Äitiys/raskausjooga

Solfiza

Näppärä viestien naputtelija
Jakakaapas kokemuksia äitiysjoogasta. Nopealla googlailulla kävi ilmi, että mielipiteet jakautuvat välille turha - tosi hyödyllinen. ;-)
Olen joogannut jonkinverran jo ennen raskautta, mutta en mitenkään säännöllisesti. Ajatuksena olisi ilmoittautua syksyllä joogatunneille. Helsingissä ainakin Purna Yoga ja Manipura järjestävät äitiysjoogatunteja. Olisi tietty kiva olla ryhmämäisessä joogassa, jossa porukka pysyisi samana niin voisi tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin äiteihin..
Millaisia asioita äitiysjoogassa tehdään? Oliko siitä hyötyä synnytyksessä? Missä käyt joogaamassa? Voiko ns. tavallisilla joogatunneilla käydä raskauden aikana?
 
Mä olin ekan raskauden aikana tuolla Manipuran joogatunneilla ja tykkäsin kyllä kovasti. En siis ollu koskaan aiemmin joogannu, enkä todellakaan ole notkea, mutta tuolla annettiin aina erilaisia vaihtoehtoja liikeille. Ite olin siellä loppuraskaudesta, joten mahakin asetti omat rajoitteensa liikkeille. :) Oli tosi rentouttavaa töiden jälkeen ja tunnilta kyllä lähti aina virkeämpänä kuin sinne meni.

Siellä käytiin myös läpi raskautta ja synnytystä ja niihin liittyviä kysymyksiä joka tunnilla.Tarkotuksena siellä oli siis just keskustella asioista ja jakaa kokemuksia muiden kanssa. Viimesillä tunneilla kokeiltiin myös erilaisia synnytysasentoja, jotta olis sit synnytyksessä itelläkin ajatuksia mitä vois kokeilla.
 
Ilmeisesti tunnit olivat enemmänkin joogaamista kuin hengittelyä? Kaipaan itse nimenomaan liikkeitä ja edes jonkinlaista "urheilua" kuin syvähengitystä.. (vaikka ehkä sekin on hyödyllistä sitten itse synnytyksessä)
 
Olipas osuva ketju, juuri olen itsekin pohdiskellut mammajoogailua :)
Olen vain niin pieneltä paikkakunnalta, ettei täällä sellaiseen ole mahdollisuutta... Ajattelin kuitenkin syksyllä alkavaan ihan normijoogaan ilmoittautua. Kai siellä sitten voi omalla kohdalla soveltaa liikkeitä...
Onko kellään kokemusta tavallisella joogatunneilla käymisestä raskauden aikana? Onko hankala korvata liikkeitä "mahakkaalle" sopiviksi? :D Vaikka itsellä kyllä tuo maha on vielä suht olematon, mutta kyllä se sieltä kuitenkin jossain kohtaa alkaa kasvaa.. Sitä odotellessa jooga maistuisi :)
 
Kokeilin pari kertaa, ja nukahtelin niissä rentoutusosioissa, mistä päättelin osaavani riittävän hyvin rentouttaa itseni ja hengitykseni ilman joogaharjoituksiakin. Urheiluksi en hyvällä tahdollakaan sitä kutsuisi, hiki ei tullut yhtään vaikka tein kaiken huolella. Lähinnä oli tylsää tai epämukavaa kun veri meni päähän tms. Synnytyskin sujui helposti(siis noin yleiseen verrattuna, eihän se mikään nautinto ole vaikka palkitsevaa onkin) ihan muista harrastuksista hankituilla lihaksilla ja henkisillä kyvyillä.
Tosin mun lajeja onkin enemmän ratsastus, uinti ja nyrkkeily tai sit ihan lenkkeily sen helppouden ansiosta, eli tykkään hengästyä ja jopa kärsiä äärirajoilla välillä. Nyt tietty vointien mukaan, ei parane nyt vetää liian kovaa ettei oo haitaks :)
En kuitenkaan tyrmää mitään liikuntalajia, koska harrastuspaikkoja ja vetäjiä on niin erilaisia että taso vaihtelee. Joka tapauksessa mikä vaan liikunta on parempi kun ei mitään! Ja toisille jooga varmasti sopii, mutta ei ehkä ainakaan kannata pelätä että olis liian rankkaa jos on mitään liikunnallista taustaa.
 
Komppaan BabyBluesia. Itse kävin mammajoogassa ekan raskauden aikana enkä kokenut sitä omaksi jutukseni. Itselläni on paljon liikuntataustaa, niin tuntui vähän turhalta, kun joka toisen harjoituksen kohdalla sain kuulla, että "tää nyt ei sulla varmaan tunnu missään, kun oot niin notkea, mutta tee vaan itse sellaista, mikä sopii sulle paremmin". Tunnit olivat tooooosi rauhallisia; lähinnä pehmeää venyttelyä ja hengitysharjoituksia.

Tein kyllä sitten paljon jooga-/ pilates-tyyppisiä harjoituksia kotona osin oman kokemuksen pohjalta ja osin käyttäen apuna Aktiivinen synnytys -liikkeen perustajan, Janet Balaskasin kirjaa Easy exercises for pregnancy. Nyt olen taas kaivanut kyseisen opuksen naftaliinista ja aloitellut joka iltaisia äidin ja vauvan huoltosessioita sen ohjeilla peruslihaskuntoharjoitusten jälkeen.

Ohjatulta liikunnalta kaipaan itse enemmän sitä liikuntaa. Pitää vain huolehtia siitä, että ohjaaja/ opettaja tietää raskaudesta, jotta ymmärtää, miksi joitakin juttuja täytyy hieman soveltaa. Rentoutus-, hengitys- ja keskittymisharjoituksia teen mielummin kotona omassa rauhassa kuin vieraiden ihmisten ympäröimänä, vaikka raskaus meitä yhdistäisikin.

Joogapuolelta valitsisin ehkä ennemmin vaikkapa jonkin kivan hot joga -tunnin kuin perus mammajoogan ja huolehtisin vain tosiaan, että ohjaaja tietää raskaudesta ja osaa tarvittaessa suositella vaihtoehtoisia tapoja suorittaa harjoitteita. (En siis ole mikään jooga-asiantuntija, vaan heitin tuon hot jogan tähän ihan vain siksi, että olen kuullut siitä hyvää treenikavereiltani.)

Mieltymykset ovat tietysti kaikilla omanlaisiaan. Joillekin mammajooga varmasti sopii ja ohjaajissakin on varmasti eroja. Jos tuntuu, että se voisi sopia sinulle, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Suosittelen kuitenkin valitsemaan alkuun kertamaksun, jos se vain on mahdollista, niin ei tarvitse sitten harmitella pitkää sitoutumista ja rahan menoa, jos se ei tunnukaan omalta lajilta.
 
Hot jooga ei suositella raskaana oleville mun mielestä jos huone lämmitetään infrapunavaloilla, tämä kielto sen takia koska infrapuna"säteily" laittaa kuonan kehossa liikkeelle, sama syy miksi ei saa käyttää infrapunasaunaa raskaanakaan. :) Muuten kyl kuuloistais ihanalta olla lämpimässä huoneessa joogailemassa :)

Ite oon googlannu raskausjoogaa, ja parin otteeseen nyt hyödyntänyt youtubea siihen, kiva aamun aloitus!
 
Tietääkö kukaan, onko Jyväskylässä raskausjoogaa? Googletin, niin hitit oli vuodelta -12 ja keskustelupalstoilta. Selvinneehän tuo kai soittamalla jonnekin joogasalillekin, mutta jos joku joogaaja/tietäjä osaisi ummikkoa neuvoa heti suoraan.
 
Kirjoittelinkin jo tuonne raskausajan liikunta-osastoon, että itse olen löytänyt loistavia (tosin englanniksi opastettuja) jooga- ja pilatesvideoita youtubesta. Koska olen todella huono sitoutumaan mihinkään, missä täytyis olla tiettyyn aikaan (kuten joogatunnit) olenkin joogannut ja harjoittanut aika paljon pilatesta kotosalla. Nyt kun raskauduin ilahduin, kun löysin tosi hyviä videoita. Itse tykkään enemmän toiminnallisesta joogasta, jossa tehdään sarjaa tai sitten venytetään paikkoja kunnolla. Pilateksestakin löytyy haastavia sarjoja raskaana oleville. Toki youtubesta löytyy niitäkin videoita, jotka eivät nyt ole niin ammattimaisia, mutta suurin osa on raskaana olevien naisten raskaana oleville naisille tekemiä. Hyvin muistuttelevat ettei vatsalihasliikkeitä saa tehdä samalla lailla kuin ei raskaana, tehdään lantionpohjanlihaksia ja liikutetaan lantiota sekä lonkkia rentouttavalla tavalla. Toimii mulle.
 
Joo en mäkään sitä raskausjogaa mitenkään varsinaiseks liikunnaks kutsuis vaan enemmän venyttelyä/rentoutusta ym. Ei siellä todellakaan hiki tullu. Kannattaa siis miettiä mitä tunneilta kaipaa.
 
Joo en mäkään sitä raskausjogaa mitenkään varsinaiseks liikunnaks kutsuis vaan enemmän venyttelyä/rentoutusta ym. Ei siellä todellakaan hiki tullu. Kannattaa siis miettiä mitä tunneilta kaipaa.
Ah, ok. No sit meen mielummin venyttelemään Shindoon tai Jomoniin, mitkä on tuttuja juttuja ja tiedän, miten ne toimii. Mä ainakin nyt luulen kaipaavani vähän kovempaa treeniä. Sitähän en tiedä, mikä on kaipuu siinä vaiheessa, kun tangolla voi enää olla :)
 
Heippa! Minä olen tehnyt astangajoogaa lähes koko raskauteni ajan (nyt 20. viikolla). Alussa pidin hieman taukoa kun oli komplikaatioita, mutta heti niistä toivuttuani jatkoin päivittäisiä harjoituksiani. Sarjaa pitää tietysti hieman modifioida, etenkin nyt kun maha alkaa olla isompi. Olen tehnyt joogaa jo niin pitkään että tiedän mitä tehdä ja mitä ei, mutta jos menet astangajoogatunnille, opettaja kyllä kertoo sinulle. Pidän kyseisestä joogamuodosta, sillä siinä on oikeasti fyysistä haastetta. Harjoituksen jälkeen olo on aivan valtavan hyvä!
 
Ite oon tällä hetkellä mukana Hathajooga kurssilla, joka mainostettiin sellaisena kurssina että sopii aloittelijoille. Kerroin heti ohjaajalle että olen raskaana ja hän näytti minulle vaihtoehtoliikkeitä tunnin aikana. Tykkään kovasti tästä tunnista ja se on nytten mun "rahoitteluhetki" viikolla :) Suosittelen!
 
Mä oon joogannut jo useiden vuosien ajan säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt oon muutamia kertoja käynyt äitiysjoogassa shantissa ja tykkään kyllä tosi paljon :) kaikki liikkeet on suunniteltu raskaus huomioiden ja samalla saa vinkkejä miten jotku liikkeet voivat olla avuksi selkäkipuihin, supistuksiin, synnytyksessä yms..

Joogahan ei oo mitään hiki- ja teholiikuntaa, et jos sellaista etsii niin varmaan pettyy. Mulle se on aina ollut aikaa pysähtyä, kuunnella omaa kehoa ja siinä samalla venytellä ja hoitaa kroppaa kokonaisvaltaisesti. Siihen se toimii loistavasti!

Itsellä on tarkoitus jatkaa myöhemmin myös vanhempi+vauva joogassa tuolla shantissa, se on tarkoitettu 2kk ikäisistä eteenpäin :)
 
Rakastan joogaa, mutta viime aikoina se on jäänyt valitettavan vähälle. Asia korjautuu huomenna, kun aloitan Manipuran raskausjoogakurssin. Pitää tulla tänne sitten päivittämään kokemuksia. Etukäteen kurssilla houkuttelee mm. kolmen tunnin synnytysluento, jonne myös puoliso on tervetullut.

Aiemmin olen käynyt lähinnä Shantissa ja sinne aion vielä niin odotusaikana kuin vauvan kanssa. Meillä jooga on myös miehen harrastus, joten ehkäpä laitan isän ja vauvan lapsi-vanhempi-joogaan ja menen itse hakemaan hyvää oloa Kyllin tunneilta :)
 
@Uuteenkevääseen.. Millainen kokemus raskausjooga on ollut? Olen itsekin miettinyt Manipuran raskausjoogakursseja..
Me ilmoittauduttiin miehen kanssa Manipuran englanninkieliseen Active Birth -seminaariin. Lähinnä sen takia ettei Helsinki järjestä englanninkielisiä perhevalmennuksia eikä haluta pelkän online-kurssin varassa lähteä synnyttämään. ;-)
 
Olen kyllä tykännyt Manipuran kurssista. Joogaharjoituksena se ei ole mulle mieluisin, mutta hyviä vinkkejä sieltä raskausajan jaksamiseen saa. Erityisen hyödyllisenä koen sen näin esikoista odottaessa, mutta paljon mukana on myös äitejä, joilla on ennestään jo lapsia. Harjoitukset ovat hyvin käytännönläheisiä ja helppo tehdä kotona. Lisäksi tunneilla keskustellaan eri teemoista, tähän mennessä ainakin liitoskivuista ja lantionpohjalihaksista, joihin olen saanut uutta infoa, jota ei esim. neuvolassa ole kerrottu.

Pidän ohjaajan asenteesta, joka ei ole mielestäni liian fundamentaali mihinkään suuntaan, vaan asioista tuodaan esiin erilaiset näkökulmat liittyen niin odotusajan vaivoihin, synnytykseen, kivunlievitykseen ym. Kurssin 3 h synnytysluento oli myös hyödyllinen, siinä käytiin reippaalla, mutta informatiivisella otteella läpi koko synnytys ensimmäisistä merkeistä synnytyksen jälkeisiin viikkoihin. Miehenikin, joka on yhdessä synnytyksessä ollut, piti luennosta tosi paljon ja sai siitä uutta tietoa ja tukea omaan rooliinsa. Jos Active Birth -seminaari noudattelee kurssin synnytysluennon teemoja, niin uskon siitä olevan varmasti hyötyä teille.
 
uuteenkevääseen: saiko joogasta liitoskipujen lievittämiseen jotain hyvää vinkkiä? nimim. voisin ottaa kokeiluun...
 
Vinkkejä on tullut, niiden vaikutus tosin on hyvin yksilöllistä. Mutta tässäpä muutamia, mitä muistuu mieleen.

Tukivyöstä voi olla apua ja sen tulisi olla aika napakka. Kurssilla opettaja sitoi malliksi tukivyön tavallisesta pitkästä puuvillahuivista. Jo sillä sai vahvan tuen lantiolle, että se pysyy ns. kasassa. Huivista tehdystä tukivyöstä sai myös aika kivan näköisen asusteen :)

Jos kipu on lonkan alueella, niin apua voi löytyä esim. siitä, että yöllä pitää kyljellään nukkuessa tyynyjä ylemmän jalan alla. Eli yläjalka eteen koukkuun ja siihen polven alle paljon tyynyjä. Tavoite on, että lantio pysyisi tasapainossa, sillä jo pienikin epätasapaino voi saada paljon kipua aikaiseksi.

Ja sitten jos kipua on häpyluun alueella, niin polvet on hyvä muistaa pitää pehmeänä, jolloin häpyluulle ei tule seistessä niin paljon painetta.

Lisäksi erilaisia ääriliikkeitä tai liian vahvoja lantion alueen liikkeitä niin joogassa, kuntosalilla kuin arjessakin kannattaa välttää, jolloin liitokset eivät asetu liiaksi virheasentoihin. Virheasennot siis tuottavat sitä kipua, jos ymmärsin oikein. Itse olen ainakin huomannut, että tietyt löhöilyasennot sohvalla tuottavat aina kipua, joten sitä koitan vältellä. Kyse on siis aika paljon myös omien tapojen ja liikkeiden havainnoinnista ja sitten kipua aiheuttavien liikkeiden tai asentojen välttämistä.

Tsemppiä mmm kipujen kanssa, toivottavasti näissä olisi edes jotain kokeilunarvoista!
 
Takaisin
Top