Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Ja siis koneella tuskin näkyy kovin monen vuoden takaisia rokotustietoja koska harvassa kunnassa on vanhoja papereita skannattu eli koneelta löytyy tiedot vasta siitä lähtien kun ovat siirtyneet sähköiseen järjestelmään.
 
Kiitos aphrael ja Ninni vastauksista :) kaikkea sitä tuleekin nyt pohdittua :grin onneksi on tämmönenkin kysymyspalsta jossa viisaammat osaa neuvoa :)
 
Mä otin muuten kans sen influenssa rokotteen. Onpahan suojattu. :) työterveydessä kävin ottamassa sen.
 
Rokotteista ei multa oo kyselty neuvolassa vaikka rokotustiedot on monien muuttojen seurauksena ympäri suomea ja siis eivät näe mitä oon saanu.. mitä tohon aiempaan mpr asiaan tulee, se on hyvä olla kunnossa mutta ketään ei varmasti synnärin ovelta käännytetä sen vuoksi jos ei oo. Kaikkia erikoistilanteita varten sairaalan hlökunta on koulutettu toimimaan aseptisesti ja tarvittaessa eristystoimin. Saavathan kaikki hiv, hepatiitti ja mahd ulkomailta tubin saaneetkin ym synnyttää sairaalassa... :)
 
Mulla on alkanu lonkat puutumaan öisin ja nyt sitte päivisin oikea jalka puutunu reidestä, pohkeesta ja säärestä. Aika pitkälti mun päivät sisältää istumista. Oon töissä siis kotihoidossa ja matkat menee autoillessa ja sitte vielä asiakkailla "täytyy" istua.

Mietiskelin vaan et tekeekö toi hyvää ja muutenki alkaa olla aika inhottavaa mennä autoon ja nousta edestakas sen 8h aikana..
Et kannattaakohan soittaa neuvolaan tai lääkärille ja hakea sairaslomaa? Täytyy tosiaanki tommostaki kysyy ku en oo herkkä soittaan mihinkään tai varsinkaa mitään sairaslomaa hakeen :D muuten oon tähän asti ollu "oireeton" lukuunottamatta närästystä ja satunnaista oksentelua.

Nyt siis menossa viikot 29+3 jos tääkään nyt jotain vaikuttaa mihinkään..
 
Kuulostaa siltä että kohtu painaa johonki hermoon, ja tarttisit ehkä joko sairaslomaa tai tehtäviä joissa ei tarttis istuskella niin paljoa. Jaksatko muuten työssäsi? Jos työpäivät vetää ihan piippuun tai tulee paljon harkkasuppareita, saattaa se lyhentää kohdunkaulaa ja lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Käy lääkärillä juttelemassa tilanteestasi. Jos et itsesi takia, niin vauvan :wink
 
Flunssasta kysymys, voiko kova yskiminen olla haitallista alkuraskaudesta? Tietääkö joku? Illalla tuntui että nippailuja oli enemmän kun yskitti ja - ällövaroitus - valkkaria oikein lorahti yhdessä voimakkaassa puuskassa. Vaikeahan sitä yskimättä on olla... Ihan vasta tein siis testin, että hädin tuskin tyyppi kiinnittynyt (toivottavasti).
 
Yskä on refleksi.... Miten sen voi kieltää?
No niinpä! Ja entä aivastus, onkohan kyseinen lääkäri kieltänyt senkin. :grin Perusteena kommentoijan mukaan supistusalttiuden lisääntyminen. Onhan näitä jotka kylkiluunsa katkovat kovalla yskimisellä, mutta siinä saa tehdä jo töitä asian eteen. No jospa tämä yskä kohta hellittäisi. Ja lopettaisin epämääräisistä asioista murehtimisen.:rolleyes:
 
Kertokaas nyt ummikolle joka vartuu esikoistaan 38v ja on ihan pihalla ku lumiukko kaikesta! Jossain luki, että foolihapon saannista pitää huolehtia, riittääkö siihen ihan perusterveellinen ruokavalio vai ootteko napsinu lisänä? Ihan kaikki suoraan sanottuna hirvittää..Olen aina syönyt terveellisesti ja syönyt vitamiinilisiä, mutta nyt en ole enää uskaltanut edes niitä napsia kun varotellaan liiallisesta A-vitamiinin saannista..Kiitos ja kumarrus =)
 
Mä oon myös syönyt raskausajan monivitamiinia, jossa on foolihappoa. Sen tarve on raskauden aikana suurempi niin otan varmuudeksi :)
 
Täytyykin huomenna mennä apteekin kautta ☺kiitos vastauksista! Pää on hieman sekaisin kuin Haminan kaupunki tästä viime vkolla paljastuneesta yllätyksestä
 
Odotus- ja imetysajan vitamiinilisät on ihan hyviä, jos huolettaa, saako ruokavaliosta tarpeeksi kaikkea. Niissä kun on yleensä reilusti foolihappoa, D-vitamiinia ja rautaa, eikä sitten A-vitamiinia ollenkaan. Mutta sellaisella perusterveellisellä ruokavaliolla täyttyy kyllä ihan hyvin tuo foolihaponkin saantisuositus. :) Itsehän sain kehotuksen popsia nyt kalsiumlisää, kun en kuluta maitotuotteita juurikaan ja myös kasvimaitoja (joissa on lisättyä kalsiumia) menee vähän huonosti. Ja varmaan jossain välissä pitää alkaa rautaa syömään, kun hemoglobiini vaan laskee joka mittauskerralla.
 
Itse olin yhtä pihalla niin menin apteekkiin ja ostin tätä; http://minisun.fi/products/minisun-multivitamin-mama/
Sitä oon syöny nyt koko raskauden ajan. Syön monipuolisesti (ainakin omasta mielestä), mutta itseäkin ihmetytti tuo foolihappo. Tuossa Minisunissa sitä näyttää olevan monenlaista ja vähän extraa :D Lisäks neuvolantäti vinkkasi, että maitohappobakteeria voi ottaa myös lisänä, jos on taipumusta esim. pissatulehduksiin.

Nyt menossa viikolla 25+4 ja edelleen yhtä pihalla kaikessa :excited001
 
Onko muita ketkä joutuu tekee yövuoroja raskaana ollessa? Neuvolassa sanottiin että voivat antaa jonkun lapun minkä voin viedä töihin että en voi tehdä yövuoroja. Töissä kun sanoin tästä et voinko lopettaa yövuorojen tekemisen ja tarviiko mun tuoda joku lappu siitä niin pomo ilmoitti että jos mun käytettävyys muuttuu niin tunnit menee minimiin... Oli mulla se lappu neuvolasta tai ei.
 
Ihan vaan vinkkinä, tarkista mitä sun työsopimuksessa lukee..Minkälainen sopimus sinulla on? Ns.nollasopimus antaa ta:lle aikalailla pelivaraa niiden tuntien kanssa, toisin sanoen, sellaista sopimusta ei kannata allekirjoittaa.Ja toiseksi lääkärinlausunnolla ei voi pakottaa tekemään esim.yövuoroja mikäli siihen on terveyttä vaarantava/vaarantavia elementtejä ja lääkäri on todennut että ko.henkilö ei sovi tekemään yötyötä.Ja lopuksi, ota yhteys epäselvyyksissä oman työpaikan lm:n tai ammattiyhdistykseen.
 
Takaisin
Top