..

Ensiksi haluan toivoa sinulle jaksamista kaiken tuon huolen keskellä! 
Ovatko lääkärit sanoneet, että nuo "nesteiset" kystat voivat pienentyä tai poistua itsestään raskauden edetessä?
Oma tarina: Meillä oli tuossa puolitoista vuotta sitten vähän samankaltainen tilanne. Eli rakenne ultrassa aivoissa näkyi jotain pientä vastaavaa. Katsottiin uudestaan raskausviikolla 28, jolloin muutosta ei enää näynyt. Samaisessa ultrassa löydettiin "vatsaontelosta" lokerikkomainen myöskin nesteinen isompi kysta. Kysta oli kooltaan 5x6cm eli pienelle sikiölle silloin todella iso. Jouduttiin käymään (lue päästiin) seurantaultrissa vähintään kuukauden välein raskausviikolle 38. Pikkuhiljaa "matkan" aikana kysta pieneni itsekseen ja oli viimeisessä ultrassa kooltaan enää 3x2cm. Synnytyksen jälekin kyseistä muutosta ei ole missään ultrassa näkynyt.. Ihan terve tyttö saatiin silti.
Ymmärrän huolesi ja tiedän, että pelko ei mene pois millään vakuutteluilla. Toivottavasti teille käy hyvin. Kystat eivät ole onneksi yleensä merkki muista "poikkeavuuksista". Neuvoisin välttämään aiheesta googlettelua, ja kysymään kaikki tyhmältäkin tuntuvat kysymykset lääkäriltä. Minä kirjoitin aina ennen käyntiä lapulle kysymykset kun ne tuppasivat huolessa unohtumaan.

Yritä nauttia odotusajasta :) Onnenapiloita matkalle!
 
ihanaa kun kirjotit vastauksen! :)
Juu kyllä meille sanottiin että usein neste kertymät katoaa raskauden edetessä. Oon nyt rv 23 ja seuraava ultra käynti on rv 28. Ja sekin vielä että vaikkei ne nesteet oliskaan läteny, se ei tarkoita etteikö lapsi vois olla aivan terve.
Mä koitankin olla mahdollisimman hyvillä mielin ja koitan olla maalailematta kauhukuvia. On huojentavaa kuulla että jollain muulla on saman tapasta ja lääkäritkin kuitenkin sanoo että ne on melko yleisiä.
Tuntuu että ne vaan näkee niin tarkkaan kaikkia asioita sielä ultrassa ja kertoo kaiken niin tulee turhaakin huolestumista..
 
Mä kävin juuri rakenneultrassa ja siellä ultraaja totesi lopuksi että päälaella kaksi tuommoista pientä kystarakkulaa.. ei kuitenkaan huolestunut millään tavalla ja sanoi että ovat suhteellisen yleisiä ja katoavat raskauden myötä.. Sanoi kuitenkin näyttävänsä lääkärille joka tarkastaa ja katsoo onko kontrolloitava. Sen mitä netistä luin niin yleensä jos tuo olisi merkki jostai vakavammasta niin todettaisiin rakenteissa muutakin vikaa.. minulla näin ei ollut, eikä myöskään alkuraskauden seurannassa tehdyissä testeissä ilmennyt mitään..
Harkitsen kuitenkin nyt tuon seurauksena jos menisin yksityiselle 4d ultraan katsomaan sitten ovatko hävinneet.

Itsekin odotan ensimmäistäni joten stressaavaa tämä on ja kaikki pahimmat kauhukuvat pyörii mielessä..vaikkakin netistäkin luettuani kävi selväksi että niitä todetaan aika paljon ja silti suurimmalla osalla oli täysin terveitä lapsia ;) pitäisi vain koittaa olla positiivinen ja iloita raskaudesta, niin kuin muut tuntuvat sanovan että murehtimaan ehdit sitten myöhemminkin..

Ja kuten omppuf sanoi kannattaa googlettamista välttää jos et siihen vielä ole sortunut..minä nimittäin sen tein ja voin taata ettei mieleni ainakaa rauhoittunut, stressaannuin vaan enemmän...

Tsemppiä sinullekin :)

 
Ookkei. Tsemppiä sullekkin sinne:)
Ihan totta googlee ei kannata harrastaa,mäkin tein sen virheen just sillon ku saatiin kuulla asiasta.. Nyt pitää vaan olla rauhallisin mielin, eihän sitä voi tietää mitä ylipäänsä elämässä koskaan tapahtuu.. :)
 
Takaisin
Top