Painonnousun hillitseminen raskausaikana

nuuskamuikkunen91

Silmät suurina ihmettelijä
Näitä keskusteluja on varmaan ollu aika paljon jo, mutta.....

Olen nyt rv 34 ja painoa tullut jo noin 14 kiloa. Enkä tosiaan tiedä mistä syystä. Neuvolassa ei ole vielä varsinaisesti huomautettu asiasta, mutta itseäni tuo haittaa... Raskauden alussa painoin 70 kiloa ja olen 165 cm pitkä, eli BMI on noin 26, eli lievä ylipaino. Liikun päivittäin 1½-2 tuntia/pvä (kävely), kilometreissä kävelen 6-9 km päivittäin. Syön normaalisti, aamupalaksi puuroa, lounaalla ihan normaalia kotiruokaa, sitten joku välipala (useimmiten ruisleipä kasviksilla ja jugurtti/rahka tmv.), päivälliseksi taas tavallista kotiruokaa, iltapalaksi täysjyvämuroja/voileipää/jugurttia ja hedelmiä. Jos näiden välissä nälkä yllättää tai haluan naposteltavaa, syön hedelmiä. Omenoita saattaa mennä 3-4 kpl päivässä :D (tämä on näitä raskausajan mielitekoja!!) Herkkuja syön silloin tällöin, mutten mitenkään ylenmäärin, suklaapatukka tai kaksi kerran pari viikossa.

Ruokailu ja liikuntatottumukseni on muuttunut paremmaksi raskauden aikana, ennen söin kiireessä mitä sattui ja liikuntakin oli vähäisempää.

Missä siis mättää?? Kertokaahan viisaammat mitä voisin vielä tehdä ehkäistäkseni turhaa painonnousua?

Iso kiitos vastanneille jo etukäteen!!
 
Mitään ihmeempiä terveysvinkkejä en osaa antaa, mutta välillä niille raskauskiloille ei vain voi mitään. Itselläni tulee näin viimeisillä viikoilla 1,5kiloa joka viikko lisää ja neuvolassakin sanottiin että sitä vaan joillekkin tulee eikä sitä voi oikein ehkäistä mitenkään. Paitsi hieman tarkkailla suolan käyttöä tavallisessa arkiruuassa. Koska suolahan kerää nestettä ja sitä nestettä kertyy muutenkin reilusti näin raskauden aikana.
Itselläni on jalat ja nilkat ainekin ihan kamalat pallot. Ikinä ei ole ollu näin rumat möhkäle nilkat. :D
 
Heipä hei!

Lohdutuksen sanaseksi haluan kertoa, että mulle tuli raskausaikana lähes 30kg lisäpainoa, ja vuoden kuluttua synnytyksestä olin lähtöpainossani :) Enkä todellakaan ollut mikään laiheliini ennen raskautta, vaan jossain normaalipainon yläpäässä.

Kaiken lisäksi mulla oli koko raskauden kestävä pahoinvointi, aluksi ei mikään pysynyt sisällä ja oksentelin synnytystä edeltävään päivään asti. Silloin kun pystyin syömään, söin ihan normaalien tapojeni mukaisesti terveellistä ja monipuolista ruokaa - ja silti paino nousi noin hurjasti. Eli paha sanoa mistä tuollainen painonnousu johtuu, kai se on niin yksilöllistä? Joillain nousee paino hurjasti ja joillain ei ollenkaan.

En olisi niin huolissani raskaudenaikaisesta painonnoususta (kunhan ei ole raskausdiabeteksen riskiä). Nauti raskaudesta ja huolehdi niistä kiloista sitten synnytyksen jälkeen! ;) Osittain painon kertyminen voi johtua turvotuksesta, jos vauva vaikka painaa jotain valtimoita huonosti :)
 
HUH!

Eli mulla on vielä toivoa! 23 viikkoa takana ja painoa tullut noin 8 kiloa. Muutenkin ylipainoinen ennen raskautta, herkkuja tekee mieli joka ikinen päivä, jos en saa niitä, ahdistaa ja kiukuttaa! Nyt kohta tulossa sokerirasitustesti ja aavistelen jo mikä tuomio sieltä tulee. Sitten onkin 16 viikkoa terveyskuuria, ehkä se tekisi ihan hyvää.

Välillä kroppa itse sanoo milloin oon herkutellu liikaa, sitten tulee paha olo ja tekee mieli kaikkea terveellistä!
Itsellä on kauhea himo Fitness muroihin! Syön pienen kupillisen niitä rasvattoman maidon kanssa noin 2-3 kertaa päivässä.
Siis PIENEN, eli siinä on noin se 30g, mikä on suositus annos.
 

Mulla nousi esikoisen aikana myös paino 30 kiloa lisää, laitokselle jäi 10 kiloa ja loppuja pikkuhiljaa pudottelin pois KUNNES testi näytti kahta viivaa, viimeinen 5 kiloa siis jäi pudottamatta.

Nyt mennään puolivälissä ja painoa on tullut 4 kiloa lisää, vaikka olen liikkunut vähemmän kuin esikoisen aikana.

Syömisiäkään en pahemmin ole muutellut, tottakai sitä nyt hieman katsoo mitä syö ja mitä ei. Samalla kaavalla mennään. Tosin alkuraskaudesta minulla oli voimakasta pahoinvointia joten se hieman tasaapi mutta kun katselin äitiyskorttia esikoisen ajoilta niin näille viikoille painoa oli kertynyt jo 10 kiloa lisää...

Saa nähdä kuinka lopulla käy, kuitenkin joudun pudottamaan painoa raskauden jälkeen, se nyt kuitenkin on ihan varma.

 
Ihanaa lukea etten ole tosiaan ainoa kenellä tullut +30! Mulla siis tosiaan paino vaan nousi ja nousi ja nousi eikä loppua näkyny.. Tupakan lopetin heti kun plussasin ja töistä jäin kans melko aikasin pois joten voisi sanoa että liikuntakn väheni... Syömisiä en kauheesti muuttanu, pikkasen toki tuli mässäiltyä enempe ku ois tarvetta ollu :) Oli vaan kova nälkä. Neuvolassa jouduttiin käymää tätin kanssa kovat keskutelut siitä etten "voi" asialle mitään,  meillä nimittäin sanottiin siitä joka kerta kun kävin ja sitte mulla meni hermo.. Pelottelivat ISOLLA 5kg vauvalla, mutta ihan normaali 3760 synty. Ohjestivat ravitsemusneuvojalle yms.. Kieltäydyin koska kyllä sitä jokainen tietää ihan maalaisjärjellä mitä saa syödä ja kuinka paljon. Mulla on toki aina paino pomppinu, mutta raskaaksi tullessa olin aika normaali mitoissa. Tyttö nyt kohta 7kk ja paino ei oikeestaan tippunu yhtää (en myöskäään imetyksestä saanut mitään apua painon pudotukseen, koska maitoa tuli sen muutaman viikon ajan). Eikä tuo tästä nyt varmaa kauheesti lähde putoamaan koska viime viikolla taas plussailin eli vuodenvaihteessa saadaan taas, jos jumala sen meille suo, pieni ihme meidän perheeseen lisää. :)
 
Heips! Olen jo useamman raskauden kokenut ja taas tässä kasvetaan.. Joka kerta olen saanut myös käydä tätä painonnousua neuvolassa selvittelemässä, yhden ihanan terkkarin olen kohdannut(jolla itselläänkin lapsia, näin ei muuten aina ole jolloin varsinkin neuvojen vastaanotto tympii) joka mielestäni kiteytti asian nappiin: niin kauan kun voit itse hyvin on varsin todennäköistä että kaik on myös hyvin! Meitä ihmisiä on monenmuotoisia ja pituisia, kukaa tuskin on 5- kymppisenä saman kokoinen kun 17 vuotiaana. Elämä muokkaa kroppaa ja mieltä.. Raskaushan on elämää parhaimmillaan, miksi se ei saisi näkyä..? Toiset meistä kasvaa raskauden aikana toisella lailla, toiset toisella, ei kai siitäkin nyt tarvitse potea syyllisyyttä.. Tärkeintä kait on se mitä siellä läskien, turvotusten ja kaikenmaailman kerrosten alla tapahtuu! Olen NIIN kyllästynyt näihin julkkiksiin ja misseihin jotka "karistaa vauvakilot viikossa", ei ollenkaan turvotusta, ei merkkiäkään mistään..! Täydellistä elämää ja täydellistä kulissia... Kun ihan rehellisin silmin katselee ihmisiä niin kaunis ihminen on sellainen joka näyttää olevan onnellinen, tyytyväinen itseensä ja sinut itsensä kanssa, ei niinkään välttämättä tietyn painoinen tai vyötäröltä ampiainen.. Onhan se ahdistavaa kun raskaus turvottaa, mutta voisinkohan tällä kertaa jo uskoa että se on minun kehoni tapa valmistautua, juuri minun lapselleni paras tapa, jos voisin luottaa ihan omaan kroppaan..!Jos en jaksa mennä sinne lenkille tänään(kään), kroppani ja vauvani tarvitsee tänään lepoa..olisin iloinen siitä muusta mitä koko päivän jaksoin(hoitaa muut lapset, siivotakin, jopa hymyillä välillä)enkä jäisi kierittämään huonoa omaatuntoa siitä mitä en jaksanut. Jotenkin niin yksinkertaista mutta VIETÄVÄN vaikeaa käytännössä... Mukavaa odotusaikaa kaikille läskeihin katsomatta!
 
Mä kamppailem saman asian kanssa. Olen viikoilla 18+6 ja painoa tullu nyt 5kiloa. Se ei ole paljoa monelle mutta mulle se tuntuu suurelta. Muutama paniikkikohtaus koettu vaa'alle nousun seurauksena mutta niistäkin on selvitty. Mä oon asiaa tarkemmin alkanu omalla kohdalla ajattelemaan koska tämä ahdistaa ja vaivaa ihan oikeasti. Neuvolassa käskettiin jo terapeutille noiden paniikkikohtauksien vuoksi. Mutta mä luulen että omalla kohdallani ainakin se tieto, ettet pysty vaikuttamaan lopunviimein kovin siihen kuinka paljon kiloja tulee, tekee mielelle tepposia. Sillä mä en henkilökohtasesti vois olla onnellisempi tämän pienen junttapullan kanssa, joka tuolla mahassa möllöttää. Ja tiedän pystyväni tiputtamaan jokaikisen kilon mitä saan.. Mutta tämä hetki, vatsan kasvu, turvotus.. Saa mut ajattelemaan että teen jotain väärin vauvaa kohtaan kun kasvan näin..
Syömällä terveellisesti, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Tarpeeksi hedelmiä. Niinkuin täällä moni on jo vastannu. Takaat itsellesi sen että olet tehny voitavas sen suhteen että lapsi on terve.. Nauti tästä ajasta.. Tämä on kumminkin äkkiä myös ohi. Tsemiä sulle..
 
Mullakin tuli 18kg raskausaikana, vaikka söin ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Varmasti oli kyllä paljon turvotustakin, synnytyksen jälkeen lähti aluksi jopa kilo päivässä!! Ei kiloista kannata murehtia, kyllä ne siitä sitten lähtee pois. :wink
 
Täällä mennään rv 8+6 ja paino on toistaiseksi ollut hienon laskusuuntainen. BMI huitelee taivaissa joten ei haittaa vaikka paino laskee. Mun ongelma on ollu aika sekä herkut että liian isot annoskoot, Nyt on jostain syystä tullut lunnollista pienentymistä annoksissa. Tulee sellanen inhottava olo. Ei mikään ähky vaan sellanen outo. Herkutki oon onnistunu jostain ihmeellisestä syystä onnistunu pienentämään. Joskus aiemmin ei olis tullu kuuloonkaan että olisin syöny vaan 1 tai 2 riviä suklaata päivässä tai 1/4 jätskipaketista ku ennen aina vedettiin se kerralla kahteen pekkaan. Ja se oikeesti riittää. Hullua :laughing025
 
Helpottavaa lukea, että painoa tullut muillekin ja että terkkaritkin on siihen kuitenkin ihan ok suhtautuneet. Mulla nyt rv 9+3 ja pahoinvointi ollut aika kaameeta viimeset - öö - noin kolme viikkoa. Sitä ennen plussasta pahoinvoinnin alkuun eli noin 2 viikkoa oli aivan koko ajan nälkä ja jos en syönyt, niin tuli todella paha olo. Ja ruuaksi ei tosiaankaan riittänyt mikään tomaatti yms vaan oli pakko syödä enemmän. Silloin otinkin sitten parissa viikossa +3 kiloa ja nyt viimeisen kuukauden paino ollut aika samassa kohdassa, vaikka pahoinvoinnin takia syöminen on ollut huonompaa. Oon silti itkenytkin miehelle sitä, että oon nyt jo lihonut 3 kiloa, eikä ensimmäinen kolmannes ole lähelläkään loppumista. En tiedä mitä tästä tulee ja stressaan tätä painonnousua ihan hirveästi. Ehkä pitäisi vaan ottaa rennommin, kun eihän se stressaaminenkaan vauvalle hyvää tee. Ja siis BMI oli lähtötilanteessa 25, joten mitään megakiloja ei tarvitsisi kyllä tullakaan..
 
Mulla tuli kanssa huimasti painoa noin 26-28 kg. Raskauden jälkeen löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, josko sillä oli tuohon painonnousuun osuutta. Voi olla, että olen vain sellainen, jolle tulee raskaudessa paljon kiloja. Niin on tullut myös äidilleni. Tällä hetkellä on vielä jäljellä 6 kg alkuraskauden painoon ja siitäkin saisi vielä 5 kg tiputtaa. Nyt kuitenkin on suunnitteilla jo uusi tulokas, joten kilojen murehtiminen jää sitten taas myöhemmälle. Saas nähdä miten tulevassa raskaudessa käy kilojen suhteen. Samalla näen, onko vajislääkityksellä vaikutusta.
 
Takaisin
Top