Ristiäiset tai nimijuhla

Mä en tiedä noista seurakunnan tiloista täällä meillä, kun esikoisen ristiäiset pidettiin kotona ja niin pidetään Elmiinankin. Nyt on päiväkin jo selvillä, 22.2. Sitten ei puutu kuin nimi.... Ja tarjottavat. Kovinkaan paljoa en meinaa erilaisia tarjottavia laittaa, mutta jotain makeaa ja jotain suolaista kuitenkin. Joku suolainen piirakka tai pizza pitää varmaan laittaa, kun mun siskot perheineen tulee vähän pidemmästä matkasta. Ja kakkua en ala itse tekemään, pyydetään joko isännän siskoa tai sitten yhtä ystävää tekemään.
 
Täällä ei maksanut toi seurakunnan tila mitään, ja ensin sanoivat että ainoa mikä maksaa on pöytäliinojen pesulalasku mut nyt tää ihana vahtimestari sanoi ettei laskuta niitäkään! :)
Näköjään on taas paikkakuntakohtaisia eroja.
Saadaan kanttorikin juhliin soittamaan :)
 
Meillä on nimiäiset 15.2. Varattiin juhlatila, koska meitä tulee parisenkymmentä vaikka kutsutaan vain meidän vanhemmat ja sisarukset+heidän lapset. Ollaan todella huonoja keksimään ja järjestämään mitään ohjelmaa, joten otettiin puhuja pro-seremonioilta, jotta saadaan vähän virallisempi juhlasta. Sieltä saadaan myös tytölle nimenantotodistus ja kummille kummitodistus. Puheen jälkeen sitten kahvitellaan rennosti. Ajateltiin myös pyytää vieraita kirjoittamaan tytölle jotain vuereskirjatyyppiseen kirjaan, johon voidaan sitten vuosien saatossa pyytää muinakin merkkipäivinä pyytää kirjoittamaan jotain ja antaa se sitten tytölle aikuisena.
Tarjottavat pidetään simppelinä ja tehdään jokin suolainen piirakka, cup cakeja, juustokakkua ja vielä jotain pientä lisäksi.
Vierähti kivi sydämeltä, kun saatiin tämäkin nyt suunniteltua vihdoin :)
 
Ystäväkummi on mun tuntema nimitys kirkkoon kuulumattomalle kummille. Porvoon srk:ssa järjestyi kymmenisen vuotta sitten jopa ystäväkummitodistukset. Ja netistä varmaan löytyy vastaavanlaisia todistuksia itse tulostettavaksi.
 
Reilu kuukausi juhliin aikaa mut silti meikälle iskee paniikki! Pitäisi löytää joku hyvä kolttu juhliin joka myös mahdollistaa imetyksen. Meillä kun jäbä ei tosiaan huoli muutaku tissiä niin ei voi turvautua pulloon. Tosiaanmeillä hääjuhla ja ristiäiset samaan syssyyn niin ois mukava jos löytäis vähä jotain juhlallisempaa päälle pantavaa ja kuitenkin niin et imetys onnistuu ilman et täytyy koko yläosaa ruveta riisuun...
 
Ajattelin jakaa tosi maukkaan vinkin. Tein kinkkupiirakkaa ristiäisiin, johon tuli kinkkusuikaleita, paprikaa, sipulia, maissia ja parsakaalia. Tämä pohja ohje on myös hyvä lohipiirakalle.

Pohja ( 2 pellilistä):
- 500g rahkaa
-500g voita/margariinia
-2 tl leivinjauhetta
-8dl vehnäjauhoja

Täyte:
- 2 munaa
- 2 purkkia ruokakermaa
- maitoa noin desi
-mausteita (suola, valkopippuri, grillimauste)

Tuli todella hyvää, ja voi pakastaa ilman että kärsii. Meillä kun on ristiäiset vasta 7.2 niin helpottaa kun voi tehdä jo jotain valmiiksi pakastimeen.
 
Me varattiin nimiäisiä varten tunnelmallinen pikku kahvila kävelymatkan päästä. Pidetään vaan parin tunnin kahvitilaisuus, jossa tarjolla paria suolapalaa ja kakkua. Sen jälkeen ehkä tarjoilemme samppanjaa kummeille kotona.
 
täällä ollaan kakuntekohommissa:p huomenna on se suuri päivä ja tänään saatiin jo roudata tavaroita juhlapaikalle.Nyt on enää vaiheessa täytekakun koristelu(kuvia laitan myöhemmin) ja voileipäkakun koristelu.
Mäkin tein paljon jo valmiiksi pakkaseen niin pääsi nyt vähän helpommalla :) No huomenna sitten varmasti jo alkaa jännittämäänkin kun on ne yllärihäät samalla:oops:
 
Hei kaikille teille yllärihäitä pitäville, kertokaahan sitten miten päivä meni! Innolla odotan kertomuksia teidän ihanista hetkistä ja vieraiden ilmeistä :)
 
Meillä on viikon päästä ristiäiset ja kaikki järjestelyt tekemättä :D pitäis tilata kakku, soittaa seurakuntaan että päästäänkö sinne kappeliin jo pe-iltana, hommata itelle vaatteet sinne, hommata koristeet ym. Noh, kai tässä ehtii. En ees jaksa ressata koko hommasta! :D
 
Nyt sitten rouvana kirjoitan :)
Eilen aamulla olin kyllä aika jännässä ja stressissä kun nousin aamuseiskalta kakkuja koristelemaan. Mietin moniko morsian tekee itse kakkunsa omiin häihin :rolleyes: mun kaks siskoa tuli meille avuksi , toinen hoiti vauvaa ja toinen teki mulle kampauksen ja kumpikaan ei tiennyt häistä mitään:grin
Kun mentiin juhlapaikalle oli seurakunnan työntekijä jo laittanut kaiken valmiiksi, odottelimme pappia ja vieraita jotka kaikki olivat vähän myöhässä huonon ajokelin takia.
Siinä sitten laitettiin papin kanssa paperit kuntoon sillä välin kun vieraat asettuivat paikoilleen ja siskoni hoiti edelleen vauvaa.
Kun kaikki olivat paikoillaan niin alkoi kanttori soittamaan häämarssia ja minä ja mieheni kävelimme yhdessä alttarille:Heartred ilmeet olivat kyllä näkemisen arvoiset, sen minkä ehdin nähdä,olin itse niin tunnekuohuissa etten paljoo ehtinyt sivuille katsomaan:oops: hyvin meni koko seremonia siinä kyynelsilmin ja onnesta sekaisin! Sitten kävelimme ulos loppumarssin soidessa ja palasimme sitten musiikin loputtua takaisin ja alettiin sitten kastehommiin :p
Tytön nimeksi annettiin Minea Eva Isabella :Heartred
Vieraat olivat aivan innoissaan yllärihäistä,tosin muutamaa naista harmitti kun eivät olleet tarpeeksi juhlavasti pukeutuneet :grin
Kaikinpuolin onnistuneet juhlat,häät pysyivät salassa loppuun asti ja kaikki olivat onnellisia meidän puolesta:Heartred
 
Eilen sai meidän pikku prinssi nimekseen Miro Matias ♡ Juhlat olivat herkät ja tunteita nostattavat. Itse juhlan päätähti käyttäytyi mallikkaasti koko juhlan ajan ja naureskeli juhlaväelle! Juhlissa papin puhe oli kaunis ja koakettava. Kummi-setä halusi myös pitää puheen kummiuteen liittyen. Kahvittelujen jälkeen kirjoitimme myöhempää käyttöä varten terveisiä Mirolle erilliseen kirjaan! :) Valitettavasti en löytänyt kuvaa missä kastemekko näkyisi paremmin.
Kaikki muut pöydän antimista on itse tehtyjä paitsi kinkkupasteijat. Kakun koristeisiin ja "varvas kekseihin" upposi paljon aikaa mutta kyllä kannatti! Kehuja sateli! :D
Kaiken kaikkiaan onnistunut juhlatilaisuus :)
 

Liitteet

  • 1422862661944.jpg
    1422862661944.jpg
    72.4 KB · Katsottu: 62
  • 1422862681640.jpg
    1422862681640.jpg
    55.2 KB · Katsottu: 61
  • 1422862699919.jpg
    1422862699919.jpg
    85.9 KB · Katsottu: 54
  • 1422862732945.jpg
    1422862732945.jpg
    63 KB · Katsottu: 56
  • 1422862838525.jpg
    1422862838525.jpg
    71.4 KB · Katsottu: 61
  • 1422862905415.jpg
    1422862905415.jpg
    63.8 KB · Katsottu: 58
20150201_173837.jpg 20150201_081021.jpg 20150201_082108.jpg 20150201_140520.jpg 20150201_095724.jpg
Tässä näitä meidän tarjottavia, itse tein kaikki ja kaikkea en edes kuvannut.
Pikku Minea ihanassa prinsessamekossaan:Heartred
Kastemekkokuvaa en ottanut omalla kameralla,harmi,mutta meillä oli valokuvaaja paikalla ja hän videokuvasi ja otti vielä normikuvia lisäksi,saadaan ihana muisto tärkeästä päivästä:)
 
joo kiitti vaan.. kauhee näläkä tuli :laughing021 ei vain, hyvältä näyttää, etenkin Prinsessa!
 
Ystävänpäivänä perheemme pienin sai kasteen! Tilaisuus oli seurakuntatalolla ja oli kivaa! Mummo piti kauniin puheen, kasteessa soitettiin Johanna Kurkelan Ainutlaatuinen-biisi ja leipomukseni onnistui hyvin. Suunnattomasti saimme apua perheeltä, joten pystyin itse nauttimaan juhlista ja höpötteleen vieraiden kanssa. Valitettavasti itse juhlakalusta ja meidän perheestä ei muistettu ottaa kunnon poseeraus-kuvia ollenkaan... Hups!
 

Liitteet

  • Meenan ristiäiset 14.2 (183).jpg
    Meenan ristiäiset 14.2 (183).jpg
    875.2 KB · Katsottu: 36
Takaisin
Top