Arkea vauvan kanssa

Onninmanninen

Näppärä viestien naputtelija
Marraskuunmammat 2015
Toukokuun äidit 2019
Miten teillä muilla jo vauvan kotiin asti saaneilla on lähtenyt käyntiin?

Meillähän tyttö on ensimmäinen ja oon ollut todella yllättynyt siitä kuinka helpolta on tuntunut. Kotona oltu nyt maanantaista asti ja mietin vaan että voiko tää oikeasti olla näin yksinkertaista :woot:

Vauva on kyllä todella kiltti tapaus ollut tähän mennessä. Ei paljoa itkeskellä, yöt nukutaan hämmästyttävän hyvin ja tyyppi tuntuu olevan vaan yksinkertaisesti tyytyväinen. Ainut mikä aiheuttaa hieman mielenosoitusta on nakuna hoitotasolla hengailu, mutta kukapa sitä nyt huvikseen nakkena haluaisikaan hillua :p
 
Me oltiin ensin vauvan kanssa sairaalassa 5 päivää synnytyksestä kun seurattiin painoa ja keltaisuutta. Päivän verran kerittiin kotona olla, kun oli edessä paluu osastolle koska mulla todettiin kohtutulehdus. Maanantaina sitten viimein kotiuduttiin ja ollaan vasta alettu opetella vauva-arkea.

Minä myös yllätyin että toistaiseksi kaikki on ollut helppoa ja mennyt hyvin. Vauva nukkuukin todella hyvin yöt, vaikka joudun häntä 3 tunnin välein herätellä syömään vielä toistaiseksi.
Hoitaminen on lähtenyt muutenkin luonnostaan sujumaan ja tämä pieni poitsu ei juurikaan turhia itke.
Päivisin kerkiän hyvin touhottaa myös kotiaskareita joten koti on tiptop! :)

Ja voi että mä rakastan tuota maidon ja puklun tuoksua, ihana nuuhkia vain pikkuista! ❤:)
 
Meillä vauva-arkea vietetty jo pari viikkoa. Alkuun kaikki meni hyvin ja tyttö nukkui 2-4h pätkiä mutta sitten mahaoireet tuli ja nyt kovasti itkeskelee öisin. Cuplaton otettiin kokeiluun, jospa siitä olisi apua. Myös imetyksen kanssa on vielä opettelua, alkuun piti ottaa rintakumi avuksi ja nyt siitä yritän päästä eroon mutta imuote jää liian kapeaksi ilman. Mutta ihanaa on tämä vauvan tuoksuinen arki ❤ ensiviikolla mies lähtee jo töihin, joten uuden opettelua siinäkin.
 
Eilen päästiin kotiin, vauva voi hyvin ja omat tulehdusarvot olivat laskeneet. :)

Mies on nyt meidän kanssa kotona ja aivan ihanaa olla koko perhe yhdessä. ❤️ Esikoinen on ottanut vauvan todella hyvin vastaan, koko ajan käy suukottelemassa ja on yhdessä äidin kanssa lohduttamassa kun vauva itkee. :)

Vauva on todella rauhallinen ja ei turhasta itke. Syödään, nukutaan ja vaihdetaan vaippaa.

Mulla rinnat vaan meinaa räjähtää, maitoa tulee runsaasti ja rinnat ovat todella arat ja kovat. Kaalinlehdet auttaa vain hetkeksi, ajattelin että voisin pumpata maitoa vain sen verran että olo helpottaa eikä rinnat olis niin täynnä. Vauva kyllä syö rinnasta 2-3 tunnin välein, mutta silti rinnat ovat jättimäiset.
 
Meilläkin isä palaa töihin ensi viikolla. Vähän jännittää että miten pärjään yksin tai oikeastaan että miten tottuu siihen yksinoloon. Meillä tyttö nukkuu kaikki päivät, herää välillä syömään ja vaipanvaihtoon ja melkein heti simahtaa uudestaan joten omaa aikaa riittää ja sitten kun ei olekaan seuraa niin vähän kammottaa että alkaako ahdistamaan. No, mehän ei asuta yhdessä joten normaalitila mulle on se että on yksin mutta hän on nyt vauvan syntymästä asti ollut kuitenkin meillä ja auttanut, äkkiä siihen on tottunut että seuralainen on paikalla :grin

Toivottavasti ei ihan vielä pakkaset alkaisi niin pääsisi kuitenkin ulkoilemaan vauvan kanssa! Nyt on muutamia kertoja käyty pikkulenkkejä ja hienosti neiti viihtyy vaunuissa.

Nimipaperit tuli tällä viikolla ja meidän pieni saikin jo nimensä. Kirkkoon ei kuuluta joten ristiäisiä ei meillä ole mutta pienet nimijuhlat ajattelin järjestää lähipiirille joten niiden suunnittelua sitten jos kylmät ilmat alkaa. Ja joulukin tulossa, ekaa kertaa aikuisiällä tekee mieli tehdä joulujuttuja vaikka eihän pieni vielä niistä mitään tajuakaan. Jotenkin itse sai kuitenkin joulumielen takaisin vauvan myötä :Heartred
 
Meillä tulee pojalle maanantaina ikää se 3 viikkoa ja rauhallinen tapaus ollut tähän asti. Nyt parina iltana n tunnin verran itkeskellyt vatsaansa ennen yöunia mutta rauhoittuu tuudittelusta ja kapaloinnista. Yöllä herää n 2-3 krt syömään ja yöunille käydään siinä klo 23 aikaan:)

Isoveli ottanut pikkuisen hyvin vastaan ja kovasti haluaa hoitaa vauvaa. Huomaa kuitenkin, että tahtoo isompi hiukan äidille nyt osoittaa mieltä varsinkin kun imetän ja mies ei satu olemaan lähellä. Silloin tietää kyllä mitä ei saa tehdä ja sen kyllä menee heti tekemään. Tästä juuri keskiviikkona vauvan neuvolassa terveydenhoitajan kanssa naurettiin että kyllä nuo kaksivuotiaat osaa olla jo viisaita!

Ensiviikolla mies palaa töihin ja jään kolmisin poikien kanssa päiviksi. Sitten saapi nähdä miten se arki kunnolla lähtee rullaamaan!
 
Meillä ollaan nyt tasan viikko oltu kotona ja kyllä yöt ovat muuttuneet siitä ensimmäisestä :D Meillä meinaa meni ensimmäinen yö pelkäksi itkuksi ja meinasi epätoivo iskeä, että mitä tästä tulee... Onneksi saatiin sitten rutiinit toimimaan ja nyt yöt menee jo suht hyvin. Nukahdettuaan nukkuu 4-5h ja herää siis käytännössä kerran yössä. Mies ottaa vauvan sitten aamusta niin mä saan nukkua pidempään. Yösyöttöön kun menee oma aikansa, että saa vauvan nukkumaan omassa pedissään.

Kerran pari päivässä tulee vatsanväänteistä hirmuraivarit ja sillon on kyllä itsellä niin voimaton olo ja miettii vaan mitä on tehnyt/syönyt väärin. Sylissä kävely helpottaa, mutta meikäläisellä vielä alapäässä sellanen tuntuma, ettei oikein kovin kauaa pystyssä pysty olemaan :/ Onneksi ei siis ole kun parista raivarista kyse ja osottaapa tyttö vireystilansa :wink
 
Meillä ikää vasta 5 vrk:tta, eli voiko sanoa, et mitään arkea edes on. Toistaseksi päivät menneet mukavasti, lähinnä nukkuen ja syöden sekä vaippaa vaihtaen. Me kotiuduttiin siis 12h jälkeen, eli päästiin nopeasti harjoittelemaan uudenlaista arkea.

Eilen illalla oli hieman mahavaivaa, ja tyttö oli "hereillä" 5 tuntia - kätisi ja ähisi, mut lopulta nukahti muutaman kakkalastin jälkeen ja sitten nukuttiinkin 4,5h. Tässä toki se, et esikko heräili sitten uuteen päivään, eli unet jäi aika vähäisiksi. Esikoinen on vähän pihalla, kun ei hän vielä oikein ymmärrä - muutaman kerran on tullut silittelemään. Syötön yhteydes on havaittavissa pientä mustasukkaisuutta ja huomionhakua, mutta yllättävän hyvin on ekat päivät menneet myös tässä sisarussuhteessa. Saa nähdä kui tulevaisuudessa :)

Onneksi ite säästyin synnytyksen taisteluvammoilta ja pystyn pyörittää tätä härdelliä. Esikon jäljiltä sain tosiaan aika ruhjeet enkä tosiaan ollut parhaassa iskussa muutamaan viikkoon. Nyt ei oo merkkiäkään, et oisin synnyttänyt :)
 
Nyt kyllä masentaa! :sad001 Eipä me kauan ehditty nauttia vauva-arjesta kun tänään jouduttiin takaisin synnytyssairaalaan. Eilen oli vaikein päivä synnytyksestä kun olin koko päivän 39-40 asteen kuumeessa. Mulla crp 200 ja ilmeisesti kohtutulehdus, johon menee nyt antibioottia suonensisäisesti. Sitten vielä nämä supistukset! :sad001 Sain kaksi cytotec tablettia supistamaan kohtua ja nyt tulee kivuliaita supistuksia..
 
Voimia Annissa! ❤ Toivottavasti antibiootit puree ja paranet pian. Ennen kaikkea että pääsisitte kotiin. :)

Itse juuri saman kokenut kun kotiuduttua nousi 40 asteen kuume, osastolle takaisin tippaan. Kyllä masensi. :sad001
 
Miitu kiitos :Heartred, ja toivotaan niin! :)
Kuinka pitkään jouduit olemaan osastolla tiputuksessa ennen kun pääsit kotiin jatkamaan ab-kuuria? Crp:n on vissiin oltava alle 100, jotta kotiin pääsee.

Vaikeaksi tämän tekee esikoinen, joka ikävöi äitiä kotona. :sad001 Mua on itkettänyt tänään koko ajan kun olen häntä ajatellut.. Onneksi isi on kuitenkin pitämässä huolta ja lohduttamassa. :Heartred
 
Osastolle mentiin perjantai-iltana ja kotiuduttiin maanantaina. Yllättävän nopeasti tulehdusarvot lähti kumminkin laskuun, mullakin huiteli 180 paikkeilla ne.

Voi uskon että ikävä on kova. :sad001❤ Toivottavasti sullakin puree antibiootit pian ja pääset kotiin perheen luo nauttimaan arjesta. :Heartred
 
Nyt väsyttää. Meidän yleensä hyväntuulinen ja hyväuninen pikkuneiti pisti ranttaliksi aamuyöllä. Syötiin, vaihdettiin puhdas vaippa ja ajattelin että normaalin käytännön mukaan uni tulee ihan just. No ei, sieltä tulikin kiukkukohtaus :wacky: Pikkuvauva murisi, ölisi ja rääkyi kolmisen tuntia. No, aamupäivä sitten nukuttiinkin hyvin. Sinänsä jännittävää kun kyllä tuo neiti ääniä pitää mutta nyt tuli sitten ihan uusia ääniä tutuksi ja kävi ilmi että kyllä hän karjuakin osaa kun on epäilty että jos ei osais ollenkaan :grin
 
Onninmanninen, Ohhoh mitkä aamuyön tunnit teillä ollut. Se voi kyllä yllättää jos muuten tosiaan on hyväntuulinen ja sitten vähän kiukuttaakin. (Odotellaan milloin täällä vastaava tilanne)
Auttoiko mikään kiukkuun? :rolleyes:
 
Auttoi väsymys :grin Tuli sellainen karmaiseva sotahuuto ja sitten täysi hiljaisuus ja unessa oleva vauva :Heartred Kun virrat ois painanut pois päältä, unilta heräsikin taas tyytyväinen tyyppi.
 
Meillä on mennyt muuten kivasti, mutta vatsa on vaivannut viimeiset pari viikkoa ja eilen meidän 3-viikkoiselle puhkesi flunssa :sad001 kyllä on kurjaa että noin pienelle tulee, luulin että imetys suojaisi mutta niin vaan tarttui isoveljen flunssa. Jos vaikka edes paranisi nopeasti.
 
Voi, paranemisia pikkuiselle Semppu! ❤

Pelkään itsekin että pieni jonkun taudin saisi eikä liioin nyt ollakaan liikuttu ihmisten ilmoilla. Mun antibioottikuuri on varmasti vauvankin vastustuskykyyn vaikuttanut, ikävä kyllä. :sad001
 
Meilläkin mennyt mukavasti arki :). Imetys suju aluks hyvin, mutta nyt viimisen viikon aikana ruvennut tekeen todella kipeetä, vauvalla huono imuote ja veikkaan ettei nänni mee tarpeeks syvälle suuhun.
Meilläkin vauvalle puhkesi flunssa, joka mieheltä taisi tarttua :sad001.
Neuvolasta tuli noottia koska vauvan paino ei ole viikossa noussut tarpeeks, joten nyt tehostetaan imetystä ja tarpeen vaatiessa lisämaitoa.
 
Täällä menee kans kivasti.. Tyttö oli jo 6vrk iässä kiriny syntymä painonsa takaisin :) syö ja nukkuu enimmäkseen :)
 
Kiitos Miitu. Näyttäisi siltä, että pelkällä nuhalla selvitään. Ihan hyvä ettette kauheesti ole ihmisten ilmoilla, mieluummin kotona ja vauva terveenä, vaikka saattaakin alkaa tuntua lievästi ahdistavalta olla vaan kotona..

Meillä on tyttö alkanu nukkua iltapäivisin ja iltaisin niin paljon, että yöuni tuleekin vasta 1-2 aikaan yöllä! En keksi miten häntä sais pidettyä hereillä päiväsaikaan enemmän.

Kiva kuulla, että monella arki sujuu hyvin :)

Oot varmaan Annissa päässy jo kotiin?
 
Takaisin
Top