alkoholi+alkuraskaus

mametsu

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!
Minua mietityttää kovasti asia, että olen juonut humalahakuisesti ennen kuin tiesin olevani raskaana, ja nyt kiroan itteäni, että onkin pitäny olla niin hölmö että on juonut vaikka on yrittänyt lasta. Olen syönyt e-pillereitä todella kauan ja olin melkeen varma, ettei tärppää heti vaan niin se sitten tapahtu, että toisella kierrolla tärppäskin. Eli tein raskaustestin 5.raskausviikolla ja join viikkoa sitä ennen ja joinakin muina viikonloppuina myös. Nyt olen 6+6.
Kertoisitteko omia kokemuksia minulle, että saan jakaa huolenaiheeni muidenkin kanssa, mietin asiaa joka päivä ja olen paniikissa..heti kun tein testin ja se näytti plussaa niin en ole koskenukkaan pulloon ja en tule koskemaankaan.

t. tuleva ja huolestunut mamma
 
Nou hätä. Alkio on kutakuinkin "turvassa" äidin riennoilta rv6 asti. Itsekin join rv4 pari päivää ennen kuin tein plus testin. Olihan se melkoinen shokki. Muttei sen takia ainakaan kesken mennyt. Eihän sitä oikein itse voi aiheuttaa, se menee kesken jos siellä on jotain kehityshäiriötä sun muuta. Itsellä menossa nyt 7+0 ja parin päivän päästä olis eka ultra :)
Ota ihan  rauhassa, toivotaan parasta.
 
Huh, olipa kiva lukea TiiNaLiiNan tieto (?) ettei äidin alkoholin käyttö vaikuttais alkioon ainakaa ennen viikkoa 6. Tuli meinaan otettua (kylläkin vain) 1 saunalonkero kahtena iltana peräkkäin, ku keskenmenon jälkeen "masentuneena" en vieläkää oottanu tärppäävän (ja olin tuntevinani menkkakipuja eli sittenki alkuraskauden oireita). Muutenkaan en juuri alkoholia ota, ni se on vähä vaivannu... Mitään ongelmia sikiöllä ei oo ollu (nyt rv27), ja toivon, ettei teillekään tuu mitään!! Uusimmasta Vauva-lehdestä muuten luin päihdeäidistä (subutexiä ja mitä lie käytti vielä melko pitkälläkin raskauden aikana), joka sitten synnytti -kylläki vähä ennenaikasesti- terveen tytön... Et kyllä se istukka paljon antaa anteeks ja vauvat on sitkeitä, jos sit vaan muuten ovat ok eli ei tosiaan oo mitään kehityshäiriöitä tmv, jotka sen keskenmenon voi aiheuttaa.
 
Ei voi silti viinaa suositella kellekään raskaana olevalle! Parempi ois tosiaan hillitä käyttöä, jos lasta vielä tietosesti yrittää! Sama juttu tupakan kanssa sitten kans!!!
 
t: tiukkapipo... [>:]
 
Oon kans huolissaan siitä, kun tuli otettu reipaasti parinakin viikonloppuna ennen testiä. (siihen mahtui laivareissu ja tyttökaverin mieshuolikeskustelu). Neuvolassa hoitaja kyllä sanoi, ettei siinä oo mitään väliä niin aikaisessa vaiheessa. Keskenmenon syitä ei voi muutenkin selittää, ei siinä oo mitää tiettyä yhteyttä alkoholin käyttöön. Mutta kyllä mulla heti tupakat ja viinat jäi pois, nyt herkuttelen alkohollittomalla oluella (jotkut on kyl niin ällönmakuisia :().
Enkä pysty käsittelemään, kun joku ottaa päihteitä ja hankkiutuu raskaaksi. Teki niin pahaa se 45:sen juttu päihdevauvoista
 
Minun ymmärtääkseni äidin alkoholin nauttimisella ei ole merkitystä niin kauan, kunnes vauvalla ja äidillä on yhteinen verenkierto. Ja olisko sitten niin, että se olisi juuri tuo vko 6? Koska sitä ennenhän se ei näy edes rakaustestissä.
 
Minulla ihan sama homma eli raskausviikolla 5 oli kosteita työjuttuja monta peräkkäin ja tuli otettua oikein kunnolla. Kun sitten viikon 5 perjantaina tein testin ja se näytti positiivista, oli hämmästys suuri ja morkkis kauhea. Oltiin yritetty vauvaa 7kk, joten oli jo vähän suurin toivo laantunut. Pariin kuukauteen en edes ollut tehnyt testiä.
 
Neuvolan täti rauhoitteli mieltä ja sanoi, että hyvin todennäköisesti sillä ei ole mitään merkitystä. Ja jos jostain syystä olisi kehityshäiriöitä, niin silloinhan usein tulee keskenmeno (no ei sekään kovin lohduttavaa).
 
Nyt rv. 8+5. Pulloon en ole tuon jälkeen koskenut, paitsi alkoholittomiin juomiin. Tein myös tietoisen päätöksen olla murehtimatta asiaa, koska tässä alkuraskaudessa on niin paljon muutakin murehdittavaa. Ja neuvolan tätikin sanoi, että on paljon oleellisempaa, mitä tekee sen jälkeen, kun saa tietää olevansa raskaana.
 
Lääkäri sanoi minulle, että ihan raskauden alussa kaikki toimii ns. joko tai-periaatteella. Jos jotain on vialla niin luonto huolehtii siitä, ettei raskaus jatku turhaan sen pidempään. Eli jos jotain vikaa on, niin 12vko:on mennessä se kyllä tulee ulos. Jos ei mitään vikaa, vauva on terve, tai ainakin valmis kehittymään pidemmälle, ja raskaus jatkuu. Siinä vaiheessa on niin paljon muitakin tekijöitä mukana pelissä, ettei se alkoholi siinä oikein enää ainakaan asiaa pahenna.
 
Mullaki pääs käymään silleen et join alkoholia vaik olin jo raskaana, en tosin tienny sitä vielä vaikka epäilys olikin. Mulla oli synttärit viikkoo ennen ku plussasin niin... Kuulin jälkeenpäin et jos ees yrittää lasta niin ei sais juoda. Mutta ihan terve tyttö mulla on. En tosin enää tee samaa virhettä jos uudestaan tulen raskaaksi.
En sit tietenkää loppuraskaudesta juonu ja synnytyksen jälkeen vähä olen kuoharia maistellu mut ei oo mitää hinkua alkoholiin tai baariinkaan, sitäpaitsi imetän vielä. Neiti on 5,5kk vanha.
 
Minä olin huolissani kun olin käynyt viikkoa ennen plussausta röntgenissä kuvauttamassa kylkiluita. Tästä neuvolatäti sano että ei huolta, että niistä säteistä ei välttämättä edes ole haittaa, jatkoi vielä että moni on myös baareillut ihan ahkerasti alkuraskaudessa (ennekö ovat tietäneet olevansa raskaana) eikä näistäkään yleensä ole koitunut harmia.
 
Heip! Itse olen vkolla 33+3 ja testi näytti plussaa myös vkolla 5. Sama homma, kuin mametsulla, eli söin pillereitä kauan mutta tärppäs tokalla kierrolla. Olin kuitenkin kesällä ottanut pari kertaa runsaamminkin alkoholia ja poltinkin vielä silloin. Kaikkea tätä myös siis raskauden iiiihan alkumetreillä. Molemmat paheet loppuivat päivälleen silloin, kun tein testin. Itsellä oli myös huoli ja morkkis ja ajattelin, että sikiö on vahingoittunut.
 
Minulle oli lääkäri aikoinaan sanonut, että todennäköisesti tulee olemaan vaikeaa saada lasta. Kun sitten miehen kanssa päätettiin viime vuoden vappuna, että jätän pillerit pois ajattelin, että jatkan elämääni niinkuin tähänkin asti. Olen vain tarkkana kuukautisten myöhästymisen suhteen ja teen testejä "säännöllisesti". En siis aikonut elää lähes alkoholitonta elämää siihen saakka, kunnes tärppää, koska mitäs jos siinä menisi vuosia? Mielestäni kukaan ei voi ihan sellaista odottaa.. Meilläkin oli sellainen periaate, että stressiä ei oteta tärppäämisestä, koska minulle tosiaan oli sanottu raskaaksi tulemisen olevan vaikeaa.
 
Mutta nyt tosiaan 3 ultraa takana ja kalkkiviiva häämöttää ja terve vauva masussa :) eli tosiaan noin alussa sillä ei vielä ole vaikutusta, sikiö on niin pieni ja kehittymätön. Ennemminkin kannattaa yrittää välttää "turhaa" stressaamista ;) joten olkaa huoleti!! Tosiaan ennen vko 6 tehdyt "hairahdukset" mitä todennäköisimmin eivät vaikuta vaaviin! :)
 
Jaksamisia kaikille!!
 
Täällä myös!

Oli joulun välipäivien ryyppäjäiset aikuisporukalla, uusivuosi ja Tallinnan reissu ja viina virtasi suoraan sanottuna. Plus että tuli syötyä ties mitä raakoja kaloja ja lihoja jne.

Mutta enpä jaksa murehtia moisia, asialle kun ei mitään enää voi. Ultrassa kuitenkin kaikki normaalisti jne. Pian toiseen ultraan.
 
Takaisin
Top