Apua, automaattikaakao!

katsy

Vasta-alkaja
Paniikki iski, sain tänään tietää, että automaateista
saatavissa kaakaoissa käytetään sakariinia! Olen hörppinyt useana
päivänä kupillisen, kun tehtävien äärellä lämmittänyt näin talvella mukavasti..

Olenko voinut aiheuttaa vaurioita sikiölle? Olo on
todella surkea.

Löytyykö jostain jotain faktatietoa/tutkimuksia mitä sakariini
voi aiheuttaa?

Varmaa on se, etten mene enää lähellekkään noita automaatteja..
 
Sakariinin käyttöä ei ole ensisijaisesti suositeltu ras-kauden aikana, mutta kohtuukäytön ei tiedetä aiheuttavan lisääntynyttä riskiä sikiön kannalta.

Näin sanoo HUS, eli jos et ihan hirveitä määriä ole juonut, niin ei kai tuo niin vaarallista ole ollut :)
 
Samaa mieltä olen Miramarian kanssa. Toisaalta nuo suositukset ovat erittäin tarpeelliset ja tottakai itsekin niitä noudatan (enimmäkseen), mutta tervettä järkeä saa käyttää. Minun äidilleni ei moista listaa neuvolasta aikanaan annettu (ainakaan noin pitkää listaa) ja tässä sitä ollaan - ihan terveenä, odottamassa omaa lasta! ;) Esimerkiksi listeriaa voi esiintyä oikeastaan missä vaan: "Listeriaa voi esiintyä maidossa, lihassa, kalassa, vihanneksissa sekä niistä valmistetuissa tuotteissa Sitä todetaan myös kuumennetuista tuotteista, jos tuotantoympäristöstä peräisin oleva listeria on jälkisaastuttanut valmiin tuotteen. .." (EVIRA:n sivuilta) Että jos hysteeriseksi alkaa, niin ei kohta tarvitse syödä mitään! No worries - terveitä lapsia on syntynyt aiemminkin ja pieni määrä "kiellettyä" ainetta tuskin vahingoittaa lasta! 
 
Takaisin
Top