IVF / PAS 2014

Taas tulin utelemaan teidän tilanteita??

Oon tosi harvoin täällä, kun ei nää ilmotukset uusista viesteistä tunnu oikein toimivan aina :/

Huomenna on nyssi se suunnitteluaika ja tiputtelua ollu melkeen viikon (vuoto ei kuitenkaan oo alkanu)
Mitä hittoa tää mun kroppani touhuu??
Toivottavasti ne silti laittais mut siirtoon ja kaikki ois sisuskaluissa fine... Jos ny siirtyy tää touhu ni mä alan itkemään!

Mää niin tsemppaan teitä täällä taustalla!
Sitä mä vaan kans mietin, et miten himputissa sitä raskautumista voi olla ajattelematta siirron jälkeen?
Helpommin sanottu kuin tehty... Oon raskautunu/plussannu aina vaan sillon kun sitä vähiten olen odottanu, ja kun on ollu selkeet oireet ja vahva raskautumisen tunne, mitään ei ole tapahtunu :/
 
Hiljaiseloo... odottelen seuraavan kierron alkua (pitäs alkaa viikon vaihteessa) ja sitten uä kp10, oisko limakalvo jo siinä kunnossa että siirtoo vois yrittää. Raaputusnäytteen tulos oli siis tosiaan se että oli kun olikin jotain "abortin (eli kkm tyhjennyksen) jälkeistä degeneroitunutta kudosta" eli ts. raskausmateriaalia. Onneks oli niin vähän ettei tarvi näillä näkymin tehdä mitään, ja kun tuli sit se hyytymäkin.. Kun ei nyt vieläkin vaan sitkeesti kehittäs jotain omituista ylimäärästä möykkyä, sellaselle limakalvolle ei tietenkä kannata siirtää mitään.
Täällä on tosiaan hieman "kuollu" meininki, itse oon pääasiassa kirjotellu tuolla kaksplussan palstalla, sen minkä kirjottaa, siellä taitaa olla se vilkkain keskustelu aiheeseen liittyen.. :wink
 
Kopsaan suoraan tuolta toiselta palstalta mitä kirjotin, siinä on mun kuulumisetkin :)

Olen taas pitänyt itseni niin pirskatin kiireisenä että kohta kolkuttelee burn outti ovella. No ei kai mutta jooh, olen aloittanut kaikkien kolmen koiran kanssa uuden harrastuksen mikä vie enemmän ja vähemmän aikaa viikosta, jolloin myöskin mun ajatukset ja innostus pysyvät jossain muualla kun alkaneessa IVFssä. Tänään tuli pitkästä aikaa eka ns. vitutus/romahdus vai mikä lienee.. tosiaan sunnuntaina alkoi Synarelan sumutus ja yöt ovat menneet, miten sanoisi, todella oudosti :D Herään yhtäkkiä siihen että mun silmät ovat auki, unet ovat mitä ihmeellisimpiä ja sitten vielä se paskin.. mua kutittaa joka hemmetin paikasta. Ja tästä se mun itutus alkoi kun tänään tajusin että olen allerginen sillekkin perkulen lääkkeelle! Heti kun asiat alkoi edes vähän luistamaan jne niin eiköhän joku paska tule senkin rikkomaan. Joo siis tosiaan kädet, vatsa ja kainalot on täynnä nokkosihottuman tyyppistä ihottumaa ja kutisee niin perhanasti. Ja nyt illalla kun testasin niin alkoi 10 min lääkkeen oton jälkeen :sad001 Mulla on atooppinen iho ja välillä on ihottumaa ihan muutenkin, joten siksi en kiinnittänyt tähänkään ennen huomiota kunnes tänään töissä noi ihottumat paukahti yllättäin ni osasin yhdistää..
No nyt on vaihtoehtoina lopettaa lääke ja seuraavasta vuodosta alotettas lyhyellä kaavalla tai sitten vaan kärsin. Soitto polilta tuli pahimpaan mahdolliseen aikaan, sanoin jo etten jätä tätä hoitoa kesken mutta kun en ehtinyt enempiä kysellä jäi mietityttämään että jos se nyt alotetaan tästä vuodosta niin aikataulu ei muuttuisi juurikaan mutta jos vasta seuraavan vuodon jälkeen niin siirtyisi melkein parilla kuukaudella ja silloin kannattaisi jo odottaa uuden vuoden alkuun että pääsee kasvattamaan kelan lääkekattoa. Mä oon nyt saanut ajatukset kasaan ja henkisesti valmistautunut tuleviin koitoksiin, joten en suostunut muuttamaan lääkitystä ja siirtämään tätä taas kauemmas. Se on jo niiiin lähellä! :confused:

Maikku:
Miten meni suunnittelu aika? Mä oon kyl hengessä mukana aina, mulla ei oo omaa konetta tällä hetkellä käytössä, joten kirjottelu jää vähemmälle kun kännykällä se on ihan sika vaikeeta.. Mulle voi laittaa yvtäkin, se tulee varmemmin perille :wink
 
Hei apua! :D mulla on nyt epäselvä asia. Mulla on 0-ultra huomenna synarelasta ja vähän oli puhetta että puregon vois alkaa mahdollisesti huomenna myös. Mutta nyt tyhjennysvuoto ei toistaiseksi ole alkanut. Alotetaanko puregon siitä huolimatta vai pitääkö se tyhjennysv olla alkanut??

Punktio suunniteltu vklle 45 ja varasin koiralle leikkausajan samaan viikkoon että voin samalla olla sen kaa kotona :D nyt pelkään et jos ei puregonia voi aloittaa ni punktiokin siirtyy :sad001

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mirmeli Mun käsittääkseni vuodon pitäs tulla jotta piikit voidaan alottaa.. toivottavasti tilanne selviää ultrassa! Suna ehkä soittasin sinne ja kysyisin kannattaako ultraakaan vielä tehdä. Oletko testannu?

Täällä kp3 ja ens viikolla uä kp11 ja o-tikutukset alkais samana päivänä... hirvittää jo nyt jos siellä on vieläkin vaan sitkeesti jotain ylimäärästä tms. pielessä niin koko homma siirtyy taas kuukaudella ja joudun sitten varmaan jo kaavintaankin :sad001 muutenkin todella pessimistinen olo jo valmiiks kaiken onnistumisen suhteen. Kai kun nykysin ultrista tupannu tuleen aina jotain huonoja uutisia...
 
Muokattu viimeksi:
Testasin viikonloppuna negan. Vatsa kyllä juilii ja nipistelee tosi paljon. Mulla on sellanen olo että hoitaja sanoi että "tule ultraan siinäkin tapauksessa että vuoto olisi alkanut" eli ymmärtäisin että menen silti. No menen kuitenkin ja katsotaan sitten :) kiitos kookos ♡
Nyt toivotaan että sulla olis jo kaikki ookoo ja pääsisit asiassa eteenpäin. Kyllä sua nyt on tarpeeksi koeteltu ♡

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
0-ultrassa käyty ja paska fiilis on.. jarru ei ole toiminut, 11mm folli näkyi joten sumutuksia jatketaan viikolla.. hitsit :sad001

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mirmeli :love022on tää kyllä välillä niin pitkäveteistä touhua....

Kuukautiset on ollu vieläkin normaalia runsaammat ja omituisia kipuja, ihan kun ei ois vieläkään toipunu kunnolla. Vaikka kaikki oiskin ok siinä ultrassa, niin ovulaatio saattaa mennä kivasti juurikin sunnuntaille (kp14), mikä tarkottaa sitä että siirtoo ei tuu tähän kiertoon "väärän" ajotuksen takia. Alkiot on tosiaan molemmat 6 päiväsiä eli pitäs siirtää tasan viikon päästä o-plussasta. Alkaa tuntua suorastaan ihmeeltä jo sekin jos reilun parin viikon päästä pääsee siirtoon.. Jos ois jääny vielä enemmänkin alkioita niin vois kokeilla lääkkeellisiäkin pas:seja kun näyttäs ajotus epävarmalta, mut niille vähille blastoille haluis kyl antaa parhaat mahdolliset olot kiinnittyä, ja tuntuu että mulla sellaset voi olla vaan luomukierroissa.
 
Moro,

On taas aika palata palstalle. Tiistaina 21.10. kp2 aloitettu toinen IVF-hoito nyt lyhyellä kaavalla. Lääkkeet Pergoveris 300 IU ja kp6 Organlutra lisäksi jarruttamaan. Minulle vaihdettiin lyhyt hoito pitkän tilalle, sillä toinen munasarjani sammui edellisessä hoidossa pelistä pois. Ma 27.10. olisi ultra, jossa määrätään punktiopäivä. Saapa nähdä miten minuun tehoaa tämä lyhyt hoito... Pergoveris on jokseenkin vähän käytetty lääke hintansa vuoksi, mutta sopinee hyvin "meille huonosti muniville" :wink.
Kesän lopulla aloitin syömään DHEA- valmistetta, jota lääkäri minulle kirjoitti ihan omasta pyynnöstäni. Ei kuulemma ole haittaa, joskaan ei myös mitään hyötyä välttämättä ole. Kokeillaan kuitenkin. Lisäksi minulta mitattiin amh-arvo, joka oli kaikista matalin, joten mahikset raskautua on 1-2% luokkaa... Joten aikalailla ihmettä odotetaan alkavaksi hoidolla...
Alkukesän epäonnistumisen jäljiltä on olo ollut jotenkin apeampaakin apea, jolla on on ollut myrkyttävä vaikutus meidän parisuhteeseen.

Iloista lauantai-iltaa rännän ropistessa ikkunapeltiin :greet025
 
Ja muuten Mirmelille tsempitykset ja jaksamiset hoitoon. Ei ole kivaa, kun aikataulu "kusee". Varmaan sinulla kuin muillakin on jo riittävän hankalaa saada työkuviot kohdalleen, jotta voisi käydä hoidossa rauhassa ja stressaamatta. Ja vielä kun ne eivät pysy aikataulussa, niin tosi kiva. Itse olen valehdellut silmäni päästä työkavereille yms. jotta saisin salattua hoitoni, ja se jos mikä syö minua. Olen järjestänyt monta muutakin asiaa samaan, jotta saan nekin pois roikkumasta, eikä niiden vuoksi tarvitse ottaa vapaata töistä. Mirmelille taisi olla koiran leikkausoperaatio järjestetty samalle ajalle, oliko näin?
 
Jemmyliini: Kiva kuulla sinustakin! En tiedä mitä sanoisin sinulle.. tuntuu varmasti lohduttomalta mutta pidetään Usko ja Toivo mukana kehissä, eikö? Pidähän ajantasalla meidätkin :) mitä tuo DHEA-valmiste on? Ja tuo amh arvokin kuulostaa vieraalta..
Meillä oli myös tuo parisuhde aika heikoilla hangilla ja vieläkin vaatii töitä.. Tällä hetkellä tuntuu että seksittömyys on suurin ongelma mutta mies on alkanut ymmärtämään munki puolta asiasta. Ja juurikin tuo henkinen väsymys on se rankin ja eniten vaikuttava tekijä. Toivottavasti saisitte homman luistamaan, tämä vaatii kyllä paljon kaikilta ;(

Kesän alussa kun kerroit mulle Synarelan vaikutuksista niin ehkä tuo tehottomuus teki mulle sen että ei juurikaan ole ollut oireita. En tiedä voiko asia olla niin?? Ainoa oli allerginen reaktio joka tuli ekan viikon aikana. Nyt kun alkoi vuoto eilen niin nyt on alkanut kuumat aallot ja hormonimigreeni.. toisaalta helpottaa tietää että edes jotenkin vaikuttaa.

Mä olen kertonut töissä asioista niin kuin ne on mutta sen verran mikä on tuntunut hyvältä. Ei tarvitse selitellä enempiä.
Ja mitä nuohon päällekkäisyyksiin tulee niin juu.. koiralle tehdään silmäleikkaus mikä taitaa olla ensimmäistä lajiaan koska itse syykin on harvinaisista harvinaisin.. yritän tunkea nyt toimenpiteitä samaan viikkoon että voin tosiaan samalla olla koiran kanssa kotona. Lisähaastetta tuo että koiran leikkauspäivä on mahdollista saada aina vain tiistaisin ja pitää kuskata koira sinä päivänä Turusta Helsinkiin, jossa pitää viettää koko päivä.. Eli jos punktio on maanantaina niin olen luultavasti kipeä, jos taas tiistaina, pitää sumplia koiran kuljetukset uusiksi :D no onneksi on apuja tarjolla ja sain leikkausaikaakin siirrettyä mun hoitojen mukana :p

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
DHEA on hormonivalmiste (testosteronin esiaste, jolla on myös vaikutusta naishormoneihin) mitä YA-apteekki tekee Suomessa. Monessa maassa se on lisäravinteita, jota saa ihan kaupan hyllyltä. Sen pitäisi vaikuttaa suotuisasti munasoluihin. Joillakin vaikuttaa ja joillain ei. Amh-arvo kuvaa parhaiten munasolujen reservejä munasarjoissa, paremmin kuin fsh. Joillakin naisilla amh on luontaisesti alhainen ja se tarkoittaa myös aikaisia vaihdevuosia. Minulla on jo valitettavasti jo sen verran ikää, että alkanee olla jo reservit kovin vähissä minulla joka tapauksessa...
Todellakin Synarela sai minulla aikaiseksi melkoisia kuumia aaltoja ja limakalvojen kuivuutta. Ei ollut ollenkaan kivaa.
 
Ookooo kiitos tietopaketista :) mä sain letrojen kanssa neuvon polilta että aqualan L kehiin ja sitä limakalvoille. Silloin mulla oli kaikki paikat ihan haperoa ja yritä siinä sitte tehdä lasta... mutta se oikeasti auttoi ja alotin sen laittamisen heti synarela kuurin alkaessa ja toistaseksi ei oo paikat kuivunu kasaan :) nyt meni kyllä yökin hikoillessa.. huh.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Hei,

Olen uusi palstalla ja nyt on päätetty yrittää IVF:n kautta raskautta. Yritetty on alkuvuodesta 2013 ja minun omitusten kiertojeni kanssa ei raskaus ole onnistunut. Endometrioosi hoidettiin pois 3kk:n Zoladex-kuurilla ja sen jälkeen aloitettiin heti Suprefact nenäsuihke 3x2/suihketta. Sitten aloitettiin Menopur 1200 IU annoksella 187,5. Sitä meni 5 päivää eikä mitään tapahtunut. Lääkemuutokset ovat nyt Suprefact 3x1/suihkaus ja 300 IU Menopur. Olo on jokseenkin rauhallinen, kun hoidot ovat vihdoin alkaneet, mutta pienetkin takaiskut tuntuvat hetkellisesti maailmanlopuilta. Ruokahalu on mennyt lähes kokonaan ja väsyttää. Mutta muuten olo on yllättävän hyvä. Odotin pahempaa. Tämän kestän hyvin. Ja kokemukset ovat kaikenkaikkiaan lähes positiivisia siihennähden miten paljon pelottelua ja kauhutarinoita IVF-hoidosta olen kuullut. Nyt vain toivon, että suurempi annos Menopuria toimii ja saa kehoni ragoimaan oikealla tavalla, jotta hoitoketjussa päästään eteenpäin.

Onko jollain kokemuksia akupunktiosta IVF-hoitojen tukena? Jos niin miten se käytännössä toimii ja missä vaiheessa?
 
Tervetuloa palstailemaan :) hienoa että on nyt löytynyt lääke mihin kehosi reagoi. Johtuukohan tuo sinun ruokahaluttomuus enemmän stressistä kuin lääkkeistä? Mulla on myös vähentynyt paljon mutta olen liittänyt sitä enemmän stressiin ja jännitykseen. Akupunktiokokemuksia mulla ei ole..
Me olemme yrittäneet heinäkuusta 2011 asti ja mitään ns vikaa ei ole toistaiseksi todettu. Endometrioosiepäily on jota ei ole vahvistettu mutta jonka vuoksi jarrutellaan ennen pistoksia. Hoitoihin hakeuduttiin n. 2v sitten ja nyt on hoitohistoriaa 1,5v takana clomeilla, letrozoleilla ja parilla inssillä. Ja nyt tässä sitä ollaan..

On. Täällä nyt ilmeisesti alkanut lääke jollain tapaa vaikuttamaan koska päänsärky ja väsymys on 24/7, yöt menee hikoillessa ja mieliala on suorastaan pelottavan kurja tai raivopäinen :sad001 no parempi silti näin.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Hei Mirmeli,

Nyt vasta huomasin, että sulla oli ollut 0-ultrassa folli. Niin oli mullakin ensimmäisessä 0-ultrassa. Meillä se ratkaistiin punktiolla. Pääsin 0-ultraa seuraavana päivänä punktioon, jossa follikysta(t) poistettiin. Sen jälkeen jatkettiin sumuttelua viikko ja uuteen 0-ultraan, jonka jälkeen saatiin pistokset aloittaa. No, se annostus ei sitten toiminut, mutta toivottavasti tämä tupla-annos toimii ja jotain tapahtuu. Pahoinvoinnin yhdistän kyllä suoraan lääkkeisiin enkä stressiin. Minä stressasin enemmän ennen hoitoja, koska en tiennyt mitä ja milloin. Nyt asiat menevät eteenpäin parhaalla mahdollisella tavalla. Olo on varsin rauhallinen, tunteet heilahtelee kyllä, mutta ei nekään pahasti. Ainoat asiat joita yhdisän lääkkeisiin on selkeä pahoinvointi ja ruokahaluttomuus, väsymys sekä jalkojen ajoittainen "tunnottomuus" tai heikkous sekä päänsärky. Niiden kanssa mun on vielä melko helppo elää. Odotin paljon pahempaa ja tämä on siedettävissä rajoissa. Zoladexin aikaan oli välillä hankalampaa, se osui tosin myös kesälle ja helteisiin, mutta ne kuumat aallot, päänsäryt ja tunteenpurkaukset olivat välillä todella hankalia. Päivällä se vielä meni, mutta hankalaksi se meni, jos yöllä heräili ja valvoi sydämentykytysten kanssa ja märkänä hiestä.

Sen olen oppinut, että hormoonit on melkoisen voimakkaita aineita. En aliarvioi niiden voimaa enää. En myöskään yritä taistella sivuoireita vastaan vaan yritän ottaa ne vastaan sellaisena kuin ne ovat ja tulevat. Sillätavoin ne tuntuvat pienemmiltä, kestän ne paremmin ja menetän vähemmän energiaa, kun en käytä sitä "harmitteluun". Tämä on minun työni, kestäminen, jos meille pienen haluan. Ja minä haluan.

Akupunktiosta on netistä löydettävissä tietoa, mutta useimmat sivustot ovat akupuntiomyönteisiä sivustoja, joten objektiivista tietoa en koe löytäneeni. Noilla sivustoilla akupunktion todetaan vaikuttavan myönteisesti mm. kohdun limakalvojen toimintaan, joka siten edesauttaa kiinnittymistä ja ehkäisee keskenmenon riskiä. Ilmeisesti tutkimuksia on sekä puolesta että vastaan, mutta haittaa akupunktiosta ei ole todettu olevan. Ajattelin kysyä lääkäriltä tällä viikolla, kun menen seurantaultraan ja verikokeisiin.
 
Mulla ei puhuttu mitään tilanteen ratkaisusta. Torstaina on uusi ultra että kaipa siellä sitten selviää onko tilanne muuttunut ja jos ei niin miten edetään.
Ja juu, hormonien voima ei ole jäänyt epäselväksi. Tämä on vielä helppoa verrattuna mun clomikiertoihin, sain aika rajut haitat seurakseni.. mutta joo, kyllä tämän kestää. Päivät vain tuntuvat hankalilta koska työni vuoksi joudun tsemppaamaan 8 tuntia päivästä täysillä vaikka väsymys painaa. Eipä se oireiden kanssa eläminen muuten olisi hankalaa. Tämä täytyy nyt läpi kulkea ja ei voi kuin toivoa että ennemmin tai myöhemmin meidät palkitaan :)
Nuo sinun lääkkeet kuulostivat kovin vierailta. Mulla on Synarela+puregon+pregnyl+luget.

Mä en oo oikein koskaan ajatellut noita akupunktio, vyöhyketerapia yms. Juttuja. Olen kyllä kiinnostunut kuulemaan jos joku niistä kokee apua saavansa :)


Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Tervetuloa Pompom! Kiva myös että Jemmyliinilläkin hommat taas jatkuu!

Tänään tosiaan kävin ultrassa ja ihan kuten aavistin, siellä on vieläkin vaan sitkeesti joku istukanpala tms. ylimääränen köntti, eli ei todellakaan siirtoo tähänkään kiertoon :sad001 antibioottikuuri 5 päivää vaikkei tulehdusoireita ookaan. Yritän päästä ensviikolla gynen polille kohdun tähystykseen, missä samalla ne loputkin jämät voitas vihdoin poistaa. Limakalvo oli muutenkin surkee 2 kerroksinen, kun pitäs olla 3, eikä selkeetä johtorakkulaa erottunu, isoin 1cm. Onhan se selvä ettei heikolle limakalvolle tai muuten epämääräseen kiertoon kannata mitään siirtää. Enskierrossa sitten jälkitarkastus että onko systeemit alkanu toimiin normaalisti ja vasta sitten voi miettiä siirtoo seuraavan kerran. Luultavasti menee yli joulutauon ennenkun tässä mikään etenee... :sleep011

Mutta onnea kaikille hoitoihin ja siitä eespäin! Jään seurailemaan muiden vaiheita taustalle.
 
Voi JEHNA!
Mä kun luulin taas et täällä on aivan kuollutta, eikä mun kirjotuksen jälkeen ole kukaan kommenttia tänne heittänyt!
Täällähän suorastaan kuhisee :D

Kookos, toi on niin rasittavaa kun ei voi itte vaikuttaa tuohon mitenkään :sad001 Semppiä :Heartred
Mirmeli, mikä tilanne?

ON.
Mulla meni suunnittelukäynti tosi hyvin, kroppa oli palautunut ja ovuloin kahdella munasolulla välikierrossa :wink
(Vaikkei niistä munaskuukkeleista hyötyä ole ilman johtoja, mut tietääpä sen että keho toimii kuten pitääkin ja keltarauhanen myös!)
Nyt sit viikko sitten sunnuntaina bongasin elämäni ensimmäisen selkeän oviksen Clear bluen hymynaamatestillä!
Mulla on siis ollut tuossa bongaamisessa aiemmin ongelmia, koska ovispiikki on niin lyhyt, nyt kun testasin aamuin ja illoin, sain vihdoin tärpin :)
Keskiviikkona laitettiin olki sulatukseen (2 alkiota) ja sovittiin torstaille siirto.
Torstaina menin siirrolle ja rakko täynnä tietysti. Mut kutsuttiin sisään ja Varpu siellä kyseli et mitä mulle kuuluu.
Lähes samaan hengenvetoon aloitti lauseen "Tässä kävi nyt niin, että.."
Sydän takoi noin 200 ja pelko oli melkoinen! Hän kertoi että toinen alkio oli "nesteytynyt" sulatuksessa, eli se piti hylätä suoraan. Toinen oli kuitenkin selvinnyt ja se oli valmis siirrettäväksi.
Ultratessa Varpu voivotteli, että mun rakko oli tyhjä, mä olin aivan pihalla koska olin pidätellyt yli 2 tuntia ja rakko tuntui täydeltä :O
Kuulemma olin "tiheäpissaaja" :D
Onneksi instrumentit asennettuaan, reitti selkeni ja siirto meni tosi hyvin, limakalvokin kuulemma näytti "kauniilta". (itse en ehkä olis tuota adjektiivia käyttänyt :D )
Mutta siis nyt on pp4 ja tuntemuksia ei sen kummemmin ole, nää piinapäivät on vaan niin matelevia...
 
Takaisin
Top