Ajatuksia synnytyksestä.

Jos annetaan revetä itse, niin kätilön täytyy olla varma ettei repeä esim suolen sulkijalihas. Aina sitä ei voi ennustaa ja varmasti aina välillä otetaan varmanpäälle, varsinkin ekassa synnytyksessä. Luottaisin kyllä kätilön suositukseen. Tokalla kerralla mulle vaan heiluteltiin saksia ponnistusvaiheen kannustimeksi, muttei käytetty. Oli nopeampi paraneminen. En kuitenkaan kadu yhtään ekan synnytyksen epparia. Olisi ollut kamalaa jos olisi revennyt pahasti.
 
Mulla repes kakkosen synnytyksessä sulkijalihas puoleen väliin, ei tehty epparia. Kolmanne asteen repeemät emättimeen. Ja tää oli siis eka alatiesynnytys koska eka lapsi tuli kiireellisellä sektiolla. Tikattiin leikkurissa pari tuntia, mutta toivuin todella nopeasti ja pystyin istumaan jo seuraavana päivänä. Olen siis tyytyväinen että epparia ei tehty. Toki tuossa olisi voinut jäädä pysyviä vaurioita sulkijalihakseen, että onni oli matkassa. Tämä siis kannustimena että pahoistakin vaurioista voi oikeesti parantua nopeasti :-)
 
Mulle tehtiin eppari esikoisesta ja pieniä repeämiä tuli sen lisäksi. N. 30 tikkiä laittoivat. Parani kyl tosi hyvin ja jo viikon jälkeen pystyin ajelemaan autoa ja istuskelemaan normaalisti. Saas nähdä kuin tällä kerralla käy...
 
Mulla tuli kans esikoisen synnytyksessä muistaakseni toisen asteen repeämä. Mut olin pari ekaa päivää muutenkin niin heikossa kunnossa että en muista oliko se mitenkään erityisen kipeä. Varmaan muutamana päivänä istuminen teki kipeetä mutta taitaa synnytyksen jälkeen muutenki toi alapää olla vähän hellänä hetken :D

Nyt ku viikot lisääntyy ni alkaa jo synnytyskin välillä pyöriä mielessä. Ei pelota mutta sellasta kutkuttavaa jännitystä on vähän, siis sellasta hyvää jännitystä. Onhan se kuitenkin aika iso juttu tässä raskaudessa.
 
Mulla repes kakkosen synnytyksessä sulkijalihas puoleen väliin, ei tehty epparia. Kolmanne asteen repeemät emättimeen. Ja tää oli siis eka alatiesynnytys koska eka lapsi tuli kiireellisellä sektiolla. Tikattiin leikkurissa pari tuntia, mutta toivuin todella nopeasti ja pystyin istumaan jo seuraavana päivänä. Olen siis tyytyväinen että epparia ei tehty. Toki tuossa olisi voinut jäädä pysyviä vaurioita sulkijalihakseen, että onni oli matkassa. Tämä siis kannustimena että pahoistakin vaurioista voi oikeesti parantua nopeasti :)
Mulla sama aste, mutta oli kuulema sulkijalihas yhdellä lihassäikeellä kiinni. Ja meni 1 kk ennen ku pystyin istumaan. Eppari tehtiin. Minkä kokoinen lapsi sulla synty? Mulla oli päälle 4.1kg. Huomenna syn.tavan päätös.
 
Mulla sama aste, mutta oli kuulema sulkijalihas yhdellä lihassäikeellä kiinni. Ja meni 1 kk ennen ku pystyin istumaan. Eppari tehtiin. Minkä kokoinen lapsi sulla synty? Mulla oli päälle 4.1kg. Huomenna syn.tavan päätös.

Tää oli 4kg, viikolla 37 käynnistetty. Ilmeisesti repesin siksi niin pahasti kun ponnistin silloin kun en olisi saanut. Alatietä aion yrittää jälleen, toivotaan että nyt on paikat venyneet... Viime kontrollissa äippäpolilla lääkäri sanoi että lantio tuntuu sellaselta että yli nelikiloinenkin mahtuu hyvin tulemaan. No, ainakin lantio mutts entäs noi kudokset... Esikoinen oli 4,3kg ja tuli sektiolla, mutta tarjonta oli kait huono.
 
Mulla sovittiin sillä lailla, että jos tällä viikolla syntyy ja täysin spontaanisti etenee nii yritän alakautta. Mitään apukonsteja ei käytetä ettei vaan repeä. kokoarvio oli vielä kohtuullinen 3078g. Isoa vauvaa ei enää yritetä alakautta. Ensi viikolla uus käynti ja uusi arvio. Sektioaika 28.3 jos ei sitä ennen synny. Nyt rv 37+5
Onko sulla kokoarviota tulossa?
 
Sektioaika on nyt sovittu 3.4.kättärille (39+4), poika oli viime ultrassa (viikko sitten) noin 2600g ja runsas pari vk tässä on vielä aikaa kasvaa, eli nyt varmaan noin 2800-2900g. Aika normaali mittainen syntyessään sitten kai jos kasvaa jotain 200g/vk. Snadisti huolettaa kun istukka ei ole yhtään noussut vaan on sinnikkäästi alhaalla ja etuseinässä, ulottuu juuri sille alueelle jonne leikkaushaava tehdään eli siitä sitten joudutaan leikkaamaan läpi.
Mutta paras olisi ettei itse näitä paljoa mieti kun ei pysty asiaan oikeen mitenkään vaikuttaa, pitää vaan luottaa että ammattilaiset sitten h-hetkellä osaavat hommansa ja osaavat toimia jos haasteita tulee...vähän mietin sitäkin että ihme että synnytys halutaan ohjata Kättärille (ei ainakaan multa kysytty mielipidettä asiaan) kun tässä ensisynnyttäjänä ja 45-v iässä kai kuuluu jonkinlaiseen riskiryhmään jo muutenkin ja eikös sellaiset ohjata pääsääntöisesti Naistenklinikalle jos komplikaatioita vaikka tulisi..? Mutta samat lekurit sitä kai molemmissa näitä tekevät.
Tässä sitä vaan miettii äitiyslomalla kaikenlaista kun aikaa on
 
Mulla oli tänään kokoarvioultra. Tällä hetkellä 36+3 ja arvio oli 3300-3600, riippuen vähän mitä mittoja painottivat. Eli kohtalaisen kokoinen jo mutta keskikäyrällä mennään vielä. Käynnistysaika on 28.3. (38+0). Tehtiin vähän ronskimpi tutkimus että kypsyisi paikat. Viikon päästä vielä pitää mennä polille käyrille että jos jotain ihmeellistä niin käynnistävät sitten aiemmin. Toivottavasti ei kuitenkaan, me ollaan ensi vkl varattu kahdenkeskistä aikaa vielä ennen kuin sitä taas ei ole aikoihin tarjolla!
 
Tehäänkö toi kokoarvioultra joillain paikkakunnilla siis kaikille? Meille ei ole tollasta ehdotettukaan, tosin kaikki on raskaudessa sujunu meillä ainakin toistaseksi ihan normaalisti...
 
Meilläkään ei ole kokoarvioultraa jos ei ole syytä epäillä että olisi tulossa isokokoinen vauva. Joillain paikkakunnilla ei edes ole synnytystapa arviota lääkärin luona loppuraskaudesta.
 
Ei ole kokoarviointia, mutta ennenaikaisten kipeiden supistusten takia olen käynyt synnärillä ja siellä arvioivat. Syynä se että silloin voi arvioida keskosuuden astetta. Aiemmissa raskauksissa neuvolassa on vain hoitaja käsin tunnustellut ja sanonut että hyvä kun on kolmekiloinen laskettuna aikana. Yli puoli kiloa on heittänyt tuo arvio. Onneksi korjaus aina ylöspäin. :)
 
Täällä ei ainakaan olis ollut kokoarviota. Mulla on radi ja sen takia äitiyspolilla käynnit 2-3 viikon välein. Tosin täällä neuvolalääkäri myös ultrasi, koska halusi varmistaa että vauva on rt. Mutta kokoarviota neuvolalääkäri ei olisi tehnyt.
 
Mulla tehtiin kokoarvioita kakkosen kohdalla kun radi. Ne radi käynnit olisi loppunut kun niin raja-arvot oli mutta sitten seurasivat napaveri virtausta ja lapsveden määrää. Joiden takia sit käynnistettiinkin. Osui muuten ihan nappiin koko arvio.
Tässä raskaudessa ei neuvolan lääkäri edes koskenut mahaan "tarkastuksessa" eikä terkka ole tehnyt mitään arvioo. Katotaan mitä ens viikolla sanoo. Tuskin mitään..
 
Kyllähän tuo ajatus alkaa olla synnytyksessä tai sen alkamisen tarkkailussa paljon ja paljon alkaa muistella esikoisen aikaista lähtötilannetta ja synnytystä. Koitin muistella oliko mitään ennakko-oireita silloin, enkä hirveästi muista ainakaan huomanneeni mitään erityisiä oireita. Ainoastaan muistan, että oisko ollu päivää ennen kun vatsa alkoi todenteolla tyhjentyä.

Nyt varmaan toisen kohdalla kun tietää vähän mitä odottaa, niin tarkkaileekin itseään enemmän.
Mieli on kuitenkin rauhallinen synnytykseen liittyen.

Sitten kans miettii kovasti sitä, että kun esikoinen syntyi kun oli viikkoja 39+0, niin ajattelee milloinkohan tämä sitten päättää syntyä. Meneekö esikoisen kanssa saman kaavan mukaan vai ihan oman kaavan mukaan :grin Varmastikin ihan oman kaavan mukaisesti, kun jokainen raskaus on kuitenkin omanlaisensa, mutta silti sitä miettii tällaisia :p
 
Akropolia, tosi jännä että sinut leikataan kättärillä. Itellä oli suunniteltu sektio joulukuussa -16 ja mut leikattiin naikkarilla vaikka toivoin pääseväni kättärille. Mulle sanottiin että kaikki suunnitellut sektiot pyritään tekemään naistenklinikalla koska niillä on siellä parhaat valmiudet ja kokemus. Tuskin mistään ruuhkastakaan kyse kun sinne avautui juuri uudet leikkausosastot ym..
 
Akropolia, tosi jännä että sinut leikataan kättärillä. Itellä oli suunniteltu sektio joulukuussa -16 ja mut leikattiin naikkarilla vaikka toivoin pääseväni kättärille. Mulle sanottiin että kaikki suunnitellut sektiot pyritään tekemään naistenklinikalla koska niillä on siellä parhaat valmiudet ja kokemus. Tuskin mistään ruuhkastakaan kyse kun sinne avautui juuri uudet leikkausosastot ym..

Just näin, jotenkin oletin että ilman muuta sinne kun on myös lähempänä kotia mutta näin kättärillä päättivät. Ajattelin kyllä vielä kysäistä asiasta, huomenna on neuvola ja kuulemma soittavat vielä erikseen kättäriltä ennen leikkauspäivää joten siinäkin voisin vielä asiaa tiedustella. Ja tosiaan, jos kaikki menee kuin Strömsössä ei väliä missä ollaan mutta kun toisaalta varautuisin mielummin siihen että JOS jotain komplikaatioita tulee olisi apu ihan lähellä eikä ambulanssimatkan päässä.
Mutta ehkä tässä nyt murehdin turhia, kun muutenkin miettii kaikenlaista...
 
Sitten kans miettii kovasti sitä, että kun esikoinen syntyi kun oli viikkoja 39+0, niin ajattelee milloinkohan tämä sitten päättää syntyä. Meneekö esikoisen kanssa saman kaavan mukaan vai ihan oman kaavan mukaan :grin Varmastikin ihan oman kaavan mukaisesti, kun jokainen raskaus on kuitenkin omanlaisensa, mutta silti sitä miettii tällaisia :p

Minä mietin ihan samaa, tyyliin lasken päiviä siihen kun esikoinen syntyi. Hölmöä.. Olisi vaan niin älyttömän kätevää tietää tulopäivä näin etukäteen kaikkien järjestelyjen kannalta :rolleyes:
 
Oli kyllä tosi kätevää ku toinen oli käynnistetty synnytys. Vaikka päätettiin päivää ennen ni silti oli helppoa sopia lasten hoito
 
Takaisin
Top