Apuja?

  • Ketjun aloittaja villin äiti
  • Aloituspäivämäärä
V

villin äiti

Vieras
Kysytääns nyt täältäkin. Mulla on kohta 6 vuotiaat kaksoset joista toinen on ihan mahdoton! Ei kuuntele, ei tottele, vänkää vaan vastaan joka asiassa, särkee tahallaan paikkoja. Mikään rangaistus ei tepsi. Satuttaa koko ajan 2,5 vuotiasta pikkusiskoa tai on muuten hänen kimpussa töllöilemässä. Mitä tuon kanssa vois tehdä että rauhoittuisi? Muuten on oikein ihana poika ja kaksosveljensä kanssa tulee useinmiten toimeen hyvin. Kaksonen on ihan eri maata, rauhallinen ja tottelee melkein aina ensimmäisestä kehotuksesta, ei tarvitse edes käskeä! Mulla alkaa olla jo keinot ihan lopussa :sad001
 
Mä en valitettavasti osaa auttaa, meilläkin 5,5 vuotias on aika.... vallaton. Muistelisin meidän esikoisellakin (nyt kohta 8 vuotta) olisi ollut eskarivuosi aika rauhatonta menoa. Että josko tämä olisi vain vaihe :dontknow:smiley-angelic001

Jaksamista arkeen sinulle Villin äiti :Heartred
 
Johdonmukaisesti jokaisesta kunnon rikkeestä sama rangaistus. Meillä tulee pelikielto 6v huonosta käytöksestä ja joka kerta sama rankku. On vähentynyt todella paljon huono käytös ja tottelee ekasta. :)
 
Jos lapsi pelaa tai katso telkkua paljon, kokeile viikon taukoa ruudusta. Kaverin lapsilla vaikutti liika ruutuaika 4-7-vuotiaana todella paljon, eli ruudun katsomisen jälkeen lapset olivat aina tuntikausia äkäisiä ja jos sitä ei katsottu, sitä kärtettiin äkäisenä, tai kiukuteltiin ja riehuttiin. Viikon tauon jälkeen oli meno aivan erilaista, lapset olivat rauhallisia ja leikkivät tyytyväisenä muita leikkejä, ja riidat lakkasivat lähes kokonaan. Kyllä senkin jälkeen sai katsoa ruutua, mutta sen verran vähän, että se ei vaikuttanut käytökseen.

Siis suosittelen kokeilemaan. Voihan olla, ettei teillä ole tästä kyse, mutta kannattaa katsoa ja kokeilla, ei kokeilusta haittaakaan ole.
 
Voisiko käytöksellään hakea huomiota? Itse huomadin, kun pojalla oli noita hankalua vaiheita, että helpotti kun korostetusti huomioin hyvää käytöstä ja annoin aikaa hälle. Myös tuo johdonmukainen sanktio häiriökäytöksestä auttoi. Sama rangaistus samasta töllöilystä. Jaksamista arkeen.
 
telkkaria meillä ei katsota oikeastaan ollenkaan eikä pojalla ole tablettia tai puhelinta joten ruutu ajan rajoittamisesta ei ole apua. Kiitos neuvoista kuitenkin. Rangaistukset on pyritty pitämään johdonmukaisina, lelujen keräämättä jättämisestä lähtee keräämättömät lelut jäähylle, pikkusiskon rääkkäämisestä joutuu itse jäähypenkille ja jäähyn jälkeen anteeksipyynnöt ja halaukset jne. Mutta kun ne ei auta. On yritetty antaa positiivista huomiota ja jättää huono käytös vähemmälle huomiolle, ei auttanut ja lopulta itsellä palaa hermo töllöilyyn. Lapset käy kolme kertaa viikossa päiväkodissa ja sieltäkin on tullut välillä sanomista huonosta käytöksestä.
 
Miten päiväkodissa asiaan on puuttuu tai yritetty puuttua? Saako neuvolan kautta jotain neuvoja tai apuja? Onko esim perheneuvolan psykologia tai muuta, jonka kanssa pohtia ratkaisuja? Toimisiko palkintotaulu rangaistuksia paremmin?
 
Onko lapsella todettu aistiyliherkkyyttä tai muita neuropsykiatrisia oireita? Voihan olla että lapsi on ylikuormittunut. Usein nämä haasteet tulee esiin juuri tuossa iässä.
 
Takaisin
Top