Hankinnat vauvalle.. ♥

Täälläkin voidaan tunnustaa, että shoppailtu on jo aika lailla. Tosi vähän uutta, mutta sitäkin enemmän sitten käytettyjä. Lauantaina tarttu mukaan pari kolme bodya lisää, yks käyttämätön kestovaippa lisäimulla, ja kaks päähinettä. Toinen iloisen keltainen pallomainen hattu ja toinen tonttuhiippamallinen karvahattu, molemmat tuntui aika lämpimiltä, ja himppasen pienemmiltä kuin äitiyspakkauksen hatut. Toiveilee siis että laps olis ens alkuun sopivasti pieni päinen....
 
Ihan kadehdituttaa tuo teidän ostovimma ja tavaroiden hankkiminen. Nyt on tullut se tilanne, että olen katsellut kamalasti kaikkia pieniä vaatteita ja koko ajan takaraivossa jyskyttää "kotona on jo kaikkea" -lausahdus. :sad001
Mutta jotain pientä olen tosin ostanut. Ostin esikoiselle ja tulevalle violetit talvimyssyt Reimalta, toisella tummavioletti jossa vaaleaa violettia kaverina, pienelle sitten ihan saman sävyisen vaaleanvioletin pipan. Kyllähän samaa sävyä saa olla vaikka vannoin, että samanlaisiin vaatteisiin en tule pukemaan :) Varmaan pyörrän nämäkin puheet vielä jonain päivänä.

Pari vaatettakin olen jo ostanut. Mutta pitäisi tosiaan esikoisen äippäpakkauksen laatikko käydä läpi ennen suurempia hankintahamstrauksia. Voi sitten katsoa mitä haluaa pitää ja mitä ostaa uutena :)
Tietysti kaikki tuttipullot ja tutit ja kaikki sellainen täytyykin muistaa ostaa.
 
Voi, ku pystyis hillitsee itsensä...!!! :p tahtoo vaan aina käteen tarttua jotain, ku käy kaupoilla. Ne on niin ihania: :)
 
Äää, mun piti käydä myös ostamassa lampaantalja Ikeasta kun ne oli tarjouksessa!

Tällä hetkellä harkitsen kestovaippojen ja imetystyynyn ostamista. Eikös se imetystyyny käy myös nukkumiseen, vai olenko sekoittanut eri tyynyt? Siis sitten kun vatsa vaikeuttaa nukkumista.
 
Voi, kun olisi tilaa ja se vauva kasvaisi hitaammin. Ostaisin kyllä sille kaikki ihanat vaatteet mitä eteen tulee..:grin Pakko on kyllä nyt yrittää hillitä itseä. :) Tänään pyörähdin pikaseen äitin kanssa kirpparilla ja siellä olisi taas ollut vaikka mitä ihanaa. :rolleyes:
 
Mulla ei vatsa vielä aiheuta kamalasti vaikeuksia, mutta helpottaa jo kyllä muuten oloa. :) Oon muutenkin käpertyjä ja tykkään mytätä jotain jalkojen väliin. :grin Nauroin miehelle, et mulla pitää aina olla haarojen välissä jotain, kun se ihmetteli!! :p Koin sellaisen lutrake imetystyynyn paremmaksi ainakin tuossa, kun sellaisen kovemman ja enemmän muotoon ommellumman.
 
Tutti ja tuttipullo ongelma! :eek: Mitään kiirettä ei ole vielä ostaa, mutta tahtoisi tietää mitä sitten ostaa kun sen aika tulee.. Ensin olin pitkään philipsin Avent tuttien ja pullon kannalla, mutta nyt on tullut kuvioon MAM ensitutti sekä tuttipullo.. Juuri kaupassa jumituin taas hyllyn kohdalle pähkäilemään kummat olisivatkaan paremmat kun Aventin tuttipullossa on pyöreä tuttiosa kun taas MAMin litteä.. Omaa silmää miellyttää enemmän Aventin tuotteiden kuviointi, tai sanotaan, että MAMin tuotteiden ulkonäkö ei miellytä silmää yhtään.. Mutta se lienee huono valintaperuste :grin

Ajatuksena siis se, että saisi yhdistettyä tilapäisesti tarvittaessa rinta-ja pulloruokinnan ilman, että lapsonen valitsee ennemmin pelkän tuttipullon.. Onko noista merkeistä jollakin kokemusta?
 
Heh, meillä kokeiltiin kaikki pullot, ku ei suostunu lapsi mistään juomaan. Lopulta 5 kk iässä kelpas NUKin ensimuki, joka on vähän niinku nokkamukin ja tuttipullon välimuoto, ku siinä pehmeä juomanokka, Se oli kaikinpuolin kätevä. Nyt ajattelin ostaa pari lasista, jotta helppo lämmittää maito vesihauteessa (yritän mikroa välttään ja omaa maitoa ei saakaan siellä lämmittää eikä muovisia pulloja, joten se on monimutkaista). SItten voikin siirtyä suoraan siihen ensimukiin.

Nyt siis kans tarkoitus yrittää pumpata ja tarjota päivittäin myös pullosta yks ateria juurikin yllä mainitun syyn vuoksi. Se vaan on niin helppoa ottaa kärsimätön lapsi tissille, ku alkaa maitoja ihan vastasyntyneen kans lämmitteleen.
 
Kaveri suositteli mulle juuri niitä MAM pulloja joissa on se irroitettava pohja. Kuulemma ei lapsi saisi niin pahasti ilmaa mahaansa. En sitten tiiä tosiaan mikä on hyvä, ku esikoinen tulossa. Haluan itse sit sen tupperin nokkamukin, ku se oli aika kätevä. :grin
 
Miksei muovisia tuttipulloja voi laittaa mikroon tai vesihauteeseen? Tai omaa maitoa? Toki pitää katsoa, ettei se oma maito ylikuumene, mutta ei kai se mikro sinänsä tee mitään? Saa sen liian kuumaksi vesihauteessakin. :eek:

Molemmille lapsille tähän saakka on omaa maitoa mikrossa muovipulloissa lämmitetty. Korvike tehtiin jauheesta, joka sekoitettiin huoneenlämpöiseen veteen (ensin keitetty ja sitten annettu jäähtyä) ja sitä ei sen enempää lämmitetty, hyvin maistui. :)

Meillä on ollut litteitä ja pyöreitä tuttiosia ja molemmat ovat kelvanneet. Kunhan vain ovat olleet silikonia! :grinLuonnonkumiset tuttiosat eivät ole kelvanneet tuteissakaan.
 
Mutta kummanmallinen on sitten "luonnollisempi" pienen vauvan suuhun tuota rinta- ja pulloruokinnan yhdistelyä ajatellen?
 
Mä suosittelen lämpimästi Difraxin pulloja! Ne on muodoltaan sellasia käyriä ja niillä on ehdottomasti paras syöttää pikkusta..mieskin totesi esikon kohdalla että tää on kyllä ollut parhaiten onnistuneita ostoksia...tälläkin aion käyttää ehdottomasti niitä!
 
Oikea nänni on ehkä enemmän pyöreä kuin litteä eli ehkä pyöreä on parempi? Tämä ei nyt perustu mihinkään tietoon. :) Sillä virtauksellakin siinä tuttiosassa on merkitystä. Jossakin tuttiosissa saa kääntämällä säädettyä paljonko maitoa tulee kerralla. Jos vauva saa pullosta maidon liian helposti saattaa kiinnostus rintaan kadota. Isolla virtauksella vauva syö nopeammin ja saattaa sitten saada enemmän ilmaakin vatsaansa. Näin olen kuullut, meillä ei juuri ole imetetty sattuneista syistä. Tällä kertaa sujuu toivottavasti paremmin. En kyllä ole pullosta ruokintaa kokenut mitenkään hankalana kummankaan kohdalla.
 
Noissa difraxeissa se tutiosa on pyöreä kuin nännikin, esikko ainakin söi siitä hyvin kun piti imetyksen lisänä antaa välillä iltaisin lisää maitoa pullosta..
 
MAMin pulloja meilläki oli just sen takia, että niistä tulee tasaisesti, eikä aiheuttais ilmavaivoja..

Sanotaan, että rintamaidosta häviää mikrossa kuumennettaessa tärkeitä ainesosia (vasta-aineita?). Joka tapauksessa ylikuumentamista tulee varoa, lämmittää maidon missä ja miten tahansa. Oma havaintoni on, että mikro lämmittää todella epätasaisesti: tuntuu tulikuumalta, mutta kun sekoittaa niin onkin haaleaa. Tuhoutuuko ne ravintoaineet siis siitä osasta maitoa, joka ylikuumenee? Vesihauteessa joka tapauksessa lämpenee tasaisesti ja harvoin ylikuumaksi (ellei unohdu siihen vesihauteeseen. Lasipullossa tietysti nopeampaa se maidon lämmitys siinä vesihauteessa.

Mikrossa ruoka tulisi lämmittää keraamisessa astiassa, sillä muoveista irtoaa mikrossa ftalaatteja.

"Muoviastian soveltuvuuden mikroaaltouuniin voi päätellä siitä, onko siinä kyseinen merkintä. Vaikka merkintä olisikin, ja astia on päässyt kulumaan, sitä ei ole syytä panna mikroon, sillä muovista voi irrota aineksia ruokaan. Erityisesti rasvainen ruoka vaatii paljon muoviastialta, sillä rasva lämpenee yleensä yli sata-asteiseksi."

Tärkeintä kuitenkin, että pullot BPA-vapaita (mahtaa kaikki tai ainakin yleisimmät olla), sillä se on melkoinen myrkky.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei tosiaan huolinu mistään pullosta. Itellä tuli maitoa järkyttävällä paineella, joten oliko sitten se syynä ilmavaivoihin vaiko jokin muu. Ois ihan alusta asti pitäny tosiaan käyttää pulloa rinnalla, mutta pelkäsin, että jos ei sitten huolikaan kuin pullosta, mitä varoiteltiin. Sinänsä mieluummin imetän, sillä esikoisen huutoa ois ollu karsee kuunnella sen ajan, ku lämmittelee maitoja (ei ennakkovarotellu tarvettaan, vaan huusi heti pää punaisena, aivan hysteerisenä, kunnes sai tissin suuhunsa). Olihan se eri helppoa olla reissussa, kun ei tarvinnut miettiä koska ja missä pitää maitoa lämmitellä. Ja tärkein syy, miksi antaa vastiketta, jos pystyy imettämään. Siksi myös pumppasin ja olisin antanut omaa maitoa vastiketta mieluummin. Voihan se toki olla, ettei tule maitoa, mutta toivon, että imetys onnistuu sen helppouden vuoksi.
 
Muokattu viimeksi:
Ja vielä tuosta mikrossa lämmittämisestä. Siitähän on paljon uskomuksia, mutta vain hyvin vähän oikeasti tutkittua tietoa. Sen vuoksi itseä herätteli se, että jos mikro tuhoaakin tärkeitä ravintoaineita lapsen ruuasta ja myös tuo muoviastioiden haitallisuus. Osahan ei lämmitä mitään vauvanruokia mikrossa. Itse en ihan niin pitkälle mennyt, mutta vedin rajan tuohon äidinmaitoon. Vastiketta lämmitin kyllä mikrossa. Hyvin usein se ylikuumeni vahingossa. Sitten yritin aina lämmittää vähän (ja siinä mukissa, josta sen kaadoin pulloon), sekoitin ja lämmitin taas jne.. Nyt ajattelin, että voisin aivan hyvin lämmittää vesihauteessa ne maidot ja lasipullo siinä kätevämpi. Muoviinhan tulee myös ajanmyötä naarmuja ja halkeamia, joissa bakteerit pääsevät hyvin pesimään. Kouluissakinhan siirryttiin jossain vaiheessa muoviastioista keraamisiin. Tuttiosissa olin jo esikoisen kanssa aika tarkka eli vaihdoin ne uusiin (kuten myös tutit) säännöllisesti.
 
Tarkoitus olisi äidinmaidolla pärjätä mahdollisimman paljon ja pitkälle jos sitä vain tulee ja riittää.. Pulloonkin olisi tarkoitus sitä saada.. Tuo pullo-/rintaruokinnan yhdistämisen onnistuminen huolestuttaa kun pullo olisi tarpeen esimerkiksi kun tiedän jo, että itselläni lääkäriaikoja (mm. magneettikuvausta) aika pian synnytyksen jälkeen, eikä sieltä putkesta niin vain imettämään sännätä :oops: Joten olisi hyvä jos isukki saisi pienen ruokittua tällä välin..
 
Toivotaan Mariel, että teillä onnistuu pullo-/rintaruokinnan yhdistäminen. :) Tuohon itsekin tähtään. Ja rehellisesti pitää sanoa, että en omasta tuttavapiiristä tiedä ketään, jolla imettäminen olisi loppunut satunnaiseen (tai useampaankaan) pulloruokintaan. Siihen on sitten ollut ihan muut syyt. Netistä varsinkin saa helposti sen kuvan, että kun vauva kerrankin näkee tuttipullon, ei hän enää rintaa halua ja ei se ihan niinkään onneksi mene.
 
Itse en kuulemma aikoinaan huolinut tuttipulloa (tai tuttia) lainkaan. Todennäköisesti kiinteiden aloitus toi hieman helpotusta äidilleni maitobaarina toimimiseen.
Toisaalta jostain hämärästä syystä minut vietiin (70-luvulla) heti syntymän jälkeen pois salista ja äidille tuotiin takaisin n. 1,5 vrk kuluttua. Eipä siinä paljon ihokontaktia tai ensimaitoa saanut. Kuulemma puklasin sokerilientä enkä osannut imeä kun rinnalle lopulta tuotiin, mutta kätilöiden/hoitajien ote oli kannustava ja jossain vaiheessa imetyskin alkoi kuulemma sujua, päivien päästä. Äiti epäilee, että kielijänne olisi käyty välillä napsaisemassa poikki..

Tuohon peilaten odotukset ovat korkeammalla. Isoveljeni hyväksyi sekä pullon että rinnan ja toivon, että itselläkin onnistuisi pumppaaminen ja saisi poikaa syöttää pullosta. Isä pääsisi myös syöttöihin mukaan (eikä mitään taka-ajatuksia saada osa yösyötöistä siirrettyä miehelle :angel4 ).
 
Takaisin
Top