äiti, äiskä vai ehkä mamma?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millä "nimellä" lapsesi kutsuu sinua ja puolisoasi?

Me opetettiin lapsi sanomaan "äiti" ja "isi". Nyt on tainnut oppia päiväkodissa uusia sanoja sillä usein sanoo äiskä ja iskä. Tosin kyllä äiti ja isi yhä kuuluu usein.
 
Äiti ja isi. Meille käy mikä noista vaan, eikä olla mitenkään opetettu sanomaan tiettyä. 6 kk oppi sanomaan äiti, 1 v 6 kk isin.
 
Kyllä me ollaan äiti ja isi :) äiskää harvemmin kuulee, kun taas iskä tulee harva se päivä. Jossain vaiheessa nää meidän mukelot puhu meitä nimillä niin herätti aikamoista kummeksuntaa mm. Päiväkodissa ja joskus kyläillessä tms :joyful: ja kyllä siinä ittellekkin meinas välillä ulkopuolinen olo tulla kun äitiä tai isiä ei pyydetty mihinkään mutta sitä omppua kylläkin o_O oliskohan tuo vaihe kestäny noin vuoden?
 
Me ollaan myös äiti ja isi. Ei olla sitä erikseen opetettu, mutta ollaan puhuttu toisistamme lapsille näillä sanoin, joten siitä on tarttunut heidän käyttöönsä. Vanhin sanoo joskus myös 'iskä'. Ja nuorin, 1,5-v, sanoo meitä molempia 'äittäksi'. :D
 
Minä olen äiti tai mum, mies on isä, dad, daddy ja usein huutelee myös etunimellä (kuten minäkin miestäni kutsun). Minuakin kutsuu etunimellä kun paikalla on monta äitiä ettei kaikki käännä päätään :)
 
Lisähuomio että ei mekään olla opettamalla opetettu sanomaan äiti ja isi, mutta niitä sanoja ollaan käytetty niin luonnollisesti pieni lapsi ne oppii. :)
 
Meillä ei tule kumpaakaan vielä. Poika sanoi kyllä joskus ehkä puolivuotiaana muutaman kerran ättä, äittä, äiti tai jotakin sellaista, ja isikin kuultiin, mutta sen jälkeen ei mitään, ei tule äitiä eikä isiä, eikä mitään muutakaan edes sinne päin viittaavaa. Poika on nyt reilut 1v 5kk.
 
Meillä on äiti ja iskä/isi. Joskus kutsun itseäni muoriksi, toivottavasti joskus saan lapsenlapsia ja voin oikeasti olla muori :Heartred Äiskä en missään tapauksessa halua olla :wtf: se on vaan sellainen sana josta en pidä, vaikka omaa äitiäni olen äiskäksi joskus kutsunut. Sama on sanassa ukki, jotenkin ei vaan sovi millään mun suuhun.
 
Meillä on äiti ja iskä/isi. Joskus kutsun itseäni muoriksi, toivottavasti joskus saan lapsenlapsia ja voin oikeasti olla muori :Heartred Äiskä en missään tapauksessa halua olla :wtf: se on vaan sellainen sana josta en pidä, vaikka omaa äitiäni olen äiskäksi joskus kutsunut. Sama on sanassa ukki, jotenkin ei vaan sovi millään mun suuhun.

Mäkään en halua olla äiskä, mieluummin vaikka mutsi. Tosin se kuulostaisi oudolta pikkupojan suusta. :hilarious:
 
Takaisin
Top