Mikä on sinun suhteesi lasten purkkiruokaan?

En syö itsekkään eineksiä joten miksi antaisin niitä lapselleni? Meilläkin alkaa sormiruokailu kun lapsi on siihen valmis, parsakaali kouraan ja menoksi.

Onko kukaan muu miettiny kuinka ihmiset joukolla kritisoi Nestleä kun tulee joku maitojauheuutinen Afrikasta ja ovat joukolla boikotoimassa mutta kun pitää omalle piltille ostaa evästä niin Nannia ja Bonaa kannetaan urakalla kotiin..

(Ja onko kukaan koskaan nähnyt hirveämpää lausetta kuin tuo äskeinen? Olen pahoillani mutten tähän aikaan pysty parempaan. :D)
 
En syö itsekkään eineksiä joten miksi antaisin niitä lapselleni? Meilläkin alkaa sormiruokailu kun lapsi on siihen valmis, parsakaali kouraan ja menoksi.

Onko kukaan muu miettiny kuinka ihmiset joukolla kritisoi Nestleä kun tulee joku maitojauheuutinen Afrikasta ja ovat joukolla boikotoimassa mutta kun pitää omalle piltille ostaa evästä niin Nannia ja Bonaa kannetaan urakalla kotiin..

(Ja onko kukaan koskaan nähnyt hirveämpää lausetta kuin tuo äskeinen? Olen pahoillani mutten tähän aikaan pysty parempaan. :D)


Olen miettinyt, että monet suomalaiset boikotoijat taitavat ihan tunnontuskitta syödä 'Valion' (siis Nestlén) jäätelöä. Tai itse ainakin tiedän näitä tapauksia.
 
Olen miettinyt, että monet suomalaiset boikotoijat taitavat ihan tunnontuskitta syödä 'Valion' (siis Nestlén) jäätelöä. Tai itse ainakin tiedän näitä tapauksia.

Osalla ihmisistä meni todellakin ohi se uutinen että Nestlé osti Valion jäätelöt ja kun nimi ei muuttunut, niin moni muukin unohti, että oikeasti on kansainvälinen jätti, joka nykyään ne jäätelöt valmistaa. Itse yritän muistaa ja muutenkin pyrin ostamaan kotimaisempia tuotteita silloin kun on mahdolllista, meillä ei siis poika syö Nania, vaikka jostain syystä neuvolassa olettavat, että kun korviketta annetaan, niin se olisi tietenkin Nan...

Valmisruokia en ole ennättänyt ajatella, ei olla vielä siellä asti. Varmasti jonkin verran tulee käytettyä noita valmiita purkkeja, mutta eipä se ole suuri vaiva keittää yhtä perunaa enemmän ja muusata se vauvalle, reissussa yms sitten eri juttu. Piltti ja Bona täyttää ehkä 95% meidänkin kaupan lastenruokavalikoimasta, joten tässä kohdalla voi olla haastetta löytää vaihtoehtoja isoille valmistajille.
 
Suurin osa siedettävän hintaisista tuotteista on monikansallisten yritysten, melkeenpä joka tuoteryhmässä. Nestleä boikotoin parhaan taitoni mukaan mutten ehdottomasti. Vieroitusvalmiste on tuttelia, joskus äärimmäisen harvoin tuutia. Soseet Muksun, joskus kuitenkin nestlesoseita koska en ainakaan oo luumua löytänyt Muksu-merkin alta. Tuskin tuokaan mikään eettisyyden perikuva on ja ulkomaalaistahan se on, mutta sellainen tuntuma tullut että noissa ois vähemmän glukoosisiirappeja sun muita mitkä korvaa sen sokerin mutta on yhtä pahoja. Pääruokasoseet pyritään yleensä tekemään itse, mutta en viitsi siinäkään olla ehdoton, ehkä pari viikossa menee purkkiruokia pääruualla, hedelmäsoseita luvattoman paljon. Maitotuotteita en voi enää käyttää joten nestlen valiojäätelöt jää kauppaan jo siitäkin syystä.

En rummuta isosti boikotoivani nestleä, koska tiedän sen hemmetin vaikeaksi, ja kuten sanoin, en ole siinä ehdoton vaan yritän suurimmaksi osaksi boikotoida. Joissain tuotteissa se on niin mikroskooppisen pienellä siinä pakkauksessa, että esim. jotain myslipatukoita kerran ostin vahingossa jotka olikin nestlen. Toivottavasti siinä on edes pieni ero että viikoittain kaupasta raahatut vauvanmaidot on tuttelia ja lähestulkoon kaikki soseetkin ei-nestleä.
 
en ole hirveesti miettinyt miksi muut on boikotoimatta tai boikotoivat :grin

itse oon aika tunneperäinen toimija tässäkin, olen jo aiemmin Nestleä koittanut olla ostamatta, mutta tuossa esikoista odottaessa vahvasti raskaushormoneiden herkistämänä kun kuuntelin miehen juttua Nestlestä, niin mielikuva äitiensä syleihin nälkään kuolevista imeväisistä sai niin kovan järkytyksen aikaan, että nykyään sitä miettii kaksi kertaa ostostensa kanssa. täydellistä boikottia en kykene pitämään, mutta en ole sellaista itseltäni vaatinutkaan

itse aiheesta, haluaisin vinkata kaikille jotka etukäteen suunnittelee jotta matkoilla syöttävät purkkiruokaa pienokaisilleen, sillä niin minäkin ajattelin aiemmin. mutta kun matkan aika tuli, mun omani ei yksinkertaisesti suostunut syömään niitä purkkiruokia, kun on tottunut itsetehtyihin.

neuvolasta sanoivat että todella yleistä tämä
 
Mitenköhän muuten nyt jatkossa tuon Pingviinijäätelön kanssa, sopimus Nestlen kanssa loppuu(/loppui?) tässä loppuvuodesta vai alkuvuodesta. Siirtyyköhän takasin Valiolle....
Mä hyvin tarkkaan kyllä katson, ettei ole Nestleä. En mm. osta L'orealin tuotteita, enkä siis myöskään Maybellinen, koska Nestle omistaa muistaakseni 30% L'orealista. Raskaushormoonihuuruissa vedin hirveet kilarit miehelle,kun se toi Maggin tuotteita kaupasta :rolleyes:
 
Semperillä onmuuten myös luumusose :wink Ainakin meidän pienestä Salesta löytyy :)
 
Itse en boikotoi bonaa ja pilttiä sen takia, että ne on (tietääkseni) ainoat Suomessa valmistetut lastenruuat (soseet siis). Työllistämisvaikutus ajaa sen ohi, vaikka olisi Nestleä (tosin en boikotoi Nestleä muutenkaan, mutta suosin mielummin kokonaan suomalaista kuin sitä. Korviketta kun muutama purkki tuli ostettua, ne oli tuutia). Puolassa valmistetut piltit kyllä jää hyllyyn. Kun en nyt tiedä noiden muidenkaan firmojen eettisyydestä sitten..
 
Muokattu viimeksi:
Löysinpäs! Valion Onnilta löytyy myös persikkasose ja päärynäsose. Hinta on tosin kaksinkertainen piltteihin verrattuna, mutta näitä kyllä meille aletaan ainakin osittain ostaa. :thumleft

Onnilta löytyy myös jogurttisoseita, jos niitä joku etsii.
 
Minä teen itse kaikki muut soseet tällä hetkellä, paitsi hedelmäsoseet ostan kaupasta. Tyhjät purkit käytän omiin soseisiin jotka lyön pakkaseen :) Jossain vaiheessa purkkeja varmaan alkaa olemaan jo yli omien tarpeiden, että sitten kai niistä pitää alkaa askartelemaan jo tuikkkukuppeja sun muita :D

Enkä boikotoi mitään tiettyä merkkiä. Suoraan sanottuna ostan sitä, mikä on halvinta.
 
No voi että mua tyhmää, eiväthän ne Onnit ole yhtään kalliimpia, vaan niissä on vain kaksi kertaa enemmän tavaraa yhdessä purkissa! :p
 
Täällä kun varmaan on enemmän soseisiin perehtyneitä ihmisiä niin mitenköhän toimis nuo hedelmäsoseet/välipalat ns. itsetehden jos pakastan http://fromfinland.fi/fi/mango-sose.html ja sekoitan esim. maustamattomaan luonnonjogurttiin?
Tää nyt on tulevaisuuden asia vasta mulle enkä ole vielä selvitellyt koko sosemaailmaa sen perusteellisemmin.
 
Hedelmäsoseet on helppoja tehä itsekin ja voi pakastaa (mä tein just avocado-banaani ja omenasosetta pakastimeen). Mutta hapanmaitotuotteita suositellaan annettavaksi vasta muistaakseni 10 kuisesta eteenpäin.
Miksi sitä hedelmää pitäisi johonkin vielä sekoittaa? Omille nappuloille on maistunut sellaisenaan ja puuron joukkoon olen sekoittanut :)
 
^ Joo noi jogurttisoseet, missä lukee suositusikänä 5kk on käsitelty jollain tapaa vastaamaan korviketta, siksi niitä voi periaatteessa antaa jo niin aikaisin. Me ollaan tosin varmuuden vuoksi vältelty maitotuotteita ennen 10kk ikää, ellei niiden syöminen sitten jostain syystä olisi ollut välttämätöntä (esim. oma maito ei olisi riittänyt tai muuta), kun pojalla on tuo diabetesgeeni. Onhan se aika pieni todennäköisyys, että se puhkeaa, mutta varmuuden vuoksi, kun ei sitä maitoa ole ollut pakko kuitenkaan syödä.

Mutta jos haluaa vältellä maitotuotteita ennen 10kk-12kk ikää, niin kannattaa lukea nuo purkkien kyljet tarkkaan. Monissa 8kk suunnatuissa aterioissa on nimittäin maitoa tai maitotuotteita (juustoa, kermaa yms.) En sitä kyllä tajua, että miksi.
 
En boikotoi mitään tuotteita (Nestlen, enkä muidenkaan). Enemmin jos täytys jotain boikotoida nii Reimaa ja H&M vaatteita.. pikku kätöset niitä tekee pienellä palkalla melkein ympäri vuorokauden. Eipä kyllä sekään niin pistä miettimään, tosin en osta kumpiakaan (reima kallis ja h&m vaatteet ei mun juttu).
Ruuassa pääasia on se, että lihatuotteet ovat suomalaisia.. muulla ei niin väliä, ei myöskään se millä tapaa se on valmistettu.. ei ne sitä lopeta vaikka muutama mamma sitä boikotoi (Nestle?)..
Tästä ei sit saa suuttua.. tää on mun mielipide. Pitkään pohdin et viisaampi jättää kirjottamatta, mutta sit aloin miettii et tästä kauhee kohu(?) nii miksen vois ilmaista omaa kantaani. En siis tahdo olla vastarannan kiiski enkä loukata kenenkään periaatetta jne.
Niin joo ja syötän hyvillä mielin 5kuiselle tyttärelleni purkkiruokia, ja ne on juurikin Pilttiä ja Bonaa.
 
Åke, ihan hyvin voit mainita, kyllähän se monesti tuntuu siltä, että oma valinta on vain hyttysen pissa valtameressä, joka ei vaikuta mihinkään. Mutta toisaalta, jos kaikki ajattelevat näin, niin mikään ei muutu. Ihan hyvä juttu se, että näistä eettisistä asioista kohistaan nykyään enemmän ja laajemmin kuin ennen, niin siten jokin voi oikeasti muuttuakin.

Jokainen saa sitten itse valita itselleen sopivan toimintatavan. :) On se vähän yliliioittelua kuitenkin, jos ruvetaan syyttämään ties mistä lasten tappamisesta siitä, jos ostaa nestlen tuotteita.
 
Kiitos vastauksista, lähinnä siis meinasin kun on noita soseita minkä nimet viittaavat rahkaan/jogurttiin että jos niitä "matkimaan" :)
 
Takaisin
Top