Kummallista vuotoa...?

Helmilein

Jostain jotain jo tietävä
Täälä kans toivottais vauvauutisia, nyt vasta eka kierto yritystä, mut jo nyt havaittavissa jotain kummaa?

Normaalisti mulla kierto kestää 28pvä, tosin lasken sen ehkä väärin, koska lasken ekaksi vuotopäiväksi sen päivän ku ilmaantuu tuhrua/tiputtelua. Mulla tiputtelee yleensä kaks vuorokautta ennen "kunnon" vuodon (ja kipujen) alkamista. Eli laskukaava saattaa heittää tuolla kahdella päivällä?

No, kuitenkin. Oon yrittänyt seurailla ovulaatiota valkovuodon avulla. Vuoto alkaa n.10.kp ja jatkuu joskus jopa kaks viikkoa. Yleensä siinä 13.-14.kp on myös paljo haluja ja toisinaan oviskipua, joten oon aatellut ovulaation tapahtuvan tuolloin.

Tässä kierrossa, joka on siis eka ilman kondomin käyttöä, valkovuoto alkoi 10. kp (eli viime la), mut sitä tuli vaan kahtena päivänä suht vähän, sitten maanantaina ei tullu mitään ja taas tiistaina ja keskiviikkona vähäsen. Haluja ei ollu samalla tavalla kuin ennen, mut toisaalta nyt ollaan rakasteltu reippaasti (ja ihan mielellään siis) viime viikolla ja tällä viikolla useempana päivänä. Viime su eli 11. kp tuntui kovaa vihlontaa vasemmalla alavatsalla, myös vähän häpyluun paikkeilla, aattelin josko olis oviskipuja, ja tänään eli 14. kp. tuli rusehtavaa limaista vuotoa.

Oon nyt aivan sekaisin näiden vuotojen ja päivien kans. Tietenkin vauvakuumeisena haluisin ajatella, että ovis ois jostain syystä aikasessa ja nyt olis jo kiinnittymisvuotoa? Siis tätä rusehtavaa ovis/välivuotoa ei oo koskaan ennen ollut! Vai voisko syynä olla esim. joku tulehdus (ei sukupuolitauti kuitenkaan) tuon ahkeran peiton heiluttelun seurauksena? Ovulaation huomaan myös siitä että mulla endometrioosi aiheuttaa kipuja kierron puolivälistä alkaen, joten huonossa tapauksessa tuntemukset ja vuodot liittyy siihen. Kävin kyl vasta gynellä ja sen suhteen pitäis olla kaikki ok (tai niin hyvin raskautumisen kannalta kuin voi tän sairauden kans olla).
 
Kiinnittymisvuoto alkaa noin viikko hedelmöittymisestä. Ja on tosiaan ruskehtavaa ja niukkaa.
Toiset on herkempiä havaitseen raskauden ensioireita, joten kuullostele sitä omaa kehoo tuntuuko jokin erikoiselta. Ja jos ei muuten oo varma, niin sitten vaan testaileen jos seuraavat menkat ei tuu ajallaan. :)

Mulla ekassa raskaudessa tuli kiinnittymisvuoto, jota kyllä luulin että olis vaan joku menkkojen vuotohäiriö.
Toisessa taas se kiinnittymisvuoto jäi kokonaan tulematta.
Eli eka raskaus selkis mulle vasta siinä kohtaa kun menkat oli ollu viikon myöhässä. Ja toisen tiesin heti, kun se kiinnittyminen oli tapahtunu, vaikka ei oireillu mitenkään. :)

Kertoile ihmeessä tänne jos tulee jotain tuntemuksia. :)
 
LiMinni, kiitos vastauksesta!

Mulla on nyt muutaman viikon ollut hyvinkin outo olo! Viluttanut ja väsyttänyt, juilinut alamahaa (tosin tätä on joka kierrossa kun endometrioosi..), kahvin juonti loppu ku seinään koska se rupes ällöttämään, valkovuoto on kestänyt ovulaatiosta lähtien melkein päivittäisenä, runsaana ja keltasena(?! keltarauhasen aikaansaannostako?) ja muutenkin on semmonen jotenkin jännä ja "kipeä" olo.

Paitsi tänään aamuyöllä alko ne menkat. Huoh. Oon kyllä niin loistava tän pääni kanssa, kuvittelen aina kaikkea ja noista kaikista vaivoista ja oireista en huolestunut yhtään (niinkuin normaalisti tekisin) ku aattelin että "oi ihanaa oon varmasti raskaana!". Mut en nyt sitten kai olekaan. Voihan nää toki olla ne valemenkatkin, se selviää lauantaina kun silloin mulla yleensä alkaa se kunnon menkkavuoto, torstaina ja perjantaina on aina vaan vähäistä tiputtelua (ihana tää 28pvn kierto, kun menkat alkaa aina samana viikonpäivänäkin! :))

Mut jatkamme yrittämistä, jos nyt ei oo tärpänny. Semmonen huoli mulla vaan on tuohon endometrioosiin liittyen, että kuinkahan paljon se ehtii tehdä tuhojaan (ehkä lapsettomuuttakin), jos tässä raskautumisessa menee vaik puolikin vuotta vielä...?
 
Endometrioosista en osaa kyllä sanoo mitään, että miten paljon se tuhoja voi tehdä.. :/

Mutta mutta.. Melko jännä toi sun valkovuoto, että se vaan jatku ja jatku sieltä ovulaatiosta asti.. :eek:

Tarkistele nyt vielä jos olo jatkuu kummallisena, ja tietty jos tuntuu että menkatkin on jotenkin poikkeavat, niin voithan sitten ainakin tehdä testiä kun menkat on ohi.. Saat sitten varmuuden, eikä tarvi arvailla :)
 
Jep niinpä, testillähän sen varmuuden saa. Mut sanoisin tän vuodon perusteella jo nyt, että ihan menkat nää on eikä mitään "valetta". Vaikka kummastuttaa kyllä ne muut oireet, varsinkin se valkovuoto. Oon seuraillut kiertoja aika tarkkaan endometrioosin vuoksi ja merkannut ylös kaikki kivut ja vuodot ja valkovuotoa mulla on yleensä tullu 10.-19. kiertopäivinä, vähän vaihdelleen, mutta ei ainakaan viikkoon ennen menkkojen alkua... Eikä varsinkaan niin keltasta kuin nyt...

Harmi kyllä, oisin niin mielelläni ollut raskaana, mutta ois ollut kyllä vähän liian hyvää tuuria mulle raskautua ekasta kierrosta ehkäsyn lopettamisen jälkeen :D Onhan tässä vielä aikaa...
 
Mä kans lopetin viime kuussa pillerit. Ovislimat tuli sillon kun pitikin, mutta pari päivää oletetun ovulaatiopäivän jälkeen rupes tuleen punaruskeeta tiputteluvuotoo.
En tiä mitä se oli olevinaan, mutta reilun viikon päästä odottelen sitten seuraavia menkkoja tai seuraavaa ovulaatioo.. :eek:
 
No niin! Nyt tuntuis olevan tilanne vielä jännittävämpi kuin viime kierrossa!
Normaalisti kipuilen siis endon vuoksi ovulaatiosta menkkoihin joka päivä yhä enemmän ja kipeemmin. Tässä kierrossa on ollu tosi vähän kipuja ja tällä hetkellä on menossa kp 33/28 eli 4 vai 5 päivää on menkat myöhässä! Tänään kävin ostamassa kaksi testiä ja huomisesta aamupissasta olis tarkotus testailla.
Tässäkin kierrossa mulla oli muutamana päivänä kummalisen väristä ja laatusta valkovuotoa, mutta se loppui n. viikkoa ennen kuin menkkojen olis pitänyt alkaa. Menkat ei kuitenkaan alkaneet, mutta eilen ja tänään on tullut vähäsen ruskeaa limaista vuotoa. Voisikohan nuo nyt olla ne "valemenkat"? Tai sitten tyypillisesti mulle käy niin, että kun huomenaamulla testaan tikulla negan niin iltapäivällä alkaa menkat.... Sormet ristissä että ois tärpännyt! :)
 
Maaliskuuta mennään ja vieläkään ei oo tärpännyt :sad001
Mun kiertokin on ruvennut heittelemään, jotain 26-35 pvä välillä. Tosi hankalaa on ollut seurata ovulaatiota, kun välillä tulee välivuotoja (tai tiputtelee yhdynnän jälkeen), jonka luulen olevan ovulaatiovuotoa jne. Eli monta ovista on mennyt "ohi" kun yhdyntä on endokipujen vuoksi välillä hankalaa...
Ja tajusin vasta pari viikkoa sitten tilata ovistikkuja! Oon aina aatellut että se oviksen tikuttaminen on hifistelyä ja turhaa kyttäämistä, mutta nyt tuntuu olo tyhmältä kun en tajunnut hommata niitä aiemmin. Tähän kiertoon sain ne tosin vähän myöhässä, kun 3.3. tikutin ja näytti jo vähän haaleempaa viivaa ja kahtena seuraavana päivänä viiva oli jo lähes näkymätön. Mut yhdynnässä oltiin sekä 1.3. että 3.3. eli voipi olla, että ollaan silti oltu hyvin hollilla :)
Oonkin nyt miettinyt, että onko tosiaan se ovulaation ja menkkojen alun väli aina se n. 14vrk? Eli jos kierto heittelee, niin se väli kierron alusta ovulaatioon saattaa vaihdella, mutta jälkimmäinen puolisko ois tuo kahen viikon vakio? Mulla on nimittäin eilen illalla alkanu hentonen verinen vuoto, tänään tuli jo pönttöön vähän ruskeaa, eli voisko olla sitä kuuluisaa kiinnittymisvuotoa? Kun tänään ois kp22, eli jos ovis on ollut ehkä sillon 1.3. tai 2.3., ja siitä 14vrk eli menkat ois 14.3. tai 15.3. ja kierron pituudeksi tulis n. 26pvä. Eli eilen olis silloin ollut 9pvä hedelmöittymisestä, eli vois hyvin olla sitä kiinnittymisvuotoa. Kun olis outoa jos nyt alkais menkat...
Voi, toivon todella että nyt olis tärpännyt. Meillä on kuitenkin ollut yritystä jo viime syyskuulta ja kohta alkaa olla niillä main, että endon vuoksi alkaa olla turvallisempaa turvautua hoitoihin kuin jatkaa luomuna...
 
Jos kyseessä on ollut kiinnittymisvuoto, niin kyllä jo viikon päästä voisi testailla. Liian aikasin ei kannata, kun ei tiedä näkyykö testissä. Ja jos liikaa alkaa kroppaansa tutkailemaan, niin sillon helposti kuvittelee itselleen monia raskauden oireita.

Mulla oli ekassa raskaudessa toi kiinnittymisvuoto, kun toisessa taas ei. Ja oli tosiaan semmosta 1-2 päivää kestävää ruskeeta vuotoo, mikä sitten loppu kun seinään. Raskautta en osannu sillon vielä epäillä, vaan sovittiin sitten miehen kanssa joku tietty päivä, millon testaan jos menkkoja ei kuulu. Eka testi olikin nega, mutta parin päivän päästä olikin jo plussa.

Ja jos kierto kauheesti heittelee, niin sitä ovulaation ajankohtaa on tosi vaikee veikata. Ja mahdollista sekin, että se ovulaatio voi jäädä tapahtumattakin. Mutta noi ovistikut kyllä varmasti helpottaa sitä ovulaation ajankohdan löytymistä.
Semmosessa tasasessa kierrossa, pituudesta vähän riippuen, niin se ovulaatio on siinä n. 14-16 päivää ennen seuraavien kuukautisten alkua.
 
Jep, eiköhän me ihan rauhassa ootella ja katella miten käy :)

Voihan tää toki olla myös jotain välivuotoa, sitä ei kyllä muistaakseni oo muutamaan kiertoon ollut, tai ainakaan semmosena ajankohtana että olis tullut mieleen tuo kiinnittymisvuoto. Mutta toisaalta endoon liittyy kai välivuodotkin, että tiedä sitä. Nyt on tullut jo ihan kirkasta (tosin "haaleaa") vertakin. Ei paljoa, mutta vessassa käydessä vähän.

Mulla on ollut kyllä reilun viikon tosi paljon ilmaa mahassa ja turvotusta ja vatsa kovalla (tosin nääkin voi liittyä endoon...) ja rinnat pari päivää jotenkin turvonneen oloiset, jota ei oo kyllä ennen ollut. Ja vilu. Heh, onko tää sitten kuvittelua vai ei, mutta eiköhän se viikonloppuna selviä alkaako ne menkat vai ei. Jos tuo 14-16pvä pitää munkin kohdalla paikkansa.
 
Noniin. Ei oo varmuutta vieläkään. Se vuoto, mitä kiinnittymisvuodoksi aattelin kesti muutaman päivän ja ehti jo melkein loppua kun alkoi uudestaan ruskea vuoto, joka jatkuu edelleen, onkohan valemenkat? Välillä on niukempaa, välillä vähän runsaampaa, mutta ei siis mitään verrattuna mun normaaleihin menkkoihin. Mukana on välillä vertakin, tänään tuli muutama pieni verinen "riekale" (hyytymiä kai?, mutta normaaleissa menkoissa hyytymät on paljon suurempia ja niitä on enemmän), ruskea vuoto on semmosta "hiutaleista", oisko jotain vanhaa, kuivunutta verta mukana.
Kipujakaan ei oikeastaan ole. Sen kiinnittymisvudon (jos siis sitä oli) aikoihin mahaa juili välillä "menkkakipumaisesti", mutta paljon lievemmin kuin mun kivut normaalisti (endo...), sitten oli useampi päivä lähes täysin kivutonta, myös endon aiheuttamat suolistokivut, krampit jne. oli poissa. Huoh mitä tää on?
Tänään tein aamupissasta negatiivisen raskaustestin. Eli tänään olis kp27, ja ehkä dpo16. Eli voihan olla mahdollista että oon raskaana, mutta ei näy vielä testissä? Muita oireita on jatkuva vilu, itkuherkkyys, turvonneet ja kipeät rinnat, alavatsan juiliminen välillä...
Teen uuden testin muutaman päivän päästä, jos ne menkat ei tästä ylly. Oon ihan pihalla taas tän kehoni kanssa, miksi se toimii näin oudosti. Voihan kysessää tosin olla keskenmenokin tai sitten kierto vaan pelleilee, mutta olishan se outoa muuten vaan vuotaa kp21/dpo9 lähtien, kun ei niitä kunnon menkkojakaan näytä tulevan.
 
Vähän nyt kyllä epäilen sitä raskauden mahdollisuutta, mutta ei sitä nyt pois kannata vielä sulkea.
Oletko varma, että et kuvittele itsellesi noita raskausoireita? Keho nimittäin kyllä kehittää niitä, jos oikein kunnolla toivoo raskautta.
Ihan järkevää odottaa muutama päivä, ennen kun testaat uudestaan.
 
Oon kyllä mestari kehittelemään itselleni ties minkälaisia oireita :D Mutta tuntuu hassulta, että se 6kk on jo lasta yritetty ja joka kierrossa toiveet korkealla, mutta nyt olo oli kuitenkin ihan erilainen.

Menkat kuitenkin alkoivat viime yönä kunnolla. Eilenkin oli jo vähän hyytymiä ja jonkin verran kipuja, yöllä alkoi kunnon tyhjennysvuoto ja tänään on ollut kans runsasta vuotoa ja jonkin verran kipuja. Kivut kuitenkin tosi paljon helpommat kuin mulla normaalisti, nyt selvisin yhteensä 1000mg panadolilla, kun joskus oon tarvinnu 3000mg panadolin lisäksi panacodia. Tämäkin on jo riemun aihe, vaikka harmittaakin, etten oo raskaana.

No, meillä jatkuu yritys taas tästä eteenpäin.
 
Moikka!

Olen ihan uusi täällä! (:

Ajattelin liittyä seuraanne, jos osaisitte vaikka neuvoa tai kertoa mielipiteitä tilanteeseeni (:
Itsellä aloin epäilemään kohdunulkoista raskautta kun alamahassa ihmeellistä ilman paineen tuntua ja eilen kp 17/30 alkoi tummanruskea vuoto, ei ole ikinä ennen sellaista tullut kuin ihan kuukautisten alussa ja lopussa ihan vähän semmoista vaaleanruskeaa turhua.. mahakipuja on ollut ihan oudonlaisia myös, mutta todella lieviä 0.o
Kävi mielessä myös kiinnittymisvuoto, mutta kaikki on kirjotellut että se on niukkaa (vaan pyyhittäessä ilmenevää), mutta itsellä sitä tulee ihan jonkusen verran, että en kauppaan uskaltanut lähteä ilman tamppoonia.. mutta vuoto loppuu aina iltaa kohden..
Itse kärsin myös endosta ja siihen on terojen ihan viimiset ajat menossa (kuuri loppuu 27.4). Siitä syystä on tullut kaikenlaisia sivuoireita mitkä on aikalailla samoja kuin raskausoireet joten en osaa oireiden puolesta sanoa, että olisiko raskautta vai ei, muuta kun tuo outo ruskea vuoto mitä on nyt jo toista päivää ja kun ei ole koskaan aikaisemmin tuommosta ollu..

Kaikki kommentit ja mielipiteet on erittäin tervetulleita! (:
 
Heippa Elyssei!

En lähtisi veikkaamaan raskautta noilla kiertopäivillä, vaan ehkä pikemminkin joksikin välivuodoksi.
Raskaus lähtisi oireilemaan hiukan myöhemmin, ja kiertopäivien tuossa vaiheessa on voinut/voisi olla ovulaatio. En tosin tiedä vaikuttaako endo siihen ovuloimiseen mitenkään.. :)
 
Viime kuukautisetkin oli jokseenkin oudot, että en sitte tiiä että olisiko jo viime kierrosta raskaus.. ovulaatiosta ei ole tullu koskaan mitään vuotoa, kun kerran ainoostaan tippa semmosta persikan väristä valkovuodon ja liman seassa.. tosi perin outoa tämä kun ihan tummanruskeaa möhnää..
 
Stressi ainakin pistää kierron sekaisin, ja epämääräisiä tuhrutteluja voi ilmaantua muutenkin. Jos elämäntilanne on kauheen stressaava, niin voi laittaa ihan senkin piikkiin.
 
Takaisin
Top