Arki vauvan kanssa

Meillä typyllä käytössä 80-86 vaatteet. Viime kevään 80cm välikausivaatteet menee vielä hyvin päälle. Jalan koko onkin suhteessa iso kun keväällä oli 13cm. Nyt varmaan aavistuksen kasvanut vielä. Painoa neidillä on vajaa 10kg eli pieni on ikäisekseen..

Meillä opittiin myös kesällä kuperkeikka (ilman tramppaa) ja myös tasajalkahyppy onnistuu :-)
 
Meillä on koko 86 käytössä, mutta housut on jo 92 pääosin. Talvikengät meilläkin koossa 25, jalkaterän pituudeksi sain 14,3cm, kun eräs ilta mittailin neidin nukkuessa. Himpun saattaa olla isompikin jalkaterä. Toivottavasti ei jää 25 koko liian pieneksi, kun nyt on jo kahdet 25 koon saappaat talvea odottamassa.. ei tarvitsisi ostaa kolmansia. Vk-kengät on 23 ja ne menee ilman villasukkaa tämän syksyn, mutta villasukka sinne ei siis todellakaan mahdu..
Talveksi on toppapuku (housut ja takki siis) ja -haalari, ja ne kokoa 86 ja pitäisi mahtua kyllä koko talven. Ainakin nyt sille näyttää, kun ollaan soviteltu.

Kuukauden päästä olisi 2v neuvola, niin saa taas tarkkoja pituus/painomittoja. Neiti painaa kuitenkin varmaan 12,5 - 13kg ja on varmaan 85 hujakoilla pituutta.
 
Mileim, jalkahan leviää ja tulee jokunen milli lisää, kun lapsi varaa painon jalan päälle. Minä olen piirtänyt lapsen jalan kuvan kartongille kun hän seisoo sen päällä ja mitannut sitten sen piirroksen.

Vaatteiden koot ovat kyllä todella vaihtelevia. Meillä pojalla on vielä Lassien 80-senttinen haalari, joka mahtuu ihan hyvin. Reiman 86 kinnaa pepun kohdasta ja Travalle 92 on jättiläinen. Jälkimmäisen ostin korvaamaan tuota 86-senttistä.
 
Meillä 'kokeiltiin' tänään ottaa pinnasängystä laita pois eli neidille tuli ns. isojen tyttöjen sänky. Parina päivänä ei oo suostunu nukahtamaan pinnasängyssä päikyille..
Tänään meni ilta vähän myöhäiseksi kun kaverit oli kylässä heidän samanikäisen tytön kera. Laitoin kuitenkin unille vielä heidän täällä ollessa, juoksi ovelle hyvin monta kertaa. En luovuttanut kuitenkaan ja vieraiden lähdettyä pian nukahtikin, jes! Katotaan kui meidän yö menee :-D
 
Ois niin ihanaa kun ja jos saisi jo nukkua yöt kunnolla. Välillä tuntuu, että pää hajoaa kun ei edes muista koska ois saanu viimeksi nukkua kunnolla öitänsä.
 
Sellainen pahvikaavio, joka on piirretty lapsen seisoessa pahvin päällä, on kyllä mainio, kun monista kengistä ei saa pohjallista irti mittausta varten, ja mittanauhaa on joskus mahdoton saada tungettua luotettavasti kenkään. Pidän käsilaukussa viimeisintä, jos tulee jotain "tilaisuuksia" eteen - niin voi heti tarkistaa, kannattaisiko hankinta tehdä.
Maatuska sympatiaa... toivotaan, että lepääntymisen aika koittaa pian kuitenkin!
Minua jännittää jo valmiiksi, miten tyttö sopeutuu toiseen huoneeseen ja lastensänkyyn remontin valmistuttua. Hohhoi, näen itseni patjalla siellä tytön sängyn vieressä.
 
Muokattu viimeksi:
Minua jännittää jo valmiiksi, miten tyttö sopeutuu toiseen huoneeseen ja lastensänkyyn remontin valmistuttua. Hohhoi, näen itseni patjalla siellä tytön sängyn vieressä.

Meillä sama homma tässä lähitulevaisuudessa, kun alakerran rempan pitäisi valmistua. Pojan pitäis siirtyä omaan huoneeseen nukkumaan, mutta mutta... Katellaan :D Voi olla, että mies saa sängyn siihen viereen. Meillä siis mies nukkuu pojan kanssa ja minä olkkarissa, koska en pysty nukkumaan jos poika vieressä. Herään jokaisesta ynähdyksestä ja mulla kestää kauan saada taas unenpäästä kiinni. En tiedä miten käy, kun jossain vaiheessa pitäisi nukkua taas miehen kanssa samassa sängyssä. Se kun kuorsaa. Huoh, vaikeaa.
 
Kaisu, tyttö oli ihan liekeissä omasta huoneesta :)! Eka yön nukkui kuin tukki pinnasängyssään. Viime yönä yski, ja otin viereen sipulikupin kanssa - helpotti.
Nyt ei taas tiedetä, onko huone ”terve” ja tytöllä vain räkis, mikä onkin... seurataan!
Muuten meille kuuluu sellasta, että äiti on melko väsynyt hoitamaan tytön asiat ja omat (ja työ)asiat ja kodin asiat. Näin syksyisin iskä hyppää viikonloput hirvijahdissa, joten olen pitkälti yh:na niinäkin päivinä, jolloin kaipais edes hetken lepoa. Ehkä se on tää marraskuu, mutta harmaaks vetää mielen.
Tän päivän aloitus oli sit sellainen, että viikkoja aiemmin varaamani 2 v. neuvola olikin peruuntunut sairastapauksen vuoksi. Harmittaa, koska odotin tätä, ties mihin siirtyy, että saan omiin aikatauluihin taas sopimaan.
 
Kaisu, tyttö oli ihan liekeissä omasta huoneesta :)! Eka yön nukkui kuin tukki pinnasängyssään. Viime yönä yski, ja otin viereen sipulikupin kanssa - helpotti.
Nyt ei taas tiedetä, onko huone ”terve” ja tytöllä vain räkis, mikä onkin... seurataan!
Muuten meille kuuluu sellasta, että äiti on melko väsynyt hoitamaan tytön asiat ja omat (ja työ)asiat ja kodin asiat. Näin syksyisin iskä hyppää viikonloput hirvijahdissa, joten olen pitkälti yh:na niinäkin päivinä, jolloin kaipais edes hetken lepoa. Ehkä se on tää marraskuu, mutta harmaaks vetää mielen.
Tän päivän aloitus oli sit sellainen, että viikkoja aiemmin varaamani 2 v. neuvola olikin peruuntunut sairastapauksen vuoksi. Harmittaa, koska odotin tätä, ties mihin siirtyy, että saan omiin aikatauluihin taas sopimaan.

Tsemppiä tähän harmaaseen kauteen, itsellänikin on mieli enemmän maassa vaikka "yh" en olekkaan ja tarpeen vaatiessa saan lepotauon jos haluan.. Tuntuu vain että päivänvaloa on niin vähän että hommia pitäisi yrittää tehdä joka puolella, ettei kodin kaaos enää masentaisi. No, joulua kovasti odotellaan ja sen laittaminen edes vähän piristää mieltä :)
 
Varpahat, no iloa meillekin luo, että siihen saatiin pidempi vapaa koko porukalle. Voidaan perheenä tehdä juttuja useampi päivä!
Mulla kääntyi mielialani kanssa kuppi niin nurin, että varasin työterveyslääkärille ajan. Luulen, että ei taida tämä juttu lähteä lenkillä paranemaan.
 
Varpahat, no iloa meillekin luo, että siihen saatiin pidempi vapaa koko porukalle. Voidaan perheenä tehdä juttuja useampi päivä!
Mulla kääntyi mielialani kanssa kuppi niin nurin, että varasin työterveyslääkärille ajan. Luulen, että ei taida tämä juttu lähteä lenkillä paranemaan.

Hieno juttu että osaat hankkia ajoissa apua jaksamiseen! :) itsestä huolehtiminen on äärimmäisen tärkeää, vaikka ykkös prioriteettina oma lapsi / lapset aina ovatkin.
 
Katjusha, toivottavasti on hyvä työterveyslääkäri.
Teetkö täyttä työaikaa? Minulla olisi pyrkimys lyhennettyyn työaikaan sitten kun palaan töihin.
 
Yölento on täysi työaika. Minulla on pitkä työmatka, mutta muuten en koe työtäni ylikuormittavana. Keskittymiskyvyn puute vie tehoja, eli voisin hyvin ehtiä enemmänkin työaikani puitteissa. Lisäksi arvostan joustoa, ei ole ”kellokorttia” ja voin vaikuttaa paljon omaan aikatauluun.
Mieheni lupasi ryhdistäytyä täällä kotona, koska normaaleihin kotitöihin ei ole osallistunut 1,5 vuoteen juurikaan, mutta arvostan toki hänen panostaan autojen korjauksen ja remontoinnin suhteen.
 
Meillä oli tänään 2-vuotissynttärit. Päivä meni mukavasti, itsellä tietty vähän "ressiä", että saatiin homma kasaan. Mutta liikuttavaa oli äsken käydä tuolla tytön huoneessa peittelemässä lasta. Hän meni kasilta lasten sänkyyn nukkumaan, mutta oli kiivennyt siitä pinnasänkyyn tutimaan - eli ei ole valmis vielä siirtymään sieltä pois. Äitin ja isin kulta.
 
Talvikengistä asiaa. Kun mei tytöllä menee täl hetkel koko 22 kengissä ja ostin uutena kuomat ku oli leudommat kelit ku ei mistää löytyny käytettynä. Mut nyt pakkasilla ne kengät on hiton tiukat villasukan kans, lähinnä pohkeesta, et kannattasko ostaa kokoa isommat vai oiskoha ne sit taas liian isot. todella vaikeaa ostaa sopivia kenkiä :grin piirsin paperille tytön jalasta mallin ja mittauksen mukaan se ois noin 12,8 cm jos nyt sain oikein mitattua. Voihan se olla et se koko 22 onkii pien etten vaa oo osannu ostaa oikeen kokosta :grin
 
Jewell, talvikenkiin voi hyvin ottaa 1,7-2cm extraa, kun sinne pitää mahtua villasukka ja jää vähän kasvunvaraa.
Meillä on jalkaterän pituus 14 cm ja talvikengät on 25 (Viking), Kuomat jopa 26 - ja hyvin on pystyssä pysynyt näillä, vaikka aika isot nuo Kuomat mitaten on.
 
Meillä pojalla jalka on piirrettynä pahville 14,7cm ja talvikengät kokoa 26. Viime keväänä oli pakko ostaa numeroa liian suuret kumisaappaat kun pohkeet eivät mahtuneet pienempiin.
 
Meilläkin tytöllä kuomat koossa 26 eikä ole yhtään liian isot! Jalkaterän pituuden ja kenkätaulukon mukaan koko 25 olisi ollut sopiva mutta olivat liian pienet. 26 kokoon mahtuu villasukka eivätkä silti hölsky jalassa ilman villasukkaa.
 
Takaisin
Top