1kk vauvan syöminen

jennies87

Vasta-alkaja
olisin kysellyt muiden korvikketta saavien vauvojen syömisestä...
poika 1kk ja saa pelkästään korviketta.
Neuvolakäynneillä paino ei ole noussut riittävästi.
saa kerralla 80-100ml ja syö noin 4 tunnin välein.
Yöt nukkuu hyvin. paitsi illalla saattaa mennä 3tuntia ennenkuin nukahtaa. On kovin itkuinen ja ei millään rauhoitu. Herää kerran yössä syömään.
Nyt muutamana päivänä syöminen ollut huonompaa. Syö n,.40-60 ml kerralla. Puklauttelee maitoa ulos. Päivässä saa n.500-600ml. on välillä kovin itkuinen.
saakohan vauvani nyt riittävästi maitoa?
 

Kokeile vaihtaa korviketta. Meillä vasta kolmas (Tutteli) korvike sopi. Valion Tuuti aiheutti vatsavaivoja, Arlan luomukorviketta pulauteltiin ja jopa oksennettiin välillä. Tuttelista ei ole tullut nyt mitään erikoisempaa (koputetaan puuta), joten sillä mennään. Ja meilläkin vauva saa pelkästään korviketta. Alla suositukset korvikemäärille MLL:n mukaan. Tämän mukaan vauvasi siis saisi tarpeeksi korviketta, jos sen 500-600 ml päivässä saa. Kokeile kuitenkin jotain toista merkkiä, josko se auttaisi itkuisuuteen. Kokeilun on hyvä kestää vähintään 3-4 päivää, jotta eron todella huomaa. 

Lapsen ikä Äidinmaidon-korvikkeenmääräml/vrk

0 – 1 kk 500 – 600 ml 

1 – 2 kk 600 – 800 ml 

2 – 3 kk 700 – 1000 ml 

3 – 5 kk 700 – 1200 ml 

5 – 6 kk 700 – 1000 ml 

6 – 8 kk 600 – 800 ml 

8 – 10 kk 600 ml

10 – 12 kk 600 ml

 
Meillä vatsavaivat (lähinnä ilmaa) alkoi noin 2-3 viikon iässä ja ollaan yritetty selvittää mikä sen aiheuttaisi. Tuloksetta. Olen lähinnä syytellyt itseäni, koska olen joutunut sektiohaavan vuoksi syömään pari antibioottikuuria. Mutta sitäkin olen ruvennut epäilemään, koska ei tuntunut helpottavan siinä välissäkään. Kaikkia mahdollisia ruoka-aineitakin olen jättänyt pois...

Tuntee itsensä välillä ihan täydeksi idiootiksi, kun ei tajua tällaisia yksinkertaisia asioita kokeilla. Eli seuraavaksi testailemaan eri vastikkeita :)
 
Mies kävi jo eilen illalla hakemassa kaupasta Tuttelin-vastikkeen testiin. Nyt sitten seuraillaan onko mitään vaikutusta...

Toinen mitä epäilen vatsan väänteiden aiheuttajaksi on kyllä d-vitamiinitipat, vaikka Jekovit:in ennakoiden apteekista otinkin matkaan. Kun sen pitäisi olla hellävaraisempi, kun ei ole öljypohjainen niin kuin muut..
 
Meillä Jekovit ei sopinut ollenkaan. Aiheutti kamalia vatsavaivoja! Relan d-vitamiini, missä on myös maitohappobakteeria mukana ei ole aiheuttanut mitään. Maksaa aivan sikana verrattuna Jekovittiin (Jekovit 5e, Rela muistaakseni 22e), mutta sen rahan kyllä pistää menemään, jos sillä saa vauvalle paremman olon ja itselle enemmän hiljaisia hetkiä ;) Ja kestää se pullo melkein 3 kk, joten ei ihan koko aikaa tarvitse olla ostamassa.
 
Takaisin
Top