...

Muistaakseni veljeni kohdalla lapsukainen otettiin päivähoitoon 10 kuukauden ikäisenä. Vaikka perheessä oli mm. raskauden jälkeistä masennusta ym. Veljeni joutui siis jäämään kotiin lasta hoitamaan siihen asti..
 
Olin töissä päiväkodissa jonne otettiin nippanappa 7 kuinen poitsu hoitoon, sielä se istu sitterissä kunmuut juoksenteli menemään ja leikki...
 
Mulla aikanaan esikoinen aloitti perhepäivähoidossa, kun oli 7kk:n ikäinen. Olin yh ja pakko oli jotain alkaa tehdä.

Muut tenavat ovatkin olleet sitten kotihoidossa - kakkonen aloitti syksyllä eskarin ja oli siihen asti kotona kanssani...
 
Meillä menee ainakin näin, ja mun tietääkseni ihan yleinen käytäntö.
Kunnalla on velvollisuus järjestää lapselle hoito, sen jälkeen kuin perinteinen vanhempainlomakausi loppuu. Mikäli oot mennyt varhennetulle äitiyslomalle, kunnan pitäisi ottaa silti se muksu ihan normaalisti kunnalliseen hoitoon.
Mikäli oot viemässä muksua tätä aikaisemmin, joudut viemään hänet yksityiselle, ja maksamaan yksityisen vaatiman taksan mukaan. Tää hintahan riippuu hoitajasta, kuullut olen 700e/kk, mutta kannattaa varmaan tiedustella. Normaalistihan yksityisellä puolella käytäntö menee tyyliin niin, että vanhemmat maksaa osan (saman minkä kunnallisessa joutuisi maksamaan) ja lopun maksaa kela, ja sitäkin joutuu erikseen hakemaan.
            Että hyvin tarkkaan kannattaa miettiä, kannattaako töihin lähteä, kuitenkaan, vaikka oliskin ihan pa.

ja lisään vielä.. Olen ite ollut töissä päiväkodissa, enkä sinne aivan pientä vauvaa laittaisi. Kodinomainen paikka mun mielestä pienelle lapselle paljon parempi, elikkä siis perhepäivähoito. Riippuu tietysti paljon siitä, minkälainen tää tuleva hoitaja on, mutta itselläni ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia. Mulla molemmat lapset ollut aivan loistavalla perhehoitajalla alkaen 8kk.
 
Mua ahdistaa jo nyt ajatus, että joudumme ehkä laittaa lapsen hoitoon aika varhain. Laskettu on siis tosiaan tänään eli syntyy parin viikon päästä viimeistään. Vanhempainlomakausi (vai mikä lie) loppuu tämän vuoden lopussa, joten veikkaan, että ensi vuoden alussa joudumme jo tämän hoitoon laittaa. Mä opiskelen vielä, joten munhan onkin helppo aloittaa koulu sitten heti joulun jälkeen vuoden alusta. Onhan lapsi nyt silloin "jo" väh. 9 kuukauden, mutta silti tuntuu kamalalta. 
 
Kyllä otetaan hoitoon nuorempiakin, mutta päiväkotiin meidän nurkilla oli 1v rajana, sitten vaihtoehdoina on perhepäivähoito,ryhmähoito yms. Esikoinen ja kakkonen ovat menneet 7kk-9kk välissä perhepäivähoitajalle ja sen jälkeen päiväkotiin.Nyt olemme hoitaneet 3 lasta kotona ja vuorotelleet töissä toinen aamus toine illas/yössä..syö voimia mutta rahallisesti kannattavaa....
 
Takaisin
Top