äitiysloma loppuu

teijat

Vasta-alkaja
Hei!
Minulla on pian äitiysloma loppumassa ensimmäisestä lapsesta ja olin äitiysloman alkuun asti töissä ja nyt työttömyys/töihin paluu kolkuttaa ovella. Itse haluaisin jäädä vielä hoitamaan poikaani kotiin kunnes hän täyttää 1v. Osaatteko sanoa mitä kaikkia tukia olisi mahdollisuus saada työttömyysrahan lisäksi? Ja täytyykö laittaa päivähoitohakemus menemään kaupungille että kelalta eivät voi evätä mahd kuntalisää?

Tiedoton
 
Mä oon käsittänyt, että vanhempainpäivärahan jälkeen ollaan joko työttömiä tai kotihoidontuella. Mulle sanoivat työkkäristä että pitää jäädä kotihoidontuelle, jos ei aio osallistua heidän järjestämään (pilipali)toimintaan. Että siinä ois ne tuet, joita saa. Kuntalisän saa kun hakee kotihoidontukea ja eikös se just oo tarkotettu kotihoidossa olevalle lapselle.
 
kotihoidontukea saa samanaikasesti kun  työttömyysrahat mutta se sama summa vähennetään sitten sun työttömyysrahasta... pirullista mutta totta.. ois hyvä jos kaikissa kunnissa ois toi kuntalisä... meillä sitä ei saa.. :(
 
Kannattaa olla sen kuntalisän kanssa tarkkana, se pitää joissain kunnissa hakea erikseen, toisissa tulee automaattisesti kun hakee kotihoidontukea kelalta.

Mulla on suunnitelmissa alottaa iltatyöt jahka vanhempainvapaa loppuu.  Pitäsin siis lapset kotona päivät, saisin kotihoidontuet ja sitten pari kolme työvuoroa viikossa iltasin.  Niin jäis käteen enempi rahaa kuin jos menisin päivätöihin ja maksasin päivähoitomaksut.
 


teijat kirjoitti:
Ja täytyykö laittaa päivähoitohakemus menemään kaupungille että kelalta eivät voi evätä mahd kuntalisää?



Siis mitä ihmettä?!? On tämä varsin vaikeaselkoinen tukimuoto tämä kotihoidontuki kuntalisineen! Tuollaisesta kytköksestä en ole kuullutkaan, mutta sellaisesta toki, että kuntalisään on liitetty ns. työssäoloehto eli äidin on pitänty olla vähintään 1kk ansiotyössä välittömästi ennen äitiyslomalle jääntiään - rajaa "kivasti" opiskelijat ja määräaikaiset työntekijät pois kuntalisän "nauttijista"... >:-/ Sitten on tämä, mitä meidän paikkakunnallamme toteutetaan: jos et saa pennin jeniä hoitolisää, et myöskään saa kuntalisää...

Kannattaa ehdottomasti tarkistaa paikallisesta Kelasta asia. Nimittäin Kelan valtakunnallinen puhelinneuvonta neuvoi minulle tässä asiassa juurikin niin, että juujuu, kotihoidontuki = hoitoraha (tulosidonnainen) + kuntalisä, ja kuntalisän saat joka tapauksessa riippumatta tuloista. Kun sitten vielä lomakkeita hakiessani tarkistin asian täällä paikalliselta Kelan virkailijalta, olikin toinen ääni kellossa. Ja täällä meidän paikkakunnallamme asia todellakin menee noin, että jos hoitolisä tippuu nollille perheen tulojen vuoksi, niin sitten saa jättää hellät hyvästit myös kuntalisälle - eräs ystäväni sai vast'ikään tällaisen päätöksen.
 
Takaisin
Top