Ristiäiset tai nimijuhla

Anjuska86

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mietin ristiäisiä ja huomasin, että meille tulee ristiäisiin yli 30hlö. Eli kotona ei mahduta juhlimaan!
Mulla on niin iso perhe, kun on vanhemmat monesti eronneet. Isäpuolia ja äitipuolia ja sisaruksia piisaa.

Tarjottavat haluan tehdä itse tai korkeintaan läheisten kanssa yhdessä. Tarjotaan ruoka ja kahvitus. Mutta ohjelma on se mikä mietityttää.

Osa tulee kauempaa juhliin, eikä ihmissuhteet ole vierailla helpoimmasta päästä. Olisi siis hyvä, jos ristiäisissä olis jotain ohjelmaa. Mutta mitä??

Haluaisin myös tehdä kastemekon. Hyvin yksinkertaisen ja ajattoman, joka käy tytöille ja pojille. Mutta kaavat/ohjeet puuttuu... Valkoinen pellava olis kiva.

Kummitkin on vielä päättämättä. En halua sisaruksia, koska sedät, enot ja tädit on lapsen elämässä jokatapauksessa.
 
Meilläkin tulee ristiäisiin se kolmisenkymmentä vierasta, mutta kuten esikoisenkin juhlat, nämäkin pidetään kotona, tänne onneksi mahtuu. Sen suuremmin en ole vielä asioita ajatellut, mutta pyrin tarjoilut tekemään minäkin itse, varmaan systeemillä ruokaisa salaatti, jotain suolaista ja makeaa.
 
En tiedä vielä kuinka paljon tulee mutta varmaan paljon.
Luulisin, että itse normi ristijäisiin vain lähi perhe ja kummit, mutta tämän tilaisuuden jälkeen jatkuisi ns. juhlat johon sitten taas valitettavasti melkein koko etelä-Suomen Nigerialaiset hahaha
 
Meiltä tulee mun puolelta 15 hlö ja miehen puolelta vain kolme. Oon ruvennut jo paljon miettimään ristiäisiä ja miten ne järjestetään. Itse kuulun kirkkoon ja mies ei, joten on ollut myös keskustelua pidetäänkö ristiäiset vai nimiäiset. Jotenkin itsestänikin tuntuu vieraalta ajatukselta kaikkipappi ja virret sun muut. Toisaalta ajattelen taas mummoani, jolle olisi tärkeää, että vau a kastetaan vaikka miksi toisaalta edes mietin muita, kun oma lapsi on kuitenkin kyseessä :grin
Luultavasti meillekin kuitenkin siis tulossa nimiäiset, joista saa tehdä aivan oman näköisensä juhlan. Samalla olisi luontevampaa ehkä juhlistaa myös kesäistä naimisiinmenoamme, sillä menimme vain kahdestaan maistraatissa naimisiin.
Tarjoiluitakin olen miettinyt enkä halua mitään perinteistä mansikka- ja voileipäkakku- ratkaisua vaan jotakin erilaisempaa. Apua olen ajatellut pyytää työkaveriltani, joka on leipuri ja tekee aivan mielettömiä herkkuja:p
Juhlat olisin halunnut järjestää mieheni vanhemmilla, mutta taitaa tulla tilat vähän ahtaaksi tuon oman sukulössini kanssa (jotka ovat siis vaan omat isovanhemmat,vanhemmat, sisarukset ja heidän lapset), joten täytyy keksiä joku mukava paikka, joka olisi kodikas (inhoan sellaisia kolkkoja seurakuntatalo-tyyppisiä tiloja yli kaiken)
Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä koko juhlaa, enkä ihmettelisi vaikka vielä päätyisinkin uudelleen perus ristiäisiin pappeineen kun oon tälläinen tuuliviiri :grin
 
Mä saan vuokrata törkyhalvalla meidän perhekerhon tiloja! On kodikas, leluja lapsille, pitkä pöytä, täys varustettu keittiö ja astiat jne jne. Järjestän ainakin esikoisen 2v juhlat siellä maaliskuussa, nyt vain harkitsen meneekö meidän tyttöjen juhlat samalla kertaa.. Ehkä ei, ehkä juniori saa omat juhlansa, sitten vain pitää päättää kopioinko tuon vain olisko ristiäiset kotona vai mummilassa niinkun esikon.
Meillä oli ihana pappi, vain yksi virsi jonka saimme päättää itse. Lauloimme jumalan kämmenellä ja itselle se tuntui just sopivalle siinä hetkessä.
Saimme muutenkin järjestää oman näköiset juhlat, päättää ohjelman ja aikataulun joten itse ajattelin ettei juuri eronnu nimiäisistä, samanlaiset olisivat olleet. Me vain haluttiin kirkko mukaan kuvioihin.
 
Mun kaikki lapset on kastettu kirkossa, on juhlavan tuntuista kun urutkin mukana virsissä :) tämäkin uusi vauva saa saman kaavan,on sitten tasapuolista kaikille :) vieraiksi kutsutaan mummit ja kummit, pakko rajata kun mulla ihan mahtisuku (n.70 hlö)ja kaikkia ei voi kutsua kun meille ei mahdu. Kahvit haluaisin pitää kotona. Itse teen kaikki tarjottavat, olenhan ammattilainen :p:grin
 
En ole koskaan ollut nimiäisissä mutta en myöskään ristiäisissä, joissa olisi ollut ohjelmaa tai edes puheita. Ihmettelen aina, miksi ristiäiset on niin tylsiä. Olen ymmärtänyt, että nimiäiset on rennommat, mutta miksei ristiäisetkin voisi sen virallisen osuuden jälkeen olla.

Meille tulee pakanajuhlat kun ei miehen kanssa kumpikaan kuuluta kirkkoon. Tarkempia suunnitelmia tai edes nimeä pojalle ei vielä ole.
 
Paljon on siitä papistskin kiinni, onko rento tunnelma.
Mä en ole ollut kuin kolmissa ristiäisissä ja yksissä nimiäisissä. Nimiäisey oli huomattavasti rennommat. Siellä oli hauskoja puheita ja kuoharitarjoilu :)
Voi olla että silläkin on osuutta asiaan, ettei kuuluta kirkkoon, ja virret ja rukoileminen on mulle tosi kiusallisia. Tekisi mieli vajota maan alle.
Me ei järjestetä mitää nimijuhlia. Me ollaan perinteisesti päätetty nimi synnärillä ja käyty kanttiinissa kahvilla. Juhlitaan 1v synttäreitä yleensä vähän isommin :)
 
Me pidetään nimenantojuhlat, joihin kutsutaan lähisukulaiset ja parhaat ystävät (kummit). Vieraita tulee n.40. Vuokrataan meijän venekerhon juhlatila, se on tosi kiva, mut aika kallis. Nimi on päätetty jo varmaan rv6:lla, sekä tytön että pojan nimet. Juhlissa tarjotaan varmaankin ruokaa, olutta ja viiniä, eli ei mitkään ihan perinteiset "ristiäiset". Ja skumpat alkumaljoiksi tottakai! Ne on samalla ikäänkuin "hääjuhlat" sukulaisille, vaikkei ollakaan menossa naimisiin :)
 
Me ei olla vielä päätetty kastetaanko vai pidetäänkö nimiäiset, ehtiihän tässä vielä vääntää kättä asiasta :grin Nimi on kyllä päätetty, tai ainakin etunimet... Kuulutaan molemmat kirkkoon kyllä, mutta itse voisin yhtä hyvin erotakkin siitä. En ole millään tapaa uskonnollinen ihminen ja kaikki virret, rukoukset, Raamatun sanat yms lähinnä vaan aiheuttaa myötähäpeän tunteen.. Mies haluaa kuulua kirkkoon, mutta on kyllä aatteiltaan lähempänä ateistia.

Millaiset juhlat nyt ikinä pidämmekään, niin ne tulevat olemaan rennot, pienimuotoiset ja todennäköisesti kotona. Lähiperhettä laskujeni mukaan olisi vajaa 15 ihmistä, joista kolme lapsia. Jos mukaan otetaan pari kaveria, niin alle kahteenkymmeneen jäädään jokatapauksessa. Skumpat tottakai tarjoillaan, eikä muutenkaan pingoteta mistään.
 
Meillä on suunniteltu ristiäisiä kotioloihin, vieraita kutsutaan alta 30 henkeä. Tarjoiltavana pikkusuolaista ja makeaa kahvin kera, itse ja tulevan mummin tekemänä. Toiveena ehdottomasti rento ja lämminhenkinen tilaisuus ilman liiallista uskonnollisuutta tai "pönötystä". Uskoisin että seurakunnasta löytyy sopiva pappi meidän makuun kotikastetta suorittamaan.
Tosin näille suunnitelmille ei vielä ole uhrattu juurikaan aikaa kun pitäisi se pieni ensin saada kunnossa ja terveenä maailmaan :Heartred
 
Tee vaikka karjalanpaistia. Se vaan paranee uudelleen lammitettyna. Pojan ristiaisissa oli kastetyyny, kun anoppi sen teki, mutta se oli kaytannossa hankala, joten tipahteli lattialle pojan venkuloidessa. Ei varmaan tule seuraaviin ristiaisiin (eipa ole samaa anoppiakaan enaa!).
 
Mulla 3 ristiäiset ollut enkä ole kuullutkaan mistään tyynystä?! :oops: Hyvin on kaste toimitettu ilman sellaista , tää on taas sarjassamme jotain ihme rahastusta.
Meillä kiertää kasteasu suvussa joten mun ei tarvi ostaa.
Tarjota voi vaikka jotain ruokaisaa salaattia,patonkia , suolaista piirakkaa tai miksipä ei vaikka jotain keittoa tai laatikkoruokaa. Meillä on sitten aikanaan sama tilanne et porukkaa tulee kaukaa ja mä ajattelin sillä salaattilinjalla mennä koska on helpompi tarjottava kun ei tarvii lämmitellä. Jos tulee paljon pieniä lapsia vois heille lämmittää lihapullia tai jotain muuta lasten lempparia.
 
Tämäkin asia konkretisoitui nyt kun maistraatti lähestyi meitä esitäytetyllä lomakkeella jolla nimi tulee ilmoittaa. Meillähän oli nimi jo valmiina, mutta nyt kun tyyppi on maailmassa, niin mielestämme hän ei näytä sen nimiseltä mitä oltiin mietitty. Nyt on uusi nimi mietittynä. Lisäksi yhä mietinnässä kastetaanko kirkkoon vai ei.. Ja millaisethan juhlat pitäisi:eek: Pukkaa stressiä pian tästäkin asiasta.
 
Mullakin nuo ristiäiset pistää stressaamaan. Mun puolelta kun koko suku tulee vähintään 300km päästä ja niitä on paaaaljon. Ei kehtaa jättää ketään kutsumatta. Tarvitaan siis suht isot tilat ja paljon ruokaa. Tämän takia varmaankin seurakuntatalo käyttöön kunnei maksa mitään. Rahaa menee ruokiin ja juomiin ihan tarpeeksi muutenkin. Tarttis vielä päästä käymään tuolla seurakunnassa sopimassa joku päivä. Siinä onki sitten miettimistä että mikä sopii kaikille. Onneksi niitten bileitten jälkeen helpottaa taas loppuvuodeksi kunnes koittaa 1v juhlat. :D
 
Meistä ei kumpikaan kuulu kirkkoon, joten ei taida tulla ristiäisiä. Sinänsä harmi, kun suvussa olisi ihana vanha kastemekko, joka on ollut ainakin mun sedällä ja isällä, ja tiedän, että mun 79-vuotias kummitätini tulee olemaan tosi pahoillaan, kun pienestä tulee pakana. Hänelle on tosi tärkeää, että mut on kastettu vaikken enää kirkkoon kuulukaan. Mutta minkäs teet. Jonkinlaiset juhlat varmaan vauvan kunniaksi järjestetään, mutta en ole niitä vielä sen kummemmin miettinyt.
 
Meillä on maistraatin paperit täytetty ja tytöllä siis nimi. Me ei juhlita mitenkään, kun ei kuuluta kirkkoon.
Voishan sitä tietty nimiäiset pitää, muttaj jotenkin ne tuntuu vähän teennäisiltä. On vaan niin kiva olla oman perheen kanssa. En jaksa ruveta järjestämään tähän kohtaan mitään, ja haluan kutsua vauvaa jo sen nimellä. Ei tarvitse miettiä ketä kutsuu ja ketä ei. Meillä on miehen kanssa kummallakin 5 sisarusta, siihen kun lisätään niiden perheet, mein vanhemmat ja isovanhemmat ja vielä lähimmät ystävät, niin alkaa olla niin paljon populaa, että saa vuokrata juhlapaikan ja pitopalvelun. Huh, ei jaksa. Juhlitaan isommin sitten 1v synttärit
 
Meille tulee ristiäiset, järjestetään juhlat kotona. Samalla järjestämme uuden kotimme tuparit, joten kun pappi on lähtenyt voimme nostaa boolin pöytään.
Kirkkoon kuulumme molemmat, vaikka aika tuskalliselta vaikuttaa ristiäisten kulku... Rukouksia ja virsiä, ne ei oo yhtään meidän juttu. Toivottavasti pappi on rento, emme ole uskonnollisia, mutta silti tahdomme mieluummin perinteiset ristiäiset.
 
Takaisin
Top