Anemia/ raudan puutos

Mulla oli eka neuvolassa hb143 ja nyt tokassa 124, terkka sanoi että raskausvitamiinit vielä riittää ja että uudet anemia-rajat on naisilla 110. Mulla on ollut aina pikemminkin alhainen hb mutta nuorimmaisen syntymän jälkeen ja imetyksen ajan ovat olleet hyvät, olen kyllä syönyt kokoajan raskaus/imetys vitamiineja. Viime raskaudessa hb laski senverran että lisärautaa tarvittiin ja terkka neuvoi että kannattaa ottaa tyhjään mahaan niin imeytyy paremmin.
 
Mulla oli alussa 127, nyt 120. Sanoi et seuraavalla kerralla jos on laskenut vielä tuosta niin pistää lisärautaa syömään.
 
Mulle sanottiin, kun hemoglobiini oli 118, että täytyy alkaa syömään lisärautaa, kuulema niillä 120 on rajana, et jos sen alle menee niin täytyy aloittaa toi rautalisä. On kyllä jänniä eroja alueittain :D
 
Mun hemppoja kun on viimesen 1,5 vuoden aikana mitattu muutamaan otteeseen nii on aina 124-125 ja mulle on sanottu että ovat hyvät. Saa nähä nyt sit reilu viikon päästä onko laskenu. Ite päättelisin oireista että on.
 
Löysin tämän ketjun, ja on muuten jännä miten eri tavoin suhtaudutaan alhaisiin hb-arvoihin.
Mulla oli alkuraskaudesta tuohon lokakuun puoliväliin asti vähän sadan päällä hemoglobiini, ja olin ihan voimaton, en jaksanut melkein edes liikuttaa jalkaa toisen eteen. Samoin huimausta jatkuvasti, myös istuessa ja tunne siitä ettei happi riitä vaikka kuinka läähättäis.

Arvot ei laskeneet onneks alle sadan, mutta mulla tuo 100 oli jo aivan helvettiä, ja söin retaferia 200mg päivässä mikä vaan sai mahan sekaisin. Eli ei vissiin rauta imeytynyt tms.

Soitin sit lokakuun alussa neuvolaan ku alkoi olla jo nii väsy ja pyysin jotakin parempaa/vahvempaa rautavalmistetta, tai suositusta johonkin käsikauppavalmisteeseen. Lääkäri sit ilmoitti hoitsun välityksellä mielipiteensä mun olosta. Sanoi että kun on vielä arvot yli sadan niin ei pitäisi ainakaan raudanpuutteen takia tuollaisia oireita tulla, ja kehotti tulemaan akuuttiajalle vähän "juttelemaan näistä tuntemuksista" (mun tiedoissa näkyy aiempi masennus...)
Kysyttiin myös onko muitakin mielialan heittelyitä tms, vaikka sanoin selkeästi että tunnistan kyllä oireet ja johtuu hemoglobiinista. Kovasti ihmeteltiin ja sanottiin että kyllä se retafer auttaa siihen vaivaan.

Olin tuon puhelun jälkeen niin raivona koko lääkärille ja neuvolalle, joiden mielestä kaikki on kropassa hyvin vaikka itse sanon muuta, ja sit tulkitaan että tarvin keskusteluapua raudanpuutteeseen:hilarious:
Hain omin lupineni sitten apteekista floradix-pullon ja maltofer-tippoja, ja ne tai jompikumpi niistä on nyt sit nostanut hempan 120. Retaferit jätin pois hyödyttöminä, eikä mitkään muutkaan tablettimuotoiset raudat muuten auttanut.

Mut aivan mahtava olo aiempaan verrattuna, harmittaa kun meni niin iso osa raskaudesta turhaan ihan överiheikotuksessa, ois vaan tajunnut kokeilla noita eri valmisteita omin päin. Aina kuitenkin sanottiin että kyllä ne arvot siitä nousee ja sanottiin että heikotus ihan normia.
Vaik nyt onkin tön mahan koon takia jo muita vaivoja, niin mikään koko raskaudessa ei kyl itsellä oo ollut niin kauheeta ku tuo alhainen hb.
 
Mulla oli eilen neuvolassa 103 ja kyl oli huolestuneen olonen. Sano et äkkii hakee rautaa ennenku joutuu tippaan saamaan lisärautaa. Viikossa oli tippunu 116 tosiaa siihen 103..
 
Kyllä mullaki anemia todettiin kaks kuukautta sitten jo ja edelleen rautaa syöneenä vaan väsyttää ja heikottaa, mutta eihän ne kovin nopeesti ne rautalisät vaikutakkaan.
 
Mulla oli eilen neuvolassa 103 ja kyl oli huolestuneen olonen. Sano et äkkii hakee rautaa ennenku joutuu tippaan saamaan lisärautaa. Viikossa oli tippunu 116 tosiaa siihen 103..

Huh kyllä alkaa tuollainen lasku arvoissa tuntumaan:eek: toivottavasti saat nousemaan nopeasti ettei tarvitse kitua heikotuksissaan.. Ja hyvä kuulla et otettu neuvolassa tosissaan!
 
Juu oon ihmetelly ku pää on tuntunu iha oudolta ku ois vähä pöhnässä tjn ja tosiaa tosi väsyny ja epätodellinen olo.
 
Joulukuisista kurkistelen välillä tännekin. Mä oon syöny jostain rv20 asti Obsidania ja jatkan edelleen (la 4.12.). Sillon vähän ennen raskauden puoltaväliä olin aivan äärettömän väsyny, olisin voinu nukkua missä vaan ja milloin vaan. Ja se on mulle todella erikoista, koska harvoin aikasemmin oon pystyny edes päikkäreitä nukkumaan. Rautalisä sinällään ei oo mulle uus juttu, ihan kouluajoilta asti oon välillä joutunu syömään ja vaikka mitä merkkejä on kokeiltu. On ollu hyvä hb, jos on yli 120. Nyt en itse asiassa ihan tarkasti muista mitä se silloin rv20 oli, mutta lähempänä 110 kuin 120 kuitenkin. Työterveyslääkäri sitten määräsi Obsidan compia (vähän laimeampaa kuin tavallinen, mutta sisältää foolihappoa joka ilmeisesti auttaa imeytymisessä). Jossain vaiheessa neuvolan th sitten määräsi, että otan 2kaps/pv. Välttämättä ei olisi niitä enää tarvinnut syödä, mutta mulla oli varastorauta (ferritiini) ihan siinä alarajoilla ja sitä on nyt sitten yritetty saada nousemaan.
Kun nuo compit loppui, hain sitten ihan sitä tavallista Obsidania ja th oli sitä mieltä, että voin niitä syödä vielä synnytyksen jälkeenkin. Hb oli viimeksi 119, eli ei se liikaa ole noussut, mutta ei tarvitsisi laskeakaan. Vaikkei mulla nuo arvot ole tänä aikana mitenkään paljon noussu, huomaan sen kyllä aivan selvästi omassa olossa. Varmaan kyllä muutkin vitamiinit osaltaan vaikuttaa, mutta olen nykyään aivan eri tavalla väsynyt kuin silloin 4,5kk sitten.
 
Voiha Hb. Itellä kans tuo asia mietityttänyt muutaman päivän. Aivan hirrrrveä väsymys on iskenyt, töiden jälkeen ei o ojaksanut theä mitää. Eilen ei meinannut jaksaa töissäkään. Väsyttää, huimaa ja heikottaa. Meinasin töissä jopa nukahtaa eikä oikein pysty keskittyä mihinkään. Työkaverikin sanoi päivän päätteeksi et oon ihan kalpea. Tiistaina kävin jo työterveydessä kattomassa Hb:n, se oli 116, työterveyshoitsu piti tuota lukua ihan ok:na. Kuulemma joillekin saattaa kyl aiheuttaa oloja. Mulla on raskauden aikana Hb laskenu 139:stä tohon 116. Ja terveyskirjastosta nyt tsekkasin että raskausajan anemian raja on se 110. Rautalisää varmaan tarttis joten neuvolaan yhteys? Kuinkas teillä muilla töiden kanssa? Ootteko joutunu jäädä saikulle anemian vuoksi? Mä pystyin vähän keventämään päiviäni (en kuitenkaan lyhentämään, vain keventämään asiakasmäärää), mut en tiä auttaako se kuinka kun meinaa koko ajan nukahtaa.
 
Mulla tais käydä hb 106. Ei taida asemian takia saada sairaslomaa. Suosittelen nestemäistä maltofer rautalisää, jos rautalisä aiheuttaa sivuoireita. Mulle ei sopinut mikään muu.
 
Mulla tais käydä hb 106. Ei taida asemian takia saada sairaslomaa. Suosittelen nestemäistä maltofer rautalisää, jos rautalisä aiheuttaa sivuoireita. Mulle ei sopinut mikään muu.

Joo tuota maltoferia neuvolassakin suositeltiin. Yleensä mulle ei sovi mikään rautalisä.Toivottavasti tuolla sais pidettyä kurissa hb:n. On vielä ihan ok, mutta tulee kuulemma laskemaan jos en ala nyt ottaan rautaa.
 
Mulla oli hb 1.5 kk synnytyksen jälkeen 103. Se oli eka kerta kun mitattiin. Nyt en ole enää muistanyt pyytää mittaamaan. Pitäis varmaan...
 
Mulla oli synnytyksen ja verensiirron jälkeen hb 97, en ees uskalla arvailla mitä se oli ennen verensiirtoa! Mut eilen neuvolassa katottiin mun hb ja se oli 143!!
 
Mulla oli synnytyksen ja verensiirron jälkeen hb 97, en ees uskalla arvailla mitä se oli ennen verensiirtoa! Mut eilen neuvolassa katottiin mun hb ja se oli 143!!

Ja eilen siis synnytyksestä 2kk.
(Yritin muokkaa aiempaa viestiä mut taisinkin quottaa sen...)
 
Hienoa minnie että sulla oli arvot noin saatu nostettua. Mulla oli kans loppuraskaudessa hbbjotain nippanappa 100 luokkaa jabsain rautaa suoraan suoneen. Nyt 2kk synnytyksestä hb 143 ja on ihanaa kun ek väsytä yhtään niinnpaljon vaikka vauvaa herääkin imettämään öisin.
 
Takaisin
Top