Anemia/ raudan puutos

Joolz

Silmät suurina ihmettelijä
Kellään muilla anemiaa? Mulla tosi alhaset hb arvot ollut siis aina. Sillon kun ekaa kertaa käytiin neuvolassa oli alku hb 91. Nyt rautaa syöneenä noussut 104. Vieläkin jatkuu rautakuuri. Myös punasolu arvot oli matalat :/
 
Mulla viimeraskaudessa myös 104, mutta raudalla nousi 120 ennen synnytystä :) nyt ei vielä mitattu, vasta ens kerralla.
 
Mulla tippuu aina aika ajoin ton perussairauden takia hb. Viime raskaudessa kävi alle 100 ja pääsin sit rautatippaan, kun en voi rautaa suun kautta syödä. Korjaantu kyllä hyvin ennen synnytystä. Sit sen jälkeen oli taas matalalla ja miettivät jo punasolujen antamista, mut ei kuitenkaan tarvinnu.
 
Oonko ymmärtänyt oikein, että ekan 12 viikon aikana ei rautaa saisi syödä? Voin muistaa kyllä väärinkin :D
 
Mulle ei ainakaan mitään mainittu tosta ekasta 12 viikosta mitään. Piti vaan heti alottaa syömään rautaa
 
Mulla oli ekassa neuvolassa hb126 ja tokassa 116. Nyt odotellaan seuraavaan neuvolakäyntiin että onko taas laskenut ja täytyykö alkaa ottaa ekstraa.
 
Mut lisärautaa vaan neuvolan suosituksesta. Itekseen ei pidä alkaa ottamaan, koska ymmärtääkseni raskausaikana ei oo hyvä myöskään liian korkea hb.
 
Mulla on pari pv ollu tosi heikko olo ja huipannu.. Aloin miettii et voisko hb olla alhanen.. Viimeks oli aika alhanen mut kuitenki sallitun rajoilla.. Joskus terkat puhunu lievästä anemiasta koulu ja amis aikoina.. Mut viime raskaudes ei ollu mitn
 
Mullakin oli ekalla neuvolakäynnillä hb 100. Sit neukku käski käydä otatattaan ihan labrassa pienverenkuvan ja sieltä sit tulokseksi 114. Käski ottaa sit seuraavaan neuvolaan asti Obsidania 1 kapseli päivässä. Saa nähdä vaikuttaako, kun viime raskaudessa piti ottaa nestemäisenä rauta, että siitä oli mitään hyötyä.
 
Joo se sormesta otettava hb kyllä saattaa joskus näyttää ihan omiaan. Ja esim. jos ei oo juonu tarpeeks niin saattaa hb näyttää olevan korkeemmalla mitä todellisuudessa on.
 
Mulla on välillä pitänyt alhaista hb:ta. Kuitenkin molempien raiskauksen alussa ollut korkeampi kuin ikinä ja silti vaan heikottaa. Nytkin oli 134. Kätilö sanoi, et oho johtuisikohan kuivumisesta, et on korkeampi hb kun normaalisti.
 
Mä kärsein koko esikoisen odotusajan alhaisesta hb:sta; raskausajan aina alle 100, synnyttämään mennessä 85 ja synnytyksen jälkeen 75... Äkkiä se sieltä sitten sadan tuntumaan nousi muutaman veripussin jälkeen.

Nyt on pysynyt yli sadan jostain ihme syystä, vaikka ruokavalio on kehno, lisärautaa en syö eikä ruokakaan pysy varttia kauempaa sisällä yleensä.
 
Mulla labrassa mitattu hb 120. Normaalisti on ollut yli 130. Terkkari suositteli, että söisin rautaa heti, ettei pääse putoamaan liian alas. Viime raskaudessa söin aina yöllä, kun heräsin vessaan. Sitten ei muut ruoka-aineet häirinnyt imeytymistä. Nyt ei ole vielä tarvinnut öisin herätä eli pitää keksiä joku toinen ajankohta.
 
Mulla oli neuvolassa mitattuna hb 122 ja terkka sanoi että on vähän alhainen, mutta ei se nyt musta kovin matalalta vaikuttanut jos vertaa esim useimpiin teistä. Epäiliköhän että ois kuitenkin laskusuunnassa.

Muistaakseni mulla on aina ollut ihan normaali hb, lukuja en muista kun edellisestä mittauksesta aikaa mutta verenluovuttajaksikin oon kelvannut (en kyllä enää muista mitattiinko sillon mutta luulis?).
 
Miulle sanoi neuvolantäti tänään, että 110 on sellane raja, et jos sen alle laskee nii alotetaan rautalisä. Selitti samalla et on ihan normaali fysiologinen juttu et hemoglobiini laskee raskauden aikana, koska verimäärä lisääntyy jolloin verikin laimenee.
 
Miulla vaan ei oo pitäny paikkaasa toi et laskee, on siis läpi raskauden(kaikissa 3) ollu 130-140 enkä oo rautalisiä näin ollen joutunu syömään. Mulla kyllä ilman raskautta on hemppa siellä 155-160 tietämillä, et alhanenhan se on tuohon nähen raskauden aikaan...
 
Muokattu viimeksi:
Jännästi vaihtelee terkkojen mielipiteet. Mulle sanoi terkka viime raskaudessa, et jos ei hemppa oo alle 120 niin ei missään nimessä lisärautaa ja mulle suositteli lisärautaa vasta kun hemppa oli 108.
 
Mulla oli neuvolassa mitattuna hb 122 ja terkka sanoi että on vähän alhainen, mutta ei se nyt musta kovin matalalta vaikuttanut jos vertaa esim useimpiin teistä. Epäiliköhän että ois kuitenkin laskusuunnassa.

Muistaakseni mulla on aina ollut ihan normaali hb, lukuja en muista kun edellisestä mittauksesta aikaa mutta verenluovuttajaksikin oon kelvannut (en kyllä enää muista mitattiinko sillon mutta luulis?).

Joo, verenluovutuksessa aina mitataan. Pitää olla naisella vähintään 125, että kelpaa luovuttajaksi. :)
 
Jännästi vaihtelee terkkojen mielipiteet. Mulle sanoi terkka viime raskaudessa, et jos ei hemppa oo alle 120 niin ei missään nimessä lisärautaa ja mulle suositteli lisärautaa vasta kun hemppa oli 108.
Mullekin sanoi, vasta alle 110 kun on.
 
Takaisin
Top