota kahta kilometriä kävellä, kun on jälkivuotoa ja voi olla tikkejä jne. Ei kovin helppoa oo se kävely synnytyksen jälkeen pariin viikkoon :D Et voisin melkein suositella et yritätte joltain kaverilta tai vanhemmilta tai sit vaikka sillä taksilla mennä kotiin niin molemmat välttyy rasittumiselta/sairastumiselta :D

 
Oon samaa mieltä kuin Janeh. Jos vuodenaika ja sää sallii, niin kukas sitä kieltää kärräämästä vauvaa kotiin. Toinen juttu on sitten se oma vointi. Eihän 2 km normaalisti ole matka eikä mikään kävellä, mutta itsellä ainakin teki tosi tiukkaa päästä sairaalan ovilta autolle (n. 20 m) kun olin vielä niin huonossa hapessa ja päässä heitti. Yksilöllistä toki palautuminenkin on, mutta synnytyksen aiheuttamaa rasitusta ei kannata aliarvioida. Lisäksi mulle sanottiin neuvolassa, että niin kauan kuin alapään tikit ei ole sulaneet tai arpi muuten aristaa kovasti, niin ei kannata pitkiä matkoja kävellä. Pari viikoa tuntui epämukavalta kävely.
 
Kristiina29; olen samaa mieltä kuin edellä kirjoittaneet. Kannattaa miettiä autokuljetusta kuitenkin :) Voi olla rankka matka molemmille talsia tuollainen lyhytkin matka :)
 
Heippa , olen itsekkin ensiodottaja ja olen kovasti tässä pähkäillyt , että onko sinne sairaalaan sitten aivan pakko jäädä synnytyksen jälkeen kauaksi aikaa , jos minä ja vauva olemme täysin kunnossa ?
En viihdy sairaaloissa ollenkaan ..
 
Takaisin
Top