Äitiysloman tulot

Loviisa

Puuhakas puhuja
Syysmammat 2017
Huhtiäidit 2020
Moikka!

Odotan nyt ensimmäistä lastani ja olen ihan pihalla, miten tuloni määräytyvät äitiysloman aikana. Voisiko joku selventää?

TES:in mukaan työnantajani maksaa minulle täyttä palkkaa 90 päivää sen jälkeen, kun olen jäänyt äitiyslomalle. Mutta paljonko sen jälkeen saan rahaa? Kokeilin jo Kelan laskureita, mutta en ihan osannut tulkita niitä oikein...

Kiitos jo etukäteen avusta! :)
 
Muokattu viimeksi:
105 päivää maksetaan siis äitiyspäivärahaa ja sitten vanhempainpäivärahaa.

Vuoden 2016 tuloilla ei oo väliä, vanhempainpäiväraha lasketaan vuoden 2015 tulojen mukaan. Siis jos maksu alkaa vuonna 2017 :grin

Määrä riippuu myös sun omasta veroprosentista. Lykkäät siihen laskuriin siis vuoden 2015 tulot ansiot vähennettynä ja veroprosenttisi. Sitten se laskuri näyttää maksettavan summan per arkipäivä ja siitä lasket about kuukauden ansiot eli n. 20arkipäivää /kuukausi.
En tiiä selventikö yhtään. :wink

Muoks. Haluun kanssa alalle, jossa maksetaan 90päivän ajalta palkkaa mammiksella. :woot:
 
Hannn: Kiitos vastauksesta! Verottaako tuo 90 päivän täysi palkka tuota äitiyspäivärahaa? Vai saanko ensin 90 päivää täyttä palkkaa ja sitten 105 päivää äitiyspäivärahaa ja sen jälkeen vielä vanhempainpäivärahaa?

Entä mitäs sitten, kun tuloni ovat nousseet reilusti (lähes 50%) vuodesta 2015? Tuossa laskurissa sanotaan, että "jos tulosi ovat nousseet huomattavasti (20%), voit laskea määrän vanhempainpäivärahakautta edeltävillä tuloilla." Ja sen kauden voi tuossa itse määrittää. Minkä tulokauden mukaan mun päivärahat sitten määräytyvät? :D

Jos haluat 90 päivää täyttä palkkaa mammalomalla, niin tervetuloa yksityiselle sote-alalle :wink Muuten en kyllä suosittele, palkat ei oo häävit :D
 
Täysi palkka menee siitä äitiyspäivärahakaudesta (yhteensä 105 päivää josta saat täyttä palkkaa 90pvää) ja jos tulot on nousseet huomattavasti niin sitten vaan ilmoitat nuo korkeammat tulot :)

Mulla oli myös täyttä palkkaa pitkä kausi kun olin kaupungilla töissä, palkka tosin ei ollut sielläkään päätä huimaava :D
 
Ei kyllä se 90päivää vähennetään siitä 105päivästä. Muutenhan toiset saisivat pidemmältä ajalta rahaa kuin esimerkiksi ne, joille työnantaja ei maksa mitään.

Jos tulot viimeiseltä 6kk on suuremmat kuin vuodelta 2015, niin sitten Kela laskee sen viimeisimmän 6kk mukaan. Kannattaa toki hakea sen viimeisemmän kuuden kuukauden ajalta, jos tulot isommat. Kela maksaa sen korkeamman tulokauden mukaan. Itse laitoin viimeisemmän 6kk mukaan hakemukseen, mutta tulot olivat pienemmät kuin vuonna 2014. Hain siis mammarahaa viime vuonna :)

Yksityisellä sote-alalla minäkin, näköjään vaan väärän tesin alaisuudessa. :facepalm::grin
 
Kiitos tuhannesti Violina ja hannn! :cat: Helpottaa suuresti, kun on osaa jo tässä vaiheessa varautua siihen, kuinka paljon tulot sitten pienenevät.

Ja onpa harmi, että sulla on hannn eri TES, vaikka samalla alalla työskennelläänkin. :angry1
 
Jos työnantaja maksaa sinulle palkkaa äitiyslomalla, maksetaan työnantajalle kelan rahaa siltä ajalta. Eli kela maksaa sinulle loput, mitä jää 105-90=15 päivää. Tukipäiviin lasketaan ma-la. Arkipyhiltä ei makseta. Saat tuen viimeisen 6kk tulojen mukaan, kun toimitat kelaan palkkatositteet/ todistuksen siltä ajalta.
 
Mä olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla koko vuoden 2017 ja nyt sit tuleekin vauva. Jos olisin palannut tässä välissä edes päiväksi töihin saisin taas äitiysloman alkuun 3kk palkkaa, mut nyt en sitä saa :bored: Noh, onpa se tuleva raha kuitenkin enemmän kuin mitä tämä kotihoidontuki on :rolleyes:
 
Tittidii meneekö tosiaan noin? Eikös sulle kuulu samat etuudet kuin edellisellä mammalomalla jos synnytysten väli on max 3 vuotta? Minä ainakin sain ekasta ja tokasta samat rahat vaikka olin esikoisen jälkeen ilmoittanu olevani hoitovapaalla mutta vaihtuikin äitiyslomaksi.
 
Ainakin pari työkaveria on palannut töihin tuon takia. Toinen (reiluna tyttönä) päiväks ja toinen oli kuukauden. Molemmilla synnytysten väli oli alle 3 vuotta.
Siitä on toki aikaa...ehkä se on muuttunut. Pitää vähän selvitellä.
 
Joillain aloilla pitää olla töissä vähintään 6kk, että saa tuon palkkaedun. Kannattaa tarkistaa, mitä tes sanoo. :)
 
Meidän TES:n mukaan työnantaja maksaa palkan ja äitiysrahan erotuksen ekalta 3 kk:lta vasta sitten kun palaa töihin. Eli jos jää hoitovapaalta uudestaan suoraan äitiyslomalle, ei sitä erotusta ymmärtääkseni saa kummastakaan lapsesta.
 
Onneks meillä työnantaja maksaa heti äitiysloman alkuun.
Tarkistin tuon hoitovapaalta äitiyslomalle siirtymisen: Työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uudelta äitiysvapaalta, jos työntekijä ei ole palannut töihin edelliseltä perhevapaalta.

Eli ei palkkaa mulle.
 
Tehy ainakin on taistellut, että tehyläiset saisi palkkaa uudestaa vaikka töissä ei olisi käynytkään välissä, mutta työnantajasta ja tesistä se on kiinni.
Itse ainakin ajattelen niin, että vaikka en tuolta 72päivältä palkkaa saisi, niin ei silti kannata mennä töihin hoitovapaan ja äitiysvapaan välissä, koska muuten mammarahat tulisivat vuoden 2015 tulojen mukaan, jotka mammiksen takia reilusti huonommat, kuin nyt laskettavien vuoden 2014 tulojen mukaan.
Näin siis sanoo Kela:

"Vanhempainpäivärahojen määrä lasketaan

Mites muut hoitovapaalla olijat ovat ajatelleet tehdä?
 
Samoilla tuloilla ku erellinen laps, kun hän on sen alle 3v. Onneksi ei tarvinnu mennä välis töihin:gen014 Ja toivottavasti kaikki sit menis hyvin ja sielä olis elämää :nailbiting:
 
Mulla taitaa paras vaihtoehto olla samojen tulojen perusteella, kun edellinen on syksyllä vielä alle 3v. Palasin töihin viime kesänä ja olen tehnyt 80% työaikaa, niin aiemman äitiysloman tulot ovat taatusti nykyistä paremmat.
 
Mä saan kans esikoisen äippärahan perusteella tästä toisesta rahat. Mun työnantaja ei maksa palkkaa mammalomalta eli Kelan rahoille menee heti, mutta taidan kyllä saada aika reippaastikin enemmän, kun mitä saisin, jos saisin palkan. Teen vuorotyötä ja esikoisen odotusaikana tein kaikki pyhät ja viikonloput ja vähän ylitöitäkin, kun hilasin tuloja ylemmäs. Sain sillon 6kk perusteella äitiyspäivänrahan ja se työmäärä kyllä kannatti :happy:

Palasin töihin kun esikoinen täytti vuoden ja teen 80% työaikaa. Oon ollu tosi tyytyväinen tähän järjestelyyn. Meidän kunta ei maksa kuntalisää kotihoidontukeen, joten ei ollut edes vaihtoehtona jäädä kotiin pidemmäksi aikaa.
 
Hmm.. ehkä vähän tyhmä kysymys, mut onko äitiyspäirärahaa yms pakko hakea?
Olen vakuutusyhtiön maksamalla työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo 3vuotta liikenneonnettomuudesta tulleen aivovaurion takia, ja se eläke myönnetty lopuksi elämää. Selvitin aikanaan, että jos raskaaksi tulen kela maksaisi jonkun osan ja loput vakuutusyhtiö, että tulot eivät muuttuisi senttiäkään. Mutta mietin, että kauhea paperisota tulis parilta kk äippärahan rakia, et olisko se niin pakko.
 
Eihän mitään tukia ole pakko hakea, jos perhevapaat eivät sinun nykyistä toimeentuloasi katkaise. :)
 
Julianna89, vakuutusyhtiöllä tietysti olisi intressi saada sut Kelan äitiyspäivärahalle. Kannattaa tsekata onko vakuutusyhtiön päätöksessä mainintaa, että eläkkeen saajan tulee hakea Kelan tukia jos elämäntilanne muuttuu sellaiseksi, että olisi johonkin tukeen oikeutettu. Tällöin vakuutusyhtiö maksaa äitityspäivärahan ja eläkkeen erotuksen kuten sanoitkin. Jos tällainen vaatimus on ja et hae äitiyspäivärahaa, vakuutusyhtiö voi päättää, että maksaa vain erotuksen. Sitten tulosi laskisivat varmaan aika paljon. En yhtään ihmettelisi, jos vakuutusyhtiöllä tällainen lauseke olisi.
 
Takaisin
Top