Arjen parhaat selviytymisvinkit / vaulaisten niksinurkka

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Mitkä asiat auttavat teitä arjessa? Miksei, säästövinkkejä myös, pieniä neuvoja, life hackeja, jne? Muistaen kunnioittaa muita - jonkun hyvä vinkki ei ehkä toisella toimi, mutta jätetään ne huomiotta eikä arvostella, mitkä ei omaan maailmaan käy :wink Jollekulle muulle voivat olla avuksi. Ja jatkoideoita saa jalostaa! Kaikenikäisille lapsille vinkkejä!


-Itse olen pakastanut myös soseita Ainun pullopusseihin. Annostelen isolla kuorruttimella / auki leikatulla ruiskulla kerta-annoksen pussiin, kiepautan, laitan teippiä ympärille. Yhteen pussiin aina kaksi annosta. Alkujaan annoin yhden annospalan, pari teelusikallista. Nykyään useimmiten sekoitan kahta eri makua.

-Samaan kastiin menevät perinteiset jääpalapussit ja -muotit. Jääpalapusseista pidän erityisesti, jos sose on juoksevaa. Ai miten helppoa! Jotain "pohjamakua" purkillinen jääkaappiin sulamaan ja sieltä ottaa annoksen, pala jotain toista makua joukkoon ja mikroon. Siis, jos ei halua aina samaa sosetta joka päivä.

-Minulla roikkuu hoitolaukku hoitopöydän yläpuolella. Olen kiinnittänyt siihen tarranauhakiinnitteisen sitterin lelun. Vauva viihtyy siinä hyvin, nykyään useimmiten parhaansa mukaan kiskoo lelua irti (ja siinä onnistuu) kun itse olen vessassa, peseydyn tms. (Olen koko ajan lähellä, ei ole vauva itsekseen hoitopöydällä - mutta viihtyy siinä paljon paremmin kuin lattialla.)


-Mehujäätä, jäätelöä jne. voi estää valumasta laittamalla pulla/muffinipaperiin pohjaan reiän ja jäätelötikun siitä läpi.

-Valkokastike tulee tavallisessa kattilassa helposti näin: N. 50g voita sulamaan. Vajaa puoli desiä (tai 3rkl) vehnäjauhoja päälle. Puolisen litraa kuumaa vettä päälle, sekoittaa, odottaa että sakenee ja tasaantuu. Lisää 2dl kermaa (suolaa maun mukaan). Odottaa, että kuplahtaa. Valmis! Eikä tarvitse sydän syrjällään vahtia, milloin maito palaa pohjaan. Ei ole kyllä mikään laihisversio :wink
(Jos haluaa sipulia joukkoon, kannattaa laittaa se voin kanssa kattilaan hetkeksi. Tähän vielä valmiina keitettyä munaa, kypsää kinkkua, tms. mukaan niin on jo hyvä kastike kasassa, tai vaikka ruokalusikallinen curryä sinne jauhojen sekaan valmistaessa.)
 
Myös sormiruokailijalle on kätevää pakastaa 'annoksia' valmiina. Esim. possunfilé ja broileria kypsennyksen jälkeen sormen kokoisiin paloihin ja yksittäis pakkaseen, sulaa helposti ja nopeasti. :)
 
Kantoliina/-reppu vauvan kanssa jättää äidin kädet vapaiksi ja vauva voi silti nukkua sylissä! :Heartred

Vauvan soseet pakastan jääpalamuoteissa. Jäätyneet irroittelen muotista pusseihin. Kuulemma myös pilttipurkeissa voi pakastaa, kun ei laita niitä liian täyteen.
 
Takaisin
Top