APUA, suonikohjuja(ko)?

N+N

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko musta tulossa heti joku mummo vai mikä tässä nyt mättää.. Olen melkein varma et toisessa jalassa on kaks suonikohjua! Kokemuksia? Onko mitään enään tehtävissä?
 
Normaalia raskausaikana. Toisille tulee toisille ei. niitä voi siis myös tulla muuallekkii kuin jalkoihin kuten esim synnytyselimiin.

Netistä löytyy vaikka millä mitalla ohjeita ja vinkkejä millä estää mut yleensä niille vaa ei voi mitään.
 
Oon netistä katellu mut meinaa itku tulla kun katon niitä ja siellä on et rasitteena IKÄ. Nykyään jo jopa 30 vuotiailla. Ja ite vasta 23v. Ehkä mulla sitten on vaan painoa liikaa. Ne on niiin rumia! Yhyyy!
 
"Alttius suonikohjuihin periytyy
 
Jos läheisillä perheenjäsenilläsi on tai on ollut suonikohjuja, myös sinulla on normaalia suurempi riski saada niitä.
Suonikohjujen ilmaantumiseen on lukuisia syitä. Nyt kun olet raskaana, on kehon nestemäärä suurempi. Samanaikaisesti hormonit veltostuttavat osaa lihaksistosta. Tämän johdosta verisuonten läpät, jotka kuljettavat verta takaisin sydämeen, toimivat huonommin ja verenkierto hidastuu.
Niinpä veri voi kerääntyä jalkoihin, kun istut tai seisot paljon. Lisääntynyt verimäärä saa suonet laajenemaan ja syntyy suonikohjuja ja turvotuksia, jotka voivat aiheuttaa epämukavuutta.
 
Jalat ylös aina kuin mahdollista

Voit ennaltaehkäistä suonikohjuja samalla tavoin kuin muitakin turvotuksia. Huolehdi, että käyt pitkällesi tai istut jalat ylhäällä aina kun siihen on mahdollisuus.
Harrasta säännöllistä liikuntaa ja vältä kiristäviä vaatteita. Myös tukisukkahousuista voi olla apua."
http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Suonikohjuja-ja-perapukamia/
 
Lokamammoista täällä kyläilen...
Mulla on kans suonikohjuja, mut mähän oonkin jo melkeen 30.. emoticon  = 29 v..
Mulla ne ilmesty viime vuonna ku mun jalka leikattiin ja en saanu varata sille kunnolla + oli ne kamalat helteet. Vasen polvitaive on ihan kamalan näkönen..
Nyt sitte ku oon raskaana (rv 28 menossa) niin ne on vaan pahentuneet ja neuvolassa sanottiin just että ei sille mitään voi.. jalat vaan ylös.
Oon miettiny et saa nähä oonko joskus niin turhamainen että leikkautan ne pois (aika kallista jos yksityisellä kävis), mut en edes harkitse ennen kuin kaikki lapset on varmasti hankittu pois.. Mieskin saa vaan kestää rumaa jalkaani.. heh.

Peräpukamatkinhan on suonikohjuja... ja arvaa kellä on ollu moisiakin ilmestynyt.. ei paljon naurata. Onneksi ovat suht oireettomia ja eivät näy kellekään....
 
Älä huoli mulla ja niit suonikohjuo kummassaki jalassa..tänää lääkäri sano että jos ei haittaa menoa ni ei tehä mitään..voi käyttää hirudoitfortte rasvaa..(en tiiä kirjotinko oikein ton nimen;)mut kuitekii se kuulema auttaa...ne  o kyllä hirveen näköset ja tuli ihan vanhan mummon olo;)
 
siis täällä kans suonikohjuja:( marraskuussa laskettu aika.ja tuntu ihan hirveeltä ku näki ne..mut tosiaa lekuri sano et voi käyttää hirudoitfortte jotai semmosta rasvaa mikä kuulemma auttaa..
 
Takaisin
Top