Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Mä sain hirveet läksytykset, että ei lapsiperheiden tms seuraa mikäli pienikin epäilys että siellä ois vesirokkoa.. siis jos on niin kakka juttu ettei sitä ole ollut vielä itellä. Mun tuurilla onkin joka lapsiperheeseen mahtunut viimisen 8kk aikana vesirokko, onneks ite oon vielä säästyny
 
No meidän kaupungin sairaanhoitopiirin ohjeistuksessa luki näin marraskuussa, kun entero riehu, että imeytyy istukan läpi ja voi aiheuttaa km. Ja neuvolasta kysyin sitä niin piti välttää tartuntaa juuri siksi.
Tiedän aika monta raskaana ollutta keillä perheessä ollut enterorokko ja heillä itselläkin oireita, ei tullu mitään keskenmenoja..

*muoks* Niin ja tosiaan ohjeessa lukee että VOI läpäistä, ehkä..

Toki hyvä välttää ehdoin tahdoin saamatta sairauksia. Ei raskaana ollessa voi kuitenkaan kuplassa elää. Pitää käydä töissä, hoitaa omat lapset jne.
 
Mä sain hirveet läksytykset, että ei lapsiperheiden tms seuraa mikäli pienikin epäilys että siellä ois vesirokkoa.. siis jos on niin kakka juttu ettei sitä ole ollut vielä itellä. Mun tuurilla onkin joka lapsiperheeseen mahtunut viimisen 8kk aikana vesirokko, onneks ite oon vielä säästyny
Niin, vaikka olisikin itse vesirokon sairastanut (eli sulta löytyy suojaa sille rokkotaudille), niin hyvähän se on välttää menemästä siltikään perheisiin joissa sitä varmasti on.

Useat taudit kuitenkin levittää itseään jo ennen kuin se ensimmäinen tartunnan saanut huomaa olevansa kipeä. Oho, hups.. :pompus:
 
Tiedän aika monta raskaana ollutta keillä perheessä ollut enterorokko ja heillä itselläkin oireita, ei tullu mitään keskenmenoja..

*muoks* Niin ja tosiaan ohjeessa lukee että VOI läpäistä, ehkä..

.
Ei mikään ole 100% varmaa. Enkä minä ole väittänyt, että se on taattu, että vauva kuolee, kun saat enterorokon vaan se VOI aiheuttaa keskenmenoja. Ja ohjeessa kyllä lukee kanssa, että VOI aiheuttaa km kuten huomasit itsekin. :pompus:
 
Ei mikään ole 100% varmaa. Enkä minä ole väittänyt, että se on taattu, että vauva kuolee, kun saat enterorokon vaan se VOI aiheuttaa keskenmenoja. Ja ohjeessa kyllä lukee kanssa, että VOI aiheuttaa km kuten huomasit itsekin. :pompus:

No juu. Mutta tosiaan vain se tietty enterorokko ryhmä, eivät kaikki :) Kuten sanottu, hyvä välttää jos tietää että jossain perheessä on jotain tautia.

Itse olen jättänyt uimahallit nyt väliin kun noro leviää ympäri Suomen.. :mad:
 
Mistä lasketaan se et millo synnytys alkaa? Ja Onks se se ponnistusvaihe millo ollaa siel salissa makaamas? Ku jotku synnytykset kestää 11-15h ni eikai sitä koko aikaa siel salissa olla vaan hyöritään ja vaikeroidaan kävellessä tms
 
Avautumisvaihe on jo synnytystä (jollon on supistuksia ja kohdun suu aukenee). Eli synnytys alkaa jo ennen ponnistusvaihetta.
 
Avautumisvaiheessa ollaa jo salissa riippuen paljonko on avautunut synnärille mentäessä. Eikä siellä salissa tarvitse maata jos ei halua ja ponnistusvaiheeseenkin on olemassa useita asentoja, joita voi kokeilla mikä tuntuu parhaimmalta
 
Mut esimerkiksi otettiin sairaalaan sisään avautumisvaiheen alussa (vesien menon ja perätilan takia). En muista minkä nimisellä osastolla olin, mutta sellaisella, jossa synnyttävät äidit oli ennen kuin meni saliin. Sieltä siirryin saliin, kun olin kolme senttiä auki. En tiedä missä vaiheessa yleensä pääsee saliin. Mulla saatto vaikuttaa se, että oli ilta ja piti miettiä että oonko yötä siellä osastolla vai synnytyssalissa.
 
Itse olin koko 20h synnytyssalissa. Johtui kuulemma siitä, että oli hiljaista eikä kovin montaa synnyttäjää.
 
Mä olin salissa n. puolitoista vuorokautta, sängyssä kiinni piuhoissa koko ajan. Mulla junnasi avautuminen muutamassa sentissä vaikka supistuksia oli koko ajan. Ennen sitä olin hetken jossain osaston ylimääräisessä huoneessa, koska oli niin täyttä. Taisin olla vain kaksi senttiä auki kun mut siirrettiin saliin, sanoivat että heidän keinonsa kivunlievitykseen loppui siihen kahteen kipupiikkiin ja lämpöpussiin mitä siellä sain. En tiedä laitettiinko mulle salissa epiduraali liian aikaisin vai miksi synnytys pitkittyi. Näin pitkä salissa olo ei liene kovin tavallista, eli älä ota kauhukertomuksena :) mutta halusin kertoa oman kokemukseni salissa vietettyyn aikaan.
 
Mistä lasketaan se et millo synnytys alkaa? Ja Onks se se ponnistusvaihe millo ollaa siel salissa makaamas? Ku jotku synnytykset kestää 11-15h ni eikai sitä koko aikaa siel salissa olla vaan hyöritään ja vaikeroidaan kävellessä tms

Synnytyksen kesto lasketaan ensimmäisten säännöllisten supistusten alkamisesta. Ainakin näin täälläpäin :) Itse olin salissa melkein heti sairaalaan tulon jälkeen, salissa + ammehuoneessa vietettiinkin sitten jotain 13-14h... Synnytyksen kesto 18h, kotona tosta nelisen tuntia ja loput sitten sairaalassa ja suoraan synnytyssalissa. Kiinni piuhoissa en ollut kuin muistaakseni jonkun neljä tuntia.
 
Auttakaa kokeneemmat! Yritän tässä listata tulevia hankintoja... Olenko ymmärtänyt oikein, että olisi joku systeemi, jossa olisi autossa telakka isofix-kiinnityksellä, koppa joka käy sekä tähän telakkaan, että vaunujen runkoon ja sellainen vaunujen runko, jonka "matkustusosaa" pystyy vaihtamaan/muokkaamaan lapsen koon mukaan niin kauan kun vaunuja tarvii? Jos on, niin mikä on tällaisen systeemin nimi?
 
Auttakaa kokeneemmat! Yritän tässä listata tulevia hankintoja... Olenko ymmärtänyt oikein, että olisi joku systeemi, jossa olisi autossa telakka isofix-kiinnityksellä, koppa joka käy sekä tähän telakkaan, että vaunujen runkoon ja sellainen vaunujen runko, jonka "matkustusosaa" pystyy vaihtamaan/muokkaamaan lapsen koon mukaan niin kauan kun vaunuja tarvii? Jos on, niin mikä on tällaisen systeemin nimi?

Öö.. tarkoitatko turvakaukaloa jonka saa telakkaan kiinni ja telakan autoon isofix kiinnityksellä? Osa turvakaukaloista voidaan kiinnittää autoon joko telakkaan tai turvavyö kiinnityksellä, osa sekä että. Telakkaan kaukalo vain napsaistaan kiinni. Vaunujen runkoon usein saa myös adapterilla (joskus erikseen ostettava) kaukalon kiinni. Vaunun merkistä riippuu mitkä kaukalo merkit vaunuihin saa kiinni. Kannattaa miettiä tarvitseeko välttämättä telakkaa. Se on kätevä jos matkustaa usein autolla mutta kallis.

Yhdistelmävaunuissa on vaunukoppa ja ratas osa. Vaunukoppaa käytetään siihen asti kunnes vauva osaa istua, eli n. 6 kk. Vaunukoppa voi olla kova, puolikova tai pehmeä. Kova koppa on erillinen osa ja pehmeämmät yleensä kiinnitetään rataosan päälle. Ratas osa on pitkäikäisempi ja siinä mm on säädettävä selkänoja.

Toivottavasti sait vastauksia kysymyksiisi. :)
 
Öh, omasta raskaudestani on jo vähän aikaa, mutta en muista kuulleenikaan tuollaista että ei saisi nostella. Toki jos se tuntuu pahalta esim sattuu jonnekin tai supistaa, ei pidä mennä nostelemaan. Mut en kyllä keksi syytä miksi ei voisi nostella varsinkin alkuraskaudesta jos se ei tunnu mitenkään pahalta. Osaako joku jolla on vähän tuoreempaa tietoa tai parempi muisti sanoa jotain?
 
Mulle paasattiin koko ajan et ei saisi nostella, alettiin siinä puolen välin tietämillä hokea. Silti ihan äippälomaan asti olin töissä varastossa niin en muuta tehnytkään. Ja lasketun ajan jälkeen kannoin muuttolaatikoita vielä just ennen syntymää(se oli kyllä yks häätöyritys saada vauva ulos masusta)

Mut en tiiä siitä et miks oikeestaan oli kiellettyä, ite jotenkin aattelin et jos on painava niin voi riuhtoa itteään ja kun kaikki paikat vähän heikkona niin saattaa jokin loukkaantua. Tai toinen vaihtoehto et tukee sitä painavaa mahaansa niin se voi olla ikävä kohdulle ja vauvalle.
Mut mitään lääketieteellistä tarkkaa syytä en sit tiiä.
 
Mulle tulee mieleen että yksi syy saattaa olla kun relaksiini hormoni löystyttää luuliitoksia, niin saattaa helpommin loukkaantua, varsinkin jos ei ole hyvä lihaskunto pohjalla. Mutta hormoni vaikuttaa vasta n. puolivälissä raskautta. Lisäksi nostelu saattaa joillakin aiheuttaa supistuksia.
 
Painavien tavaroiden nostelu voi aiheuttaa istukan repeämisen, siksi ei suositella... toki nostotyylikin vaikuttaa..
 
Takaisin
Top