Äiti kipeänä, imetys ja ruokahaluttomuus

Chard

Asioista perillä oleva
Syyskuiset 2022
Väheneekö maidontulo radikaalisti jos ei pysty oikein syömään kunnolla muutamaan päivään? Vauva on vähän yli 2kk, täysimetyksellä ja mulla on korona, joka on vähentänyt ruokahalun melkein olemattomiin. Nyt on muutama päivä mennyt kuumeessa, kivuissa, flunssassa ja tänään päälle vielä vatsaoireet. En meinaa saada oikein mitään alas ja jos syön, niin hyvin pieniä määriä. Pelkään että tämä vaikuttaa negatiivisesti maidontuloon 😕
Vettä olen kyllä pystynyt juomaan ihan hyvin.
 
Ymmärtääkseni lyhytaikainen ruokahaluttomuus ei vähennä maidontuloa. Siihen tarvitaan pidempi jakso syömättömyyttä, jotta alkaa vaikuttaa, tai tietoinen laihdutuskuuri, josta tässä nyt ei ollut kyse.

"Imetysaikana voi olla vaarana, että äidin paino nousee, jos hän ei liiku tarpeeksi, mutta syö paljon. Kuitenkaan imetystä ei saa pitää laihdutuskeinona. Lyhytaikainen vähäinen syöminen ei vaikuta rintamaidon määrään, mutta laihduttaminen väsyttää äitiä ja rintamaidon määrä voi vähetä. Laihduttaessa myös rasvakudoksessa olevat rasvaliukoiset ympäristömyrkyt kulkeutuvat rintamaitoon äidin käyttäessä omia rasvavarastoja energiantuotantoon." (Lähde)

Toivottavasti paranet pian ja ruokahalu palaa :red-heart: Tsemppiä!
 
Tsemppiä sairastamisen, toivottavasti menee pian ohi!

Itsellä ei sairastaminen ole vähentänyt maidontuloa, tosin sitä on tullut täysimetysajan aina yli tarpeen. Vatsataudissa en kyllä saanut menemään mitään alas/pysymään sisällä ja kyllä pyörrytti ja heikotti sen verran imetys että pakko oli käydä tipassa kun taju lähti monta kertaa. Sen jälkeen olo helpottui. Maitoa silti tuli koko ajan reippaasti, eli oma vointi vaan kärsi. En sitten tiedä miten olisi maidontulon käynyt pidempään jatkuessa.
 
Tsemppiä ja pikaista paranemista!

Minullakin kokemus vatsataudista imeväisikäisen kanssa. Oma vointi siinä meni tosi heikoksi, mutta maitoa riitti vauvalle (jolla oli myös vatsatauti. 😩) Juomaan onneksi pystyin ja se varmasti vähän pelasti.
 
Mulla etenkin heruminen on hidastunut kun olen kipeänä. Sanoisin myös, että maitoa tulee vähemmän. Olen kokenut hyötyväni apteekin nesteytysjuomasta sairaana muutenkin, eli suosittelen kokeilemaan.
 
Väheneekö maidontulo radikaalisti jos ei pysty oikein syömään kunnolla muutamaan päivään? Vauva on vähän yli 2kk, täysimetyksellä ja mulla on korona, joka on vähentänyt ruokahalun melkein olemattomiin. Nyt on muutama päivä mennyt kuumeessa, kivuissa, flunssassa ja tänään päälle vielä vatsaoireet. En meinaa saada oikein mitään alas ja jos syön, niin hyvin pieniä määriä. Pelkään että tämä vaikuttaa negatiivisesti maidontuloon 😕
Vettä olen kyllä pystynyt juomaan ihan hyvin.
Minulla 3 lasta , ensimmäinen sai rinta yli 3v ja kaksi toista lasta saivat rinta yli 2v.
Esikoisen aikana sain vatsasairauksen ja oksentelin monta päivä ja korkea kuume (en syönyt ollenkaan, join vain vettä)
Toisen lapsen aikana sain rintatulehduksen , nousi 40 astetta kuume, join vain pelkkä vettä pari päivä. Lapsella todettiin 3kk iässä maitoproteiinin ja kanamunan allergia (söin melkein 2v pelkkä liha ja perunoita)

Imettin todella paljon sen aikana kun olin kipeenä, rintamaito ei hävinnyt mihinkään.
 
Kiitos vastauksista kaikille ❤️
Noin kuudentena päivänä ruokahalu vähän palasi, vaikka makuaisti oli mennyt. Sitten jouduttiinkin vauvan takia sairaalaan pariksi päiväksi ja siellä imettävä äiti pidettiin hyvissä ruuissa, joten maidon riittävyyden kanssa ei tullut ongelmia ☺️
 
Takaisin
Top