----45+++++ kuumeiset

Tähti, en ole sossupummi ja eläkettä on ehtinyt kertyä jo vuosikymmeniä ja vielä yli 20 vuotta kertyy. Mutta lapset ovat vain hetken pieniä. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta jos tahtoo olla lapsen kanssa niin se on Suomessa mahdollista.
 
Tähti, en ole sossupummi ja eläkettä on ehtinyt kertyä jo vuosikymmeniä ja vielä yli 20 vuotta kertyy. Mutta lapset ovat vain hetken pieniä. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta jos tahtoo olla lapsen kanssa niin se on Suomessa mahdollista.

Yölento :) Eläkettä on täälläkin kertynyt ja varsin hyvin, mutta en tiedä miten sitä kertyisi paremmin seuraavat 20v., eli olisin silloin 75v. ?:wideyed:

Lapsi on 2v.

Eikös eläkkeelle pääse jo aiemmimkin?

Eläkettä kaikille kertyy ihan tekemättä mitään...Mutta ihan pientä eläkettä en halua:singing::sad001

.
 
Tähti, se on valinta. Haluat mahdollisimman ison eläkkeen, et olla kotona lapsen kanssa. Ja jos nyt olet 45-vuotias, 20 vuoden päästä olet 65v, et 75v. Minulla tavoite-eläkeikä on 68 vuotta, siihen on yli 20 vuotta, vaikka olen sinua vanhempi .
 
Tähti, se on valinta. Haluat mahdollisimman ison eläkkeen, et olla kotona lapsen kanssa. Ja jos nyt olet 45-vuotias, 20 vuoden päästä olet 65v, et 75v. Minulla tavoite-eläkeikä on 68 vuotta, siihen on yli 20 vuotta, vaikka olen sinua vanhempi .

Yölento :) Ei ole pelkkä valinta! Ensinnäkään harvoilla on mahdollisuus valita.

Kuka eläisi kotihoidon tuella tai työttömyyspäivärahalla? :hungover:

Vaihtoehto on palkka, josta kertyy eläke.
On toki mahdollista tehdä sijoituksia pääomalle, mutta muuta väylää en tiedä.

.
 
Hirvi, voi jännityksen jännitys!! Peukut että tilanne kehittyy parhaaseen suuntaan :)
Ymmärrän hyvin, mitä Yölento tarkoittaa. Kun on onnekkaasti puoliso työssä asiansa voisi järjestää niin, että yhden palkalla mentäisiin. Monissa perheissä tilanne on juuri noin, monet äidit (tai isät) ovat kotona, kunnes nuorin lapsi 3-vuotias. Todistettavasti se onnistuu, vaikka rahansa joutuu tarkkaan laskemaan, että piisaa.
 
Tähti, kyse on siitä, miten suunnittelee tulonsa menonsa ja kulutuksensa ja lisäksi siitä, minkä kokee tärkeäksi. Ja kyllä, kotihoidontuella voi elää etenkin, kun on ennen lapsen syntymää ollut töissä ja ehtinyt säästää hoitovapaata varten. Varmasti kotona vietetyt vuodet näkyvät jossain määrin tulevassa eläkkeessä, mutta mihin sitä rahaa niin hirveästi tarvitsee ?
Keskimmäinen lapseni ihmetteli, miten ihmisten rahat eivät riitä, kun hän opiskelijana autollisena ihmisenä pärjää tuhannella eurolla kuukaudessa ja siitä saa vielä säästettyä matkustamista varten. Hänellä on kyllä ollut niin hyvä tuuri, että on saanut tehdä koko ajan töitä ja tuo laskennallinen tonni on ylittynyt.

Ymmärrän kyllä että on tilanteita, jolloin menot ovat niin suuret, että on mentävä töihin, kun lapsi on pieni. Toinen tilanne on myös silloin, jos on vasta aloittelemassa työuraa, jolloin pitkä kotona olo heikentää mahdollisuuksia saada töitä.
 
Näinhän se menee. Meillä oli valinta, että halutaan yrittää toista lasta. Sen hinta on niin kova, ettei homma toimi ilman kahta palkkaa. Mutta toivoisin olevani kotona mahdollisen kakkosen synnyttyä pitempään, jos suinkin mahdollista. Lopulta siihenkin vaikuttaa kummankin vanhemman työllisyystilanne. Se tekee töitä, jolla on töitä.
 
Katjusha, teillä ymmärrettävästi menoja on runsaasti kun lapsen hankinta on mennyt pitkän kaavan mukaan. Ja tottakai jokaisella on oma elämäntilanteensa. Mutta on hyvä tiedostaa, mikä on pakko ja mikä on valinta. Työuupumuksen sairastaneena minulle on kirkastunut se, mikä on pakko. Oikeasti on aina vähän todella pakollisia asioita ja harvassa asiassa olemme korvaamattomia, töissä ei koskaan.
 
Yölento, sama mulla - liikaa olen itsestäni antanut työnantajalle. Mieheni on kokenut työuupumuksen kohdallaan. Onneksi nykyinen työni on inhimillinen mittasuhteissaan. Nykyisessä työssä minun ei tarvitse pitää puoliani, olen siinä huono :)
 
:greet025
Täällä jostain syystä vielä syömättä tänä päivänä. Ei ole ehtinyt syömään koko päivänä, vain pikaisen salaatin aamulla klo 11.

Työt vaatii liikaa...todella!:sad010
 
Yölento, sama mulla - liikaa olen itsestäni antanut työnantajalle. Mieheni on kokenut työuupumuksen kohdallaan. Onneksi nykyinen työni on inhimillinen mittasuhteissaan. Nykyisessä työssä minun ei tarvitse pitää puoliani, olen siinä huono :)

Katjusha :) Tätä en myöskään halua kokea uudelleen. Samaa mieltä! Myös oon huono pitämään puolia...ehkä meidän ikäpolvi on kasvatettu vaatimattomuuteen... ainakin tyttöjen kohdalla.
 
Katjusha :) Tätä en myöskään halua kokea uudelleen. Samaa mieltä! Myös oon huono pitämään puolia...ehkä meidän ikäpolvi on kasvatettu vaatimattomuuteen... ainakin tyttöjen kohdalla.
Minä olen aina uinut vastavirtaan. Siksi tulistun täälläkin, kun sinä tai joku muu sietää huonoa käytöstä. Pidän omia puoliani, mutta myös muiden. Oikeudenmukaisuus on tärkeimpiä arvoja. Ehkä siksi uuvuinkin. Nykyisin osaan paremmin valita taisteluni.
 
Minä olen aina uinut vastavirtaan. Siksi tulistun täälläkin, kun sinä tai joku muu sietää huonoa käytöstä. Pidän omia puoliani, mutta myös muiden. Oikeudenmukaisuus on tärkeimpiä arvoja. Ehkä siksi uuvuinkin. Nykyisin osaan paremmin valita taisteluni.

Yölento :) Samaa mieltä!

Näin tekisin itsekin, mutta meillä on töissä niin radikaaleja muutoksia (iso kasvu), jonka vuoksi kukaan ei tiedä mitä kukin ja kaikki nyt tekevät...

On maailmanluokan yrityskauppa. Niin iso, ettei sitä voi kukaan käsittää. Pakko joustaa tilanteessa:singing:
En voi vaatia joustoa Tj;ltä, koska hän on tilanteessa äärirajoilla ja firman kasvu on todella rajua..
 
Tähti, taas pakko :D
Joustavuus ei ole sana, jonka voi liittää minuun. Kasvu ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella ei ole hyväksyttävää. Mutta ehkä siellä painaa enemmän raha jota minä taas en arvosta. Siksi en olekaan samantyyppisissä töissä.
 
Mua ärsyttää jos joku sanoo että on valinta olla lapsen kanssa kotona kunnes täyttää 3v. Mulla on ollut taloudellinen pakko mennä töihin ä.loman loputtua jo 4kertaa. Nyt neljännellä kertaa mies työtön ja aiemmilla kerroilla ollut palkankin kanssa tiukkaa eikä mahdollisuutta valita. Olisipa luxusta vain valita. Semmoisilla onnistuu joilla hyväpalkkaiset miehet tai säästöjä.

Testaatko Hirvi huomenna? Mua niin jännittää puolestasi!
 
Minulla ei ole "hyviä" testejä huomisaamuksi, mutta testaan jollain halpiksella ja sitten mietin ostanko iltapäivällä jonkun luotettavamman testin.

Minäkään en oikein ymmärrä miten meidän tilanteessa pystyisi tulemaan toimeen pelkällä kotihoidontuella kun nytkin on todella vaikeaa.
 
Takaisin
Top