Äitiyspakkaus vai avustus rahana?

Äidiksipian

Vauhtiin päässyt keskustelija
Huhtimammat 2018
Alkaa olla ajankohtainen aihe. Itse otin pakkauksena ja odottelen sitä parhaillaan postista. Tuleekohan sieltä nyt sitten 2017 vuoden pakkaus kun pisti hakemuksen jo menemään??
 
Itte otan kans pakkauksena mutta laitan vasta ens vuoden puolella hakemuksen nii siihen tulee se 40e lisäys. :)
 
Mikä 40e lisä? Taitaa olla niin että vaikka kuinka venyttäis niin huhtikuisille tulee vuoden 2017 pakkaus
 
Toukokuisista huutelen! :) Tällasen tekstin löysin ku asiaa googlettelin: "Äitiysavustukseksi voi valita joko äitiyspakkauksen tai 170 euroon jatkossa nousevan verottoman rahasumman." Rahasumma siis nousee 30 eurolla ja äitiyspakkauksen paranteluun saadaan myös 30e. Mutta eikös "normaali"vuosina jaeta aina entisen vuoden pakkaukset pois ja kuluvan vuoden pakkauksia alettaisiin jakamaan arviolta huhtikuun tienoilla? Olisikohan tässäkin sama tilanne, mene ja tiedä. En ainakaan löytäny asiasta tän enempää tietoo pikaetinnällä :)
 
Aion ottaa rahana, koska tulossa on jo neljäs lapsi. Toisen lapsen pakkauksesta on kaikki tallella ja tosi vähällä käytöllä ovat olleet esikoisen ja toisen lapsen pakkauksen sisältö. Ainoastaan kynsisakset, harja, harsot, lämpömittari ja lämpöpussukka ovat tulleet käyttöön ja aion käyttää myös jatkossa. Joitain vaatteitakin olen käyttänyt, mutta ihan vain muutaman, ulkovaatteita en lainkaan. Meidän kohdalla menee vaatteet ihan hukkaan, joten siksi valitsen rahan.

Tosi hyvä tietää, että raha nousee ensi vuonna. Muuten olisin varmaan tänään tehnyt hakemuksen :) Kiitos!
 
Aion ottaa pakkauksen myös :) Perjantaina on "kela neuvola" niin sitten pääsen hakemusta tekemään!
 
Mä otin pakkauksena, jos meinaa pakkauksen ottaa niin ei taida olla väliä laittaako nyt vai vasta helmikuussa hakemuksen, kun ei ne 2018 pakkaukset ehi ennen maalishuhtikuuta kuitenkaan jakoon, jos edes niin aikasin, mutta rahana kannattaa odottaa tammikuuhun niin saa sen lisän :)
 
Mä olen kuullu, että rahakin nousee vasta sitte ku uudet pakkaukset julkistetaan? Eli joskus keväällä. Muutenhan se olis aika epäreilua?

Mun kaveri sai kesäkuussa vauvan ja silti vielä vanhan 2016 pakkauksen. Ne jakaa ensin vanhat pois ja koko ajan syntyvyys laskenu.... Näillä näkymin me ei siis tulla saamaan uusia pakkauksia tai korotettua rahaa vaikka venytettäis loppumetreille.

Mä otin pakkauksen ja se tuli viime viikolla. Kaikki vaatteet, makuupussi, lakanat, harsot, yms on jo pesty ja viikattu kaappiin.
 
Otan raha-avustuksen koska otin esikoiselle jo pakkauksen ja saimme jo silloin paljon sukulaisten vanhoja lastenvaatteita. Kaikki olen säästänyt. Emme ostaneet esikoiselle kun yhden bodyn vauva-aikana ja senkään jälkeen ei ole tarvinnut ostaa ainuttakaan vaatetta. Huippu suku meillä :Heartred ja tämäkin tulokas on poika joten samat käy. Jos tyttö ois ollut niin olisi enemmän joutunut ostelemaan :)

Ja se äitiyspakkaus oli aivan ihana. Niin kiitollisia saadaan olla täällä Suomessa kun semmoisia jaetaan :)
 
Te jotka otitte äitiyspakkauksen ja ootte sen saanu, onko se nyt sitte ollu 2017 mallistoa?
 
Juu, 2017 oli. Tää tän vuoden pakkaushan on julkistettu vasta maaliskuun alkupuolella, en usko että sen aikasemmin tulee seuraavakaan :)
 
Eilen tuli pakkaus, en ehtinyt tutkiskella kun 2v neiti tippui sohvalta niin että löi huulirajan pöytään ja nyt ollaan lastenklinikalla odotetaan että päästään kotiin, tyttö tikattiin yöllä, sai antibioottikuurin, mutta nyt voi hyvin :Heartred
 
Sain tänään, v.2017 mallistoa ja kuten muutkin sanoi niin mehän ei varmasti ehditä saada 2018 pakkausta. Sehän pitää hakeakin 2kk ennen laskettua aikaa (ja samoin varmasti se raha?).
 
Aattelin ottaa paketin, vaikka esikoisen paketista kaikki vielä tallella. Se paketin sisällön tutkiminen ja koko paketin ulkonäkö ja sitten kun se vauva nukkuu sielä laatikossa, ihan korvaamattomia hetkiä!!! Aattelin myös että voin koota lasten tärkeitä juttuja kunkin omaan laatikkoon.
 
Tää menee vähän ohi aiheen, mutta liittyy tiivisti kumminkin. Tuleeko äitiysraha vuoden 2016 vai 2017 mukaan? Hakemusta tehdessä näytti että 2016, mutta johtuko vain siitä ku tein sen jo tänä vuonna?
 
Edellisen vahvistetun verotuksen mukaan, eli vuoden 2016 mukaan vaikka hakemuksen tekisi ensi vuoden perusteella. Jos tulot ovat nousseet merkittävästi, määräytyy 6 edellisen kuukauden perusteella.
 
Äitiyspaukkaus tuli eilen, tykkäsin erityisesti siitä makuupussista. Vaatteet oli omasta mielestä aika tyttömäisiä.
 
Takaisin
Top