Alkuraskauden oireet ja mieliteot

Kaisa79

Vauhtiin päässyt keskustelija
Minkäslaisia oireita ja mielitekoja teillä muilla on ilmaantunut? Minulla alavatsaa juimii jos nousee nopeasti ylös ja välillä tuntuu nipistelyä ihan muuten vaan ollessa, naama on ruvennut kukkimaan kuin teinillä ja kaupasta oli pakko ostaa suolakurkkuja ruisleivän seuraksi . Muuten ei ole ollut mitään suurempia, etovaa oloa tms ei onneksi ole ilmaantunut vielä ja toivottavasti paha olo pysyykin poissa.
 
Ihan ensimmäinen oire nykyraskaudessa oli öiset vessareissut. Kuukautisten alkamisajankohtana oli kauhea turvotus ja ummetus. Nukahtaminen on tullut helpommaksi iltaisin ja öisin en herää edes puolison kuorsaukseen. :) Itkuherkkäkin olen - kun televisiosta tulee vähääkin koskettava kohta, niin kyynelet valuu ja en pysty puhumaan kun ääni täristen...Mielitekoja - kaikki vihreät yrtit, varsinkin ruohosipuli, kevätsipuli, basilika, rucola. Kahvia keitin aikaisemmin aamulla 6-kuppia - nyt menee enää 4. :) (olen hoitovapaalla)
 
suolakeksit, nam!! kahvia ja teetä en juurikaan enää pysty juomaan..
muuten on ollut iskiaskipua ja nivusia särkee, myös munasarjoissa tuntuu jos tekee
nopeita liikkeitä.. muutama viikko sitten oli pientä ällötystä, mutta nyt olo on 
suht normaali :)
 
Mun ensimmäinen oire oli näköjään järkyttävä näläntunne. Tokaisinkin miehelleni kun olimme menossa syömään ennen kuin vielä edes tiesin olevani raskaana, että "onpa samanlainen hirmunälän tunne kuin silloin kun olin raskaana" =D sitähän se sitten olikin..
 
Täällä mennään kuudennella viikolla ja päällimmäisenä oireena on nyt viikon verran ollut pahoinvointi lähes aamusta iltaan, kipeät rinnat, välillä vihlova alavatsa ja se, ettei lämmin ruoka meinaa maistua millään. Hedelmä ja leipä-linjalla mennään nyt toista viikkoa, mutta eiköhän tästä muutaman viikon sisään olo ala taas helpottumaan.
 
Mulla on nyt rv 6+2 menossa. Alkuun oli vain vähäisesti oireita. Rinnat kipuilleet pikkuisen ja vessassa täytynyt ravata useammin, muttei juurikaan yöllä. Lämpö on koholla; 37,2 - 37,5 C astetta.

Tällä viikolla oireet on selvästi vahvistuneet. Menkkamaista vihlontaa kohdun seutuvilla. On jatkuva etova olo, mitä ei ole aiemmissa raskauksissani ollut. Tänä aamuna jo meinas oksu lentää.... Noustessa huimaa normaalia enemmän.. Nälkä tulee usein ja kovana. Normiruokaa oon syönyt. Appelsiinit himoitutti jossain vaiheessa, mutta en tiedä johtuiko raskaudesta vai niiden herkullisuudesta. :)

Väsyttää ihan sairaasti. Ihan veto veks. Päivät jaksan töissä, mutta illat menee maatessa. Oon ollut armollinen ja antanut itselleni luvan vaan olla. Sit tulee  huono omatunto lapsen hyvinvoinnista, kun en reippaana lenkkeile...höh

Silmät ei loista kirkkaana, niin kuin aikaisemmissa raskauksissani. Niinpä heti mietin, onko kaikki kunnossa.... Mut kai se on uskottava noita muita oireita. 
 
Mulla toinen raskaus oli sellainen, että oksensin alusta loppuun.. Mutta terveen ja ihanan pojan synnytin! Viimeisesta raskaudesta ei voinut kun nauttia! Ja tämä... saa nähdä.. Odotan ultraa ennen kun voin kunnolla iloita ja uskoa asiaa todeksi. Eli ei se huonovointisuus ole merkki mistään oikeasti huonosta, uskon. Peukkuja!
 
Meillä on 7:s viikko  menossa ja olo on aivan kamala! Vähän väliä huimaa, etoo koko ajan, eilisen aamun asuin vessassa. (..olipa kiva käydä anoppilassa synttärikakulla... )
Joka aamuinen kylpyhetki muuttui "merisairaudeksi" ja puuro maistui sipulilta.
Ainut mitä oikeastaan haluaisin syödä on porkkanat!
 
Täällä viikolla 8 menossa. Yöllä herään siihen kun meinaa oksennus lentää, mutta se menee kuitenkin ohi. Suolakurkkua, oliiveja, hillosipulia ja meetvurstia tekee mieli kokoajan :D Ja rinnat on todella kipeät ja jo raskausarpia tullut niihin. :o ja ne vaan turpoo ja turpoo ja turpoo!!!
 
Minulla oireita on kipeät rinnat etova olo koko ajan, närästys kokoajanh nälkä ja paineen tunne alavatsassa.
Salaattit maistuu! Makkara on niin kuvottavaa etten voi kädessä sitä pitää, sen haju on ihan kamala. 
Toivottavasti ei tarvi ruveta oksentaan, se veis loputkin voimat
 
Tänään mennään vko 6+0. Mukavasti uusi viikko pyörähtikin käyntiin kun reilun viikon pahoinvoinnin jälkeen aloitin aamun ihan rehellisesti oksentamalla... Eli koko ajan on kuvottava olo, makeaa ei tee mieli (onneksi!) ja tasaisista ruoka-ajoista on pakko pitää koko ajan kiinni.

Jano on koko ajan. Vesi ei maistuisi. Aamulla autossa oli melkein jäinen limu ja se oli hyvää :)

Ja HAJUT! Niitä on kaikkialla, koko ajan ja paljon. Ja ällöttäviä! Ei oikeastaan ole mitään väliä mikä haju, niin pahaa tekee silti. Very nice ;)

Mahaa juilii useasti, happi tuntuu välillä loppuvan kokonaan ja mitäs vielä... Vali vali mutta pitää olla onnellinen nyt tästä pienestä alusta!
 
Täällä mennään oireettomalla linjalla :) Nyt on ehkä rv 4+6 eikä tosiaan ole mitään oireita. Vatsassa on välillä painontunnetta ja ihan satunnaisesti tulee sekunniksi kuvotus, mutta ei mitään muuta. Kahdessa onnistuneessa raskaudessani olin myös oireeton väsymystä lukuun ottamatta. Ja kaksi keskenmennyttä raskautta olivat myös oireettomia. En ota tästä kuitenkaan mitään stressiä, raskaus voi ihan yhtä hyvin olla oireeton kuin oireellinen. Väsymyksen tunne on suhteellista, luulen että ekassa raskaudessani saatoin hyvin nukkua koko illla sohvalla, kun siihen oli mahdollisuus. Mutta nyt kaksi lasta pitää kiireisenä, joten sohvalle ei tule mentyä. Varmaan siihen nukahtaisin yhtä lailla kuin aiemminkin :)

Vapun jälkeen menen ultraan yksityiselle tsekkaamaan onhan siellä pikkunen kyydissä. Tarkistamme samalla hoitavan lääkärini kanssa mun lääkecocktailit :)
 
Niin ja kukkiihan mulla kasvot hieman - siinä yksi epämiellyttävä oire listaani :) Tai sitten se johtuu suklaapatusta, jonka söin edellispäivänä...
 
tää oireettomuus on outoa.. mulla on vain vähän selkä/iskiaskipua, munasarjoja
ja nivusia vihloo.. ja ruuan haju ällöttää.. muuten ei mitään :/ 
väsymys on ollut melkoinen, mutta eiköhän tuolla kaikki oo kunnossa..
 
Ei kannata mielestäni olla murheellinen oireettomuudesta. Juuri juttelin ystäväni kanssa, jolla on neljä lasta, että hän ei ole missään raskaudessaan voinut huonosti. Nautitaan ennemmin oireettomuudesta! Itse olen tämän raskaan syksyn ja alkukevään aikana tajunnut, etten voi mitenkään estää keskenmenoa tai tuulimunaa jos se on tullakseen. Suuremmalla todennäköisyydellä kaikki on kuitenkin sinullakin kunnossa vauvalla. Nauti siis olosta :)
 
Mulla on lähes oireettomat kaksi viikkoa nyt takana ja alkoihan ne oireet sieltä sitten, nyt 6+3. Liittyneekö rankkaan päivään tai jotain, koska olin työreissulla ja söinkin aika paljon kaikkea kummallista seisovasta pöydästä, ja avot seuraava päivä meni penkin alle. Väsytti ja oli sellainen krapulainen olo, päätä särki ja mahassa kiersi. Oli kiva yrittää tehdä töitä. Tänään on parempi, kun otin eilen iisisti ja nukuin pitkään. Ennen ylönsousua söin sängyssä Nestle Fitness täysjyväpatukan (on muuten hyvää) ja päiväni alkoi paremmin :D.

Ekat kaksi viikkoa meni oikeastaan muuten ilman oireita, mutta hirmuinen nälkä tuntui olevan koko ajan. Toisaalta maha tuntuu täydeltä, mutta silti tuntuu että tarvitsee äkkiä ruokaa tai muuten pyörtyy.

Naama ja hiukset rasvoittuu aika tavalla ja kuoleman väsynyt olen parina päivänä ja iltana ollut. Kahvia en pystynyt eilen aamulla juomaan, mutta tänään se taas maistui. Kummia mielitekoja ei ole vielä tullut. Enkä ole ollut kovin itkuherkkäkään, mutta olen normaalistikin aika viilipytty.

Hullua ajatella, että siellä se pikkuinen katkarapu kehittelee käsiä ja silmäluomia ja minä ihmettelen, että mitä kummaa sitä panisi suuhunsa.
 
Nyt 6+1 ja tissejä "juilii" ja ovat selkeästi "kiinteytyneet", masua nipistelee ja nälkä on jatkuvasti! Janottaakin enemmän kun normaalisti. Finnejä on, mutta niitä on ollut tasasesti siitä lähtien, kun jätin pillerit pois... Maanantaina testi näytti positiivista ja siitä lähtien oon nukkunut yöt kun tukki. Väsymystä on havaittavissa normaalia enemmän. Vatsan turvotus on vähän jo laskenut. Tänään tuli ekaa kertaa lievä yök-olo, mutta meni nopeasti ohi. Melko herkkä oon muutenkin, mutta nyt selkeesti herkempi.
 
Mielitekoja... Eilen oli pakko ostaa veriappelsiinimehua. Jo pari viikkoa on selkeesti tehnyt mieli vaaleeta leipää, pullaa... Vielä ei sen kummempaa.

Kaikki oireet on tervetulleita, jos on tullakseen. Pääasia, että tuolla masussa voidaan hyvin!
 
Tänään on 6+0 ja aamu alkoi etovalla ololla. Onneksi aamupala tasoitti oloa nopeasti. Pyrin nyt syömään tasaisin väliajoin ettei pahaolo pääse yllättämään. Janokin tulee useammin kuin ennen. Yöpöydällä on pakko pitää vesilasia kun jano tulee öisinkin. Huomasin myös että jotkut ruoat rupeaa jo yököttää, söin lounaaksi tänään kasvispihvejä missä oli mausteena sitruunaruohoa ja se meinasi olla hieman liikaa mutta sain kuitenkin syötyä loppujen lopuksi. Nirsoilu on siis alkanut emoticon !
 
Itsellä rinnat kipeyty jo ennen menkkojen oletettua alkua (ei koskaan ennen). Alavatsaa nipistelee silloin tällöin hieman ja olo ajoittain turvonnut. Jotkin hajut ja ruoat vähän ällöttävät, mutta mitään kunnon pahoinvointi/oksentelukohtausta ei ole tullut. Mielialat heittelee laidasta laitaan ja pikkuasiakin voi saada ihan järjettömät mittasuhteet (anteeksi, ukko-kuta....). Muuten on tämä alkuraskaus lähtenyt mukavasti käyntiin.
 
Ekassa raskaudessa mahaa vihlo välillä ihan itkuu asti, rinnat oli kipeät ja turvoksissa ja alussa ei menny ku mehujää mikä meni alas ilman pahaa oloa. iskias oli kans mukana kuvioissa. Muuta oiretta ei ollu ja olin tyytyväinen siihen.

Nyt puuttuu se mahan vihlonta (onneks) paineen tuntua mahassa on sit taas melkein koko ajan eikä rinnatkaa oo kipeät :D
 
Takaisin
Top