1. neuvola

Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola ja viikot on 9+1. Olo on edelleen epäuskoinen koko raskauden suhteen, kuitenkin tosi onnellisia tässä ollaan. Esikoista siis odotetaan pitkän yrityksen jälkeen.

Opiskelija piti minullakin ensimmäisen käynnin ja melkein jopa harmittaa, että hän ei ole enää seuraavalla käynnillä mukana. Vaikka hän ei kaikkea tiennyt, niin otti kyllä selvää ja tosi positiivinen olo jäi käynnistä.
 
Tänään oli eka neuvola, jossa kurkattiin ultralla pikkusta. Viikon päästä maanantaina meen uudelle käynnille, jossa tarkennetaan viikkoja vielä. Ja sillon laitetaan myös lähetteet np- ultraan sekä verikokeisiin. Muuten kaikki mainiosti RR 115/76 ja hemppa 139 :)
Hirveesti ei neuvolatäti lappusia antanu, kun oon kuulema konkari, niin varmaan on tiedossa nää hommat. Ja pahvisen neuvolakortin sain!
 
Eka neuvola tänään täälläkin. Vähän käytiin läpi edellistä synnytystä ja raskautta, kun siinä oli kaikenlaista kommervenkkiä ja harmitusta. Muuten ei sitten kummempaa. Paino ja verenpaine katottiin. Pitää nyt seurailla viikon verran kotona paineita, et onko alapaine kotona matalampi. Lähetteen laitto ultraan ja verikokeisiin.
 
Meillä oli 1. neuvola jo 6+5 koska oltiin täs pari viikkoa reissussa ja heti sen jälkeen ei taas sopinut terkkarille. Tosi mukava hoitaja ja meillä on joka kerta sama hoitaja koko raskauden loppuun asti. Ultraa ei tehdä meidän neuvolassa, ainoastaan sydänääniä kuunnellaan. Ultrat on sitten viereisellä paikkakunnalla.

Kuukauden välein ois neuvolakäynnit nyt tässä alkuvaiheessa, sit tiheentyy vikalla kolmanneksella :happy:
 
Täällä kans eka neuvola käytynä, 8+6 tänään. Kaikenlaista tietojen läpikäyntiähän se oli enimmäkseen, yritettiin sydänääniä kuunnella mutta ei löytynyt ainakaan vielä. Hoitaja sanoi että voidaan kokeilla uudestaan ens viikolla, kun ekaan ultraan on kuitenkin vielä kuukausi aikaa... Onneksi olin varautunut ettei niitä edes kuunnella vielä, joten sen suhteen pettymys ei tässä vaiheessa ole suuri, katsotaan sitten ensi viikon jälkeen, pitääkö huolestua enemmän.
 
Muokattu viimeksi:
Eka neuvola nyt käyty täälläkin. Ei mitään ihmeellistä, laitettiin lähetteen labraan ja np-ultraan... joulukuussa vasta seuraava neuvola ja sit vasta kuunnellaan sydänääniä...
 
Eka neuvola nyt käyty täälläkin. Ei mitään ihmeellistä, laitettiin lähetteen labraan ja np-ultraan... joulukuussa vasta seuraava neuvola ja sit vasta kuunnellaan sydänääniä...

Meilläkään ei ekassa neuvolassa kuunneltu sydänääniä.
 
Meilläkään ei ekassa neuvolassa kuunneltu sydänääniä.

Mä olin kans siinä luulossa, että ei edes kokeiltais kuunnella, ja kuitenkin yritettiin viime viikolla ja eilen uudestaan, eikä mitään löytynyt... Aiemmin en edes oikeastaan ollut huolissani mutta nyt vähän oon, vaikka tämä lienee ihan normaalia ettei vielä näillä viikoilla onnistu :sorry: Varsinkin kun viikoissa nyt voi tieten olla vähän heittoa. Aloin jo miettiä varhaisultraakin mutta tuntuvat olevan niin kallita ettei taida budjetti venyä :sad001 Ekaan ultraan on vielä melkein 4 viikkoa. Toisaalta tuntuu, että sama odottaa, mutta toisaalta haluaisi ehkä tietää jotain varmistusta, eipä tulisi turhaan kerrottua kenellekään jos mitään elämää ei olekaan.
 
Meillä yritettiin myös ekassa neuvolassa kuunnella sydänäänet, edellisissä raskauksissa ei ole yritetty niin olin vähän ihmeissään. Ja eihän sieltä tosiaan mitään kuulunut vielä. Koita Daiya olla stressaamatta, vaikka hankalaa se varmasti on :)
 
Mulla ei kuunneltu ekassa neuvolassa rv 8+. Tänään kävin sitten ihan vaan sen takia, että kuunneltaisiin ja kovin teki terkka töitä, että vihdoin löytyi syke :Heartred Tänään siis 10+1
 
Kävin tänään vihdoin neuvolassa! Meilläkään ei kuunneltu sydänääniä (oon nyt 9+4) - lähinnä siellä juteltiin ruokavaliosta, liikunnasta yms., otettiin verenpaine ja paino, sekä sain lähetteen verikokeeseen ja nt-ultraan. Oon aikaisemmin ollut aika himoliikkuja, ja vetänyt kovilla sykkeillä. Luin kuitenkin aikaisemmin netistä, että yli 150 ei saisi sykkeet mennä, ja urheilusta on tullut tässä välissä pelkkää peruskestävyyslenkkeilyä... Tämä uskomus onneksi neuvolassa kumottiin (heidän mukaansa saa harrastaa liikuntaa ihan sillä tavoin kuin hyvältä tuntuu), siitä olen tosi iloinen!
 
Muokattu viimeksi:
Mä olen nyt yrittänyt kahen viikon aijan saada täällä Englannissa kätilöitä kiinni ekaa käyntiä varten kun tapasin lekurin 3 viikkoa sitten jottai saisin lähetteen sinne kätilölle mut mitään einole kuulunut...

no tänään tuli sit KIRJE kotiin että HUOMENNA olis aamu kasilta aika...muuten ihan kiva mutta me lähetään huomen aamulla etelään viikoks...hohoijaa... sit niillä ei ota puheluita vastaan ollenkaan vaan pitää vaan jättää vastaajaan viesti et saisko uuden ajan...puhelimitse...

ehkä me sit päästää viikolla 13 ekaan neuvolaan? Näin täällä Englannissa :P
 
Kävin tänään vihdoin neuvolassa! Meilläkään ei kuunneltu sydänääniä (oon nyt 9+2) - lähinnä siellä juteltiin ruokavaliosta, liikunnasta yms., otettiin verenpaine ja paino, sekä sain lähetteen verikokeeseen ja nt-ultraan. Oon aikaisemmin ollut aika himoliikkuja, ja vetänyt kovilla sykkeillä. Luin kuitenkin aikaisemmin netistä, että yli 150 ei saisi sykkeet mennä, ja urheilusta on tullut tässä välissä pelkkää peruskestävyyslenkkeilyä... Tämä uskomus onneksi neuvolassa kumottiin (heidän mukaansa saa harrastaa liikuntaa ihan sillä tavoin kuin hyvältä tuntuu), siitä olen tosi iloinen!

Mäkin luin ton saman ja mietin, että missä vaiheessa pitää siirtyä siihen alle 150 sykkeen liikuntaan... Alkuviikoilla vielä vedin pidempiäkin pätkiä kovemmilla sykkeillä (toki sykkeet noussu muutenkin nyt helposti tässä). Nyt sitten on viimeiset viikot kyllä olo estänyt tehokkaasti kaiken kovemman liikunnan :meh: Noh, jospa kohta pääsisi taas takaisin liikkumisen makuun, hyvä tietää tämä että oman fiiliksen mukaan uskaltaa mennä!
 
Mäkin luin ton saman ja mietin, että missä vaiheessa pitää siirtyä siihen alle 150 sykkeen liikuntaan... Alkuviikoilla vielä vedin pidempiäkin pätkiä kovemmilla sykkeillä (toki sykkeet noussu muutenkin nyt helposti tässä). Nyt sitten on viimeiset viikot kyllä olo estänyt tehokkaasti kaiken kovemman liikunnan :meh: Noh, jospa kohta pääsisi taas takaisin liikkumisen makuun, hyvä tietää tämä että oman fiiliksen mukaan uskaltaa mennä!

Mulle ohjeistettiin neuvolassa siten, että 1.kolmanneksen aikana saa liikkua ihan juuri siten kuin ennen raskauttakin on liikkunut. Sitten 2. kolmanneksen aikana kevennellen ja viimeisellä kolmanneksella ihan vain kehon painoilla. Puhuttiin siis voimanostosta eli salihommista vain. Omaa tuntemusta mullekin painotettiin. Meillä ei sykkeistä ollut mitään puhetta, enkä tajunnut niistä edes kysyä. Nyt on kyllä oma olo suojellut, koska en vaan jaksa kovia sykkeitä enkä kovaa treeniä muutenkaan, vaikka vielä saisi.
 
Takaisin
Top