Arki vauvan kanssa <3

mahtava päästä kirjottelemaan tännekki ketjuun ! :) 

poika siis syntyi 30.3. kotiin päästiin aprillipäivänä 1.4. ja nyt sitte vain tutustutaan toisiimme ja pojan tapoihin ja siihen olemattomaan rytmiin .. :D 

näistä muutamasta päivästä vois jo sanoa, että herra on aika kiltti päivät, mutta illalla ku pitäis nukkumaan mennä niin johan alkaa kiukkuilu . eilenki illalla kahteen asti jakso riekata. masuvaivatki vähä haittaa pientä. :S 

imetys on lähteny paremmin ku hyvin käyntiin. nyt neljäntenä päivänä synnytyksestä alkaa tuota maitoaki tulemaan hyvin .. ja ihan ku herra olis aina ollu tissillä .. :) 
tuttelia annetaan vielä imetyksen päälle aina sillon tällön. lähinnä illalla, että jaksaa sitte nukkua ja rauhottuuki huomattavasti paremmin .. 

teillä jo "kokeneemmilla" äideilä, niin tuo maidon nousu .. ku ite odotan koko ajan sitä tunnetta, että rinnat on menossa ihan halki siitä maidon määrästä mikä sinne kertyy, niin sitä tunnetta ei oo .. onhan nuo kovan tuntuset ja kuumottaa ja aika aratki, että kaippa sitä oikeeta tavaraa on sinne noussu ravinnoksi asti. :) 
mutta ei oo semmoset pingottuneet mitä odotin .. 
 
Lilleroinen: Mulla ainakin nousi maito kolmantena tai neljäntenä päivänä synnytyksen jälkeen ja sitä tuskaa kesti pari-kolme päivää. Rinnat oli kuin koripallot, ihan kivikovat ja KIPEÄT. Vauva kun kunnolla imaisi niin silmissä vilisi tähtiä ja enkelikuoro veisasi hoosiannaa korvien välissä. Liivinsuojat oli jatkuvasti ihan litimärät ja maitoa valui ihan pitkin mahaa jos erehtyi ilman rintsikoita hetkenkin olemaan.
Nyt sitten taas tuntuu, että välillä maito loppuu toisesta tissistä ja saan kesken syötön vaihtaa "lennossa" toiseen, ettei neiti hermostu. Täytyis varmaan jotain korviketta antaa lisäksi, vaikka neuvolatäti kyllä lohdutti, että ei se maito sieltä mihinkään lopu. Paino on vauvilla noussut kuitenkin ihan hyvin, että ruokaa saa tarpeeksi, vaikka äiti vähän hätäileekin.

Niin ja onnea kaikille, jotka on saaneet pienen ihmeen syliin <3 ..En oo kovasti ehtinyt kirjoittelemaan, tää vauva-arki vaatii kuitenkin sen oman aikansa ja kun hetken saa vapaa-aikaa niin tulee tehtyä jotain hyödyllistä, vaikka pitäis osata ottaa rennosti. Meillä on kaikki hienosti, ei masuvaivoja (vielä ainakaan), neiti on nyt parin viikon ikäinen. Huomenna pitäis aloittaa D-vitamiinit, saa nähdä että tekeekö ne jotain sitten pikkuiselle masulle. Cuplatonia ostin varmuuden vuoksi. Tiistaina meillä on eka oikea vauvaneuvola, piti olla jo pe, mutta isi ja äiskä oli oksennustaudissa, joka tosin onneksi kesti vain yhden yön ja päivän.
 
sitä täyttä tunnetta rinnoissa odotinki, mutta ei ainakaa vielä tunnu siltä. :D 
kyllä ne siltä tuntuu, että sielä maitoa on ja kyllä tuo herra tyytyväiseksi syöttöjen jälkeen jää. n. tunnin verran syö molempia rintoja yhteensä. nyt kyllä tuntuu siltä, että vaikka herra niitä syökin niin silti taitaa jäädä maitoa vielä .. taidampa suunnata rintapumppu ostoksille .. onko suosituksia merkistä ?! .. 

teillä joilla on koiria kotona, niin miten koirat on ottanu vastaan uuden tulokkaan?! .. 
meillä oli sairaalassa rätit joukossa, että viedään hajua koiralle kotiin, mutta se unohtu .. hyvin tuo meidän koira on ainaki tutustunu ja ku herra itkee niin kovasti olis hoitamassa kans .. nuolee korvaa .. :) ku tuo rotu ei mikää perhekoirarotu oo .. :D 
nyt on kyllä ikävänä vaivana tuo ku herran napatynkä haisee, niin tuo koira on koko ajan haistelemassa sitä. tottakai se haisee sen nenään hyvältä. :/ 

 
lilleroinen: Meillä ainakin koirat otti pojan todella hyvin vastaan. Kahtena päivänä mies kiikutti kodin ja synnärin väliä paria riepua, mutta ei nuo kuulemma olleet yhtään kiinnostuneita niistä. En tiedä sitten miten kakkavaippa olisi toiminut, mutta mä en jaksa uskoa että sillä kauheesti merkitystä olisi ollut. Meidän vanhempi koira on koko ikänsä pelännyt lapsia, varsinkin niitä vaahtosammuttimen kokosia jotka kiljuu ja sinkoilee suuntaan jos toiseenkin ;) Se haukku ja murisi alkuun aika paljon aina kun poika vähän päästi ääntä, mutta eipä sitäkään kestänyt kun ehkä neljä päivää. Sitten taisi koira tajuta että poika on tullut jäädäkseen ja otti sen niin sanotusti lauman jäseneksi.

Meillä tuntuu imettäminen ottaneen ehkä vähän takapakkia. Tai siis imettäminen onnistuu, maitoa tulee ja siten kaikki ok, mutta poika ei selvästikään saa itseään rinnalla kylläseksi. Ollaan siis ruvetttu antamaan korviketta ihan kunnolla herralle. En oikein nyt tiedä mistä tämä johtuu, kun ei pitäisi olla siitäkään kiinni etteikö maitoa tulisi. Olen miettinyt, että taitaa olla pojan rinnalla olo enemmänkin mukavuusoleilua kun ruokailua ja siten hän ehkä jopa itse säätelee syömistään, koska kuvittelee voivansa olla tuntitolkulla tissi suussa kun syö vaan tarpeeksi hitaasti ;) Täytyy muistaakin mainita tästä huomisessa neuvolassa.

Mun on kans pakko mennä ostamaan se sellanen maidonkerääjä josta Shani puhu. Mulla kans on nimittäin sellaset myötätuntotissit että kun toisesta imettää ni toinen vaan valuu :) Mulla myös saattaa yhtäkkiä ruveta kumpikin tissi vuotamaan ja tiedän sen siitä, että se tekee todella kipeetä. Onkohan se ihan normaalia, siis se kipu.. Pakko käyttää niitä liivinsuojiakin aina kahta kerralla, muuten menee heti läpi.

Pumppua en oo saanut vielä hankittua, mutta sekin on pakko hankkia. Varsinkin tosiaan kun poika ei pelkästään syö tissillä ja maitoa kuitenkin tulisi, parempi kuitenkin syöttää äidinmaitoa vaikka sitten pullosta.

Nukkuminen meillä menee tosi hyvin. Tosin päivisin ollaan aika paljon hereillä, joten omia hommia ei oikeen ehdi tekemään, mutta se hyvä puoli siinä on, että poika nukkuukin sitten yöllä. Parempi kuitenkin näin kuin toisinpäin! Kahtena yönä nyt kuukauden aikana on meillä valvottu enemmänkin, muuten on nukuttu hyvin. Kahdella herätyksellä mennään joka yö, ensimmäinen herätys on kahden-kolmen aikaan ja toinen viiden-kuuden aikaan. Ensimmäinen unipätkä on 3-5 tunnin mittainen, riippuen hieman siitä, kuinka paljon päivällä on tullut valvottua.

Tällästä täältä tällä kertaa, huomenna tuleekin pojalla 1kk täyteen ja sitä juhlistetaan neuvolalla :D
 
Täällä nyt viikko takana d-tippojen kanssa eikä masu ole kummemmin oireillut. Meillä käytössä ne Gefilus D-tipat, liekö sillä sitten vaikutusta. Vaunuilemassa on nyt käyty lähes päivittäin. Tänään oli sellaista touhotusta, että jätettiin sitten vaunuilut välistä. Neiti on välillä ollut vähän itkuinen päivällä, kun ei ole meinannut rauhoittua nukkumaan ja sitten on väsymystään itkenyt, mutta kyllä se syliin aina rauhoittuu johonkin asentoon. Itse ei vaan sitten saa levättyä, kun pitää vauvaa pidellä. Onneksi yöt kuitenkin nukkuu enimmäkseen varsin hyvin edelleen. Ei ole hereillä öisin kuin imetyksen ajan. Yleensä syö noin kolmen tunnin välein, mutta viime yö meni sitten vähän tiheämmin  heräillessä, kun neiti vaati ruokaa puolentoista tunnin välein. Nukkui vissiin sitten päivällä vähän liikaa. Noh, tänään on sitten valvottu enemmän, joten toivon mukaan tämä yö menee sitten paremmin. :)

Tänään käytiin isyysasiatkin selvittämässä. Siinä ei mennyt kuin vartti. Meillähän tuo sujui kätevästi niin, ettei tarvinnut itse edes varata aikaa sinne, kun sairaalasta meni heille tieto lapsesta, ja sieltä sitten lähetettiin kotiin pyyntö tulla isyyden selvittämiseen. Nyt on sitten avokki tunnustanut isyytensä ja yhteishuoltajuudestakin sovittu. Saa sitten neiti jo isänsä sukunimen, eiköhän se miullekin jossain vaiheessa tule. :) Ristiäispäiväkin on päätetty ja pappi varattu. Meidän neiti kastetaan 7.5. eli äitienpäivää edeltävänä lauantaina. Ehtii tässä hyvin vielä suunnitella juhlia ja valmistella muutenkin.
 
aah tätä vauva arkea emoticon  kaikki sujuu vanhasta muistista vielä...
neiti on nyt 6 pvä ikäinen ja tosi kiltti, syö ja nukkuu pää asiassa, välillä jaksaa seurustella ja vastaa jo hymyllä hymyyn, niin suloinen! Napavarsi irtosi eilen, olikin jo haiseva ja erittävä ällötys, mukavampi kun ei tarvii varoa sitä enään. Pissat olen saanut pariin otteeseen päälleni ja tänään turahti aamusella kakka pyyhkeeseen emoticon  kaikkee sitä sattuu...
Yöt menee muutamalla syötöllä vielä ja välit nukutaan hyvin. Itsekin olen jaksanut mukavasti. Nyt vaan odotellaan että päästään vaunulenkeille. Neuvolaan pitäs muistaa tänään soitella myös.
 
Täällä on melkoisen väsynyt äiti, kun olin kunnon vatsataudissa toissapäivänä ja-yönä... Tuli sitten ihan molemmista päistä... Muutenkin ollut melkoisen rankkaa kun miehen työt alkoivat, joten itse olen todella vähillä unilla tässä mennyt. Vauva voi hyvin ja syö hyvin, mutta iltaisin hän haluaisi olla enemmän hereillä jolloin voi mennä puoleenyöhönkin ennen kuin nukahtaa. Sitten syödään pari kertaa yön aikana ja esikoinen herää jo siinä seiskalta... Päivänmittaan ei olekaan sitten niin paljon aikaa nukkua ellei tytöt nuku samaan aikaan... Noh, jospa tämä on näitä alun hankaluuksia.

Ensi viikolla saadaan vähän apua neuvolan perhetyöntekijältä. Hän tulee meille iltaisin auttamaan iltapuuhissa, koska minähän en vieläkään saa nostella esikoista sen sektion takia. Vaikka haava ei enää mitenkään vaivaa, niin silti haava-alue on vielä heikko nosteluita ajatellen.

Imetys sujuu meillä hyvin, paitsi nyt vähän takkuaa kun oli se vatsatauti niin maitoa ei tule ihan niin paljon kuin aikaisemmin. No, ei pidä ressata niin kyllä se siitä.

Neiti on kyllä aivan ihana! Ja kaiken tän väsymyksen keskellä saatiin eilen kokea typyn ihka ensimmäinen leveä hymy!! Hymyn voimalla jaksaa taas eteenpäin. emoticon
 
meidän herra on tänään 8pvän ikäinen .. miten ihmeessä tuo aika menee niin nopeesti ?! . tuntuu niinku eilen oltais oltu synnyttämässä. :) 

pienellä miehellä on kyllä hyvin tarkka kahden-kahden ja puolen tunnin ruokaväli .. ja siitä hän ilmoittaa hyvin kuuluvalla itkulla jos se tissi ei oo sillä samalla sekunnilla suussa .. :D 
maitoa tulee kyllä hyvin .. nytkun otan tuplakierrokset tissien kanssa, niin ei ole tutteliakaan tarvinnut lämmittää. paitsi viime yönä .. 
yöt on aika raskaita. herralla kun on virkeitä hetkiä juuri ennen nukkumaan menoa .. viime yönä torkuttiin tissillä 23-2.30 .. sitte jo kahden tunnin päästä herättiin taas .. meinaa mammaa hieman väsyttää. vielä ku malttais nukkua päivälläki .. 
nuo yösyötöt on itelle aika inhottavia, ku pakostaki torkahdan siinä samalla ja sitte yhtäkkiä säpsähtää hereille ja kello on menny ties mitä eteenpäin enkä oo varma onko herra syöny miten sillä aikaa .. :s pitäis jaksaa nousta toiseen huoneeseen syömään .. niin, pitäis .. 

synnytys pyörii mielessä lähes päivittäin .. oli se niin hyvä kokemus, että mistää hinnasta en sitä pois muististani pyyhkisi .. <3 kaikki vaan meni niin nopeasti, että kroppa vei, mutta korvien väli ei meinannu pysyä mukana.. vaikka 9kk oltiinki odotettu. niin silti se yllätti. 
onko hieman baby bluesia, mutta tuokin hieman saa silmäkulman kostumaan .. :') 

ainiin, tiistaina kävi terkkari ja herralla painoa 3880g .. kotiinlähtö paino oli 3676g .. hyvin on äitin eväillä pärjätty .. :)) 
 

No niin, pääsin vihdoin nettiin, kun sain hetkeksi kädet vapaiksi. Poju on nyt 2,5 vkoa vanha. Heti, kun tuli 2 vkoa täyteen, alkoi masuvaivat:/ Ne on valvottanut jonkin verran ja univelkaa on kertynyt. Meillä oli myös silmän rähmimistä toisessa silmässä, joka tosin meni aikalailla yhdessä päivässä ohi. Ihan hyvä, kun siitäkin kerkesin jo huolestua, kun tosiaan näytti siltä, ettei reppana saa kohta enää koko silmää auki.. Huomaan myös, ettei poju nuku enää niin paljon kuin ekan 2 vkon aikana, vaan hän saattaa olla valveilla 2-3 tuntia ennen kuin taas nukahtaa. Mies aloitti työt pari päivää sitten, ja nyt kun ollaan kahdestaan vaavin kanssa, niin huomaan ettei sitä ”omaa aikaa” juurikaan ole. Vauva ei viihdy yksin sängyssään vaan koko ajan pitäisi olla sylissä tai tissillä. No ehkä sit vähän helpottaa, kun vaavi pikkuisen kasvaa ja uskaltaa ottaa babysitterin ja kantoliinan käyttöön, niin pystyy käsillä tekemään jotain samalla. Minkä ikäisenä muuten uskaltaa alkaa käyttää kantoliinaa tai sitteriä, onko kokemuksia?

lilleroinen: Mulla meni 3-4 päivää synnytyksen jälkeen rinnat tosi koviksi ja isoiksi. Ne oli siis tosi pingoittuneet, että piti ihan hieroa niitä kun pelkäsin rintatulehdusta, jos maito jäisi tukkoon:) Sitä kesti reilun viikon, ja nyt rinnat on ns. normaalit. Toki ne on vieläkin isommat kuin tavallisesti ja maitoa tulee, mutta ne ei oo enää kovat. Aluksi pelkäsin, että tuleeko sitä maitoa enää tarpeeksi, mutta tuo on kai normaalia, ja ei se maito ihan heti lopu. Pikkaisen oon myös maidonkerääjällä ottanut maitoa talteen ja pakastanut. Sähkökäyttöistä rintapumppua kokeilin (taisi olla Ainu), mutta se sattui yllättävän paljon nänneihin, joten jätin sen leikin kesken. Täytyy katsoa, jos sitä testaisi myöhemmin uudestaan.

Meillä oli vaavin kanssa eka neuvola viikko sitten, jolloin poju oli reilun viikon ikäinen. Silloin jo oltiin menty yli syntymäpainosta, eli poju oli jo yli 5 kilon painoinen. Ekat vaatteet on jääneet jo pieniksi, eikä niitä keretty käyttää kaikkia edes yhtään ja joitakin vain kerran. Nyt pojulle menee koko 62.

Vihdoin on myös hellittänyt kivut sen välilihan leikkauksen jäljiltä, joten oon nyt kahtena päivänä käynyt vaunulenkillä. Tosin lyhyet n. 30 min lenkit oon vasta tehnyt. Ehkä viikonloppuna voisi kokeilla pidempää lenkkiä. Lenkillä ollessani kurkin vähän väliä vaunuun, että onhan vaavilla kaikki okei.. Pikkaisen vainoharhainen sitä tuppaa olemaan.. Saa nähdä milloin sitä uskaltaisi lähteä yksin kauppaan vauvan kanssa tai matkustaa julkisilla. Vielä en uskalla, täytyy varmaan eka käydä mun miehen kanssa kokeilemassa ennen kuin uskallan yksin mennä:)

Niin ja ristäisvalmistelutkin on käynnissä ja kutsut postitettu. Ristiäiset on 14.5. Me muuten päätettiin lopulta, että kerrotaa vaavin nimi vasta tuolla kastejuhlassa, eli ei olla edes etunimeä kenellekään paljastettu:)  

 
Ai niin, unohdin tuosta aiemmasta viestistäni yhden jutun. Eli miten teillä on vauvan röyhtäilyn ja puklauttamisen kanssa? Nostatteko vauvan ylös ja röyhtäytätte joka imetyskerran jälkeen? Oon tätä pohtinut, kun synnärillä sanottiin, ettei ihan pientä tarvitsisi röyhtäyttää, vaan riittää, että asettaa vauvan kylkiasentoon eikä selälleen imetyksen jälkeen. Oon kuitenkin nyt koittanut nostaa vauvan pystyasentoon ja olalle imetyksen jälkeen, mutta en ole mitään puklauttamista huomannut tapahtuvan.. Hölmö kysymys, mutta pitääkö vauvaa pitää kovin pitkäänkin tuossa asennossa? Öisin imetyksen jälkeen oon nostanut vauvan suoraan takaisin pinnasänkyyn, sillä jos koitan nostaa ylös niin vauva herää eikä suostu nukahtamaan.
 
moona83: me yritetään nostaa vauvaa olalle syöttöjen jälkeen koska herra ihan selvästi kärsii pienistä mahavaivoista. :S yleensäkkää mtn röyhtäsyä ei tuu .. eli meidän herralla on aika tiukassa ainaki .. sit syötön jälkeen laitetaan kyljelleen nukkumaan tai jos herra nukkuu "valvotusti päikkäreitä niin sit ollaan laitettu myös mahalleen nukkumaan .. 
yleensä olalla vauva on jokusen 5-10min .. 

meillä käytetään babysitteriä nyt jo .. tuossa meidän omassa ku on viisi eri asentoa ja tämä viitos asento on kaikista loivin .. eli vauva on melkein makuuasennossa .. tuossa se sit katselee ku puuhastellaan tai paremminki nukkuu .. :D 

herrasella on ollu jo hieman pidempiä hereillä oloaikoja .. :D ja ihan selvästi seuraa katsellaan .. <3 
 
Heippa!

Meillä herra huomenna 2 vkoa vanha. Mahavaivaa ollu jo kohta viikon, muutaman päivän ajan enemmän. Pahaa tekee kattoa vierestä, kun toisella on paha olla. Toivottavasti pian alkais helpottaan. Tosi huono on röyhtäilemään meillä poika, onneks edes joskus saa aikaan pierun niin ilma poistuu jotain reittiä. Illalla annan viimeseksi omaa maitoa pullosta, kun tuntuu, että tissistä saa jotenki enemmän vedettyä ilmaa. Cuplatonitki on kokeiltu, mutta ei ainakaan vielä mainittavaa apua oo, niin ja omaa ruokavaliota oon koittanu kattoa. 

Meillä yöt nukutaan noin 2-4 h pätkissä ja hereillä ollaan yleensä vaan syönnin ajan. Omassa sängyssä tosin ei suostu nukkumaan öisin. Muutamat päikkärit sentään on siellä nukkunu. Pikkuhiljaa koitetaan totuttaa sinnekki. Niin ja aikamoinen sylivauva tuo vielä on, kun ei meinaa muualla viihtyä :)
 
Meillä on toistaiseksi vielä vältytty mahavaivoilta. Jotain pientä hetkellistä kiusaa välillä maha teettää, mutta ei kuitenkaan aiheuta mitään jatkuvaa itkua. Enemmän taitaa meidän neiti itkeä tosiaan väsymystä, jos on tullut paljon jo nukuttua. Aika kiltti neiti kyllä loppujen lopuksi. Toivottavasti ei nyt niitä masuvaivoja saataiskaan.

Ihan selkeästi kyllä neiti ruvennut jo katselemaan ympärilleen vähän enemmän. Huomaa, että nyt selkeästi jokin kohde kiinnittää tytön huomion ja sitä jäädään sitten ihmettelemään. Vaikka välillä toki vielä katse harhailee ihan miten sattuu. :D Kovasti puheenkaltaisia äänteitä jo välillä päästelee, ei nyt vielä jokeltele tokikaan, mutta ääntelyt ovat jo muuttuneet vähän ihan alkuajoista.

Kissojen tutustumista vauvaan on kyllä ollut hauska seurata. Yksi kissoista saattaa maata ihan vauvan vieressä, kun sille vaihdetaan vaippaa, eikä se hätkähdä yhtään, vaikka vauva vähän itkisikin. Kerran, kun vauva itki vähän enemmän, niin kaksi vauvaan vähän varauksellisemmin suhtautunutta kissaa tuli huolissaan kurkistamaan, mikä sille oikein on hätänä. Eli alkavat selkeästi kyllä hyväksymään pienen osaksi "laumaa". :) Koirahan on alusta asti suhtautunut vauvaan todella hienosti ja nyt eivät kissatkaan enää juuri arastele.
 
Arki nyytin kanssa alkaa tasautumaan ja kontaktit ulkomaailmaan alkaa tuntua mahdollisilta ... Mulla ois siis yks ihan käytännön kyssäri. Jutskaillaanko me täällä vauva-arjessa vai huhtikuun hulinoissa?

Ihanaa viikonloppua kaikille emoticon
 
Täälläkin kärsitään mahavaivoista ja tuntuvat vain pahenevan kokoajan. Eilen tyttö valvoi aamusta iltayhteentoista nukkuen välissä 5-10 minuutin torkkuja. Hereilläoloaika meni muuten itkiessä, mutta tissille rauhoituttiin. Viime yön imetysvälit olivat kahta tuntia ja aamu on taas valvottu. Nyt tyttö on tosin pysynyt unessa jo melkein puoli tuntia.

Hieman pelottaa ensi yö kun mies lähtee töihin ja sektiohaavan takia mun on vähän vaikea liikutella tytsää sängyssä (nukutaan perhepedissä). Pelottaa myös oma vointi kun mulla on vieläkin kohtu paineltaessa kipeä ja pissaaminen sattuu ihan pirusti vasemmalle alavatsaan jos rakko on päässyt yhtään liian täydeksi. Kohtutulehdukseen määrätty antibioottikuuri loppui torstaina ja nyt odotellaan josko se olisi ollut vauvan mahavaivojen taustalla. Luulisi helpottavan pikkuraasun vatsakivut tämän päivän aikana jos johtuvat antibiooteista...
 
Takaisin
Top