Anoppi

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kliseisen kamala anoppini on näemmä keksinyt tavan saada minut tuntemaan itseni totaalisen huonoksi äidiksi ja vielä ilman että vaihdamme keskenämme sanaakaan. Hän osaa muutenkin olla rasittava ja valittaa kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta, mutta nyt arvon rouva alitti riman tahdikkuudessa ja järjenkäytössä pahemmin kuin koskaan ennen.

Hän nimittäin soitti tänään miehelleni ja mieheni kautta sain kuulla että me ei takuulla pystytä hoitamaan meidän tulevaa vauvaa ja pikkuinen tukehtuu pölyyn kun täällä on hänen mielestään niin kamalan likaista. Todellisuus pohjaa tällä on sen verran että emme viime vuonna ehtineet pestä ikkunoita. Ehkä lapsemme ei kuitenkaan kuole siihen (varsinkaan kun aiotaan pestä ne heti kun on sen verran lämmin että sen voi tehdä ilman vilustumisen pelkoa). Ilmeisesti tämän epäsiisteyden takia (tai mitä lie muuta hän on harhaisessa mielessään keksinyt) lapsemme tullaan huostaan ottamaan ja me tullaan hylkäämään pikkuisemme.

Voitte ehkä arvata miltä tämän tiedon jälkeen tuntui. Olin samaan aikaan raivoissani ja itkin onnettomana. Vaikka tiedän että anopin sanat eivät pidä paikkaansa tunnen itseni täysin huonoksi ja epäonnistuneeksi äidiksi jo monta kuukautta ennen lapsen syntymää (la on syyskuussa). Miten hän saattaa kuvitella että me hylätään lapsemme, jota vielä yritettiin yli vuosi! Ja kiitos tästä valtavasta luottamuksesta meidän kykyihin. Ilmeisesti me ollaan niin uusavuttomia että hyvä jos tiedetään mihin päähän tissi pitäisi laittaa. :angry4

No sen olen kyllä ennenkin saanut huomata että hän ei minusta pidä ja minusta löytyy vikoja vaikka millä mitalla. Suurin osa tosin ilmeisesti hänen korvien välissä. Hän kun on mm. sitä mieltä että jos ajaisin ajokortin lähtisin hurvittelemaan autolla enkä yhtään ajattelisi turvallisuutta. Kuulemma luonteeni on sellainen. Eh, no jos rauhallinen ja ujo luonne tarkoittaa sitä niin... Siitähän ei puhuta että ei tulisi mieleenikään kaahata tai muuten ajaa varomattomasti jos nyt kortin hankkisin. Sitä ei kuitenkaan kannata edes yrittää kertoa sillä olen ilmeisesti myös äärettömän epäluotettava sillä hänelle on täysin mahdotonta uskoa mitään mitä sanon.

Ehkä lopetan tämän tähän ennen kuin kukaan ei jaksa lukea vuodatustani loppuun. Vastaavia kummallisuuksia kyllä löytyy ja en jaksa edes miettiä kuinka monta kertaa hän on pahoittanut joko minun tai mieheni mielen. Toivottavasti joku jaksoi lukea edes tänne asti. Pahoittelut tästä vuodatuksesta. Auttoi jo vähän kun sai purkaa pahaa mieltä.

Muun pahan mielen lisäksi en voi olla miettimättä aikooko tuo tehdä lastensuojeluilmoituksen. Siitäkin huolimatta että luotan täysin että jos hän sen tekee, viranomaisilla ei pitäisi olla mitään syytä tehdä muuta kuin todeta sen olleen aiheeton.
 
Et ole ainoa joka kärsii tälläisestä. Meillä se vaan ei oo anoppi vaan anopin ÄITI ! Ja mä oon niin huono äiti ja mies on huono isä ja voi lapsi parkaa ja nyt tulee toinen vielä ja voi kuule lista on niin pitkä ettei tiedä edes mistä aloittaa. Plus asutaan viel samassa pihassa. Jaan tuskasi täysin ! Mä en osaa mitään. En sytyttää saunaa, polttaa kynttilöitä, hoitaa lasta tai edes siivota. Meidän koti on niin kamala hänen mielestään, että ei ymmärrä miten kehdataan vieraita edes kutsua. Meillä on siis remontti menossa ja siksi talo epäjärjestyksessä. Sit tää haukkuu mun äitiä ja mun kasvatusta ja kaikkea mahdollista ! Plus oon tehnyt mun miehestä nirson ja merkki riippuvaisen ja siis pilannut aivan täysin. Olen siis maailman hirvein ihminen hänen mielestään. Siinä on vasta kestämistä ! Ja sille ei edes koskaan saa sanoo mistään takaisin vaikka loukkaa harvasen päivä.
 
No huhhuh! Kuulostaapa kyl melko rajulta toi anopin touhu, kamala eukko suoraan sanoen! Kyllä mä olen täysin sitä mieltä että oli sitten anoppi tai kuka hyvään ni tollaselle pitäis lyödä luu kurkkuun, kenenkään ei tartte tollasta sietää. Mites sun miehes sit reagoi tähän? Onko miehessä munaa sanoa äitilleen suoraan että tollanen peli ei vetele vai myhäileekö vaan? Mun mielestä sunkin kannattaisi lopettaa moinen murehtiminen vaikka ymmärrän että pahalta tuntuu, mutta sen sijaan että itseksesi itket asiaa niin sinuna pistäisin stopin anopin käytökselle ja toiminnalle samantien!! Muutenhan tollanen jatkuu aina, jollei sitä laiteta aisoihin. Kyllä niin pistää raivostuttaan moinen, onneks itellä ei oo huolta tollasesta, kun ei oo anoppia ollenkaan, eikä miehen sukulaisia muutenkaan nää ikinä, omissakin on ihan tarpeeks kestämistä.. :grin
 
Huh, minkä kuuloinen anoppi ja anopin äiti! Isot tsempit! Munkin mielestä mies vois olla se,joka voi laittaa stopin tuollaiselle - mä luulen, etteivät tuollaiset muorit välttämättä kuuntele sitä miniää. Tai sitten pitää pitää kunnon istunto sen naisen kanssa: istuttaa alas ja kertoa rauhallisesti miksei tuollainen peli vetele. Voi olla vaikeaa, tiedän.

Mulla on vähän erilainen anoppi, mutta mäkin stressaan sitä. Se on hösö ja periaatteessa kai hyväntahtoinen, mutta se on samalla myös ajattelematon. Mikäli olen oikein käsittänyt, se saattoi mun miehen sinkkuaikoina käydä omilla avaimilla sen asunnossa esim. just pesemässä ikkunoita tai muuten vaan siivoamassa. (Tästä huolimatta mies osaa kyllä itsekin huolehtia itsestään ja kodistaan.) Kun mä tulin kuvioihin, se lopetti periaatteessa, mutta oli kyllä meidän loman aikana huseerannut jotain omiaan meidän kodissa. Vauva-aikana se oli tulossa kovasti auttamaan, mutta kun se yritti tulla pesemään niitä ikkunoita vaikka esim. just kaikkien nukkumaanmenoaikaan. Oli kova työ selittää, että et sä tänne nyt vaan tule, täällä on ihmiset (ja vauva) menossa just nukkumaan. Yrittelee välillä myös kylässä ollessaan omatoimisesti järjestellä paikkoja, mistä en pidä ollenkaan, vaikka ei se nyt niin isoja juttuja ole tehnytkään. Mä en vaan tykkää, että mennään omin luvin tekemään yhtään mitään toisen kotona - jos on pakko jotain päästä tekemään, niin luvan vois ainakin ensin kysyä.

Lapsen kanssa mä en meinaa enää uskaltaa laskea sitä kaksin mihinkään. Tuntuu, että se keksii joka kerta jotain päätöntä. Edellisellä kerralla kun mies ja lapsi olivat olleet anopin luona kaksistaan ja oli ollut puhetta, että anoppi vie ennen lounasta lapsen pihalle leikkimään, niin anoppi olikin lähtenyt lapsen kanssa kahdestaan ilman kärryjä - ja ilman puhelinta - työpaikalleen parin kilsan päähän. Eihän tuo pieni edes vielä jaksa kävellä sellaista matkaa! Ja häipyä nyt pihasta sanomatta kellekään mitään, juuri ennen kuin pitää syödä. Oli sitten soittanut työpaikaltaan, että heidät vois tulla hakemaan. Oli appi yrittänyt lähteä omalla autollaan - ja ilman turvaistuinta. Onneksi mies oli ehtinyt väliin. Olen vähän paineessa, kun anoppi on nyt keksinyt alkaa kysellä milloin lapsi tulee heille yökylään ja mun tekisi mieli sanoa, että ei se tule teille ikinä yksin, kun teistä ei tunnu olevan hoitajiksi.
 
Kiitos kaikille vastauksista ja sympatioista. "Mukava" kuulla etten ole yksin kamalan sukulaisuus suhteen kanssa. (Ei siis sillä tavalla mukava että olisi kiva että muilla on kurjaa vaan että saa vertaistukea.) Nyt tuo on onneksi tajunnut pitää suunsa kiinni asiasta. Ainakaan viime aikoina soitellessaan ei ole sanonut mitään. En tosin luota että tämä rauha säilyisi kovin kauaa ja saa kyllä kuulla kunniansa jos alkaa minulle tuollaisia höpötellä. Mies ei tunnu osaavan sanoa sille vastaan, nytkin tuon puhelun aikana tainnut sanoa juuri mitään, mutta minä en suostu kuuntelemaan moista haukkumista.

CranberryLips, kuulostaa erittäin tutulta. Myös tuo että ei voi sanoa mitään vastaan. Tuo anoppi kun tuppaa loukkaantumaan vähän kaikesta, varsin usein vaikka ei olisi mitään todellista aihetta ja eri mieltä ei missään nimessä saisi olla! Siitä vasta mökötystä tuleekin, jos kehtaa ystävällisesti kertoa että asiat ei muuten ole niin kuin ajattelet. Eikä puhettakaan että uskottaisiin mitään mitä joku erimieltä oleva sanoo. Paljon voimia sinne kestämiseen. Ja vielä asuu naapurissa, huh. Omani sentään asuu monen sadan kilometrin päässä, joten ei joudu kovin usein näkemään. Tosin varjopuolensa siinäkin, on nimittäin jopa useamman viikon kylässä sitten kun tulee ja siinä sitten on kaikkien hermot koetuksella. Odotan jo kauhulla sitä kun kuitenkin tulee kylään kun vauva on syntynyt. Eihän tuota voi kieltää näkemästä lapsen lastaan (paitsi että jos erehtyy menemään liian pitkälle, saatan hyvinkin kieltää...) Mutta tiedä sitten mitä siitäkin tulee. Ainakaan en sitä tänne ota ennen kuin imetys sujuu, muuten varmaan sotkee sen aiheuttamalla stressiä ja pahaa mieltä...

MrsData, tiedän tuon tunteen kun aletaan puuhata ilman lupaa. Ei siinä mitään jos haluaa kylässä ollessa vaikka tiskata, mutta ne keittiön kaapit on järjestetty niin kuin me halutaan eikä ole kovin kiva huomata että asiat on siirtyneet kaapista toiseen ihan ilman että olisi edes sanottu mitään jne. Jotkut ei ilmeisesti osaa lainkaan kunnioittaa toisen kotia ja käsittää että siellä ei tehdä ihan mitä haluttaa kysymättä lupaa. Tuo ei tosiaankaan tule ikinä hoitamaan meidän vauvaa yksin. Siltä kun puuttuu käsitys sellaisista alkeellisista asioista kuin hygienia. En haluaisi aina miettiä kun se koskee pikkuiseen että onko muistanut pestä kädet esim vessasta tullessaan...
 
Näitä lukiessa pistää miettimään - ja arvostamaan omaa asemaansa ihanien appivanhempien kanssa, eikä omissakaan mitään vikaa ole. Huh, mitä joudutte kestämään :confused:
 
Tämä aihe taitaa olla ikuinen...mun äiti nimittäin jo valitti omasta anopistaan eli mun mummusta ja sitten se itse kuitenkin moittii miniöitään,kumpikaan ei ole mistään kotosin...hahhaa...ja heidän kodeissaan on sotkuistaan ja ei ne osaa pukeutuakaan ja mitä vielä. Ja mun toista ,vanhempaa yli 50-vuotiasta , neuvoo ja kieltää seurustelemasta tyttökaverinsa kanssa ja mielellään just siivois sen kotona ,jos jaksais.
Jaa ja sit mun oma anoppi: aivan loistava tyyppi kaiken kaikkiaan muuten; mutta kun tulee "lisääntyminen" kysymykseen, taitaa olla anopin heikko kohta. Nimittäin on selvästikin kahden lapsen politiikan kannalla ja mielellään tyttö ja poika-idylliä. Valitettavaa on se ,että odotamme elokuulla syntyväksi peräti yhdeksättä lastamme. Ja muuten on joka kerta ,kun olen tullut raskaaksi,valittanut miehelleni siitä. En tarkalleen tiedä mitä,mutta se on selvästikin ahdistanut miestäni suuresti.. Minulle ei ole koskaan valittanut. Mutta kun tiedän ,niin eihän se kivaa ole. Ja mekään ei olla enää mitään ihan nuoria,joten ei oikein uppoa nuo neuvot ja kiellot...
Anoppi on itse suuresta 7 lapsen perheestä ja he kokoonotuvat usein ja hauskaa on sisaruksilla ja serkkuja ja pikkuserkkujakin on mukana kokoontumisissa. Eikä elämä ole enää niin raskasta kuin joskus sodan jälkeen. MIstään ei ole lapsilla puutetta,joten ei nyt sitäkään tarvitse päivitellä... Itse yksinäisenä iltatähtenä en hennonut vain yhtä lasta "tehdä" vaan kyllä sisarukset on jotain mitä rahalla ei saa ja siihen ei yhden anopin mäkätykset auta.
 
Mulla on kans anoppi, jota en kehtaa anopiksi kutsua.. Pystyn samaistumaan täysin Vargynjaan... Alkuun ensimmäisen kanssa anoppi rahtas kassi tolkulla vaatteita lapselle, mm. 12toppapukua, 4hyppykiikkua, koon 32 talvikenkiä (poika oli n. 3kk:n ikäinen) ja tässä vain murto-osa... koko ajan soitteli perään, miten väärin olen lapseni pukenut. "nyt se paleltuu, kun ei sillä ole omaa lämpöä. Hän on valvonut yöt ja miettinyt kun minä puen pienen vauva vain fleece takkiin ja jätän ulos nukkumaan. Kun ei sillä ole edes villasukkia..." .... ?!.... Ja siis me emme edes omista lapsella fleecetakkia. Perus nallehaalarissa kuljettiin autolla ja äitiyspakkauksen haalarissa ulkoiltiin rattaissa marras-joulukuussa...

Nyt myöhemmin (poika 2,5v. ja toisen LA 22.5.) anoppi ei ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta tulevaa vauvaa kohtaan. Nyt anoppi on lähinnä keskittynyt minun haukkumiseeni... Hän on soitellut ympäri sukulaisiaan ja kertonut kuinka huonosti minä käyttäydyn, enkä tee sitä enkä tätä... Viimeksi tapasimme jouluna ja sitä ennen n. 2viikkoa aikaisemmin, kun hän tuli kotiimme minut haukkumaan hunosta käytöksestäni (kun hänen mielestään en ollut 6kk aiemmin häntä tervehtinyt...?!).. Valittaa, kun puhun pahaa selän takana, vaikka itse puhuu täysin perättömiä minusta sukulaisilleen ja tuttavilleen, mutta se on kuulema ihan eri asia "kun hän ei tarkoita mitään pahaa"..

Ja nyt anoppi on haukkunut minua ympäriinsä "Kun ei sille kelpaa mikään"... Anteeksi nyt vain, mutta miks ihmeessä meillä varasto sitten pursuaa vauvan vaatteita?! Kohteliaisuuttani otin ne silloin vastaan, mutta nyt olen niin väsynyt anoppiin, etten jaksa enää... Olen vain tyytyväinen, että hän on minulle jostain äärettömän vihainen, eikä pidä mitään yhteyttä, mutta muuten tuntuu, että olen aivan yksin tilanteessa. En voi puhua asiasta kunnolla mieheni kanssa, onhan se hänen äitinsä, vaikka kohtelee poikaansa kuin rukkasta..... Monet itkut olen sen eukon takia joutunut itkemään, enkä keksi hänestä enää mitään hyvää sanottavaa..

Ja asiaa ei helpota lainkaan, että anoppi on hyvin hyvin uskovainen, joka välillä tuntuu menevän jo hulluuden puolelle.. Ja samalla miehen yli 30v. sisko heittää vettä myllyyn kertomalla keskusteluistaan jumalan kanssa... Itse taas en usko lainkaan enkä suostu ottamaan uskonto tyrkytystä vastaan, ja tämän vuoksi minussa kuulema asuu paha henki......

Jos itse saisin valita, anoppi ei olisi missään tekemisissä perheeni kanssa, mutta valitettavasti en voi sitä estää mieheni takia... Itse tosin pyrin pysyttelemään mahdollisimman kaukana.

En voi muuta kuin toivottaa tsemppiä kaikille sukulaisten kanssa painiville... Otan osaa :wink
 
joo, mulla on anopin kanssa ihan ok välit, vaikka sainkin muutamia vuosia sitten häneltä haukut kun kuulemma komensin poikaa (mieheni poika, ei siis minun biologiseni) niinkuin koiraa. sain kyl mieheni nousemaan äitiään vastaan kun itkin melkei koko kotimatkan anoppilasta n. 500km ja ilmoitin, etten suostu enää menemään sinne, jos meno on tuollaista ja vielä lapsen kuullen ja nähden. mies otti puhelua äidilleen ja anoppi pyysi anteeksi, ainakin jotenkuten. suhtaudun kyllä edelleen epäluuloisesti anoppiin ja hän nakkelee minulle ja miehelle mitä sattuu, jos ollaan "hänen valtakunnassaan" (kotonaan, mökillä tms.), mutta "minun valtakunnassa" (meidän koti) hän osaa käyttäytyä ja tulemme ihan hyvin juttuun.

minun äiti on tosi paljon samanlainen kuin edellämainitut anopit. en jaksa kaikkea kestämääni alkaa rustaamaan, mutta hän mm. keksi mulle synnytyksen jälkeisen masennuksen, kun en vastannut hetipaikalla hänen puheluihinsa ym. tytön vauva-aikana enkä sietänyt pureksimatta hänen haukkumaviestejään. lopulta pahoitin mieleni liian monennen kerran ja päätin, ettei mun ole pakko sietää kaikkea vain sen takia et hän on mun äiti ja lapseni isovanhempi ja katkaisin välit häneen. tyttö ei ole menossa hoitoon mummolaan, en luota äitini hoitokykyyn (no, hän on ton kaiken hulluuden lisäksi myös alkkis, joten ei tarvii antaa yhtään mitään tai ketään elävää sinne hoitoon). tulevasta vauvasta en ole edes kertonut, se asia ei hänelle kuulu, häneltä ei kuitenkaan tukea saa ja emme tarvitse hänenlaistaan ihmistä meidän perheen elämään.

kaikkea ei siis ole pakko sietää vain sen takia, että kyseessä on oma tai miehen äiti tai joku muu vanhempi ihminen. minä lähden siitä, että minulle on opetettu käytöstavat eikä ikä oikeuta ketään käyttäytymään huonosti toisia ihmisiä kohtaan.
 
Mulla on hyvä anoppi ja äiti. Olen itse hyvin pitkäpinnainen neuvojen, kotimme omatoimisen järjestelyn yms. suhteen. Joskus saattaa kuulla kummallista taivastelua esim. lapsen lämpimästi pukemisesta tai rehkimisestä raskaana, lähinnä omalta äidiltäni. Käännän sen huumoriksi: "Juu, ajattelin mennä kääntämään maata, niin että alkaa supistella. Jatkan kunnes saan keskenmenon sinne pellolle." Sitten nauretaan molemmat. Myönnän kyllä koheltaneeni edellisessä raskaudessa itseni pari kertaa sairaalatarkkailuun, joten siinä mielessä ymmärrän tuon muistuttelun.
 
Minunkin anoppi osaa ottaa välillä niin hermoille. Hänellä on jokin ihme vimma päteä ja päästä hallitsemaan meidän elämää joka asiassa ja jos en ole samaa mieltä asiasta hänen kanssaan niin olen automaattisesti väärässä ja tyhmä ihminen. Milloin haukkuu että olen tyhmä kun noudatan neuvolan ruoka rajoituksia, ajan liian vähän autoa ja olen naurettava kun tulen kylään aina siisteissä vaatteissa ja laitettuna.. vaikka en ole edes mitenkään ``laitettu``. Lisäksi hän neuvoo koko ajan meitä raha asioissa. Lapselle ei osteta sitten mitään uutta vaan käytettynä saa ihan hyviä. Eikä lasta kasvateta rahalla vaan rakkaudella... Ja tuossa on vain osa hänen jutuistaan... Ei vaan jaksaisi kuunnella :angry4 ja jos takaisin sanoo, hän vain innostuu lisää, eikä tietenkään hänessä ole koskaan mitään vikaa...

Hänellä ei mielestäni ole varaa puuttua minun ja mieheni elämään ja varsinkaan jaella neuvojaan. Hän ei aikoinaan pitänyt huolta 3 lapsestaan. Ne meinattiinkin ottaa huostaan, mutta hän kerkesi vaihtamaan paikkakuntaa ja niin asia jäi... Kalja on aika suuri osa hänen elämäänsä. Ja hän on työtön. Mikään työ ei kuulema sovi hänelle. Välillä ihmettelen miten hänen nykyinen miehensä jaksaa katsella ja elättää häntä....:angry3:smiley-angry002
 
Minun anoppi on taas on edellä mainittujen vastakohta. Olen todellakin hämmästynyt siitä miten joku voikin olla niin tunneköyhä ja itsekeskeinen. Jos hänet hakee katsomaan lapsenlapsia hän pitää usein takin päällänsä ja vilkuilee hermostuneesti kelloa. Jos hänet pyytää lapsenvahdiksi pitää aina olla joku palkka esim. kahvipaketti tai sätkätoppa.. Olen todella surullinen lasteni puolesta ja yrittänyt kaikinkeinoin saada mummia välittämään lapsista. Sanonut että lapsilla oli mummia ikävä yms. Mikään ei auttanut.

Viime joulun jälkeen kun hän oli käynyt täällä puoliväkisin syömässä ja toteamassa kuinka turhia tämmöset hössötykset ovat. Paikalla oli myös kälyni ja hänen kolme lastaan joille mummi on yhtä kylmä. Kun mies oli heittänyt äitinsä kotiin ilmoitin etten enää tule kiusaamaan hänen äitiään kutsumalla häntä mihinkään enkä oleta hänen muuttuvan. En myöskään hae häntä 5km päästä kotoaan ja tuo meille enkä missään nimessä maksa hänelle hoitopalveluista.. Onneksi lapsilla on läheisiä jotka haluavat viettää aikaa heidän kanssaan.

Sent from my TY_MID using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top