Kahvin- ja teenjuonti raskausaikana

Melancolique

Jostain jotain jo tietävä
Minua kiinnostaisi nähdä, ovatko muiden odottajien kahvi- ja teenjuontitottumukset muuttuneet raskauden myötä. :) Oletteko vaihtaneet esimerkiksi kahvin teehen tai päinvastoin? Oletteko lopettaneet molempien juonnin? Vai ovatko tottumukset kenties pysyneet samoina kuin ennen raskauttakin?

Itselläni nuo kahvittelutottumukset muuttuivat alkuraskauden myötä, ensimmäiset kolme kuukautta join pelkkää teetä. Ennen raskautta olin pahimman luokan kahviaddikti, päivässä meni monta kuppia. Teetä taas join äärimmäisen harvoin. Raskauspahoinvoinnin takia kahvi kuitenkin tuntui jotenkin 'raskaalta' juomalta, ja kuitenkin aamuisin piti saada edes jokin lämmin kupillinen juotavaa, joten opettelin teen juonnin hyvin nopeasti. Lisäksi tee tuntui kahvia paremmalta vaihtoehdolta pienemmän kofeiinimäärän takia.

Nyt olen juonut kahviakin, mutta tee tuntuu edelleen olevan se parempi vaihtoehto. Olen tietoisesti jättänyt nuo kahvittelut esim. sellaisiin tilanteisiin, kun menemme käymään vaikkapa tuttavien luona kahvilla. Kahvia juon joka tapauksessa maksimissaan sen yhden kupin per päivä, teetä saatan juoda enemmänkin.
 
Mä join teetä muutaman vuoden enne raskaaksi tuloa, mutta raskausaikana alkoi kahvi taas maistua, kun pahoinvoinnilta nyt mitään pysyi sisällä.. Närästyksen takia ei sitä paljon pystynytkään juomaan :D Jostain syystä tee jäi kuitenkin raskausaikana lopulta kokonaan pois. Tiedä sitten miksi, mutta jostain syystä tee nykyään vähän jopa ällöttää :O
 
Mä join teetä ennen odotusaikaa 2-3 litraa päivässä. Kun tulin raskaaksi, tee loppui kuin seinään. Haju, maku, ajatuskin teestä ällötti. Tee alkoi maistua vasta tytön ollessa noin puoli vuotias. Nyt olen palannut taas tuohon kolmeen litraan per päivä, joskus menee enemmänkin. Kahvia en ole juonut koskaan.
 
Minullekin meinasi käydä tuon teen kanssa vastaavalla tavalla, eli juuri kun olin vihdoin ja viimein opetellut sitä juomaan, meinasin pilata kaiken juomalla pahanmakuista teetä... Vähän huonommassa rahatilanteessa päätin olla säästöpää ja ostaa jotain halpisteetä, joka ei sitten oikein ollutkaan minun juttuni. Onneksi tutustuin sitten Twiningsiin ja Liptoniin, enää ei jää teet juomatta. :D
 
Ennen raskautta join teetä todella harvoin, ja kahvia oli pakko saada joka päivä vähintään 5 kuppia. Raskauden alkukuukausina kahvia en juonut juuri lainkaan, korkeintaan aamukahvin, ja sitäkin vain yhden kupin. Nyt olen juonut teetä kolmisen kuukautta päivittäin, aamukahvi korvattu teellä, ja teetä kuluu monta kuppia päivässä. Kahvia juon hyvin harvoin enää. Jos en aamulla jaksa teetä keittää (meillä ei veden keitintä (vielä) vaan keitän sen liedellä kattilassa) niin sitten keitän kahvia myös itselleni samalla kun miehelleni aamukahvit. Mutta pää osin vaihtunut juuri päinvastaiseksi kuin ennen raskautta. Ja uutta teen kanssa on se että nykyään juon maidon kanssa teen. Merkkiä en ole vaihtanut.
 
Ite en oo ikinä oikein kahvista välittänyt, mitä nyt juonut kavereiden seurana jos sattuvat kahville pyytämään. :) Nyt juon teetä mieluummin raskausaikana ja perjantai iltana meni muutamakin kupillinen helposti. 
 
Nostetaas vähän vanhaa ketjua. Olen ennen raskautta juonut kahvia melko reippaasti, n. 3-6 kupillista päivässä. Nyt olen rajoittanut kahvin pelkästään yhteen mukiin aamuisin (= vajaa 2 kupillista) ja loput olen korvannut mustalla teellä. Nyt tekisi mieli korvata kahvi kokonaan teellä. Kysymys kuuluukin, että kun kahvia saisi juoda korkeintaan 3 kupillista päivässä, niin mites sitten tuon teen kanssa? Onko kellään tietoa suosituksista mustan ja vihreän teen suhteen, että monta kupillista päivässä on turvallista?
 
Teelle ei ole suositusta, saa juoda niin paljon, kuin haluaa.

Jos on oikein huolissaan netistä löytyy taulukoita kyllä, mutta kofeiinin määrä vaihtelee teelaadun mukaan paljon. Vihreässä teessä on vähemmän kofeiinia kuin mustassa, vahvin musta tee voi olla lähes miedon kahvin vahvuista, suurimmassa osassa kuitenkin alle puolet kahvin kofeiinista. Kuppi vihreää teetä sisältää kofeiinia yleensä noin neljäsosan kahvikupin määrästä.

Vinkki: Kofeiini liukenee veteen ensimmäisenä, eli jos haluaa kofeiinitonta teetä, suurin osa siitä lähtee, kun liotat pussia vedessä 30 sekuntia. Eli liotus 30 sec, ensimmäinen vesi viemäriin, sit vasta hauduttaa teen jonka aikoo juoda.
 
Mä olen aiemmin juonut päivän aikana 2-5 mukillista kahvia,
mutta nyt se on rajoittunut 1-2 mukilliseen, eli yhden juon aamulla kotona ennen töihin lähtöä, ja toisen sitten aamukaffetauolla töissä.
Tosin nyt parina aamuna ei ole meinannut kahvi oikein maustua... mutta olen silti juonut, ettei tulisi sitä päänsärkyä.
Teetä en juurikaan juo, silloin tällöin iltaisin on kiva käpertyä soffalle viltin alle ja hörppiä kuumaa teetä.
Coca Colaa olen juonut ennen aika huimiakin määriä, mutta nyt olen sitäkin rajoittanut. Edelleen saatan juoda lasillisen päivässä... :oops:

Olen miettinyt, että jos kahvi ei meinaa enää aamuisin maistua vaan se pyrkii takaisin ylös, niin voisikohan aamuisin ottaa yhden kofeiinitabletin? Kun pelkään että saattaa sitten tulla huono olo ja päänsärky myös siksi, ettei juo ollenkaan kahvia... ja mun on vaikea saada revittyä itseäni aamuisin sängystä klo 4:50 tai 5:50 jos en saa kofeiiniannosta.
 
En kahvia juonut muutenkaan, mutta teetä tuli juotua kyllä. Raskausaikana en sitten juuri ollenkaan juonut sitäkään. En edes tietoisesti lopettanut, ei vain enää tehnyt mieli :)
 
Kahvi ei oikein maistu. Tai maistuu, mutta sen jälkeen tulee niin paha olo, ettei tee mieli. Aamuinen jättimuki on vaihtunut pieneen tilkkaan. Parina päivänä olen yrittänyt skipata kahvin kokonaan, mutta sitten on iskenyt päänsärky tai järkyttävä väsymys. Eipä sekään ole kiva. Mutta tämä nyt vain kai kuuluu tähän… :wink
 
Mulla kahvi laukaisi heti niin hirveän oksentelun etten voi juoda sitä vieläkään, nyt 15.viikolla. ihan pari kertaa olen nyt viikon sisään yrittänyt teetä ja se on jopa maistunut kuhan siihen laittaa maitoa makua pehmentää mään. Ihan alkuun tuli päänsärkyä mutta selvisin ne sinnittelemällä ja nyt ei ole mitään ongelmaa olla ilman vaikka join n. 2-5 kuppia päivässä ennen raskautta.
 
Lopetin kahvin juonnin siinä rv 6-7 paikkeilla muistaakseni. Alkoi vain etoa ajatuskin kahvista:sick006 Nyt oon rv 18 ja pari viikkoa ryystellyt kahvia. Nyt voi sanoa, että se alkaa jo maistua.
Jätin just raskaaksi tultuani sokerin pois kahvista ja aloin pikkuhiljaa tottua siihen, kun tuli täys kahvistoppi. Nyt on pitänyt uudelleen totutella sokerittoman kahvin makuun.:rolleyes:
 
Itse join ennen raskautta aina aamu- ja iltateet, mutta nyt ne on hiljalleen jäänyt.. Jotenkin vain tökkii. Toisinaan tulee teetä keiteltyä, mutta yleensä jää puolet kuppiin.
 
Kahvi lakkasi maistumasta noin viikolla 7 ja olenkin siirtynyt kevyempiin aineisiin, eli aamulla menee kupillinen mustaa teetä maidolla, ja silloin tällöin toinen teekuppi iltapäivällä tai lasillinen kolaa silloin tällöin. En jaksa stressata tällaisista kofeiinin määristä, ja jos kahvi alkaa maistua joskus niin sen pari kuppia päivässä voinen sitä juoda :)

Rooibostee on maistunut tosi hyvälle, ja siinähän ei ole kofeiinia lainkaan, joten sitä olen hörppinyt vähän enemmänkin.
 
Kahvikuvotus menee ohi, kun pääsee pidemmälle raskaudessa. Ainakin mulla. Mutta kun liika kofeiini ei ole sikiölle hyvä ja on totutellut pieneen määrään raskauden aikana, niin enpä ole viitsinyt lisätä kahvin juontia. Yksi muumimukillinen aamulla riittää mulle. :)
 
Rooibostee ja yrttiteet on mielestäni ns. ei suositeltuja, kun niiden vaikutuksista raskauteen ei ole riittävästi tietoa. Tosin Suomen thl taitaa olla tiukempi näissä kuin muut maat :wink Itse juon turvalliseksi kerrottuja normi-pussiteelaatuja, kun ensimmäistä odottaa niin en halua ottaa turhia riskejä...
 
Muokattu viimeksi:
Mulla kahvinjuonti loppui vkolla ~7-8 ja vkolla ~15+ pystyin taas juomaan. Lähinnä se on semmosta seurustelujuomista.

Teetä sit taas on tullut juotua 1-2 kuppia päivittäin. Ihan noita tavallisia Liptonin teemakuja.
 
En kyl kummassakaan raskaudessa voinut juoda kahvia kuin viikosta 20 eteenpäin ja joinkin sitten vaan vihreä ja valkoista teetä loppuraskaudet :/
Ekassa raskaudessa olin myös supistusherkkä ja kofeiini aiheutti suppareita.
 
Takaisin
Top