Apua olen paksuna mitä teen??

miukumauku94

Silmät suurina ihmettelijä
Asiahan on nyt sillä tavalla että tein eilen raskaustestin, joka oli siis positiivinen. Tällä hetkellä tunteet menee ristiinrastiin että mitä aion tehdä..... noin 4-5 viikkoa sitten mulla sattui olemaan 2 miestä saman viikon aikana ja molempien kanssa tuli harrastettua seksiä ilman ehkäisyä (fiksua eikö), ja nyt sitten tapailen toista näistä isäehdokkaista. En siis tiedä kumman lapsi on tulossa.

Tää on todella vaikeeta koska tein jo kolmisen vuotta sitten abortin jo kerran, tosin tilanne oli eri eli olin vakkarisuhteessa toisin kuin nyt. Käyn tällä hetkellä töissä, mulla on oma kämppä. Olen 20 vuotias. Enkä osaa päättää mitä teen!!!
Pidänkö lapsen ja kasvatan hänet yksin vai jatkanko elämääni niinkuin tähänkin asti. Myös se mietityttää mitäs jos pidän lapsen, en voi jatkaa samassa työssä koska se on kolmivuorotyötä, ei ole sitä isää hoitamasssa... toisaalta mä olen aina halunnut lapsen ja mulla on sellainen ajatusmaailma ollut aina että lapsi kasvatetaan yksin niin kuin mutkin on kasvattanut mutsi ihan ilman apuja.

tarviin nyt siis teiän apua tähän päätöksen tekoon, mitä mä teen?
 
Onneksi sinulla on vielä aikaa miettiä! Muista että sinulla on käytettävissä ammattilaisten tuki. Neuvolassa tai lääkärissä pääset varmasti psykologille tai muulle vastaavalle purkamaan tilannetta ja miettimään vaihtoehtoja. Heiltä saa puolueetonta näkökulmaa, he haluavat ratkaisua, joka olisi kaikkien kannalta paras mahdollinen:) Jos lähipiirissäsi on ihmisiä, jotka osaavat kuunnella sinua ilman että rupeisivat painostamaan johonkin ratkaisuun, kannattaa heillekkin puhua. Saattaa ehkä tuntua, että sinun pitää yksin selvittää tämä asia, mutta niin ei ole. Apua saa kun sitä hakee.
Monissa paikoissa on olemassa päiväkoteja, jotka ovat 24h auki, juuri kolmivuorotyöläisiä varten. On myös varmasti joka alalla töitä, joissa voi tehdä vain tiettyä vuoroa. Sinulla on kumminkin asiat hyvin kun on tulonlähde&koti. Olen itsekkin 20-vuotias ja raskaana. Välillä alkaa pelottamaan miten selviän, mutta tiedän selviäväni läheisteni ja yhteiskunnan tuella. Abortti ei ollut itselleni vaihtoehto, sillä ajattelen olevani ns. vastuussa vauvasta kun olen sen saanutkin aluilleen. Vaikka en seurustelisi, olisin pitänyt lapsen. Ymmärrän kyllä hyvin abortin tekeviä, sillä vauva on suuri muutos elämään, eikä se ole kaikkia varten elämäntilanteesta riippuen. Sinun kengissä keskustelisin asiasta myös isäehdokkaiden kanssa. Vaikka lopullinen päätös on sinun eikä kukaan saa painostaa sinua siihen, on silti mahdollinen lapsi myös isän. Isyyden voi nykyään selvittää helposti ja varmasti, joten varmuus siitä tulisi viimeistään vauvan synnyttyä.

Joka tapauksessa voimia ja viisautta valintaasi, oli se mitä tahansa!:)
 
Kiitos sulle tuhannesti vastauksesta! Et arvaakkaan kuinka paljon sain siitä hyvää mieltä. Mä kun en pysty tällä hetkellä muuta ajattelemaan kun että mitä aion tehdä asialle. Töistäkin piti lähteä aikasemmin kun aloin melkein pillittämään siellä. Neuvosi ovat kultaa :)
 
Minä sain esikoisen 19-vuotiaana. Olin yksinhuoltaja ja kolmivuoro työssä, jonne palasin lapsen ollessa 1v7kk jolloin tyttö meni ympärivuorokautiseen päiväkotiin.
Lapsi viihtyi päiväkodissa myös yötä, joten ei ollut ongelma. Olihan se toki raskasta, mutta kaikesta selviää. Ja ihan hyvä 12-vuotias tuo esikoinen nykyään on :)
Tsemppiä, mihin tahansa päätökseen tuletkin :)
 
Kiitos sun vastauksesta, enpä tajunnutkaan että on niitä päiväkoteja joihin saisi lapsen yöksi. Tämä sai mut miettimään asiaa taas aivan uudelta kannalta :)
 
Jos vain haluat sen lapsen niin kaikki muu järjestyy, paljon on vertaistukea ja muuta ja varmasti yksinkin pärjäät! Tsemppiä kovasti siinä mitä ikinä päätätkin,mutta näin 5 alle kouluikäisen äitinä voin sanoa,että lapsi on maailman paras lahja ja vaikka välillä on rankkaakin niin ne kaikki positiiviset asiat menevät edelle!

Huomasin, että aikaa on kulunut tekstistäsi, olis kiva kuulla miten asia ratkesi...
 
Mulla tilanne meni niin, että päätin sitten lapsen pitää. Eilen sitten ultrassa kävin todettiin ettei sikiön sydän lyö. Viikkoja olisi ollut 13+0 tänään...
 
Suosittelen juttulemaan neuvolan kanssa asiasta, mutta älä tee mitään hätiköityä päätöstä, ettet joudu katumaan.

Jatkossa kannattaa huolehtia siitä ehkäisystä...

Tsemppiä.
 
Takaisin
Top