Äitiysraha ja muut etuudet

Joo, mulla nousi 15€/pvä :D Pisteet kelalle, josta sain apua hyvin kaikkiin kysymyksiini, joita oma palkkikseni ei saanut hoidettua asianmukaisesti.
 
Serkku varoitteli että monet on joutuneet maksamaan mätkyjä äitiys- ja tms rahoista. Onko tällaisesta kokemusta? Mietin että pitäiskö varuiksi nostaa veroprosenttia, ettei tuu (taas..) ikävää yllätystä.
 
Mulla tuli se ikävä yllätys mammavuoden jälkeen,.. Mutta en jaksa nostaa veroprossaa nytkään.
 
Mä taas sain palautuksia vauvavuoden jälkeen enemmän kuin koskaan. En tosin oo matikkanero, mut maksettu näemmä vaan liikaa. Oon kyllä onnellinen kun pitkähkön hoitovapaan jälkeen tulee äitiyspvrahat ja joulukuussa palautukset.
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Itse tarkistin vero-laskurilla miten pahasti veroprossa näyttäis heittävän. Laskuri antoi tulokseksi -4% - yksikköä pienemmän lukeman ja äitiysrahastahan lähtee +2% - yksikköä palkan veroprosentin lisäksi (ellei ole muutosverokorttia laittanut kelalle), niin uskoisin olevani turvassa mätkyiltä. Itketään sitten, jos oon itse tulot kattonut väärin. Esikoisesta jäädessä äitiysrahalle ei ollut verottaja mätkyjä laittamassa, sain kivan summan joululahja-osteluihin.
 
Minunkin pitäis tarkistaa liitossa olevat tiedot. Olen kyllä ilmoitellu muutokset, mutta ei aina ole tallentunut. Eipä ne mun perään kyselly (lehti tuli yms.) vaikka edellinen hoitovapaa pätkäkin oli jäänyt tallentumatta.
 
Mulla tuli viimeksi mätkyt... Reilu pari sataa muistaakseni. Nyt pitäis vuoden alusta muistaa nostaa veroprossaa, että välttyy samalta. Tämän loppu vuoden saa mennä ilman korotusta, kun kotihoidon tuesta oon nyt maksanut enemmän veroa ku olis ollut tarve...
 
Mun päätöksessä lukee, että veroa menee 2% enemmän kuin verokortissa lukee, mutta kumminkin vähintään 20%. Omassa tapauksessa se on reilusti isompi kuin normiprosenttini.
 
Äitiys yms tuista ei saa verotukseen työtulovähennyksiä, joten kannattaa laskea se veroprosentti kohilleen. Ja varsinkin ensivuoden prosentti, koska ehdotettu prosentti on tod.näk työtulojen mukaan ja siihen olis huomioitu työtulovähennykset. Verokorttinetissä on kohdat erikseen työtuloille ja etuuksille.
 
Kiitos neuvosta! Tältä vuodelta saavatkin pidättää, mutta ensi vuonna on varmasti vähemmän tuloja. En oikein ymmärrä näistä asioista, eli Kelaanko sitten käymään? Jos jää vielä hoitovapaalle, niin nekin tulot siis kai pitäisi laskea plus vanhempainraha?
 
Kelan sivuilta löytyy tieto kotihoidon tuen määrästä ja vanhempainrahapäätöksessä näkyy rahan suuruus koko sille kaudelle. Niiden tietojen avulla voi netissä hakea uuden verokortin. Verottaja jopa suoraan ilmoittaa kelalle uuden veroprosentin.
 
Mä en vaan tajuu mitään noista kelan jutuista. Ei kyllä maisterin paperit siinä auta :D Ajattelin et soitan verottajan veroprosenttipuhelimeen ja pyydän et ne laskee mulle sopivan prosentin. Vetoa raskausaivoihin :D
 
Soitto on "helppo keino", jos vaan saa etukäteen laskettua arvion koko vuoden tuloista!
 
Voi kana. Enhän mä sitä osaa arvioida mut mulla on kova luotto verotyyppeihin! :D Viimeks kun soitin niin siellä oli kyllä hyvinkin auttavainen tyyppi ja laskettiin yhdessä näitä juttuja
 
Verkkopalvelu on minusta siksi kiva, kun voi vähän yläkanttiin ilmoittaa tulot ja niin ollen mätkyjen saamisen riski pienenee. Kerran oon verottajan kanssa kasvotusten asiasta keskustellu ja tulot oli kyllä tasan sen mitä kerroin niiden olevan (työmarkkinatuki) ja silti laski täti mun prosentin niin, että tuli mätkyjä. Siksi aina itse korotan työnantajallekin menevää verokortin prosenttia...
 
Miten muuten toi lapsilisä menee? Siis, kun en taaskaan ymmärrä kelan tekstejä. Onko kahdesta lapsesta lapsilisä n 105€/kk vai 95€ + 105€/ kk?
 
Mulle ei oo lapsilisästä tullut mitään päätöstä että paree ois 23.10 rahaa tilille tupsahtaa. Joka on siis tän kuukauden maksupäivä.
 
Takaisin
Top