Arki vauvan kanssa

Meillä ikää nyt 5 päivää ja hyvin on mennyt. Tyttö syö ja nukkuu hyvin ja tuntuu olevan tyytyväinen. viime yönä syötiin 23 sitten 03 ja aamulla 07.Pissaa ja kakkaa tulee hyvin. Jaksaisin kyllä vain katsella ja haistella vauvaa vaikka koko yön, mutta onneksi olen malttanut nukkuakin :love7
Onko muilla toiminut lantionpohjan lihakset hyvin synnytyksen jälkeen? Minä en saa vessassa pissasuihkua katkaistua, vaikka miten koitan supistaa lihaksia. Nyt oon treenannu niitä monta kertaa päivässä, jospa ne pian alkaisi vahvistumaan. Laiska kun olin ja en paljon odotusaikana ehtinyt niitä jumppaamaan :smiley-ashamed008

Mulla kyllä toimii pissan katkaisu ja ei karkaile. Mutta luulen että raskausajan pissalla ravaamiset ja niiden pidättämiset on auttanut
 
Olenko ainoa jolla ei ole noussut maito ollenkaan? Synnytys oli viime sunnuntaina. Täysin korvikkeilla mennään. Mielialakin on todella apea, en koe olevani täysin läheinen vauvani kanssa. Unet jäävät itselläni pariin tuntiin, ja saan paniikki sekä ahdistuskohtauksia. Su-to oltiin siis sairaalassa.

Kohtalotovereita?
 
Olenko ainoa jolla ei ole noussut maito ollenkaan? Synnytys oli viime sunnuntaina. Täysin korvikkeilla mennään. Mielialakin on todella apea, en koe olevani täysin läheinen vauvani kanssa. Unet jäävät itselläni pariin tuntiin, ja saan paniikki sekä ahdistuskohtauksia. Su-to oltiin siis sairaalassa.

Kohtalotovereita?

Älä lannistu. Mulla ystävä sai maidon nousemaan vasta yli viikon jälkeen, oisko peräti kahden viikon kuluttua. Varmaan voi jo ärsyttää jos kaikki on nää samat kysynyt tai sanonu mut mulle annettiin näitä ohjeita jos ei nouse.
- sinnikkäästi tarjoaa vauvalle tissiä aina ensin
- onhan vauvalla kunnollinen imuote, jos ei niin rintakumi voi auttaa että saa kunnon ottee. Kumin ns nänniosa pitäisi olla ihan kokonaan vauvan suussa, ei ritä että on melkein kokonaan
- ihokosketus autto mulla nostattaa maitoa ihan tosi hienosti ja sitte sitä kyllä tuliki
- muistaa että muutama tippakin on alussa tosi hieno juttu ja kun ne muutaman tipan saa, nii sitte ihokosketuksella ja yöimetyksellä nostattaa mahdollisesti lisää

Mä uskon että kaikilla nousee maito, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän mutta kuiten. Ja se tapahtuu ajallaan kaikilla. Toisilla kestää vaan pitempään.

Älä menetä toivoa vaan sinnikkäästi kokeile ja tarjoa :happy:
 
Tsemppiä varpahat,toivotaan että maito alkaa nousemaan. Samoja vinkkejä itsellekin tuli mieleen,mitä sadetuuli jo antoikin. Esikoisen aikaan imetyksen aloitus oli hankalaa,en saanut vauvaa ottamaan hyvää asentoa rinnasta ja mentiinkin imetys ja korvike linjalla. 3kk ikäsenä lopetin imetyksen,koska vauva raivosi tissillä,kun ei saanut imettyä ja myöhemmin selvisi,että vauvan kielijänne oli niin kireä,ettei saanut kunnon otetta rinnasta.
Koita saada nukuttua ja levättyä,stressi ja väsymys voi heikentää maidon nousua,näin minulle sanottiin neuvolassa joskus. En itsekään esikoisen aikaan aluksi tuntenut suurta kiintymystä vauvaan,mutta varmasti monella ensimmäisen lapsen saaneella on samoja ajatuksia. Itse en ainakaan osannut arvata miten vauva tulee muuttamaan elämää ja miten se todellisuudessa sitoo 24/7. Ajan kanssa kiintymyssuhde varmasti vahvistuu. Voimia arkeen varpahat.
 
Meillä isommat lapset olleet flunssassa maanantaista saakka,tänään vauva jo aivasteli kovasti ja räkää tuli nenästä. Hirvee stressi itsellä,että vauva sairastuu ja menee ihan tukkoon. Voi itku,että pitikin nyt joku tauti tulla.
 
No mie melkein pelästyin äsken kun katsoin että napatynkähän irtoaa ihan just, varmaan seuraavassa vaipanvaihdossa jo irti. Mietin miten voi jo ja eikai liian aikasin irtoa.... 4 vrk tänä iltana vasta ikää pojalla.

Rauhallinen pikkutyyppi... vielä......? :)
 
Varpahat, tuo Sadetuulin mainitsema ihokontakti voi olla hyödyllistä sekä imetykseen että tunteiden heräämiseen. Ehkä vielä tehokkaampi, jos pystyt ajattelemaan, että se pelkkä ihottelu on tärkeää etkä koe painostusta mahdollisimman nopeaan maidon nousuun tai tunnemyrskyyn. Jokainen äiti ja lapsi on erilainen. Anna teille aikaa.
 
Vimpa: jos vauva menee tukkoseks niin äidinmaitoa voi laittaa nenään muutaman tipan joko suoraan tissistä, lusikalla tai neulattomalla ruiskulla ja sit hetkenpäästä niistäjällä imeä pois. Näin tukiäidit ohjeistaa imetyksen tuki ry sivulla :)
 
Ellami, samaa mäkin pelästyin, että voiko irrota liian äkkiä. Ei kuulema voi. Meillä vielä osittain roikkuu sellaisen varren päässä, että näyttää kuin suoli tulisi mahan läpi mukana. :nailbiting: Neuvolantäti sitä tänään katsoi ja laittoin jotain ainetta, huomenna pitää sitten jatkaa putsausta desinfiointiaineella, kun napa vähän haiskahtaa - ensi viikon perjantaille saatiin kontrolliaika neuvolaan, ettei vaan pääse tulehtumaan toisen pikkuinen navan alku.

On tää vauvaelämä yhdenlaista: minä, joka oon ennen stressannut ja ollut tosi tarkka hommien hoitumisen suhteen, oon kohta kaks tuntia istunut vaan sohvalla vauva sylissä vaikka pitäisi olla tiskaamassa, laittamassa pyykkejä ja loihtimassa huomisille vieraille perunatortillaa.. :rolleyes: Jos en ehdi/jaksa, niin saa jäädä tekemättä, tää vauvan kanssa olo kyllä voittaa kaikki tuollaiset ihan sata nolla.
 
Olenko ainoa jolla ei ole noussut maito ollenkaan? Synnytys oli viime sunnuntaina. Täysin korvikkeilla mennään. Mielialakin on todella apea, en koe olevani täysin läheinen vauvani kanssa. Unet jäävät itselläni pariin tuntiin, ja saan paniikki sekä ahdistuskohtauksia. Su-to oltiin siis sairaalassa.

Kohtalotovereita?

Moi! Mulla kanssa ensin kesti tunnesiteen syntyminen.aluksi pelotti hirveästi,että missä tunne viipyi ja tuntui itsestä todella pahalta. Itketti ja väsytti. Mutta itkuisuus jo selkeästi vähentynyt jo vaikka vauva ei ole vielä edes 3 viikkoa. En tajunnut kuinka sitovaa ja väsyttävää alku lapsen kanssa on.Olen myös ensisynnyttäjä

Lapsi syntyi sektiolla ja joutui eri osastolle koko sairaalassa olon ajaksi eli 4 päiväksi. Maito nousi kunnolla vasta 1,5 viikon jälkeen ja sitä ennen olin aika rikki. Nyt on saanut vain enää kerran korviketta.Pidin vain sinnikkäästi ihokontaktissa ja yritin pumppailla ja ottaa rinnalle kokeilemaan imetystä joka kerta ennen pulloa. Pikku hiljaa maitoa on ruvennut tulemaan riittävästi.Täytyy vain yrittää maltilla vaikka kuinka itsestä tuntuu pahalta antaa korviketta...

Tulipas nyt sekava selitys,mutta laita vaikka viestiä,jos haluat enemmän jakaa ajatuksia :)

Sanoisin kuitenkin,että baby Blues menee jo reilussa viikossa ohi ja pyydä miestäsi hoitamaan vaikka joku alkuyö lasta,niin saat pidemmät unet.Se jo helpottaa paljon. Tai käy vaikka 15 minuutin kävelyllä,niin pääset hetkeksi irtautumaan.

Paljon jaksamista :)
 
Onko muut kärsineet pääkivusta synnytyksen jälkeen? Mulla nyt toista päivää pääkipeä ja ei lääke oikein auta. Juonut olen joka välissä. Varmaan niskat jumissa kun rinnat paisuneet ja painaa ja varmaan imettäessä on jännityksessä niska. Tosi inhottava olo..
 
Onko muut kärsineet pääkivusta synnytyksen jälkeen? Mulla nyt toista päivää pääkipeä ja ei lääke oikein auta. Juonut olen joka välissä. Varmaan niskat jumissa kun rinnat paisuneet ja painaa ja varmaan imettäessä on jännityksessä niska. Tosi inhottava olo..

Jep, välillä päätä kivistää ja humisee. Otan aika herkästi siihen särkylääkkeen koska edellisen synnytyksen jäljiltä muistan että tuli parin viikon sisällä synnytyksestä muutama kuoleman migreeni. En todellakaan halua kokea niitä enää. Nyt varasin kaappiin valmiiksi jo ennen synnytystä tarpeeksi kovat lääkkeet jos migreenit tulis takaisin.
 
varpahat yritä olla ottamatta paineita jos maito ei nouse. Tiedän ettei se helppoa ole, mutta ei se imetys äitiä tee ja ole todellakaan mikään välttämättömyys. Toivotaan toki, että lähtisi vielä käyntiin, etenkin jos olet itse toivonut voivasi imettää. Samaten on ihan normaalia, ettei tunneside välttämättä heti synny vaan ajan kanssa. Älä ota siitäkään paineita. Se takuulla syntyy ajan kanssa. Koita pitää huoli, että saat edes jotenkuten levättyä ja ota kaikki apu vastaan mitä saat äläkä myöskään epäröi pyytää apua. Toivotaan, että pian helpottaisi. :Heartred

Vimpa juu, täällä kärsitty yli viikko päänsärystä. Yritän kanssa juoda, mut luulen et pitäisi juoda imettäessä vaan niin paljon enemmän, ettei vaan ehdi/muista juoda tarpeeksi. Voi kyllä olla, että tulee jotenkin jännitettyäkin hartioita, et siitäkin voi johtua ja ihan vaan unenpuutteestakin. Mulla ei normaalisti ole suunnilleen ikinä päänsärkyä, mut nyt sit ollut ihan kestosärky ja tuntuu, ettei särkylääkekään auta.

Voi puuh, mikä yö! :dead: Poitsu päätti koisia eilen päiväkahdesta lopun päivää heräten vaan syömään ja sit puolen yön jälkeen päätti et ois aika herätä. Lisäksi eilen päivällä söi hiukan harvemmin niin päätti sitten yöllä tankkailla tunnin välein. Nyt tuolla koisaa isänsä vieressä ja varmaan taas päättänyt, et ois aika vetää kunnolla unta palloon, et jaksaa taas ens yön riekkua. Noh, tää on tällasta välillä. Säännöllisiä päivärytmejä odotellessa.

Meillä toi swaddlePod kapalopussi on ollut ihan öitten pelastus. Tai lähinnä yöimetysten. Yleensä sohlaa ja vispaa käsiään vimmatusti, kun pitäis alkaa syömään ja mukiloi käsillään mun valmiiksi kipeitä nännejä ja sit käsi menee vähän väliä suuhun rinnan sijasta. Tossa kapalopussissa ei pääse niitä käsiään vispaamaan ja imetyksen aloitus onnistuu paljon helpommin.

Mä odotan, et pääsisi ekalle vaunulenkille. Nyt vaan sataa ja meillä ei ole vaunuihin vielä sadesuojaa. Lisäksi eipä ole mullekaan mitään hyvää ja lämmintä sadeasua, joka mahtuisi päälle. Pitäs vissiin käydä vähän ostoksilla. Vaikka jo tänään... :)

Muuten meillä menee ihan mukavasti. Poika syö kovasti ja kasvaa kohisten. Bilirubiiniarvotkin lähtivät viikon iässä laskuun, eikä ole keskiviikon jälkeen täytynyt käydä enää ottamassa verikokeita. Ihanaa kun on taas voinut katella sarjoja ja leffoja koko perheen kanssa. Loppuraskaudessa en pystynyt ees normaalisti sohvalla röhnöttämään. Just ehkä puolisen tuntia pystyi jotenkuten istumaan sit piti alkaakin jumppailemaan kun oli mahan kanssa tukalaa. Vauveli usein joko kätevästi nukkuu tai imee samalla.

Mä tajusin eilen, et mulla on ekaa kertaa lapsi josta sen isä aidosti välittää ja osaa sen myös kaikin tavoin näyttää. Ja mies on myös kiinnostunut mun jaksamisesta. Ottaa vauvan hoitaakseen, et mä voisin nukkua tai tehdä välillä jotain muuta. Täytyy sanoa, et rakkaus miestä kohtaan oli jo suurta ennen tätä vauvaa, mut nyt kasvanut jotenkin potenssiin sata. :Heartred

Tsemppiä mammat! Kyllä me ollaan vaan parhaita! :Heartred:)
 
Me käytiin tänään ekaa kertaa ulkoilemassa. Olipa kivaa itsekin vähän köpötellä pihalla. Piti jo eilen mennä ulos mutta poika vetäisi sitten niin pitkät päikkärit ja sitten mun vanhemmat tulivat käymään niin ei ehditty ulos.

Pojalla on jonkunlainen rytmi eli aamusta/aamupäivästä valvoskelee ja iltapäivällä nukkuu ja taas illasta valvoskelee. Ja nukkuu yöllä! Siis toki syö mutta ei herää valvoskelemaan. Innolla odotan milloin rytmi heittää häränpyllyä...
 
Kuinka tiheään teidän vauvelit käy tissillä? Meidän neiti on syntymästään asti ollut tosi sikeä uninen ja aina täytyy herätellä syömään 3-4h välein. Keltaisuutta on jonkin verran, mutta ne synnärillä sanoi että ei hälyttävästi. Kuitenkin pissaa on 5-6 vaippaa ja suoli toimii hyvin. Onkohan tämä nyt vain tällainen tilanne että lapsi vaan sattuu olemaan noin uninen? Syö tissillä kuitenkin mun mielestä ihan hyvin, vaikka siihenkin aina uinahtaa.. huomenna on onneksi ensi neuvola missä saa tietää onko tuo paino noussut.
Neiti on siis huomenna viikon ikäinen:Heartred
 
Meidän minimiehellä, tänä iltana 6 vrk, taitaa tänään olla kriisi siitä ettei olekaan enää mahassa. Ainut paikka mikä kelpaa on tietysti äidin syli :Heartred Vielä eilen päivällä veteli sikeitä sängyssä/sisällä vaunuissa ihan hyvin. Tänään on pikkuisen itkua kuultu niin että tuli äitillä itku. Laitoin minimiehen mun paidan alle ja siihen nukahti. Tissillä on ollut tänään todella tiheästi. Maito riittää kyllä vaipan sisällöstä päätellen. Eikä pulauttele tms pahemmin että itkut kipua olisi. Täällä mie vaan joko sängyssä tai sohvalla koko päivän. Ja palvelu pelaa. Isi-mies on niin apuna. Ja isommat lapset.

Menee muuten loistavasti imetystyynynä se lidlin vartalotyyny jonka raskaana ostin.

5f4051769ca1780cd671ee26b7ee260f
 
Ainiin, milloin ootte ekan kerran ulkona käyneet vauvan kanssa?
Mulla nuo isommat syntyny niin pakkasilla talvella ettei olla silloin aikanaa kovin pian käyty ja 13v takaa syysvauvaa en muista miten oli :)
Mietin joko huomenna/ylihuomenna arvais vähän vaunuilla ajella.
 
Kuinka tiheään teidän vauvelit käy tissillä? Meidän neiti on syntymästään asti ollut tosi sikeä uninen ja aina täytyy herätellä syömään 3-4h välein. Keltaisuutta on jonkin verran, mutta ne synnärillä sanoi että ei hälyttävästi. Kuitenkin pissaa on 5-6 vaippaa ja suoli toimii hyvin. Onkohan tämä nyt vain tällainen tilanne että lapsi vaan sattuu olemaan noin uninen? Syö tissillä kuitenkin mun mielestä ihan hyvin, vaikka siihenkin aina uinahtaa.. huomenna on onneksi ensi neuvola missä saa tietää onko tuo paino noussut.
Neiti on siis huomenna viikon ikäinen:Heartred

En ois huolissaan jos syö kuitenki sun mielestä hyvin. Meillä eka viikolla neiti saatto päivällä tirsahtaa 6-7h ja hoitaja vaan sano sairaalassa (otettiin siis sokerit mut kun ne oli hyvät) että hänelle tulee riittävästi mautoa ja ei ole tarve joka hetki 2 h välein syödä. Ei kuulemma tarvii ressata :smug:
 
Ainiin, milloin ootte ekan kerran ulkona käyneet vauvan kanssa?
Mulla nuo isommat syntyny niin pakkasilla talvella ettei olla silloin aikanaa kovin pian käyty ja 13v takaa syysvauvaa en muista miten oli :)
Mietin joko huomenna/ylihuomenna arvais vähän vaunuilla ajella.

Ite kävin vasta tänään noin 15 mkn vaunulenkin (15. vuorokausi tänään eli 2 vk). Oli 3 astetta plussalla eikä tuullu kovaa. Toki perjantaina ja lauantaina on käyty autolla koiria juoksuttamassa ja kaupassa siten et ollaan pääsääntöisesti oltu vaivan kans autossa vaan nuo reissut. Kauppaan otin kopan mukaan. En tiiä oisko voinu jo aiemminki käydä mutta me tehtii näin :taunt005
 
Kriisi. Onko normaalia että viikon ikäinen ei ole hereillä juuri ollenkaan päivän aikana? Meillä nukutaan 3-4h, sitten syödään (pitkän kaavan mukaan samalla torkkuen) sitten taas nukahdetaan jne. Esim eilen vauva oli parikin tuntia hereillä putkeen.
 
Takaisin
Top