Keskenmeno ja uusi raskaus

rolle2012

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei.Minulla oli sponttaani km tasan kuukausi sitten(ei kaavintaa eikä pillereitä).Ovulaatio oli 19-24.8(tärppipvä 22.8).R.testi näytti tänäänkin negaa,mutta oireet on ihan kuin olisin raskaana.Eli kertokaas kuin nopiasti tulitte uudestaan raskaaksi?Entä kuin pian kierto normalisoitui?Eli mahdolliset raskausoireet:yökötys,pissattaa kokoajan,nuhaa,palelee,turvottaa,juilii välillä alavatsasta jne..samoja ei ollut km:ssä raskaudessa.Ainoa joka oli niin yökötys ja rinnat kipeet.Ja ns.menkkaoireita ei ole muita kuin finnit(voi olla myös r.oirekin).Voiko kroppa tehdä tepposiaan,kun toivoo niin paljon raskautta?Auttaakaa kiltit ja kertokaa omia kokemuksia.Entä km:n uusintariski,jos raskaus alkaa ns.heti km:n jälkeen?
 
Raskausoireita voi tulla vielä keskenmenon jälkeenkin, minulla sponttaani keskenmeno rv5 ja oireita vielä parinkin viikon päästä. Täälläkin odotellaan ensimmäisiä kuukautisia keskemenon jälkeen, tai onko jo tärpännyt uudestaan!
Meillä oli tarkoitus odottaa yhdet kk ennen kuin alamme yrittämään uudestaan että kroppa kerkeää palautua keskenmenosta, mutta eihän sitä kumia aina tahtonut muistaa ja lopulta luovutettiin kun koko ehkäiseminen tuntui niin hölmöltä, tulee jos on tullakseen :)
 
Mulla meni joku 4 kuukautta ennen kun raskauduin uudestaan. Tosin kohtu sai kokea kovia koska ensin oli lääkkellinen keskeytys ja sitten kaksi kaavintaa :/ nyt on rv 5+5 ja jännittää, että käykö nyt paremmin...
 
Itse sain vk sitten km..ja samaa miettinyt milloin voisi uudelleen yrittää.. ens vk tarkastus ultrA.

Sent from my HTC One_M8 using Vau Foorumi mobile app
 
Sain keskeytetyn keskenmenon rv 6+4 elokuun alussa joka hoidettiin lääkkeillä viikkoa myöhemmin. Kp 33 menossa, kuukautisia odotellessa. Yhdet suositeltiin odottamaan, ei olla varsinaisesti yritetty mutta ei ehkäistykään. Vähän samanlainen "fiilis" alavatsassa kun tärppikierrolla, mutta rinnoissa ei tunnu mitään ja testi on negatiivinen. Kai tässä täytyy vaan odottaa...
 
Tonne aloittelinkin itse uutta ketjua, kun en huomannut, että täällä käytiin vielä keskustelua vastaavista aiheista. Itse kävin siis tänään naistenpolilla (tuulimuna) ja sain Cytotecit tyhjennykseen. Yhden aikaan ne otin, eikä menkkajomotteluja ihmeempää ole vieläkään ilmennyt. Ei edes minkäänlaista vuotoa. Minkähän takia toisille on määrätty jokin suun kautta otettava lääke ennen näitä Cytoteceja..onko mitään käsitystä? Lisäksi itselleni annettiin vain noi 4kpl ja kaikki piti laittaa kerralla ja sitten taas olen lukenut, että joillekin on varalta annettu mukaan enemmänkin Cytoteceja, jos mitään ei ala tapahtumaan...aika vaihtelevia käytäntöjä.

Me oltiin eilen siis yksityisellä varhaisultrassa, jossa tämä tuulimuna huomattiin. Tuo gynekologi sanoi, että heti voi alkaa yrittämisen, mutta joskus suositellaan yhdet kuukautiset väliin, jotta la:n määritteleminen olisi helpompaa. Muuta syytä hänen mielestään sille ei ollut, että yhdet kuukautiset pitäisi välissä antaa tulla. Tänään taas polilla gyne sanoi, että kohdun pitäisi antaa toipua ja siksi pitäisi yhdet kuukautiset antaa tulla ennen uuden yrittämistä. Ota näistäkin nyt sitten selvää. Itsehän sitä haluaisi tietysti heti alkaa yrittämään uudelleen, mutta toisaalta taas mietin, että voiko jotain haittaa olla, jos alkaisikin heti yrittämään.. :confused:
 
Mäkin sain suoraan Cytotecit ja meni neljä tuntia ennen kuin vatsa alkoi kipuilemaan ja siitä muutaman tunnin päästä alkoi vuoto ja kunnon tyhjennys. Toivottavasti vuoto alkaa pian, odottaminen oli kauheaa surun keskellä. JPaljon tsemppiä!
 
Kiitos...odottelu on tosiaan ikävää. Vieläkään ei mitään vuotoa ole tullut ja nyt kulunut jo reilut kuusi tuntia :confused:
 
En halua pelotella, mutta kaikilla ne Cytotecit ei toimi. Itselläni kun oli kkm, sain pillerit kolme kertaa, mutta eivät toimineet, joten loppujen lopuksi jouduin kaavintaan, kun Cytoteceillä ei ollut mitään vaikutusta. Kaavintakaan ei mennyt ihan nappiin ja tuli kohtutulehdus ja jouduin uuteen kaavintaan, kun jotain raskausmateriaalia oli edellisestä jäänyt. Mutta harvemmin noin kuitenkaan käy. Toivottavasti teillä toimii, ja saatte ikävän asian pian päätökseen.
 
Minniliini, toivottavasti sulla on vuoto alkanut. Mulla kesti noin 8 tuntia Cytotec-tablettien (4 kpl) asettamisesta emättimeen kunnes vuoto alkoi. Suun kautta sain otettavaksi Panacodia ja Ibumetia kipuihin ennen emättimeen laitettavia tabletteja. Vuoto olikin sitten tosi runsasta ensimmäiset puoli vuorokautta, kun se lopulta alkoi.
 
Mulla alkoi vuoto illalla puol ysin aikaan. Eli vajaa 8h meni ennen kuin alkoi. Kivut pysyi panacodilla, panadolilla ja buranalla ihan ok kurissa. Välillä tuli nopeita, tosi voimakkaita, hetken kestäviä kourasuja (vihlontoja), mutta muuten oli siedettävää. Vuoto sitten taas olikin aika vähäistä. Aikalailla verrattavissa kuukautisvuotoon, ei todellakaan mitenkään lorisemalla tullut. Muutamia hyytymiä tuli ja tänään suihkussa tipahti joku isompi hyytymä (ruskuaispussi?), mutta vuoto on ollut todella niukkaa. Soitinkin tänään polille asiasta, mutta eivät mielellään ota viikonloppuisin sinne päivystykseen, joten maanantaina pyysivät uudelleen soittelemaan. Kovasti mietityttää, voiko tällä niukalla vuodolla tulla kaikki ulos?
 
Sitä ei ehkä vielä oikein voi tietää, saattaahan sieltä tulla vielä lisää. Minulla tuli samana iltana suihkun lattialle kaksi isoa klönttiä (yritin olla katsomatta) ja vuotoa tuli aika paljon. Vuoto jatkui kuukautisten tapasena n. 5 päivää ja väheni sitten selkeesti. Niukka jälkivuoto, joka välillä tuntui jo loppuneenkin, jatkuin useita viikkoja. Neljä viikkoa tyhjennyksen jälkeen tuli vielä yksi isompi klöntti ja siihen ne vuodot loppuikin. Soitin myös polille useamman kerran, mutta kuulemma oli normaalia. Mitään kipuja tai kuumeilua ei ole ollut. Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin.
 
Mulla kesti viimeisin km-vuoto 3 päivää. Oli siis ihan spontaani keskenmeno eikä tyhjennyslääkettä tarvittu. Pahin vuoto kesti yhden päivän ja sit lopun aikaa tuhrutti. Ihmettelin tuota itsekin koska ekan km:n vuoto kesti reilun viikon. Tosin mietin et onko viikoilla merkitystä, kun ekassa keskenmenossa olin jo aika pitkällä. Tämä toinen tapahtui aika alussa.
 
Mulla spontaani keskenmeno rv5, tyhjentyi itsekseen,vuotoa kesti n. 3 päivää,alkoi tuhrulla mutta muuttui muutaman tunnin sisällä runsaaksi,kirkaaksi ja paljon hyytymiä. Ei lääkärillä käyntiä edes kuitenkaan tarvittu. Km siis lauantaina ja seuraavan viikon lauantaina neg.testi. Ei jääty odottamaan yksiä kuukautisia,lääkärin luvalla,syytä ei kuulemma ollut :) Raskauduinkin heti ja nyt jännitetään rv 5+5 :) Nyt oireet paaaaljon selkeämmät ja olo jotenkin ihan erillainen kuin edellisessä.
 
Sain itse km rv 10+ ja pillereillä tyhjennys. Km oli vielä henkisesti todella raskas kun sain kuulla ultrassa että odotin kaksosia. Vuoto ja kivut aivan kamalat. Yhdet menkat oli välissä ja nyt tehnyt plussat ja mennään viikolla 6+2. Kaikki siis alussa. Ensi viikolla olen menossa varhaisultraan tarkistamaan onko kaikki kunnossa.
 
Uskaltauduin vihdoista viimein palata tänne pienen tauon jälkeen. Syyskuussa todettiin siis tuulimuna ja koitettiin lääkkeillä tyhjätä. Myöhemmin paljastui, ettei kaikki ollutkaan tullut ulos, jonka jälkeen jouduin vielä kaavintaan. Yhdet kuukautiset tuli välissä ja nyt plussattu uudelleen. Tosin mitään hajua ei ole viikoista, kun kierto käyttäytyi kovin kummallisesti. Viikolla 51 ultraan tarkastamaan tilannetta. Kauhea pelko jälleen tuulimunasta :sad001. Toivottavasti saataisiin hyviä uutisia, ultrauspäivä sattuu olemaan vielä syntymäpäiväni, joten mukava olisi saada iloisia uutisia :wink

Tietääkö kukaan kuinka todennäköistä tai yleistä on, että peräkkäin tapahtuisi toinen tuulimuna?
 
Ymmärtääkseni asiantuntijat lohduttelevat, että kaksi tuulimunaa peräkkäin on hyvin epäntodennäköistä. Mutta varmaan löytyy niitäkäkin, joita niin huono tuuri on kohdannu. Itse tiedän kaksi henkilöä, jotka tm:n kokeneet. Toisella tm kahden onnistuneen raskauden välillä, toisella tm ennen kahta onnistunutta raskautta (eikä tm:n lisäksi keskenmenoja). Paljon tsemppiä ultraan!
 
Kiitos Pauveli lohdutuksesta. Kun sitä nyt vaan malttaisi mielensä ja odottelisi rauhassa ultraa. Olen ollut sunnuntaista saakka flunssassa ja tuntuu, että asioita pyörittelee liikaa päässään, kun on kotona neljän seinän sisällä. Toivottavasti kohta pääsee takaisin töihin :rolleyes:
 
Minniliini: Painitaan samanlaisten ajatusten kanssa. Minullakin oli kkm elokuussa, hoidettiin tyhjennyksellä. Kahdet kuukautiset oli välissä ja viime viikolla plussasin. Raskausoireita ei juurikaan ole tälläkään kertaa. Kyllä aiempi kokemus pistää pelkäämään. Milloin sinulla on LA? Minäkään en ole kuullut, että olisi kaksi tuulimunaa putkeen. Ei kaksi keskenmenoa putkeen kovin yleistä ole, mutta sitä on tapahtunut jopa omassa ystävänpiirissä.
Eiköhän kuitenkin yritetä relata ja toivotaan, että nyt menisi kaikki hyvin. :-)
 
Takaisin
Top