Suosittele kirjaa!

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Ahkerana lukijana on mukava kuulla suosituksia hyvistä kirjoista, joten ajattelin tehdä tällaisen kirjansuositus-ketjun. :) Suositellaan uusia ja vanhoja kirjoija, joku kuvaus kirjasta voisi olla kiva, kelle suosittelisi jne. :)
 
Itse voisin suositella ensimmäisenä kirjaa Uusi etunimikirja - Aadasta Äijöön ( Liisa-Maria Patjas, Katleena Kortesuo )

Kirja on erityisen hyvä nimistä kiinnostuneille ja tietysti uudelle vauvalle nimeä pohtivalle. :) Kirjassa on tietoa mm. nimien historiasta, merkityksestä, taivutuksesta ja nimilaista. Myös huumoria löytyy. :)
 
Aivan ehdottomasti Neil Gaimanin ja Terry Pratchettin kirja Hyviä enteitä. Paras kirja IKINÄ. Oikeasti. Kun itse sen on lukenut kymmenisen kertaa, sen haluaa lainata jollekulle, joka lainaa sen jollekulle jne, ja jos se palautuu, sen lukee taas. Jos ei palaudu, se löytyy kirppikseltä tms ja kierre jatkuu.
Lyhyesti ja suppeasti juonesta. Kyseessä on humoristinen fantasiakirja enkelistä ja demonista joiden pitäisi hoitaa harmageddon mutta kumpikaan ei oikein halua ja koittavat vaivihkaa estää moisen. Toki asian kuuluu maailmanlopun ratsastajat, ne alkuperäiset (paitsi Rutto joka mutisi jotain penisiliinistä ja jäi eläkkeelle...) mutta myös "uudet", kuten esim Alkoholiton kalja ja Nolot henkilökohtaiset ongelmat.
Kirjassa paljastuu myös Totuus Elviksestä.

Jos en ikinä enää saisi lukea kuin yhtä kirjaa, tämä olisi se. Suosittelen useampia lukemisia sillä kaikki vitsit eivät ehkä avaudu vielä kuudennellakaan lukemalla.

Jos joku on vielä seitsemännen lukemisen jälkeen eri mieltä, haastan kaksintaisteluun märällä pyyhkeellä :P
 
Luin alkusyksystä Jennifer Clementin Varastettujen rukousten vuori. todella vaikuttava kirja ja opettaa arvostamaan sitä mitä on ja miten etuoikeutettu on asuessaan Suomessa, varsinkin näin tyttölapsen äitinä. kertoo Mexicon syrjäseudun tytöistä, jotka naamioidaan pojiksi ja piilotetaan autojen lähestyessä mm. maahan kaivettuihin kuoppiin, jotta huumekauppiaat eivät löytäisi heitä ja veisi mukanaan seksiorjiksi.
 
Voi kun olisikin aikaa lukea kirjoja... :) Tytön kanssa kun ei ole hetkeäkään omaa aikaa ( nytkin päikkäreillä sylissä )
Toi nimikirja lainattiin ennen pikkuneidin syntymää kyllä.
 
Oon koukussa Camilla Läckbergin Fjällbacka-sarjaan... Helposti tulee ahmittua sivu jos toinenkin, eikä nukkumaan malttais käydä millään. :)
 
Mulla on niin paljon suosikkeja, että en voi suositella vaan yhtä! Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarja on huippu! Vampyyrijutskat kuten Charlaine Harrisin Sookie Stackhouse-novellit iskee kans mulle. Fantasiapuolelta suosittelen Robin Hobbin, George R. R. Martinin ja Tolkienin kirjoja. Carlos Ruiz Zafónin kirjat (Tuulen varjo, Enkelipeli ja Taivasten vanki) on hyviä. Jännäreissä tykkään Tess Gerritsenistä, Lars Kepleristä ja Stieg Larssonista. Ja yks kestosuosikki on Cecilie Ahernin P.S Rakastan sinua :)
 
Täällä menossa Pauliina Rauhala Taivaslaulu ja kestosuosikki minkä oon lukenu monta kertaa on Anna-Leena Härkönen Heikosti Positiivinen. Härkösen kirjoista tykkään kyl muutenki :) Eve Hietamiehen puolinainen oli kans ihan luettava.
 
Tuli mieleen tosta tiiian suosittelemasta tory haydenistä yks englanninkielinen tapaus: Carolyn Jess-Cooken Boy Who Could See Demons, tosi mielenkiintoinen kirja. Käsittelee tosi mielenkiintoisesti mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä.
 
Minäkin lukenut muutamia Torey Haydenin kirjoja mm.toisten lapset. Koskettavia.

Tykkään paljon myös lukea filosofisempaa ja itsensä kehittämiskirjoja mm. nyt popularistinen Rhonda Byrne The secret sarja, Paulo Coelhon kaikki kirjat mm. Veronica päättää kuolla.

Mulle tulee joskus kausia, että luen jatkuvasti ja välillä ei ole sitä "aikaa". Kirjan lukeminen on hyvä temppu jos kärsii unettomuudesta. :wink
 
Nora Robertsin kirjat ovat aivan ihania.. Nyt olen lukemassa kotiopettajatteren romaani nimistä kirjaa on kyllä ollut hyvä.
 
Täälläkin Torey Haydenille ja Terry Pratchettille suositukset!

Diana Gabaldonin Muukalainen oli mulle todella erityinen ja vaarallinen :D kirja, se vei mut täysin mukanaan ja hävitti kyllä mun todellisuuden tajun. Kirjassa on historiaa, magiaa (muttei mitään taikasauvoja ja vampyyreita, vaan siirtyminen vuodesta 1945 menneisyyteen 1700-luvulle), älykäs naispäähahmo, seikkailua, jännitystä, romantiikkaa ja maailmanhirstorian seksikkäin ja täydellisin mieshahmo :wink Ja mikä parasta, kirjasarjaa on julkaistu 7 osan verran. Kielellisesti tämä ei ehkä ole maailman parasta antia, mutta tarina ja juoni korvaa sen.
 
En sit saanu sitä Taivaslaulua ikinä luettua loppuun jotenki en vaa päässy sisälle siihe.. Nyt eilen aloitin Hippo Taatilan isipappa blues kirja alku ainaki vaikutti tosi lupaavalta :)
 
Pakko suositella klassikkoja Goethen Nuoren Wertherin kärsimykset ja Herman Hessen Narkissos ja Kultasuu. Vanhahtavaan tekstityyliin kun pääsee sisälle, niin on muuten menoa - ei ole ihme, että ovat klassikkoja. Suosikkeja ovat myös Audrey Niffeneggerin loistavasti rakennettu Aikamatkustajan vaimo ja Steven Hallin Haiteksti.

Hyvää mieltä on tuonut nopealukuinen Alexander McCall Smithin kirjasarja Mma Ramotswe. (Niiden kanssa on pakko nauttia teetä ja pikkuleipiä, vaikka normaalisti juonkin kahvia. Varsinkin raskausajaksi hyvää luettavaa! :wink Viimeisimmän kirjan kun luin alkoi oikein itkettää, kun tajusin, ettei päähenkilö ole oikea ihminen. Voi että haluaisin halata Mma Ramotswea! :happy::Heartred)
 
Pakko suositella klassikkoja Goethen Nuoren Wertherin kärsimykset ja Herman Hessen Narkissos ja Kultasuu. Vanhahtavaan tekstityyliin kun pääsee sisälle, niin on muuten menoa - ei ole ihme, että ovat klassikkoja. Suosikkeja ovat myös Audrey Niffeneggerin loistavasti rakennettu Aikamatkustajan vaimo ja Steven Hallin Haiteksti.

Hyvää mieltä on tuonut nopealukuinen Alexander McCall Smithin kirjasarja Mma Ramotswe. (Niiden kanssa on pakko nauttia teetä ja pikkuleipiä, vaikka normaalisti juonkin kahvia. Varsinkin raskausajaksi hyvää luettavaa! :wink Viimeisimmän kirjan kun luin alkoi oikein itkettää, kun tajusin, ettei päähenkilö ole oikea ihminen. Voi että haluaisin halata Mma Ramotswea! :happy::Heartred)


McCall Smithin muutkin kirjat ovat ihan mahtavia! Itse pidän eniten 44 Scotland Street - sarjasta eniten. :)
 
Hesse, Kundera ja kevyempi Robin Hobb saavat minultakin kiitosta. vuosia on lukemisesta mutta olen varma että uppoaisivat edelleen.

Hobbin narri oli niin rakastettava henkilöhahmo että kirjasarjan loputtua ompelin ikävissäni takkini huppuun pieniä tiukuja :D

Hesseltä luin ensimmäisenä juuri tuon Narkissoksen ja Kultasuun. muistan itkeneeni vuolaita kyyneliä, vaikka kirja juonineen on jo painunut unholaan.

itse voisin suositella Jukka Laajarinteen kirjaa Muumit ja olemisen arvoitus. se tarkastelee muumilaakson väkeä filosofian suuntausta, eksistentialismia vasten, tehden sen silti helposti lähestyttävällä tavalla, kansantajuisesti. suosittelen kaikille jotka rakastavat muumeja, eritoten jos on aiemmin lukenut "aikuisten" muumikirjoja ja pitänyt lukemastaan. tosin tämän kirjan jälkeen Muumilaakso tuskin näyttäytyy enää niin yksinkertaisena paikkana, jos sen joskus siten on kokenut :wink
 
Takaisin
Top