Äitiysraha tokalle lapselle

Jutila

Oman äänensä löytänyt
Kelan sivuilla mulle iskee aina täydellinen luetun ymmärtämättömyys... Jos jää hoitovapaalta suoraan toisen lapsen äitiyslomalle, niin saako ihan minimiäitiysrahan? Ku tulothan on tällä hetkellä melkosen pienet...
 
Minkä ikäinen sun esikoinen on? Jos tulee lasketun ajan mukaan alle 3v ikäeroa, niin saat saman rahan kuin edellisestä lapsesta.
 
Ja rahahan tulee muuten viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan, eli..öö... 2014? Ei varmaan ehdi 2015 tulla vielä meille.
 
Ai saa saman rahan kun edellisestä? Vaikka verotiedoissa tän hetkiset tulot on minimi?
 
Niin eli jos edellinen lapsi ei kerkeä täyttää 3v ennen kuin on uuden lapsen laskettu aika, niin äitiysraha pysyy samana kuin edellisestä lapsesta. Siihen ei vaikuta vaikka verotiedot olis minimit...
 
Kelan sivuilta kopsattu:
Vanhempainpäivärahojen määrä lasketaan

http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen
 
Mä saan käytännössä samaa rahaa mitä sain tokasta (haettu silloin 6kk tulojen mukaan), kun lapsilla on aina alle 3v ikäeroa :p
 
Meillä alle 3v ikäeroa. HUH!

Eiks 2015 verot valmistu joskus kesän aikana, ni kyllä kai ne ehtii.
 
Miulla ihan sama homma, saan samaa mitä tokasta sain:)
 
Voi hyvin olla, mulla ei oo mitään muistikuvia niistä :hilarious:
 
Tää on yks syy miks me halutaan pienellä ikäerolla lapset...
 
No huh, enpä tullut tätä ajatelleeksikaan. Onneks näin! Mun miehellä on nyt työsoppari vain syyskuun lopulle, niin hyvä tietää, että tämä tulonlähde pysyy edes tietyllä tasolla :)
 
Minä kans varmistin, että saan samaa mitä esikoisesta, vaikka tässä välissä töissä pyörähdänkin.. Edeltävän 6kk tulot ei tule olemaan suuremmat, koska teen sitä lyhennettyä työaikaa. Pitäs vielä TES lukasta, että saanko taas ekat 3kk palkallisena vai onkohan siinä joku vaatimus, minkä aikaa on pitänyt töissä olla tässä välissä..
 
Onneksi itse ehdin olla tässä vuoden juuri työsuhteessa, kun aikaisemmin oli opiskelija. Muuten tekis tiukkaa kun mieskin on nyt opiskelija.
 
Mites kun aiemmasta lapsesta kun jäin äitiyslomalle niin esimies maksoi 3kk palkan. Nyt kun en ole käyny töissä välissä, niin saanko silti taas 3kk palkkaa?
 
Joissain tesseissä on edellytys et pitää olla töissä tietty aika(pamilla esim. 6kk muistaakseni) ennen uuden äitiysloman alkua, muuten ei oo palkanmaksu velvoitetta. Näin oli ainakin muutama vuos sitte....
 
En tiedä olisko nyt hyvä mennä tässä välissä töihin, että paranis se tuki... Tietty palkan pitäis olla suht hyvä. Joka tapauksessa haen töitä ja toivon pääseväni.
 
Takaisin
Top