Auto ja turvaistuin pohdinnat

Pelp

Puuhakas puhuja
Tammikuiset 2022
Millaisia autoja muilla on? Tarvitseeko auton vaihtoa miettiä? :)

Itse olen tarkka myös turvaistuimista ja kaukaloista, en suostu käyttämään käytettyjä ja tarkasti tulee myös katsottua turvallisuus että törmäys tulokset. Mites muut?

Meillä jo siis syksyllä auto meni vaihtoon kun edellinen auto tuntui "pieneltä" ja kun olen aika vaativa autojen suhteen ni alkoi myös tuntua "vanhalta" ja kyllähän siihen oli jo kilometrejäkin kertynyt:rolleyes:

Edellinen oli siis Volvo v60 D4 AWD vm. 2016 ja nykyinen sitten Volvo xc60 D5 AWD vm. 2017

Uusi turvakaukalo pitää hankkia ja siinä meneekin taas oma aikansa tutkia että ihmetellä mikä olisi hyvä. Ehdottomasti isofix telakalla ja adabtereilla Emmaljungiin sopiva:)
 
Meillä vaihtuu auto aika usein, koska mies..... mutta nyt ollut jonkin aikaa Nissan Primera. Varmaan vaihdetaan taas johonkin farkkuun jossain vaiheessa, mutta mahtuu tuohonkin toinen istuin.

Esikoisella on istuimena Britax Römer Dualfix, 360 astetta kääntyvä istuin ja voin suositella erittäin lämpimästi.
On siis selkä menosuuntaan tällä hetkellä, sen saisi myös nenä menosuuntaan. Säätyy muutamaan asentoon ja parasta, että saa käännettyä avoimen oven suuntaan kun lasta tuoliin laittaa ja pois ottaa. Ihan kultaa tuo ominaisuus.

Syyskuinen tulee perimään tämän istuimen, eli ostamme esikoiselle toisen. Tähän on erikseen vielä vauvatuki. Ei pysty kantamaan tätä istuinta, mutta meillä on rattaiden kanssa samaa sarjaa vauvan koppa, jossa voidaan kantaa tuohon istuimeen, ellei sylissä kanneta.

Olen esikoiselle katsellut sillä silmällä jo Britaxin multi tech III -istuinta. Ei haluta enää toista telakallista, jotta pääsen itse helpommin istuinten väliin keskipenkkiin tarvittaessa. Tutkin vielä vaihtoehtoja kyllä, mutta äkkivilkaisulla vaikutti ihan pätevältä, kun saa vielä selkä menosuuntaan.

Saa suositella istuinta joka menee kumminkin perin ja painoraja saisi olla sinne 25kg nyt ainakin, jotta menee mahd. pitkään.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä taasen pienempi ja nuorekkaampi auto. Sitä ei tosin vaihdeta, koska ihan kaikkea ei mennä nassikka edellä vaan perheautot saavat jäädä :wink
Eikä meillä tosin kovin paljon edes tule tarvetta rattaita kuskailla mihinkään, joten riittää kun turvakaukalo mahtuu takapenkille:)
 
Meillä nyt Volvo v70, ollut kolmen kaa tosi hyvä. Tuplarattaat mahtu keposesti ja muutakin tavaraa. Mut nyt siis eessä isomman auton vaihto ja uus turvakaukalokin tarvitaan.
 
Ostettiin syksyllä 2017 BMW X5 7 paikkaisena, kun neljäs lapsi syntyi. Samalla autolla mennään nyt vitosen kanssa. Eihän siinä mitään isoa tavaratilaa ole, mutta merkkiä en vaihda :grin. Reissuille sitten boxi katolle.

Meillä vielä tuo 1v1kk on kaukalossa ja saa vielä siinä mennä useamman kuukauden. Nyt Maxi-Cosi pebble plus isofix telakalla ja olen tykännyt. Seuraava tuoli on pearl twoway, joka menee samaan telakkaa. Saa tämä uusi tulokas sitten tuon saman kaukalon. Kakkos autoon on Cybex Sirona josta olen muiden lapsien kanssa tykännyt. Isommilla on Britax turvavyöistuimet jotka sen verran kapeat, että mahtuu hyvin rinnakkain.

Esikoisen syntyessä itsellä oli avo BMW ja sillä mentiin useampi kuukausi ennen kuin vaihdoin. Yhdet matkikset sai sinne juuri ja juuri mahdutettua takaluukkuun :hilarious:.
 
Meillä vaihtuu auto aika usein, koska mies..... mutta nyt ollut jonkin aikaa Nissan Primera. Varmaan vaihdetaan taas johonkin farkkuun jossain vaiheessa, mutta mahtuu tuohonkin toinen istuin.

Esikoisella on istuimena Britax Römer Dualfix, 360 astetta kääntyvä istuin ja voin suositella erittäin lämpimästi.
On siis selkä menosuuntaan tällä hetkellä, sen saisi myös nenä menosuuntaan. Säätyy muutamaan asentoon ja parasta, että saa käännettyä avoimen oven suuntaan kun lasta tuoliin laittaa ja pois ottaa. Ihan kultaa tuo ominaisuus.

Syyskuinen tulee perimään tämän istuimen, eli ostamme esikoiselle toisen. Tähän on erikseen vielä vauvatuki. Ei pysty kantamaan tätä istuinta, mutta meillä on rattaiden kanssa samaa sarjaa vauvan koppa, jossa voidaan kantaa tuohon istuimeen, ellei sylissä kanneta.

Olen esikoiselle katsellut sillä silmällä jo Britaxin multi tech III -istuinta. Ei haluta enää toista telakallista, jotta pääsen itse helpommin istuinten väliin keskipenkkiin tarvittaessa. Tutkin vielä vaihtoehtoja kyllä, mutta äkkivilkaisulla vaikutti ihan pätevältä, kun saa vielä selkä menosuuntaan.

Saa suositella istuinta joka menee kumminkin perin ja painoraja saisi olla sinne 25kg nyt ainakin, jotta menee mahd. pitkään.

Me päädyttiin Axkid Minikid -turvaistuimeen, siinä on nuo kaipaamaasi ominaisuudet. Pätevän oloinen jakkaras ja siinä voi matkustaa selkä menosuuntaan melkein lukioon asti. :wink
 
Meillä kolmiovinen auto, joten luultavasti menee vaihtoon ennen syyskuuta. On se ollut epäkäytännöllinen jo aikaisemmin, mutta nyt ainakin on hyvä syy vaihtaa. Oisko suosituksia turvakaukaloista, joita voisi myös kantaa?
 
Meillä on esikoisen vanha maxi cosin cabriofix turvakaukalo, joka tulee sitten vauvalle. Siihen ollaan tyytyväisiä oltu. Kevyt kantaa, helppo asennus ja adaptereilla emmaljungan ratasrunkoon. Maxi cosin kaukaloihin taitaa saada adapterit aika moneen merkkiin.
 
Meillä on Stokken vaunuihin yhteensopiva besafe izi go modular turvakaukalo, joka menee telakalla näppärästi autoon. Se tulee sitten vauvalle ja kuopukselle ostettiin nyt samaan telakkaan menevä Besafe Izi modular turvaistuin :)
 
Vanha turvakaukalo lienee käyvän aluksi, oli esikoisella käytössä vain sen 10kk, joten menee kyllä hyvin uudelleen tulokkaalle :)
 
Meilläkin auton vaihto edessä, kun pitäisi kolmelle saada takapenkille turvaistuimet ja kaukalo sopimaan. Nykyisessä ei mahdu millään. Pitäis varmaan ajoissa alkaa tähänkin perehtymään. Ois ihan kätevä jo nytkin välillä pitkillä matkoilla mahtua itse lasten kanssa. Turvakaukalokin pitää hankkia, edellisillä ollut on laitettu poistoon, kun tuli vuodet reilusti täyteen.
 
Meillä on maxicosin pebble plus ja isofix telakka ja nyt on tuo two way pearl istuin esikoisella. Kaukaloon on adapterin emmaljungan rattaisiin. Toinen telakka täytyy ostaa...
 
Meillä on maxicosin pebble plus ja isofix telakka ja nyt on tuo two way pearl istuin esikoisella. Kaukaloon on adapterin emmaljungan rattaisiin. Toinen telakka täytyy ostaa...

Meillä samat istuimet, paitsi kaukalo taitaa olla mallia pebble :)
 
Meillä on vauvan turvaistuimena Recaro telakalla ja adaptereilla. Minusta oli tosi tärkeää että sai nukkuvan lapsen liikutettua autoon ja autosta pois ilman että pitää vaihtaa välinettä (eli pysyy istuimessaan) koska kotona saattoi jatkaa päikkäreitä useitakin tunteja.

Esikoisellemme ostettiin jo seuraava istuin joten Recaro tullee syyskuiselle käyttöön.
 
Onko kellään kokemusta klippanin dinofix kaukalosta. Huonosti löytyy kokemuksi tai turvallisuus testejä. Suomalaisuus houkuttaisi siinä. Lisäksi olen tykännyt kovasti esikoisen klippanin triofix istuimesta. Se on suunniteltu tulevalle kun siirtyy selkä menosuuntaan istuimeen ja esikoiselle hommataan turvavyöistuin (täyttää siinä kohden 4 v.). Jalusta olisi siis valmiina klippanin kaukalolle mutta ne puuttuvat kokemukset mietityttävät.
 
Kahdesta autosta tulee meillä yksi uusi ja isompi. Ollaan ajateltu, ettei tarvita kahta niin kauan, kun olen kotona vauvan kanssa.
 
Kaiken muun voisin ajatella ostavani käytettynä, mutta kaukalon ja myöhemmin turvaistuimen haluan uutena. Olen myös ehdoton siitä, että lapsi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Alustavaa tutkimusta olen kaukaloista tehnyt selaamalla vaihtoehtoja ja lukemalla turvallisuustestejä, mutta varsinaisia valintoja ei ole vielä tehty. Pitää käydä kaupoilla tutustumassa.
 
Me myytiin kaukalo pois kaverille rivakasti, kun meillä oli jo seuraava istuin olemassa edelliseltä. Nyt pitäis taas hankkia kaukalo jostain. Myisköhän se kaveri sen takaisin..? :hilarious:
 
Tää kaukalo-tutkimus vois olla sellanen juttu, mistä mieskin ehkä innostus. Testitulosten tutkimista ja sais ajatella ehkä auton vaihtookin. :laughing002 Meijän kummastakaan autosta kun ei taida löytyä isofixia. Meillekin siis mieluiten uusi kaukalo, jos oikein luotettavalta taholta löytys vähän käytetty, ni kai sekin menis.
 
Takaisin
Top