Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Jos raskaana oleva sairastuu flunssaan, tarkoittaako se sitä että vauva sairastaa myös? Vai pystyykö masuvauva edes sairastamaan sitä. Kaikkee sitä miettiikään :D

Se, tarttuuko tauti vauvaan ja miten se vaikuttaa, riippuu siitä, pystyykö taudinaiheuttaja läpäisemään istukkaa. Flunssasta en tiedä, mutta epäilen ettei se kyllä tartu vauvalle... :D
 
moikka! en oikee tiiä onks tää oikee paikka kirjottaa tätä juttua mutta, olen rv11+1 ja ekaa kertaa neuvolassa käydessä mulle sanottiin että multa puuttuu mpr rokote ja se pitää ottaa koska muuten eivät voi päästää minua sairaalaan synnttämään, koska saattaisin olla vaaraksi muille äideille ja vauvoille. Tänää sitten lueskelin siitä rokotteesta raskaus aikana ja luin että niitä ei suositella raskaana oleville ja jostai luin että niitä ei edes anneta raskaana oleville naisille. mitähän tää nyt oikee meinaa? onko muita jotka ois ollu samankaltaisessa tilanteessa? aion kyllä maanantaina soittaa ja selvitellä asiaa
 
moikka! en oikee tiiä onks tää oikee paikka kirjottaa tätä juttua mutta, olen rv11+1 ja ekaa kertaa neuvolassa käydessä mulle sanottiin että multa puuttuu mpr rokote ja se pitää ottaa koska muuten eivät voi päästää minua sairaalaan synnttämään, koska saattaisin olla vaaraksi muille äideille ja vauvoille. Tänää sitten lueskelin siitä rokotteesta raskaus aikana ja luin että niitä ei suositella raskaana oleville ja jostai luin että niitä ei edes anneta raskaana oleville naisille. mitähän tää nyt oikee meinaa? onko muita jotka ois ollu samankaltaisessa tilanteessa? aion kyllä maanantaina soittaa ja selvitellä asiaa

No eiväthän he nyt voi sinua estää synnyttämästä sairaalassa! Ja enemmänhän sinä käsittääkseni olet vaarassa, kuin ne muut, heillähän se rokotus (äideillä siis) on! Kysypäs nyt, josko neuvolasta selvitettäisiin ihan itse asiaa vähän perusteellisemmin....
 
joo soitin eri neuvolaan ja kysyin asiasta. tää toinen nainen sanoi että ei se voi olla niin että mua ei päästettäis sairaalaan synnyttämään...ja oli vähä ihmeissään tän toisen naikkosen jutuista. sanoi kuitenkin ettei osaa asiaa noin suorilta mulle kertoo että hänen täytyy keskustella kollegojensa kanssa vielä aiheesta. Ihmeellistä että se nainen alunperin tollasta alko mulle väittämään, siis ettää eivät päästä mua sairaalaan synnyttää ilman rokotetta. Oliskohan tää nainen ymmärtänyt jotain väärin vai mitä ihmettä !?
 
Heei, stressaava ensiodottaja tulee utelemaan...

Miten tuo isompi terveystarkastus neuvoloissa yleensä menee? Millä viikolla tehdään, onko ennen rakenneultraa vai sen jälkeen? Mitä utelee/testataan/tarviiko isän olla paikalla?

Miten neuvolassa suhtaudutaan painon tippumiseen? Kuinka paljon normaalisti saa raskauden alussa pudota ja miten siihen reagoidaan jos on pudonnut paljon? Mulla ei oo kotona vaakaa niin en tiedä tarkkaan kuinka paljon oon laihtunut, mutta selkeästi aika paljon. Oksentelu ja se ettei ruoka maistu, on varmasti nyt tehnyt tehtävänsä. Huomaa mm. siitä että sormukset tippuu sormesta, naama on kaventunut silmissä yms. Vaatteista on vaikea katsoa kun tissit turpoaa ja maha kasvaa, mutta... :D Mulla ei kuitenkaan ole alipainoa tai mitään, normaalipainoinen olen.

... Kuinka usein te olette soittaneet neuvolaan kysyäksenne jotakin? Mun neuvolantäti on oikein kärsivällinen ja ystävällinen ollut, vaikka olen soittanut noin kerran viikossa jotain panikoidakseni tai kysyäkseni... Oisko jopa kerran ollut kahen viikon väli. Lääkäri kuitenkin totesi tuossa että pitää uskoa kun sanotaan ja turha soittelu pois. :O ... Mutta kun se antaa mielenrauhaa ja kun muutenkin mulla on paniikkioireilua niin jos joku auttaa, en haluaisi sitä poiskaan jättää. Enkä kuitenkaan nyt samaa asiaa monta kertaa ole kysynyt, aina olen soittanut eri asiasta. Kai neuvola sitä varten on, että sieltä voi kysyä?

Onkohan vanhempien syntymäkoko jotenkin periytyvää? :D Mietiskelin vain tossa vaatteita katsellessani että tuleekohan meille jättivauva... Itse olin 3600g/52cm ja mies 3700g/50cm... Aika isolta kuulostaa. Tietystihän sieltä varmaan voi tulla minkä kokoinen veitikka hyvänsä, mutta silti mietiskelin että onkohan jotain perinnöllistä tässä.

Onko teiltä muilta odottajilta testattu kilpirauhasesta sitä T3 -hormonia? Kuinka yleistä sen testaaminen on, mietiskelin vaan että huolestuiko noi nyt että mussa on jotain vikaa kun tuokin otettiin.

Onko jollain paniikkihäiriö? Miten sen kanssa pärjäsitte raskausaikana? Otitteko lääkitystä / pahenivatko kohtaukset raskauden aikana?
 
Manteli mulla ainaki käytössä multivitan raskaus ja imetys vitamiinit ja niissä on foolihappoa mukana...
 
Kuinka pitkään olette syöneet foolihappoa?
Neuvola tädin kanssa tuli puheeksi viime käynnillä foolihappo ja sanoi että foolihappoa kannattaa syödä alusta sinne about rv15. Sen jälkeen sillä ei ole suurempaa vaikutusta vauvaan. Haittaa sen syönnistä sen jälkeenkin ei kuitenkaan tule, joten sen syömistä saa jatkaa halutessaan.
 
Mä syön foolihappo lisää 1mg monivitamiinin lisäksi, eli 1,5mg päivässä ihan synnytykseen asti. :)

Ja tämä siis lääkärin suositus. :)
 
Muokattu viimeksi:
Ginger, Ihan ekaksi, sinä ja miehesi olette olleet syntyessänne hyvinkin keskivertokoisia eli ei syytä huoleen. Ja toki soitat neuvolaan ja kysyt jos on jotain epäselvää! Niin ja se painokin saa kyllä laskea etenkin aluksi ihan huoletta kunhan ei tahallaan laihduta. Vauva saa joka tapauksessa tarvitsemansa.
 
Laaja terveystarkastus tehtiin muistaakseni aika alussa. Meillä se sisälsi vain ne perus kusi-ja veritestit ja oli alkonkäyttökysely ja joku muukin, jossa kartoitettiin perhetilannetta. Kai siinä seulotaan lähinnä niitä ongelmatapauksia. Kyselylomakkeen sai etukäteen. Musta oli hyvä, että mies oli mukana, kun joitain kysymyksiä oli hänellekin. Mutta ei siitäkään kannata stressiä ottaa, ainakaan silloin jos nyt ei ihan happooää ole. Onnea raskaudesta ja hyvää vointia jatkossa Ginger! :)
 
Mä käytän nyt pelkkää mama vitamiinii mikä sisältää foolihappoo.Uskaltaako siihen lisäks ottaa foolihappoo vai onks liikaa sit?
 
Mulle lääkäri sanoi että monet syö foolihappoa jopa 5mg. Ei siitä haittaa ole. Mä syön 1,5mg. Mama vitamiinissa taitaa olla vaan 500mikrog ja se on aika vähän, mutta vissiin tarpeeks kuitenki.
 
Juu mammavitamiinien foolihapon määrä on riittävä jos saa myös ravinnosta eikä ole jotain sairautta tai lääkitystä jonka vuoksi tarve olisi isompi. Yritysaikana ja sitä ennenkin söin itse isompaa annosta varmistaakseni että "varastot" on kunnossa raskautta varten.
 
Kääk, joku puhui rokotuksista ?? pitääkö oma rokotushistoria olla siis tarkasti tiedossa ? Mulla ei ole mitään hajua miktä rokotukset mulla on ajantasalla...muistan lukiossa saaneeni jotain, mutta niistäkin yli 10 vuotta! ja amk:ssa opiskellessa annettiin joku rokotus..olisko ollut sit jäykkäkouristus ? ....enkä todellakaan tiedä onko mulla mitään rokotuskorttiakaan tallessa --> laatikoita penkomaan! eka neuvola marraskuussa, kysytäänkö noita siellä ? :)
 
Waterlily, ei meillä ainakaa neuvolas oo puhuttu mitää rokotuksista. :S kyllä ne näkee koneelta mun mielestä sun rokotuskortin..? Mun olis pitäny ottaa jäykkäkouristus syksyllä 2014, on vähä jääny..heh.. :)
 
Nykyisin periaatteessa ei tarvi enää huolehtia mistään tehosteista. Jäykkäkouristusrokote on ainoa jota tehostetaan ja jos et tee työksesi mitään missä olisi iso riski jäukkäkouristukseen niin sen voi laittaa sit tarvittaessa jos tulee joku likainen haava tms. Ja sen siis olet varmaan saanut silloin amk:ssa ja 10v on aina voimassa. Toinen asia on sit jos matkustelee tms. Raskausaikanahan suositellaan influenssarokotetta ja sen aika on juuri nyt eli jos haluat niin selvitä koska onnistuu teidän neuvolassa (yleensä omalla neuvolakäynnillä tai sit on tiettyjä rokotusajankohtia jolloin jonotusnumerolla).
 
Takaisin
Top