42v. esikoista yritetään

  • Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä
Tosi hienoo, että tämä palsta on yhä hengissä:grin

Toivottavasti tänne löytää tiensä muitakin lisää, kuin vain Kissankäpälä! Varmasti on muitakin samoissa tilanteissa, joten Rohkeasti tänne mukaan vaan!!!:gen014:gen014:gen014
 
Mä oon itse kaksonen, mutta kyllähän siinä "herttaisuudestaan" huolimatta olisi riskiraskaus edessä ja todelliset hulinavuodet, jos kaksi kerralla syntyy. Joskus hoitojen alkuvuosina monestikin siirrettiin 2 alkiota, mutta näistä yrityksistä ei raskauksia saatu aikaan. Tämä viimeinen luovuttaja oli kyllä hyvä, kun nappas ekasta alkionsiirrosta ja tuli noin suloinen tyttö :D itsestä olis kiva, jos olis "täyssisarus" eli samoista rakennusaineista :wink
 
L82day :) Tsemppiä kohti synnytystä!! Koska vaan voi alkaa tapahtua, joten ole valmis lähtöön :)

Aiotko synnyttää alateitse?:rolleyes:
 
Ai, sitä en Katjusha tiennytkään että olet itse kaksonen! Mutta oishan ae hienoa saada täysverinen sisarus ja todella hienoa että heti ekasta tärppäs! Ja ihanaa että pieni tytön tyllerö tuli:-) ihanaa mammisaikaa!

Ja Tähti-73 - samaa mieltä, että kivaa että täälläkin on viestien vaihdantaa vielä! Ja kiitos tsempeistä! Vaavi on kasvanut yläkäyrillä ja se oma henkinen raja on kulkenut siinä 4kg - et jos sitä isompi niin sektio, nyt veikkaavat la 4,2kg - mutta kuten sanoit, voihan se tulla aiemminkin...
Nyt se on jo 2,6kg!
 
L82Day, samassa äitiysvalmennuksessa ensiodottajalle veikattiin 5 kg lasta, suoritettiin sektio. Lapsi olikin "vain" 4,2 kg. Samoin meillä meni arviot turhaan yläkanttiin, että onhan näitä arvioita ja "arvioita"...
Meijän tyttö se vaan on siro prinsessa, nyt 4.660g ja 57cm :)
Ikää 7 viikkoa.
 
Ai, sitä en Katjusha tiennytkään että olet itse kaksonen! Mutta oishan ae hienoa saada täysverinen sisarus ja todella hienoa että heti ekasta tärppäs! Ja ihanaa että pieni tytön tyllerö tuli:) ihanaa mammisaikaa!

Ja Tähti-73 - samaa mieltä, että kivaa että täälläkin on viestien vaihdantaa vielä! Ja kiitos tsempeistä! Vaavi on kasvanut yläkäyrillä ja se oma henkinen raja on kulkenut siinä 4kg - et jos sitä isompi niin sektio, nyt veikkaavat la 4,2kg - mutta kuten sanoit, voihan se tulla aiemminkin...
Nyt se on jo 2,6kg!

L82Day :) Koko voi tosiaan heittää. Meillä oli sektio pari viikkoa ennen laskettua aikaa, koska vauvan kasvu pysähtyi. Napanuora oli tiukasti kurkun ympärillä, kaksi kieppiä ja kasvu stoppasi. Paino arvio oli siis 2.7kg, mutta syntymäpaino 2,4kg... :)

Onneksi siis huomasivat ongelman ajoissa, eikä vauva kärsinyt napanuoran takia lainkaan.
 
Huh, olipas vaaran paikat! Todellakin, onneksi huomasivat! Teittekö muuten liikelaskentaa ja kuinka usein? Miten meni sektio ja toipuminen siitä?
 
L82Day, mä tein viimeisillä viikoilla semmoista "tunnustelua" säännöllisen epäsäännöllisesti. Mulla tuntu runsaan lapsiveden ja edessä olleen istukan vuoksi liikkeet todella heikosti. Kuitenkin olin lukenut kauhutarinoita loppumetrien kohtukuolemista, niin pakko oli vähän seurailla ja dopplerilla kuunnella.
Mä kysyin polilla siitä napanuorasta, ja lääkäri sanoi että useimmiten kaulankaan ympärille kiertyneenä ei ole haittaa. Että sitä ei sen kummemmin kytätä, jos vauvalla vaikuttaa kaikki olevan kunnossa.
 
Huh, olipas vaaran paikat! Todellakin, onneksi huomasivat! Teittekö muuten liikelaskentaa ja kuinka usein? Miten meni sektio ja toipuminen siitä?

L83Day :) Juu, liikelaskentaa tottakai. Vauva liikkui aina hyvin. Vatsan kasvu vaan pysähtyi ja siten menin kontrolliin sairaalalle.

Kaikki oli hyvin, mutta halusivat tsekata uudelleen varuiksi kahden viikon kuluttua. No siellä huomattiin, että vauva ei ollut kasvanut lisää ja päättivät käynnistää synnytyksen rv. 38+3. Ensi yritettiin synnyttää normisti, mutta sitten huomasivat ongelman ja lähdettiin karmit ryskyen sektioon.

Vauva sai täydet pisteet 9/9 ( Apgar). Ammattitaitoinen henkilökunta havaitsi ongelman ajoissa :) Kaikki meni tosi hyvin :)
 
Kaikki teistä vissiin teki siis jonkin näköisiä ruokavalio muutoksia. Jaksatteko kertoa tarkemmin minkälaisia ja mitä vitskuja ym otitte. Voi olla että tuolla aiemmissa viesteissä ootte kertonutkin mutta en muista ja en jaksa lähteä selaamaan. Olen seurannut välillä tätäkin ketjua. Kohta 40v ja esikoista yritetty reilu 3,5 vuotta.
 
Pisama, mulla meni kaikki mahdolliset vitamiinit reiluina annoksina ja lisäksi ubiqinonia 100-200 mg/pvä. Ruokavaliosta: vihersmoothie, maca, tuoreet kasvikset, marjat ja hedelmät päivittäin, terveellinen sekaruokavalio, maidoton, gluteeniton ja sokeriton. Vain kohtuullisesti kahvia.
Nyt oon taas syöny kaikkea monipuolisesti, tosin edelleen välttelen viljoja kilpirauhasongelman vuoksi.
Yrityksen alkuvuosina söin niinku kuka tahansa, mutta pakko oli kaikkensa sitten yrittää, kun mitään ei tapahtunut 9 vuoteen.
 
Kaikki teistä vissiin teki siis jonkin näköisiä ruokavalio muutoksia. Jaksatteko kertoa tarkemmin minkälaisia ja mitä vitskuja ym otitte. Voi olla että tuolla aiemmissa viesteissä ootte kertonutkin mutta en muista ja en jaksa lähteä selaamaan. Olen seurannut välillä tätäkin ketjua. Kohta 40v ja esikoista yritetty reilu 3,5 vuotta.

Pisama :) Laihdutin muutaman kilon, BMI 26 --> 25. Kahvin jätin pois, vieläkään en juo, kuin kupillisen/pv, vaikka lapsi on jo 8kk. Vihreä tee oli hyvä vaihtoehto.

Salaattia päivittäin, kasvisöljy kastiketta. Roskaruoka ( pizzat, sipsit jne...) minimiin. Ei alkoholia, paitsi joskus tosi vähän punkkua oviksen jälkeen.

Säännöllinen ulkoilu ja riittävästi unta, sekä kaikki mahdollinen tressi pois.

Vitamiineista multivita, foolihappo, kalaöljy, vehnäalkioöljy. Vehnäorasmehua ennen kierron loppuvaihetta. Mitähän muuta.....ai niin babydisperin kierron loppuvaiheessa, puolikas päivässä.
 
Kävin perjantaina munanjohtien aukiolotutkimuksessa ja lääkäri sanoi, että ovat kuin oppikirjasta :) Kumpikin puoli toimii erittäin hyvin. Nyt sitten inseminaatio todennäköisesti ensi viikolla. Toivottavasti ovulaatio ei osu viikonlopulle. Torstaina ultra, jossa tarkistetaan tilanne.

Ruokavaliosta sen verran, että syön suht terveellisesti ja kala/kasvispainotteisesti. Lihaa syön silloin tällöin. Olen vähentänyt ulkona syöntiä ja ottanut enenevässä määrin omia eväitä töihin. Vitamiineista menee foolihappo, C, B12 & D-vitamiini ja Biotiinitabletti. Greippimehua joka ilta menkkojen ja seuraavan ovulaation välisenä aikana. Alkoholia/kahvia/tupakkaa en käytä lainkaan. Vihreää teetä kuumana juomana.
 
Miten meni sektio ja toipuminen siitä?

Sektio meni hyvin, kaikki oli ohitse hetkessä ja vauva maailmassa. Siinä olet puudutettuna, tunto kainaloista alaspäin poissa, siis kädet ja jalat ei toimi. Heräämössä tulee hetkellinen huono-olo, jota seuraavat. Sängyssä maataan katetrin kanssa seuraava 12tuntia, josta vähitellen aletaan kävelemään.

Haava on jo lähes näkymätön, ja tunto palautunut melkein joka kohtaan :)
 
Kävin perjantaina munanjohtien aukiolotutkimuksessa ja lääkäri sanoi, että ovat kuin oppikirjasta :) Kumpikin puoli toimii erittäin hyvin. Nyt sitten inseminaatio todennäköisesti ensi viikolla. Toivottavasti ovulaatio ei osu viikonlopulle. Torstaina ultra, jossa tarkistetaan tilanne.

Ruokavaliosta sen verran, että syön suht terveellisesti ja kala/kasvispainotteisesti. Lihaa syön silloin tällöin. Olen vähentänyt ulkona syöntiä ja ottanut enenevässä määrin omia eväitä töihin. Vitamiineista menee foolihappo, C, B12 & D-vitamiini ja Biotiinitabletti. Greippimehua joka ilta menkkojen ja seuraavan ovulaation välisenä aikana. Alkoholia/kahvia/tupakkaa en käytä lainkaan. Vihreää teetä kuumana juomana.

Kissankäpälä :) On ensimmäinen inseminaatio? Niin ei kai sitä tehdä, ellei aukiolotutkimusta tehty.

Plussatuulia inssiin!!! :)
 
Tähti-73 Oli kolmas inseminaatio jo. Lääkäri päätti/suositti, että kolme tehdään ja sitten vasta tämä tutkimus.

Seuraava inssi varmaan tällä viikolla. Olisipa hienoa, jos tästä jo tärppäisi. Kuusi inssiä kokeillaan ja sitten siirrytään IVF-hoitoihin.
 
Kissankäpälä, onnea matkaan! Toivotaan että inssillä kuitenkin onnistuisitte, kuitenkin suht kevyt hoitomuoto verrattuna IVF:ään.
 
Tähti-73 Oli kolmas inseminaatio jo. Lääkäri päätti/suositti, että kolme tehdään ja sitten vasta tämä tutkimus.

Seuraava inssi varmaan tällä viikolla. Olisipa hienoa, jos tästä jo tärppäisi. Kuusi inssiä kokeillaan ja sitten siirrytään IVF-hoitoihin.

Oho! Meille ei tehty inssiä, ennen tutkimusta. Sitten eka inssi johti jo kyllä raskauteen.

Toivotaan, että nyt tulee plussa!!! Sulla ruokavalio näyttää tosi hyvältä, miten paino? ( Anteeksi, sitä ei saa kysyä, mutta vaikuttaa näissä asioissa).

Unohdin kertoa aiemmin, etten ole koskaan tupakoinut.
 
Kaikki teistä vissiin teki siis jonkin näköisiä ruokavalio muutoksia. Jaksatteko kertoa tarkemmin minkälaisia ja mitä vitskuja ym otitte. Voi olla että tuolla aiemmissa viesteissä ootte kertonutkin mutta en muista ja en jaksa lähteä selaamaan. Olen seurannut välillä tätäkin ketjua. Kohta 40v ja esikoista yritetty reilu 3,5 vuotta.

Pisama :) Onko teille tehty jo jotain hoitoja, kun näin pitkä aika kulunut?

Toivottavasti tärppäisi pian :)
 
Tähti -73 on kolme inseminaatiota ja 4 ivf. Pakkaseen ei saada ikinä mitään. Ainoastaan 1.ivfssä saatiin yksi alkio pakkaseen. Ilmeisesti jo syynä vanhat munasolut koska aina suurin osa hedelmöittynyt hyvin mutta eivät sitten jaksa pidemmän päälle. Meistä ei tutkimuksissa löytynyt mitään vikaa. Ainut mikä mielestäni saattaa vaikuttaa kiinnittymiseen, mun limis jää aika ohueksi jos en vehnistä ota. Toki hoidon aikana lääkkeet sitä myös hieman paksuntaa.

Syön myös perusterveellisesti ja marjoja ja hedelmiä lisännyt. Foolihappoa ja vehnistä sekä sinkkiä ottanut lisänä. Joskus otin kuurin myös ubiqinonia. Oon miettiny tota maidotonta ja gluteenitonta mutta luulen että en pysty molempia lopettamaan. Menee liian vaikeaksi ja stressaan liikaa ruoasta. En syö punaista lihaa ollenkaan joten siihen kun lisäisi vielä nuo kaksi niin hermo menisi. Maitotuotteita ja gluteenia oon kuitenkin yrittänyt vähentää.
 
Takaisin
Top