<3 Syntyneet <3

Henrietta

Satasella mukana keskusteluissa
Syntymäpäivä / Nimimerkki / RV / Sukupuoli / Pituus / Paino / Synnytystapa

10.11 / taikatutti / rv 36+3/ poika / 46cm / 2340g / alatie

30.11 / Rouva L. / rv 38+6/ poika / 51cm / 3590g / alatie

1.12 / Sanarna / 38+0 / Poika / 48,5 / 2960g / Alatie


3.12. / Äiskä87 / rv 39+2 / tyttö / 50cm / 3795g / alatie

3.12. /Al-mari / rv 41+5/ Poika/ 53cm/ 4520g/ alatie

5.12/hennas/rv 39/poika/49 cm/3000 g/alatie

6.12./melela/rv 39+1/poika/50cm/3460g/alatie

7.12. / kish / rv 39+0 / tyttö / 48cm / 3332g / kiireellinen sektio

8.12. / musicbox / rv 40+3/ tyttö / 50 cm / 3164 g / alatie

9.12./ HainiH / RV 39+1 / Tyttö / 3710g / Alatie

11.12/Tanna/RV 39+2/Tyttö/2610kg/Alatie

14.12 / Ripatuu / rv 40+2 / poika / 50cm / 3730g / alatie

15.12 / Henrietta / rv 40+3 / tyttö / 52cm / 5515g / alatie

16.12/UskoToivo/Rv39+1/tyttö/50cm/4242g/kiireellinen sektio

17.12/viisku/ rv 41+1/tyttö/47cm/2875g/alatie

17.12/Poutis/rv 39+1/poika/50cm/3840g/alkuun käynnistys suurikokoisuuden vuoksi> kiireellinen sectio

17.12 / Sartsa / rv 39+5 / tyttö / 50cm / 3040g / alatie

21.12/_marga_/Rv39+5/tyttö/51cm/3785g/suunniteltu sectio 

21.12 / manda90 / 41+1 / tyttö / 50,5cm / 3464g / alatie

23.12/millamag/RV 41/poika/53cm/3750g/alatie <3<3




 
Onnea onnea! Joulukuu vielä odottaa ja vauvoja jo maailmassa.
Mieluusti ennen jouluaattoa haluaisin pienen kanssa olla kotona.. Aika näyttää, kuinka käy...
 
Moikka!
En tiedä onko tämä oikea paikka kirjottaa mutta kirjotan kummiskisn.
Olen 34 vuotias kahden teini-ikäisen lapsen äiti ja nyt on kolmas tulossa jota olemme yrittäneet mieheni kanssa 9 vuotta ja vihdoin tärppäsi.
Laskettu aika on 16.12 eli tänään lähti RV 38.
Kävin toissapäivänä äityspolikliniikalla ja katselivat vauvaa ulralla ja kaikki näyttivät hiuenolta, vauva voi hyvin ja ivrtaukset on ok.. Lääkäri kiinnitti huomiota pienokaisen pieneen kokoon (painoarvio 2670kg), ja hänen ja toisen lääkärin mielestä synnytys olisi järkevä käynnistää perjantaina elikkä tänään aamlla, vauvan pienen koon takia sekä että vauvalle ei satu mitään. Ihmettelen minkä takia synytys käynistetään jos vauvalla on kaikki hvyin ja istukkakin on kondiksessa? tai sitten lääkärit eivät kertoneet kaikkea olellista. He myös kiinnittivät huomiota vauvan päähän joka heidän mielestään oli pieni, HUOM: EI LIIAN PIENI, mutta pieni kummiskin.
Rv 34 minulla alkoi todella kovat supistukst ja oli todella epävarmaa että jos vauva tupsahtaa maailmaan enne aikojaan, mutta kuitenkin on vieläkin mahassa. Noin Rv 35 paikeilla huomattiin että lapsivettä oli niukasti mutta se asia on jo historiaa, sitä on kuulemma nyt riittävästi.
Synnytys käynistetään tipalla. Tiedän mitä odottaa sillä ensimmäinen raskauteni käynistettiin tipalla.
Olen 1cm auki ja kohdun suu on pehmeä, minua mietityttää mahtaako vauva syntyä alateitse ja vaikttaako tippa että pakat avatuisi heti? En haluasi sektioon..
Minua pelottaa todella paljon että jotakin ikävää sattuu sillä miksi synnytys käynistettäisiin nyt? Pelkään että lapsessa on jotakin vialla..
Onko teillä samanlaisia kokemuksia?
Onko käytäntönä että lapsen liikkeitä seurataan loppuskaudesta itse?
Kamalaa tämä epätietoisuus.
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tyttäremme syntyy terveenä !

-Mamma 34v / RV 38+0

ps. Olen itse 148cm pitkä ja enne raskautta painoni oli 57kg ja nyt se on 63kg.
 
Hei Tanna!
Olen tuolta syyskuisista ja mulla oli aika vastaava tilanne. Koko raskauden sf-mitta oli alakäyrillä ja kun tippui käyrien alapuolelle jouduin kasvukontrolleihin äitipolille. Siellä ramppasin pari kertaa viikossa istuskelemassa käyrillä ja ultrassa. Rv 37+4 painoarvio oli ultralla 2336g, kaikki kuitenkin muuten hyvin. Sitä pohdittiin, että voi olla vaan geneettisesti pienikokoinen lapsi kun äitikin pienikokoinen (154cm). Itse arvelin, että joudutaan käynnistämään ennen aikojaan tai jopa sektioon jos vauva heikkona eikä enää kasva kohdussa.

Lopulta lapsivedet meni itsestään rv 38+4, mutta kunnon supistuksia ei kuulunut. Seuraavana päivänä aloitettiin oksitosiinirasitus tipalla (cytotec-käynnistystä pillerillä ei uskallettu tehdä, koska sykkeet heitteli, eikä etenemistä voitais enää jarruttaa jos käynnistyy pillereillä). Päädyttiin siis tippaan kokeilemaan miten vauva kestää supistuksia ja tarvittaessa oltais voitu keskeyttää tipan anto. Vauvan sykkeitä seurattiin tarkasti kun sykkeet romahti supistusten aikana. Kokoajan pelkäsin, että lähdetään vielä leikkaussaliin...

Noin 8 tuntia tipan aloituksesta syntyi yhdellä ponnistuksella pieni terve tyttö. Kokoa huimat 2264g, 46cm ja pipo 30cm! Tyttö oli pienestä koosta huolimatta todella jäntevä ja jaksoi syödä itse pullosta (ja vähän rinnastakin), joten verensokerit pysyi kohdillaan kontrolleissa, eikä jouduttu teholle nenämahaletkuun. Kaikki meni siis hyvin kaikesta huolimatta ja tyttö kasvaa huimaa vauhtia. 2kk iässä paino jo melkein tuplat ja pituuttakin tullut 10cm!

Näin siis meillä. Voisi sanoa, että luonto hoiti synnytyksen alkuun kun vauvalla ei enää ollut hyvä olla kohdussa eikä enää kasvanut. Varsinaista syytä tälle ei saatu, istukka ja napanuora oli ehkä vähän normaalia pienempiä, mutta virtaukset oli olleet ihan ok... Ei tuo pienikokoisuus välttämättä ole merkki mistään vakavammasta! Joskus voi olla parempi ottaa pieni masun ulkopuolelle kasvamaan, jos kohdussa ei enää kasva... Meillä ainakin kasvuvauhti on ollut huimaa ja tyttö on melkein kirinyt jo kiinni normaalikokoisena syntyneet. Tsemppiä loppuraskauteen, älä turhaa murehdi, onpahan ainakin helpompi synnytys! emoticon
 
Haihou.
Poika tuli 30.11.2011 klo 10.54, 3590g, 51 cm.
eli...
[30.11 / Rouva L. / rv 38+6/ poika / 51cm / 3590g / alatie
]

Kerron tarkemmin sitten kun jaksaa jorinoida enemmän.
Hihuu. :D
 
Onneksi olkoon rouva L!!! Pääset pian ratsastaan taas ;) Tanna: Mulla taas päinvastainen tilanne, vauva on viikkoihin nähden suurempi ja pää suurempi kuin viikot. Ymmärrän huolesi, kun minua huolettaa myös tämä tilanne. Oon yrittänyt asennoitua niin että asialle ei kertakaikkiaan voi mitään ja se mitä tuleman pitää tulee vain hyväksyä. Suurinosahan "poikkeavista" mitoista on kuitenkin normaalin vaihtelua. Liikkeiden seuranta loppuraskaudesta ainakin meidän neuvolassa opastettiin kaikille. Sähän olet ite aika pieni kokoinen eikä painoakaan näköjään ole tullut liiemmin, eli vauvakaan ei voi kovin iso olla. Toivottavasti ja todennäköisesti kaikki on kuitenkin hyvin, yritä vielä nauttia viime hetkistä! Niin minäkin yritän ;) 
 
Oi onneks olkoon Rouva L ja taikatutti ja jos on jo muitakii vauvautuneita.!! :) Ite saan "toivoa" näistä vauva uutisista et ehkä se omakii sit tulee jossain vaiheessa. :D
 
Tuhannesti onnea Rouva L. Piiiiitkä odotus on vihdoinkin ohi ja sait maailman arvokkaimman joululahjan :) 
 
Ihan ensiksi onnea kaikille synnyttäneille. :)
Itse olen tuolta tammikuisista, tuo Tannan kirjotus pisti silmään niin oli pakko kirjottaa. :)

Mulla siis sama tilanne. Paitsi että minä oon käyny rv 28 asti kasvukontrolleissa vauvan pienen koon takia. Ensin rv 28 vauvan pää oli pienempi viikkoihin nähden, jonka takia sain  uuden ajan rv 31. No sillon rv 31 pää oli ottanut muut mitat kiinni kasvussa mutta vauva oli silti pieni. Noin pari viikkoa pienempi mitä on laskettu aika. No seuraava kontrolli rv 33+5, sillon oli eri lääkäri ultraamassa ja vauva kyllä kasvaa hyvin, tuossa reilussa parissa viikossa oli tullu 400g painoa mutta nyt vatsanympärys oli viikon pienempi kuin muut mitat. No tästä en ole huolissani kun eikös näillä viikoilla jokainen vauva ole jo yksilö ja kasvaa yksilöllisesti. No sit lääkäri yritti saada virtauksia näkyviin mut ei saanu ku vauva liikku niin paljon joten sain uuden ajan rv 36+1 keskussairaalaan. Ja viime ultrassa lääkäri myös sanoi että istukka on jo kalkkeutunut vaikkei näillä viikoilla vielä pitäisi olla. Kyseli että poltanko, no en polta joten ei johdu siitäkään vaan jostain muusta. Mut istukka kuitenkin toimii hyvin kun vauva kasvaa.

Itsekin olen siis pieni, 152cm ja 48kg lähtötilanteessa, nyt painoa tullut 7-9kg. Lääkäri sanoikin että ei äitikään ole iso joten ei isoa vauvaa ole odotettavissakaan. Mutta silti seuraavat vielä vauvan kasvua.

Eli Tanna, sinunkin vauva voi olla pieni vaan sen takia kun itse olet. Ja olen kuullut että vauva otetaan mielummin kasvamaan masun ulkopuolelle jos ei tahdo masussa kasvaa, jospa sinulla olisi vain tästä kyse. Samaa toivon kyllä itsellekin, huoli on koko ajan siitä onko vauva terve kun on  niin pieni. Nyt rv 33+5 painoarvio oli vain 1700g.

Ja kiitos hemuli81 kun kerroit tarinasi, tuo jotenkin helpotti omaa oloa ja onpahan hyvä esimerkki että vauvalla voi olla kaikki kunnossa vaikka pienenä syntyykin. Jos käyt tätä lukemassa vielä niin haluatko kertoo että seurattiinko sinua aiemmin jo, vai vasta loppuvaiheessa että miten se vauva kasvaa? Lähetä mulle vaikka yksäriä jos käyt täällä vielä.
 
Hemppa: Seurattiin vasta ihan lopussa. Mulla sattui niin, että kesällä oli useita eri sijaisia neuvolassa, joten sf-mittaukset heitteli jo senkin puolesta. Kun oma terkkarini palasi lomalta, hän sai mitan tippumaan käyrältä ja laittoi lähetteen kontrolleihin. Luulen, että oma th olisi reagoinut mittoihn jo aikaisemmin, jos ei olisi ollut lomalla...
 
3.12. / Äiskä87 / rv 39+2 / tyttö / 50cm / 3795g / alatie

Ihana toinen rinsessa tulla tupsahti meidän perheeseen <3
 
poika syntyi 6.12. klo 14.17. paino 3460g ja pituus 50cm. pipo 35cm :) oikein suloinen tapaus <3


6.12./melela/rv 39+1/poika/50cm/3460g/alatie
 
Oikein paljon onnea vauvautuneille!<3 Itse vielä odotottelen koska lähtö tulisi, nyt on rv 38+3 <3 eli ei onneksi enää kovin kauaa voi mennä :)
 
11.12/Tanna/RV 39+2/Tyttö/2610kg/Alatie. Pituutta en vielä tiedä, sillä vauva on vielä uunituore ja vauva meni keskolaan ottamaan vähän lisähappea hörpättyään lapsivettä, mutta nyt kaikki on hyvin <3
 
Takaisin
Top