Äitiysavustus

Sain eilen ilmoituksen ja huomenna mennään hakemaan:smiley-angelic005 viikko ja pari päivää meni hakemuksesta, yllättävän nopeaa toimintaa näin joulun aikaan!
 
Mä laitoin maanantaina hakemuksen pakkauksesta ku sain myytyä sen eteenpäin...
Oon saanu nii paljon kavereilta vaatteita ettei oo pakkaukselle tarvetta..
 
Jännä miten vaihtelee tuo pakkauksen saaminen, minä laitoin kela paperit 16.12., päätökset oli tehty 30.12.. Eikä pakkauksesta ole kuulunut vielä mitään, malttamaton odottaa[emoji23]
 
Mulla kesti ihan muutaman päivän siitä kun hakemus hyväksytty, oli kyllä mukava yllätys, kun yleensä kelan asioissa kestää muutenkin.. :)
 
Mä laitoin viime viikon to hakemuksen, päätös tuli kirjeenä alkuviikosta ja tänään oli paketti postissa josta sen hain :) Supernopeeta toimintaa, täytyy sanoa.
 
Ja missäpäin te asuittekaan? Mietin että kuinkahan nopeeta toiminta on täällä ylöjärvi-tampere -suunnalla...
 
Mulla tuli päätös samana päivänä kun laitoin hakemuksen. Eli maanantaina. 12 päivä pitäis olla tilillä.
 
Mites sitten äitiysraha? Laitoin hakemuksen vuoden alussa ja tästä äitiysavustuksesta (pakkaus) tuli päätös aika pian mutta rahasta ei oo edelleenkään tullut mitään :eek:
 
Minä tein kaikki hakemukset joulukuun alkupuolella. Äitiysavustus tuli nopsaan, mutta raha on vielä käsittelyssä. Odottaa tietoja mun työnantajalta. Aikoivat toimittaa ne KELAlle vasta helmikuun palkanmaksun jälkeen (vaikka minulla on säännöllinen kk palkka). Kuulemma kunnallisen puolen käytäntö.. no, ei kai se auta kuin odottaa.
 
Ahaa, eli luultavasti samaa oottaa mullakin..eli ei hätää vielä! Olis vaan niin kiva tietää mihin varautua ku äippälomakin alkaa jo reilu kk:n päästä :)
 
Mullakin loma alkaa jo tämän kuun 27.pvä. :) asia selvisi, kun laitoin viestiä Kelalle. Vastasivat todella nopeasti. Sen jälkeen kysyin palkanlaskijalta, että milloin lähettävät tiedot.
 
Arvaan että menee aikaa ennen kuin saavat töissä laskettua palkan. Meillä on niin monimutkaista ja kuukausittain vaihtelevaa. Ja kesäkuun palkassa tulee vielä lisiä ja lomaraha.
 
Mutta siis... ootteko te valinneet sen vaihtoehdon että vikan puolenvuoden palkan mukaan määräytyy äitiysraha, vai miksi ne haluaa vielä kelassa nähä nää vikatkin palkkatiedot ennen kun tekevät päätöksen?
 
Joo mulla ainakin tosta syystä. Ja vaikka olenkin yksityisellä puolella töissä niin sama homma, että ilmoitetaan palkka vasta kun vika äippälomaa edeltävä kk palkkoineen voidaan laskea mukaan. Sama oli myös ekan lapsen kohdalla :)
 
Tätä kyselin toisessa ketjussa. Onpa teille tullut päätökset ja pakkaukset nopeaa:wideyed:
Mulle tuli päätös 20.1 mutta pakkaus ei ole vielä tullu. Hakemuksen jätin joulun aikaan.
 
Mulle tuli äitiysrahapäätös 2,5 viikossa. Kela soitti ja varmisti et en saa työnantajalta palkkaa ja se oli siinä. Ekat rahatki tulee vielä tosi kivasti ennen vikaa palkkaa :)
 
En ole valinnut 6kk tulojen mukaan, vaan sen edellisten verotietojen. Tienasin silloin paremmin. Työnantajan pitää itse tehdä jotain hakemuksia Kelalle, koska maksavat 72vrk palkkaa, niin mulla se viivästys johtuu ainakin siitä. Aikoivat myös kaikesta huolimatta lähettää ne viimeisten 6kk tulojen tiedot, vaikka sanoin ettei tarvi niitä.
 
Mulla kuten CottonBallilla. Tulot on kyllä nousseet, mutten yllä siihen 20% nousuun mikä vaaditaan jotta se huomioitaisiin. Näin kävi viimeksikin, silloin oli palkka noussut 19% ja harmitti todella etten päässyt sille ylemmälle portaalle. 70 vs 90 euroa per päivä tekee aikamoisen eron kuukausitasolla. (Nyt ne taisi olla vähän yli noiden summien ne nykyiset päivärahat).

Kelan nettitoiminto sanoi että palkkatiedot pitää mun työnantajan hakemukseen toimittaa vaikka valitsin sen 2015 verotuksen mukaan lasketun rahan. Ehkä johtuu siitä kun tulee ensin se 72 arkipäivää palkkaa mammaloman alusta. Ennen kuin liite on toimitettu ei hakemusta edes oteta käsittelyyn.
 
Takaisin
Top