Äitiyspakkaus on kutistunut viime vuosina

Ina-Emilia

Silmät suurina ihmettelijä

Vuonna 2023 äitiyspakkauksessa oli vähemmän tavaroita kuin vuosiin. Viime vuonna äitiyspakkauksessa oli yhteensä 38 erilaista tuotetta – viisi vähemmän kuin vuonna 2022.


Vuoteen 2021 verrattuna tuotteiden määrä supistui 12 tuotteella. Vuoden 2020 pakkauksessa tuotteita oli jopa 17 enemmän.

Odotettavissa onkin, että myös äitiyspakkaus 2024 on sisällöltään jonkin verran vuosia 2020-2022 suppeampi.

Syynä tavaroiden määrän vähenemiseen on yleinen hintojen nousu, joka vaikutti myös uuden äitiyspakkauksen hankintoihin. Yhteen pakkaukseen käytettävällä 170 eurolla ei enää saa yhtä paljon tuotteita kuin aikaisemmin.

----

Mitä äitiyspakkauksesta on vähennetty vuosien myötä? 🤔
Onko näistä jotain vertailua tai faktatietoa helposti löydettävissä
 
Ajattelin, että Kelan sivuilta, vertaamalla eri vuosien pakkauksia ja niiden sisältöä. Mutta ei niin helposti, kun äkkiseltään löytyy vain kuvat edellisvuosien pakkauksista:

Onhan se sääli, että saa vähemmän. Mutta jos ne on yhtään laadukkaampia, niin hyvä. Muistan parina vuonna tulleen takaisinvetoja tuotteista, laadun takia.
 
Tietty jos googlaa erikseen eri vuoden pakkaukset, saattaa saada kattavaa listaa muiltakin kuin Kelan sivuilta. Tässä esim.Vaun omat artikkelit äitiyspakkauksista:

Mitä mieltä olette siitä, että tarvikkeiden määrä on vähentynyt?
 
Tuossa oli hyvää tavaraa ( kuten kunnollinen kaukalokaulalappu,(?)jota minun lasteni pakkauksissa ei ollut.)

En kuitenkaan ole koskaan ymmärtänyt tuota valkoisen määrää. Valkoinen kun on todella arka väri vauvoille, jotka tuppaavat puklaamaan.

Myös valkoiset rukkaset ja töppöset, taas. Meillä jäi kokonaan käyttämättä juuri tuon värin takia. Töppäsiä käytettiin, mutta hanskoina käytettiin isosiskon vanhoja harmaita.

Nuo kestoliivinsuojat ovat kimurantti juttu, koska eivät sovi liian pienille rinnoille. Jos rinnat eivät kasva kokoon b/c, niin ovat täysin turhia. ( annoin omani käyttämättöminä lapselle askarteluleikkiin)
 
Mä pienensin ne kestoliivinsuojat itse eli leikkasin ja ompelin reunat 😊
Muistaakseni oli aikanaan jotain tuotteita jotka laadultaan olivat huonot... Olikohan kuumemittari ja joku body. En jaksanut reklamoida koska käyttöön otettiin kumpikkn paljon myöhemmin kun pakkaus oli haettu ja lapsiperheessä ollut aikaa selvitellä minne reklamoida joku vaate tai kuumemittari vaan heitettiin roskiin turhana 🫣 tai kuumemittari toki sähkörojujen kaa meni ser jäte pisteeseen 😅

On sääli että tavarat on vähentyneet mutta hankala sanoa kun en jaksa vertailla ja kaivella mitä minäkin vuosina on ollut 😅🫣Yhä nykyään vissiin on kuumemittari paketissa vaikka ainakin meille oli vaan riesa ja muutenkin vauvan kuumetta mitattu kainalo mittarilla.😇

Ainakin vanupuku on hävinnyt paketista ja näköjään myös haalariasu. 🤔
 
Minä myös olen ihmetellyt tuota valkoista. Meillä vuosien -15, -17 ja -23 pakkaukset. Toppahaalari on tässä viimeisessä tumma, mutta töppöset ja toppatumput taas valkoiset, en ymmärrä.
Esikoisen pakkauksessa oli liikaa venähtäviä vaatteita. Toisessa mielestäni laatu parempi kankaissa, mutta neppari irtosi just siitä mieluisimmista kietaisubodysta, luin että oli ilmeisesti sen vuoden pakkauksessa ollut sitä vikaa. Tämä viimeisin oli vaatteiden osalta mieluinen, mutta onhan niitä tosi paljon vähemmän. Hyvänä lisänä se neppareilla laitettava jatkopala kahden bodyn haarukseen. Itse en välitä siitä kirjasta ja ne kestoliivinsuojat minustakin isot, vaikka en ole pienirintainen.

Mielestäni tärkeää, että laatu olisi hyvä, vaikka tavaraa vähemmän.
 
Meillä -18 (vai -17?) ja -23 pakkaukset, äkkiseltään mieleen tulevia eroja:
-vanuhaalari
-collegehaalari
-pehmolelu
-maistelututti&ensilusikka
-ohut, nauhallinen puuvillamyssy
-paksut villahousut
-sukkahousut

Pari aiemman pakkauksen bodya oli sen verran huonolaatuiset (venähti leveyttä, kangas/kantit nuhraantui), että vähempi määrä kelpaa oikein hyvin, jos laatu on parempaa. Mä myös ihmettelen intoa valkoiseen, ihan puklukin tuntuu välillä tahraavan, kakkaräjähdyksistä puhumattakaan. 🙄
 
Meillä -18 (vai -17?) ja -23 pakkaukset, äkkiseltään mieleen tulevia eroja:
-vanuhaalari
-collegehaalari
-pehmolelu
-maistelututti&ensilusikka
-ohut, nauhallinen puuvillamyssy
-paksut villahousut
-sukkahousut

Pari aiemman pakkauksen bodya oli sen verran huonolaatuiset (venähti leveyttä, kangas/kantit nuhraantui), että vähempi määrä kelpaa oikein hyvin, jos laatu on parempaa. Mä myös ihmettelen intoa valkoiseen, ihan puklukin tuntuu välillä tahraavan, kakkaräjähdyksistä puhumattakaan. 🙄
En tiedä noiden vähennysten konkreettista määrää jonka sinä MM esille konkreettisesti toit. Vaan faktahan on, että kun kaikki hinnat ovat nousseet ja pakkauksen euroarvo on pysynyt lähes muuttumattomana niin jossain se näkyy, eli joko määrässä tai laadussa. Eikä se pakkauskuosien vaihtaminenkaan aivan ilmaista ole.
 
Onkos kellään muuten ollut vauvalle käytössä vaatetta vanhemman omasta pakkauksesta? 😃 meillä oli iskän pakkauksesta collegehaalari, jota mummo oli säilönyt kun on laadukas ollut ja värikin oli kiva 😊 ja mun omasta taisi olla yökkäri, mutten oo siitä aivan satavarma oliko se pakkauksesta.
 
Mun pakkauksesta (-83) ei tainnut olla mitään jäljellä (tai olisko otettu rahana, en itseasiassa edes tiedä), mutta esikoisella on ollut käytössä aika monta mun lähes 40v vanhaa juhlamekkoa 😍. Osa niistä on ollut itse tehtyjä, osa ostomekkoja, mutta tuntuu että ei sellaisia ihanuuksia nykyisin olisi tarjollakaan. Ihanaa, että oma äitini oli jaksanut hillota niitä tänne asti.
 
Onkos kellään muuten ollut vauvalle käytössä vaatetta vanhemman omasta pakkauksesta? 😃 meillä oli iskän pakkauksesta collegehaalari, jota mummo oli säilönyt kun on laadukas ollut ja värikin oli kiva 😊 ja mun omasta taisi olla yökkäri, mutten oo siitä aivan satavarma oliko se pakkauksesta.
Kuulemma mulle ei ollut pakkausta otettu! Mulla ois ollu mun kummitädin tekemä puuvillakangasmekko, joka nämä välivuodet ollut mun isohkon nallen päällä. Tuo nassikka saa aikanaan sitten sen nallen mekkoineen, mikäli ei pikkuprinsessaa satu mekon käyttäjäksi sitä ennen syntymään.
 
Minun -84 ( tai siinnepäin) pakkauksesta ole muuta jäljellä kuin joku pyyhe. Pikkuveljeltä oli jäänyt joku turkoosi toppahaalari, jota esikoinen käytti jonkin verran oman pakkauksensa haalarin lisöksi.

Meillä taitaa molemmilla kevätlapsilla ollut joku sekapaketti vanhoista ja uusista. ( eli -13/14 ja 19/20)
 
En itseasiassa edes tiedä, ottiko vanhempani kohdallani pakkausta. Mutta muutama hyväkuntoinen vaate on säilynyt lapsuudestani ja tullut lasten käyttöön. Ainakin yksi taitaa olla sukulaisen aikoinaan tekemä.
 
Palaan vielä kommentoimaan itse aloitusta, kun se unohtui aiemmin. Osittain pienentyminen johtuu käsittääkseni laatuun satsaamisesta, mikä on hyvä. Mutta jos/kun yleinen hintatason nousu vaikuttaa myös, se on ikävää. Olisi tosi hyvä jos äitiyspakkauksen arvoa nostettaisiin (ja samalla tietenkin myös äitiysrahan!)
 
Takaisin
Top